Is De Witt nog wel de juiste woordvoerder van de DT?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Vengaboy

Post by Vengaboy » Sat Aug 28, 2004 12:35

ikke wrote:
Vengaboy Posted: Fri Aug 27, 2004 16:43 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

ikke wrote:
Ben eigenlijk eens benieuwd naar het volgende:

Tegenstanders DT: wat zijn de VOORDELEN van de DT?
Voorstanders DT: wat zijn de NADELEN van de DT?

Miischien dat we elkaar dan wat beter gaan begrijpen?

Voordelen om wat te bereiken ?
Zoek er niets achter. Alleen, we weten nu wel zo langzamerhand dat o.a. Henk voorstander is (en bijv. Dieter tegen de DT) met al hun argumenten. En aangezien de voors en tegens ongeveer haaks tegenover elkaar staan, komen we daar niet meer verder. Tevens is dat ook zeeer kortzichtig.
Ik zou graag eens de andere kant van het verhaal willen horen. Maar waarschijnlijk durven de meesten hier niet aan (chapeau Eric van D. overigens!)

Maar misschien moeten we naar een flexibele DT toe!?
Toch vind ik het belangrijk om te weten waarvoor de DT zou moeten dienen.

Bijvoorbeeld : "is de DT de oplossing voor het imago probleem?"
antwoord: nee

Is de DT een oplossing voor de remise marge op topnivo?
waarschijnlijk wel ( dit is dus een voordeel)
......door politie en dominee geweerd.....

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Aug 28, 2004 13:24

DT klinkt voor geen meter. Doet denken aan gevaarlijke vergiften.
Puntenoverwinning is ook al zo'n afschuwelijk woord. Verzin alsjeblieft wat anders voor je ermee de wereld ingaat.
Remiseoverwinning is een vreemd woord, maar dekt de lading beter.

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Sat Aug 28, 2004 14:33

Ben Anoniem wrote:DT klinkt voor geen meter. Doet denken aan gevaarlijke vergiften.
Puntenoverwinning is ook al zo'n afschuwelijk woord. Verzin alsjeblieft wat anders voor je ermee de wereld ingaat.
Remiseoverwinning is een vreemd woord, maar dekt de lading beter.
Gewoon voordeelremise toch of vind je dat ook niks??

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Aug 28, 2004 14:49

Ajax-gek, een voordeelremise is een plusje.
Weer een illustratie van de totale verwarring.
Voordeelremise is gewoon een remise koeman-adept. Een spijtige remise want je stond beter. Maar de wedstrijdleider of god mag weten wie houdt extra-comptabel een PLUSJE bij. Zodat aan het eind ineens blijkt dat iemand voor gaat hoewel evenveel punten.
Ik wind me op, waar is het wereldberoemde valium? Composite kan soms wel schrijven (over Jo Hobbelen, prachtig), maar hoe komt hij erbij betere dammers op schrijfkunst af te wijzen?
Puntenoverwinning, welke DT-malloot heeft dat bedacht. Waarom riep niemand hem/haar tot de orde.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sat Aug 28, 2004 18:42

Ben Anoniem wrote:Ajax-gek, een voordeelremise is een plusje.
Voordeelremise is gewoon een remise koeman-adept. Een spijtige remise want je stond beter. Maar de wedstrijdleider of god mag weten wie houdt extra-comptabel een PLUSJE bij. Zodat aan het eind ineens blijkt dat iemand voor gaat hoewel evenveel punten.
Ik wind me op, waar is het wereldberoemde valium? Composite kan soms wel schrijven (over Jo Hobbelen, prachtig), maar hoe komt hij erbij betere dammers op schrijfkunst af te wijzen?
Puntenoverwinning, welke DT-malloot heeft dat bedacht. Waarom riep niemand hem/haar tot de orde.
Zeg Pietje Puk, houdt eens op met mensen tegen elkaar op te zetten. Er zijn al genoeg meningsverschillen.

reiger56

Post by reiger56 » Sat Aug 28, 2004 19:30

Mark Hees wrote:
Ben Anoniem wrote:Ajax-gek, een voordeelremise is een plusje.
Zeg Pietje Puk, houdt eens op met mensen tegen elkaar op te zetten. Er zijn al genoeg meningsverschillen.
Het lijkt maar of hij op anderen reageert. Eigenlijk is hij constant in discussie met zichzelf.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Aug 28, 2004 19:38

