Heeft wit iets beters dan 49.37-32? Direct 49.33-29 lijkt nog kanslozer.Kosmos wrote:
F. Ndonzi - K. Thijssen
49.37-32? 7-12? 50.32x21 26x17
Wit ontsnapte nu nipt met remise. Na 49... 7-11!! had onze nationaal damkampioen het toernooi gewonnen!!
Binnenkort zal mijn laatste column (Einde) wel verschijnen op de site, met daarin het (dit) fragment dat besliste over de toernooiwinst.
Nijmegen Open
- Hanco Elenbaas
Wat een misplaatste opmerking. Ik zie niets slechts in deze opmerkingen. Wel zie ik steeds dezelfde mensen die zoeken naar een conflict. Of mensen die het niet waarderen dat anderen een eigen mening hebben die niet strookt met de mening van de eersten en daardoor compleet uit hun plaat gaan. Wat zijn die mensen toch een zielige figuren. Ook voor dammers wordt het steeds minder aantrekkelijk tot die wereld te behoren. Let wel het negatieve imago van het dammen wordt m.i. sterker door de zeurpieten bepaald dan door de remises.Hanco Elenbaas wrote:Als je Tjalling wilt komen pesten en treiteren, doe dat dan niet laf en anoniem. Schrijf onder je eigen naam, zodat je lik op stuk kunt krijgen als dat nodig is.tijdnood wrote:Sorry en je zult ook wel begrepen hebben dat de zet naar 12 niet winnend
was. Wel was de zet naar 12 een heel belangrijk misschien wel "kosmisch" moment in het toernooi. Wat betreft de buslijnen 2 en 3 (niet juist volgens jou) had ik na een wandeling in het bos vanochtend nog een verband ontdekt. De derde macht van 2 = 8. En laat buslijn 8 je ook nog in de buurt van de Jan Massinkhal brengen. Deze vlieger gaat nu evenwel niet meer op. Ik moet voortaan wat beter uit mijn doppen kijken.
Remise is 33-29 met op 14-19 36-31! 27x36 39-33 19x28 38-32 23x34 32x1 = Andere zetten winnen ook niet.Hanco Elenbaas wrote:Heeft wit iets beters dan 49.37-32? Direct 49.33-29 lijkt nog kanslozer.Kosmos wrote:
F. Ndonzi - K. Thijssen
Wit ontsnapte nu nipt met remise. Na 49... 7-11!! had onze nationaal damkampioen het toernooi gewonnen!!
Binnenkort zal mijn laatste column (Einde) wel verschijnen op de site, met daarin het (dit) fragment dat besliste over de toernooiwinst.
- Hanco Elenbaas
Leg dan eens uit wat het constructieve is in de verschillende opmerkingen van de anoniem Tijdnood over Tjalling's spelen met getallen, voordat je hier met een zielig, zeurend en misplaatst verhaal komt.mikkeltje wrote:Wat een misplaatste opmerking. Ik zie niets slechts in deze opmerkingen. Wel zie ik steeds dezelfde mensen die zoeken naar een conflict. Of mensen die het niet waarderen dat anderen een eigen mening hebben die niet strookt met de mening van de eersten en daardoor compleet uit hun plaat gaan. Wat zijn die mensen toch een zielige figuren. Ook voor dammers wordt het steeds minder aantrekkelijk tot die wereld te behoren. Let wel het negatieve imago van het dammen wordt m.i. sterker door de zeurpieten bepaald dan door de remises.Hanco Elenbaas wrote:Als je Tjalling wilt komen pesten en treiteren, doe dat dan niet laf en anoniem. Schrijf onder je eigen naam, zodat je lik op stuk kunt krijgen als dat nodig is.tijdnood wrote:Sorry en je zult ook wel begrepen hebben dat de zet naar 12 niet winnend
was. Wel was de zet naar 12 een heel belangrijk misschien wel "kosmisch" moment in het toernooi. Wat betreft de buslijnen 2 en 3 (niet juist volgens jou) had ik na een wandeling in het bos vanochtend nog een verband ontdekt. De derde macht van 2 = 8. En laat buslijn 8 je ook nog in de buurt van de Jan Massinkhal brengen. Deze vlieger gaat nu evenwel niet meer op. Ik moet voortaan wat beter uit mijn doppen kijken.
