Raadsels
steenslag wrote:Het stikt van de sudoku's tegenwoordig. Dit is een aardige variant:
In elke rij, kolom en "regio" moeten de letters A,B,C,D en E terechtkomen.
Deze, uit een andere bron, is lastiger (met de cijfers 1,2,3,4 en 5):
Ik zal t.z.t. naar de bronnen linken.
Heaven is no location, but a state of mind
Nou nou. En nu ben ik ook vergeten waar ik ze vandaan heb. Een beginnetje met de bovenste:Kosmos wrote:steenslag wrote:Het stikt van de sudoku's tegenwoordig. Dit is een aardige variant:
In elke rij, kolom en "regio" moeten de letters A,B,C,D en E terechtkomen.
Deze, uit een andere bron, is lastiger (met de cijfers 1,2,3,4 en 5):
Ik zal t.z.t. naar de bronnen linken.
In de rechterkolom moet een D komen. Die kan maar op één plaats, onder de E, want anders zou de vorm rechtsonder twee D's bevatten.
In die vorm rechtsonder is er maar één plaats beschikbaar voor een E, want anders zou de rechterkolom twee E's krijgen.
Nu is de A in de tweede rij niet moeilijk meer.
Hoeveel vierkanten?
Hoeveel vierkanten zijn er op een dambord?
-
- Eric Sanders
Re: Hoeveel vierkanten?
10x10 vierkanten van 1 bij 1 plussteenslag wrote:Hoeveel vierkanten zijn er op een dambord?
9x9 vierkanten van 2 bij 2 plus
8x8 vierkanten van 3 bij 3 plus
...
2x2 vierkanten van 9 bij 9 plus
1x1 vierkant van 10 bij 10 is gelijk aan
de som van alle kwadraten van 1 tot en met 10
schat ik zo in
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Al vele tientallen jaren word de Kleiwegkwartier-competitie gespeeld door drie teams van drie spelers. De spelers zijn hondstrouw en veranderen nooit van team. De bordbezetting verandert wel, die word door het toeval bepaald. Die spelers noemen we hier voor het gemak 1,2,3,4,5,6,7,8 en 9. Speler 1 is de zwakste speler, speler 2 het één na zwakste enzovoort. Die zwakste speler, dat ben ik. Ik speel voor team A. Nog nooit een potje gewonnen.
Dat komt omdat in het Kleiwegkwartier de sterkere speler altijd van een zwakkere speler wint. Remises komen nooit voor. Nog eigenaardiger is dat in al die jaren team A een goede score heeft opgebouwd tegen team B, Team B weer een goede score heeft tegen team C, en dat team C weer prima scoort tegen team A.
Welke spelers spelen voor welk team?
(testing testing 123: ik ben er tamelijk zeker van dat er een oplossing is, maar misschien zijn er meer. Gebaseerd op een bekend fenomeen, maar danig herschreven.)
Dat komt omdat in het Kleiwegkwartier de sterkere speler altijd van een zwakkere speler wint. Remises komen nooit voor. Nog eigenaardiger is dat in al die jaren team A een goede score heeft opgebouwd tegen team B, Team B weer een goede score heeft tegen team C, en dat team C weer prima scoort tegen team A.
(testing testing 123: ik ben er tamelijk zeker van dat er een oplossing is, maar misschien zijn er meer. Gebaseerd op een bekend fenomeen, maar danig herschreven.)
A: 1-5-9steenslag wrote:Al vele tientallen jaren word de Kleiwegkwartier-competitie gespeeld door drie teams van drie spelers. De spelers zijn hondstrouw en veranderen nooit van team. De bordbezetting verandert wel, die word door het toeval bepaald. Die spelers noemen we hier voor het gemak 1,2,3,4,5,6,7,8 en 9. Speler 1 is de zwakste speler, speler 2 het één na zwakste enzovoort. Die zwakste speler, dat ben ik. Ik speel voor team A. Nog nooit een potje gewonnen.
B: 3-4-8
C: 2-6-7
Tja, nu heb ik er spijt van dat ik mezelf niet in team B heb gestopt. Dan kan Joost's oplossing zo geschreven worden:
A: 6 7 2
B: 1 5 9
C: 8 4 3
Met een magisch vierkant. De oplossing die ik in mijn hoofd had:
A: 6 1 8
B: 7 5 4
C: 2 9 3
Hetzelfde magische vierkant, een kwartslag gedraaid.
Het idee is gebaseerd op nontransitive dice. Het pakt leuker uit dan ik had verwacht.
Het idee is gebaseerd op nontransitive dice. Het pakt leuker uit dan ik had verwacht.
Voor een magisch vierkant moet je dan nog wel even de drie en de vier van plaats verwisselen:steenslag wrote:Tja, nu heb ik er spijt van dat ik mezelf niet in team B heb gestopt. Dan kan Joost's oplossing zo geschreven worden:
C: 8 3 4
of:
B: 7 5 3
C: 2 9 4
- Eric Sanders
- Eric Sanders
Raadseltje naar aanleiding van column in de VK van gisteren:
Je zit bij Robert ten Brink in Weekend Miljonairs. Je bent goed, je staat voor de laatste 1 miljoen euro vraag, maar je weet het antwoord echt niet.
Je hebt nog twee hulplijnen: de zaal en een telefoontje naar een kennis.
De zaal zit vol met 100 supporters. Gemiddeld weten zo'n 15 mensen het antwoord op de vraag en de rest gokt maar wat.
De kennis is een wandelende encyclopedie en weet gemiddeld 9 van de 10 antwoorden.
Welke hulplijn gebruik je?
Je zit bij Robert ten Brink in Weekend Miljonairs. Je bent goed, je staat voor de laatste 1 miljoen euro vraag, maar je weet het antwoord echt niet.
De zaal zit vol met 100 supporters. Gemiddeld weten zo'n 15 mensen het antwoord op de vraag en de rest gokt maar wat.
De kennis is een wandelende encyclopedie en weet gemiddeld 9 van de 10 antwoorden.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
Alletwee.Eric Sanders wrote:Raadseltje naar aanleiding van column in de VK van gisteren:
- Eric Sanders
-