Ben Anoniem wrote:Puntenoverwinning, welke DT-malloot heeft dat bedacht. Waarom riep niemand hem/haar tot de orde.
Inderdaad, onbegrijpelijk.
En heb je gewonnen, vraagt moeder de vrouw?
"Ja, eh, ja" antwoordt onze hoofdrolspeler.
"Wat nou eh, je hebt toch gewonnen" zegt moeke.
"Eh, ja, een voordeel ..", maar voor onze held de zin afmaakt, holt ie verward naar boven.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Aug 28, 2004 20:37

Ben Anoniem wrote:"Eh, ja, een voordeel ..", maar voor onze held de zin afmaakt, holt ie verward naar boven.
Onze held heeft het moeilijk, want hij moet iets uitleggen wat niet uit te leggen is. Met onvoldoende geschikte woorden.

Zijn tegenstander heeft het makkelijker.
"Gewonnen?" vragen zijn vrienden in de kroeg
"Nee, remise" zegt ie, wat kortaf.

Waarschijnlijk wil DT de term remise uitbannen.
En kwam zo op het afzichtelijke "puntenoverwinning".

Je hebt een Vernietingsoverwinning (5-0) en een Puntenoverwinning (3-1) en een Gelijkheidsoverwinning (2-2) en een Nederlaag (0-5).
Dat zal het zijn, ik wind me er toch over op, gelukkig is er nog wereldberoemd valium.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Aug 28, 2004 21:37

Ben Anoniem wrote: Je hebt een Vernietingsoverwinning (5-0) en een Puntenoverwinning (3-1) en een Gelijkheidsoverwinning (2-2) en een Nederlaag (0-5).
Sorry Ben, je vergeet de Puntennederlaag (1-3).
En die Nederlaag heet dus Vernietigingsnederlaag.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Aug 29, 2004 00:09

reiger56 wrote: Over Ben Anoniem:
Het lijkt maar of hij op anderen reageert. Eigenlijk is hij constant in discussie met zichzelf.
Warempel. Je hebt gelijk.

Laat ik Ben nog een handje helpen bij het verbeteren van het imago van het dammen. We moeten die nederlagen positiever duiden.
puntennederlaag wordt: morele overwinning (want je hebt toch wel even een puntje gepakt)
nederlaag wordt: buitengewone overwinning (want dit is toch niet te geloven!!)