- Hanco Elenbaas
Mooi Guido, dank! Weet je ook of Kees in grote tijdnood was?GuidoB wrote:Remise is 33-29 met op 14-19 36-31! 27x36 39-33 19x28 38-32 23x34 32x1 = Andere zetten winnen ook niet.Hanco Elenbaas wrote:Heeft wit iets beters dan 49.37-32? Direct 49.33-29 lijkt nog kanslozer.Kosmos wrote:
F. Ndonzi - K. Thijssen
Niet zo overdrijven. Ik respecteer zoveel mogelijk de mening van de ander. Ik heb met mijn woorden in geen enkel opzicht een kwetsing van andere personen willen neerleggen. Betrokkene uit zijn denkbeelden over het kosmische verband regelmatig in een damomgeving. Kan dit niet leiden tot toevallige ontdekkingen in je eigen Umwelt en zou je daar niets over in die damwereld kunnen opmerken zonder kwade bedoelingen?
Ik zie helaas regelmatig uitingen op Internet, die je terecht als een persoonlijke aanval en als ernstig kwetsend kunt aanmerken.
Ik zie helaas regelmatig uitingen op Internet, die je terecht als een persoonlijke aanval en als ernstig kwetsend kunt aanmerken.
- Hanco Elenbaas
Zoals:tijdnood wrote:Niet zo overdrijven. Ik respecteer zoveel mogelijk de mening van de ander. Ik heb met mijn woorden in geen enkel opzicht een kwetsing van andere personen willen neerleggen. Betrokkene uit zijn denkbeelden over het kosmische verband regelmatig in een damomgeving. Kan dit niet leiden tot toevallige ontdekkingen in je eigen Umwelt en zou je daar niets over in die damwereld kunnen opmerken zonder kwade bedoelingen?
Leuk en aardig misschien dat je er plezier in hebt anoniem steken uit te delen aan figuren als Henk de Witt en Tjalling Goedemoed, maar waarom kan dat niet onder je eigen naam. Bang dat je de bal dan terug krijgt?tijdnood wrote:Wat een persoonlijke dramatiek van Henk de Witt!
Maar laat de Witt ook eens zijn eigen gedram m.b.t. de puntentelling bezien. Het bewust willen aantasten van belangrijke waarden in de damwereld, meer dan nodig, leidt onvermijdelijk tot reacties als deze.
Volgens de Witt is het een cultuur van inteelt, van lafheid, die de ontwikkeling van de damsport ernstig remt.
Het valt me nog mee dat er niet meer reacties als van Eric van Dusseldorp zijn geweest.
Lijmpogingen verduisteren de ernst van de zaak.
-
Altijd die anoniemen hier, bah. Gewoon recht op de mannen afstappen en je even voorstellen, das wel zo handig. Deze week Tjalling live ontmoet, hij is in het echt helemaal zo eng nog niet. Ik had nog best wat bier met hem willen nuttigen maar daar kwam het niet van. Die columns vond ik wat doorslaan, toch nog wel aardig in het algemeen. De fraaie analyses waren daarentegen weer geweldig. Als jurylid was het trouwens weer helemaal niks, ik telde 1 toespraakje van 23 seconden. Samengevat: hoe ik ook over Tjalling mag denken, hij geeft best kleur aan zon toernooi en dat is positief. Ik zag er vooraf helemaal niets in maar heb me vergist.
Op dit moment had Ndonzi nog 3 minuten en Kees minder dan een minuut, Hanco.Hanco Elenbaas wrote:Mooi Guido, dank! Weet je ook of Kees in grote tijdnood was?GuidoB wrote:Remise is 33-29 met op 14-19 36-31! 27x36 39-33 19x28 38-32 23x34 32x1 = Andere zetten winnen ook niet.Hanco Elenbaas wrote: Heeft wit iets beters dan 49.37-32? Direct 49.33-29 lijkt nog kanslozer.
Ik heb ook nog leuke foto's proberen te maken van dit beslissende duel.
Zal ik later plaatsen als het lukt.
Inderdaad is 33-29! remise, maar dat dat niet gevonden wordt in tijdnood lijkt me niet meer dan logisch. Er spelen namelijk mensen en geen computers (Kosmoszijdank!).
Waarom 7-11 beter is dan 7-12 wordt uitgelegd in mijn laatste column Einde. Het eindspel is heel fraai!
Spelen met getallen is vaak inlegkunde.
Dat vindt bijv. de onbaatzuchtige hulp van de organisatie, Zopje, ook, maar die heeft wel het talent om zijn meningsverschillen te brengen met behoud aan humor en met instandhouding van een goede, menselijke band.
De reeks 1 2 3 evenwel verwijst wel degelijk naar iets hogers. Zij verwijst naar de Drie-eenheid, een belangrijk concept in de Kosmische Dynamiek.
Net zoals het mysterieuze getal pi naar een hogere abstractie (een Plato-wereld van de cirkel) verwijst en wat dacht je van de reeks 1 1 V2\ (wortel 2) van Pythagoras?
Niet iedereen wil accepteren dat er interactie tussen de levende Kosmos en de levende mens is. Eerst moet je wakker worden, voordat de interactie bewust wordt.
Wat ik deze week allemaal meegemaakt hebt (met als uitsmijter de Kosmische ontmoeting op de slotdag) overstijgt het aardse bij verre.
En zelfs áls het allemaal fantasie is, wat een vreugde ontlenen Kosmici eraan! Dat is al waardevol genoeg.
Heaven is no location, but a state of mind
Lees mijn column Vrede nog maar eens door, beste Fred.Fred van Amersfoort wrote:Altijd die anoniemen hier, bah. Gewoon recht op de mannen afstappen en je even voorstellen, das wel zo handig. Deze week Tjalling live ontmoet, hij is in het echt helemaal zo eng nog niet. Ik had nog best wat bier met hem willen nuttigen maar daar kwam het niet van. Die columns vond ik wat doorslaan, toch nog wel aardig in het algemeen. De fraaie analyses waren daarentegen weer geweldig. Als jurylid was het trouwens weer helemaal niks, ik telde 1 toespraakje van 23 seconden. Samengevat: hoe ik ook over Tjalling mag denken, hij geeft best kleur aan zon toernooi en dat is positief. Ik zag er vooraf helemaal niets in maar heb me vergist.
Vooral het laatste woord.
Goed dat wij elkaar eens recht in de ogen gekeken hebben.
Volgens Lorelei was jij een aardige kerel.
Urenlang ging ze er op door.
Ik dacht dan zal er wel een kern van waarheid in zitten.
Je zei bij de Kosmische [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] Ontmoeting vlak voor aanvang van het toernooi (aan de bar natuurlijk of is dat soms weer toeval?) dat ik dingen soms te serieus neem.
Ik gaf je gelijk.
Voor jou ook een tip:
Je neemt sommige dingen niet serieus genoeg.
Eén hint: Er bestaat zoiets als (een) trauma (niet lollige dingen, die in de geest snijden en wonden achterlaten, waarvan jij er -wellicht- ook één hebt meegamaakt deze week).
Ik heb trouwens 3 toespraakjes gedaan. Was je er wel bij op de prijsuitreiking?
Ik weet niets over tijdnood. Het lijkt me echter niet makkelijk te zien wat het verschil is tussen 7-11 en 7-12 in de partijvariant. In beide gevallen wordt het een 4x2 eindspel, maar alleen die na 7-11 wint. Veel opvallender vind ik de remise die Ndonzi mist met 33-29 in de diagramstand. Dat is veel eenvoudiger te zien. Misschien had juist wit wel tijdnood?Hanco Elenbaas wrote:Mooi Guido, dank! Weet je ook of Kees in grote tijdnood was?GuidoB wrote:Remise is 33-29 met op 14-19 36-31! 27x36 39-33 19x28 38-32 23x34 32x1 = Andere zetten winnen ook niet.Hanco Elenbaas wrote: Heeft wit iets beters dan 49.37-32? Direct 49.33-29 lijkt nog kanslozer.
Nee, Guido, je vergist je.GuidoB wrote:Ik weet niets over tijdnood. Het lijkt me echter niet makkelijk te zien wat het verschil is tussen 7-11 en 7-12 in de partijvariant. In beide gevallen wordt het een 4x2 eindspel, maar alleen die na 7-11 wint. Veel opvallender vind ik de remise die Ndonzi mist met 33-29 in de diagramstand. Dat is veel eenvoudiger te zien. Misschien had juist wit wel tijdnood?Hanco Elenbaas wrote:Mooi Guido, dank! Weet je ook of Kees in grote tijdnood was?GuidoB wrote: Remise is 33-29 met op 14-19 36-31! 27x36 39-33 19x28 38-32 23x34 32x1 = Andere zetten winnen ook niet.
Jij zet Truus aan en ziet dan in het scherm de remise.
Dát is eenvoudig.
Roepen dat het eenvoudig is, is éénvoudig.