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Aug 29, 2004 12:25

Dieter wrote: Dus Henk, jij denkt werkelijk dat wij met DT opeens een beter imago krijgen en dat de ledentallen omhoog schieten. Droom maar lekker door.
Dit heb ik nooit beweerd Dieter en dat zul je mij ook nooit horen beweren. In Delft hebben we de afgelopen jaren zeer veel aan breedtesport gedaan:
- cafedammen
- buurtdammen
- vrouwentoernooien
- jeugdtoernooien
- seniorentoernooien
In de jaren '90 hadden we de 'Delftse dag van het damspel' met vaak meer dan 100 deelnemers onder wie soms 20 tot 30 recreanten. Ook zijn we destijds begonnen met het Delfts vrouwenkampioenschap, toen uitsluitend recreanten want vrouwelijke leden had onze club niet. Nu hebben we 8 volwassen vrouwelijke leden, misschien wel de meeste van alle Nederlandse clubs.
Ook hebben we in die tijd publicitair het nodige gedaan. Zo was er een spraakmakende match tussen de gemeenteraad en een 'doorsnee' van de Delftse bevolking. Die laatste groep bestond uitsluitend uit mensen met de achternaam Dam of Van Dam. Die hadden we uit het telefoonboek gehaald, er staan er zeer vele in. Tussen de twee ronden door was er een copieus diner voor de deelnemers, waarbij ook de echtgenoten van de (Van)Dam's konden mee-eten. Het was een fantastisch evenement waarbij de match tussen bevolking en gemeenteraad van life commentaar werd voorzien door Mees van den Bosch, voordrachtskunstenaar en destijds voorzitter van de club. Hij wandelde als stand up comedian tussen de rijen door. Voor de verandering was hier behoorlijk wat publiek aanwezig en door de gebrekkige spelregelkennis van vele deelnemers ontstonden er vele hilarische situaties. Hoewel dit nu al meer dan tien jar geleden is kom ik nog regelmatig (oud)gemeenteraadsleden tegen die met een lach op het gezicht over deze match beginnen. Ongetwijfeld heeft het meegeholpen aan de zeer royale steun van de gemeente Delft die wij door de jaren heen hebben gekregen.
Voorts hadden we elk jaar een evenement met een topper, een simultaan van Jannes van der Wal, sneldammen om geld met Rob Clerc (Rob had 1 minuut), een blindsimultaan met Ton Sijbrands, een kloksimultaan van Karen van Lith.
In 2000 en 2002 hadden we een vrouwentoernooi voor zowel recreanten als toppers met in beide gevallen zo'n 60 deelneemsters. We hebben contacten gelegd met Sranti, de vereniging van Surinamers en Antillianen waar tot onze verbazing een paar zeer sterke recreanten rondliepen. Sindsdien is er een jaarlijkse match ontstaan tussen DOS en Sranti, zeer gezellig. Sranti heeft damborden en klokken aangeschaft en houdt nu haar eigen toernooien en kampioenschappen. Er zijn plannen om zich aan te sluiten als club bij de KNDB. Enkelen zijn ook lid van DOS geworden.
Sinds de toptoernooien vanaf 2001 hebben we helaas minder tijd voor buurt-en cafedammen. Om de breedtesport, toch het draagvlak van een vereniging, niet helemaal te verwaarlozen, hebben naast het toptoernooi een flink aantal nevenactiviteiten opgezet, waaronder een openluchttoernooi, een vrouwentoernooi, en een sneldamtoernooi. Bij het laatste festival hebben toch weer 17 recreanten meegedaan, waarvan enkele zich inmiddels hebben aangemeld als lid van de club.

Ook intern, op onze clubavonden hebben we wat aanpassingen gedaan. De zes bestuursleden spelen nauwelijks onderlinge. Zo zijn er altijd mensen om bezoekers op te vangen of om partijen van jeugdspelers na afloop te analyseren.
Ondanks dit alles moet ook onze club op zijn tellen passen. Naast nieuwe leden is er ook vergrijzing en ledenverlies. Bovendien is het een verschijnsel van de tijd dat zowel jeugd als volwassenen soms voor een tijdje lid worden. Dit wordt zelfs wel van te voren aangekondigd: 'Ik ga een jaartje dammen, daarna wil ik weer wat anders doen'.
Over de sfeer en de opkomst hebben we echter niet te klagen. Op een gewone onderlinge avond zitten er doorgaans 30 mensen te dammen, ik ken clubs met meer leden waar die opkomst aanzienlijk lager ligt.

In alle bescheidenheid denk ik dat onze vereniging het lang niet slecht doet wat betreft promotie van de damsport. Het is dus helemaal niet zo dat wij uitsluitend met die puntentelling bezig zijn. Het is m.i. juist omgekeerd, wanneer je op een breed terrein met promotie van de damsport bezig bent komt vanzelf de vraag naar boven waarom je je in hemelsnaam aan een verouderde telling zou vastklampen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Aug 29, 2004 13:49

ikke wrote:Ben eigenlijk eens benieuwd naar het volgende:

Misschien dat we elkaar dan wat beter gaan begrijpen?
Ik zag dat Wieger die vraag inmiddels voor mij heeft beantwoord. Toch zou ik er graag zelf ook nog iets over willen zeggen. Voor mij persoonlijk is er inderdaad geen enkel nadeel verbonden aan de Delftse telling. Wat door sommigen wel als nadeel wordt gezien, meer eindspelen en daardoor een toename van de gemiddelde speelduur, ervaar ik zelf als eindspelliefhebber niet als nadeel.
In een toptoernooi met 1 partij per dag, heb ik geen enkel probleem met een lang eindspel, niet in de oude telling en dus ook niet met de puntenoverwinning.
Iets anders wordt het wanneer op doordeweekse avonden wordt gespeeld. Op de onderlinge in Delft ligt het speeltempo op 60 zetten in anderhalf uur. We beginnen om 20.00 uur en om 23.00 zijn normaal gesproken alle partijen afgelopen. In feite heeft deze maatregel niets te maken met de Delftse telling, maar met het gegeven dat een clubavond ook een sociaal gebeuren is, althans voor de meeste leden.
In het Delflandkampioenschap geldt een speeltempo van 60 zetten per twee uur. De ervaring is dat bijna alle partijen binnen 60 zetten zijn afgelopen, ook partijen die eindigen in een puntenoverwinning.

Het nadeel dat sommigen zien in lange eindspelen, waarin een uiterst gering voordeel wordt omgezet in een puntenoverwinning (Prinsen-Chub 2003) ervaar ik ook anders, namelijk net zo als een uiterst klein voordeel in de oude telling wordt omgezet in een overmachtswinst of motiefje. Ik kan me een partij uit de rubriek van Sijbrands in De Volkskrant herinneren, waarin wit niet met een van zijn voorste schijven naar dam moest lopen, maar met basisschijf 48. Hetzelfde geldt natuurlijk voor schijf 47 van de Scouppe als die helemaal uitgespeeld zou worden. Fascinerend! Datzelfde vind ik dus van de partij Prinsen-Chub.

Het nadeel dat Steenslag noemde, dat de eindspeltheorie (deels) verandert zie ik persoonlijk als een voordeel, een verrijking van het eindspel.

Om nadelen van de Delftse telling te benoemen, moet ik mij dus verplaatsen in de denkwijze van behoudende dammers. Dat heb ik al een keer gedaan in een reactie op Fred van Amersfoort.
Ik meen die denkwijze heel goed te kunnen begrijpen. Je houdt van een spel zoals het is en dan wordt er iets aan dat spel veranderd. Een drie om een is plotseling geen remise meer, maar een puntenoverwinning. Je moet je aanpassen, terwijl je dat helemaal niet wilt. Immers het spel zoals het was vond je prima!
Bovendien ken ik dat gevoel zelf op andere terreinen heel goed. Ik heb de verbouwing van mijn geliefde lunchcafeetje 'De Kleine Uitspanning', dat bijna dertig jaar onveranderd was gebleven, genoemd. Onlangs verdween 'In Den Beslagen Bijbel' (jawel) waar je fantastische taartjes en allerhande exquise bonbons kon krijgen. Vanuit het kleine historische pand met trapgeveltjes worden nu snelle hapjes en drankjes geserveerd voor met name toeristen. Melancholia.

Overigens ikke, alle lof voor je poging om op deze creatieve manier wijze voor- en tegenstanders op dit forum meer begrip voor elkaar te laten krijgen. Maar vergis je niet, dit forum is absoluut niet representatief voor de damwereld! Het zal je niet lukken.

In de 'normale' damwereld is dit wederzijdse begrip tussen behoudende dammers en hervormers gewoonlijk aanwezig. Daar wordt gewoon over dit onderwerp met elkaar gecommuniceerd.

steenslag

Post by steenslag » Sun Aug 29, 2004 14:09

Henk de Witt wrote:
ikke wrote:Ben eigenlijk eens benieuwd naar het volgende:

(...)
Het nadeel dat Steenslag noemde, dat de eindspeltheorie (deels) verandert zie ik persoonlijk als een voordeel, een verrijking van het eindspel.
(...)
Bedoeld werd: theorie, niet specifiek eindspeltheorie. Een diepgravende studie over bijvoorbeeld de Kellervariant ("oude" telling) is minder waardevol geworden in de Delftse telling, omdat alle varianten die in remise eindigen opniew geanalyseerd moeten worden.
"Van damproblematiek weet ik weinig.", Hanco Elenbaas

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Aug 29, 2004 14:15

Wanhopig probeert De Woordvoerder zijn moderne verrijkte hervormde niet-behoudende niet-verouderde niet-vastklampende DT te slijten.
Tot mislukken gedoemd nu hij daarbij inderdaad toch helaas het lelijke onzinnige inconsequente hilarische afzichtelijke woord P.O. gebruikte.

ikke

Post by ikke » Mon Aug 30, 2004 08:37

ikke wrote:
Ben eigenlijk eens benieuwd naar het volgende:

Voorstander DT:

Nadeel: met huidig speeltempo de langere partijduur!

Post Reply