Als jij in de haag spelers had gestaan rondom het bord, deel uit makend van de kolkende spanning, had jij net zomin als de spelers en het publiek de remise gezien.
Zoals geschreven had wit nog 3 minuten.
Ik roep niet alleen dat het eenvoudig is, ik laat het ook zien. Na 33-29 is er maar één variant, omdat wit anders het pootje 24-29-33 bouwt. De zet 36-31! is misschien wel verrassend, maar van een speler als Ndonzi mag je wel verwachten dat hij het ziet. Als zo'n topper 3 minuten heeft en hij ziet het niet, dan vind ik dat opvallend. Hoeveel mensen er ook omheen staan en wat er ook op het spel staat.Kosmos wrote:Nee, Guido, je vergist je.GuidoB wrote:Ik weet niets over tijdnood. Het lijkt me echter niet makkelijk te zien wat het verschil is tussen 7-11 en 7-12 in de partijvariant. In beide gevallen wordt het een 4x2 eindspel, maar alleen die na 7-11 wint. Veel opvallender vind ik de remise die Ndonzi mist met 33-29 in de diagramstand. Dat is veel eenvoudiger te zien. Misschien had juist wit wel tijdnood?Hanco Elenbaas wrote: Mooi Guido, dank! Weet je ook of Kees in grote tijdnood was?
Jij zet Truus aan en ziet dan in het scherm de remise.
Dát is eenvoudig.
Roepen dat het eenvoudig is, is éénvoudig.
Als jij in de haag spelers had gestaan rondom het bord, deel uit makend van de kolkende spanning, had jij net zomin als de spelers en het publiek de remise gezien.
Zoals geschreven had wit nog 3 minuten.
Voor het verschil tussen 7-11 en 7-12 heb ik inderdaad een computer nodig. De toppers misschien ook wel, zelfs al zouden ze voldoende tijd hebben. Maar dat kan ik moeilijk beoordelen.
-
Tijdnood mag zeggen wat hij wil zonder dat jij daarover met een waardeoordeel hoeft te komen. Uberhaupt vraag ik me af waarom jij je, mocht er toch een adder onder het gras zitten, geroepen voelt om op Tijdnood te reageren. Dat kan Tjalling zelf ook wel.Hanco Elenbaas wrote:Leg dan eens uit wat het constructieve is in de verschillende opmerkingen van de anoniem Tijdnood over Tjalling's spelen met getallen, voordat je hier met een zielig, zeurend en misplaatst verhaal komt.mikkeltje wrote:Wat een misplaatste opmerking. Ik zie niets slechts in deze opmerkingen. Wel zie ik steeds dezelfde mensen die zoeken naar een conflict. Of mensen die het niet waarderen dat anderen een eigen mening hebben die niet strookt met de mening van de eersten en daardoor compleet uit hun plaat gaan. Wat zijn die mensen toch een zielige figuren. Ook voor dammers wordt het steeds minder aantrekkelijk tot die wereld te behoren. Let wel het negatieve imago van het dammen wordt m.i. sterker door de zeurpieten bepaald dan door de remises.Hanco Elenbaas wrote: Als je Tjalling wilt komen pesten en treiteren, doe dat dan niet laf en anoniem. Schrijf onder je eigen naam, zodat je lik op stuk kunt krijgen als dat nodig is.
Waar het mij om gaat is dat zuiggedrag, dat gemier, dat opzoeken van conflicten. Kennelijk eigenen mensen, die hier en daar iets doen voor de damsport, zich de macht toe om (ongenuanceerd) te oordelen over anderen. Kijk, en daar kots ik nou van. Als de prijs voor het organiseren van een toernooitje, of het overkopieren van wat krantenartikeltjes het neermaaien van anderen is, stop er dan mee. Doe het omdat je een bijdrage wilt leveren en doe het anders niet. We leven in een vrij land waar we respect, ook voor andere, meningen hebben.
Jij Hanco, doet enorm uit de hoogte, alsof elke organisator of topspeler met jou op één kussen slaapt. Ik ken ze ook en zij zouden zich niet zo uitdrukken als jij placht voor hen te doen.
Oftewel, tais toi et soit belle. Hou je bij het goede.
Overigens vind ik dat Kosmische Mystische gedoe wel grappig, maar niet serieus en ook ik zou er zo de draak mee kunnen steken. In het leven kom je met dat soort gepraat niet ver... Ik houdt me met dergelijke overpeinzingen bezig tijdens een eenzame wandeling....