DUWO Kennisstad Damfestival 2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Klareveld

Post by Klareveld » Wed Jul 27, 2005 22:01

Hanco,

Wat een uitstekend tekstje. Ik zou bijna denken dat iemand anders onder jouw naam bezig is.

Ook ik geniet van de teksten van Henk zowel ivm het prachtige taalgebruik ("wegdraaiende ogen") als de inhoud. En zelfs Ratingrunner vind ik in al zijn zieligheid soms vermakelijk - jammer dat hij voor de dammers op dit forum niet echt anoniem is.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 27, 2005 22:10

Klareveld wrote:Hanco,

Wat een uitstekend tekstje. Ik zou bijna denken dat iemand anders onder jouw naam bezig is.

Ook ik geniet van de teksten van Henk zowel ivm het prachtige taalgebruik ("wegdraaiende ogen") als de inhoud. En zelfs Ratingrunner vind ik in al zijn zieligheid soms vermakelijk - jammer dat hij voor de dammers op dit forum niet echt anoniem is.
Vertel Klareveld! Wie is Ratingrunner? Rob van Eijk? Fred van Amersfoort of Bert Zwart? Zelf was jij toch geen dammer? Of ben je dan werkelijk ècht onze boomlange profeet die nu ergens penningmeester is?
Je ziet het: je stukje roept veel vragen op.

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Jul 27, 2005 22:59

GuidoB wrote:
Henk de Witt heeft helemaal niets met deze enquete te maken. De vragen gaan over de tevredenheid van de deelnemers aan het Axioma Open. Wat heeft Henk de Witt hiermee van doen? Waarom sleep je hem hier nu weer bij? Alleen omdat het woord Delftse telling valt? Henk is van de week op verschillende dagen in Den Haag geweest. Niet zo gek voor een damliefhebber die in de buurt woont en bovendien een hoop bekenden kan ontmoeten.
Wat zal Henk dan moeten genieten van de beach blitz [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
De meest gehate dammer allertijden.

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Jul 27, 2005 23:44

Eric van Dusseldorp wrote:
Piet Bouma wrote: (...)
Of laat ze de keus tijdens elke partij:
Als men onderling overeenstemming heeft over het spelen van een partij met Delftse puntentelling (gemakkelijk te vertalen naar een andere verdeling van 2 punten) of Killer-partij laat ze dat gewoon doen.
Bij geen overeenstemming: "gewoon" internationaal.
Damcontracten in de trant van Sans-Atout of Groot slem.
Via Killerjoker of Delftse joker naast het bord kan iedereen zien hoe er gespeeld wordt.

Misschien dat in een volgend Axioma dit de speelwijze moet zijn? De gewone damsterveling, die meestal als 'strike' omgekegeld wordt, kiest natuurlijk voor Normaal internationaal, maar de superpartij Schwarzmann - Thijssen: Killer natuurlijk!
Hoe langer ik over dit idee nadenk, hoe leuker ik het vind. Je kunt eraan toevoegen: doordammen en zelfs de 'Ban de remise' van Jaap van Galen: 2-0 of 0-2. Dat is helemaal pokeren!
Het grote voordeel is natuurlijk, dat mensen die het internationale spel willen blijven spelen, dat gewoon kunnen blijven doen.

Ik zou uiteraard (met 93 anderen - dit is een grove schatting) niet meedoen als Axioma Open met de p.o. zou wordt gespeeld, maar met Piets idee kan ik gewoon mijn eigen spel blijven spelen en proberen een puntje te pakken tegen een sterke speler. En ondertussen de partijen tussen de toppers, met afwijkende regeltjes, gadeslaan.

Het heeft wel wat. Ik ben benieuwd wat Henk, Guido en Tjalling van dit idee vinden.
Ik denk dat ik morgen mijn schaakstukken maar meeneem naar Nijmegen, heb ik vast meer kans tegen Gerrit Boom. En ik heb nog wit ook. Nu maar hopen dat hij meewerkt.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Jul 28, 2005 03:38

Gerard de Groot wrote:
Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Hoe langer ik over dit idee nadenk, hoe leuker ik het vind.
Uit de post van Ikke blijkt hij dit al veel eerder bedacht heeft.
Ere wie ere toekomt.
Waarom hebben wij, die allemaal streven naar vernieuwing c.q. verbetering, daar toen over heen gekeken?

Zou een NK 2006 hier zelfs mee gespeeld kunnen worden?
Of moeten we eerst experimenteren en ga ik veel te snel met zevenmijlslaarzen?
Ik zou nu al niet durven zeggen dat we een NK volgens dit concept moeten spelen. Laten we daar nog even een paar dagen over nadenken alvorens een beslissing te nemen.

Maar voor een toernooi als Axioma lijkt me dit een prima idee. Misschien moet je wel gewoon verplichten voor een categorie spelers (bijvoorbeeld rating>1450 of rating=1352). Ik vraag me af of het beslissen voor iedere ronde wel goed werkt. Zou de koploper dan toch niet voor het makkelijke punt gaan?
Leuk idee. Een praktisch probleem is dat toppers mazzel of pech kunnen hebben met de loting (veel of weinig po-tegenstanders). Maar niet kwaad om mee te experimenteren.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Jul 28, 2005 06:04

Vraagje wrote:Ik denk dat ik morgen mijn schaakstukken maar meeneem naar Nijmegen, heb ik vast meer kans tegen Gerrit Boom. En ik heb nog wit ook. Nu maar hopen dat hij meewerkt.
In dat geval zal de scheids ingrijpen omdat je je niet aan het Spel- en Wedstrijdreglement houdt. Het leuke van killer (of doordammen, of ban de remise etc) is dat je je keurig aan de regels houdt, alleen doe je zo nu en dan een zet die in het traditionele spel wat minder sterk oogt (je dam weggeven bijv. door hem direct achter een geslagen dam te plaatsen), of je geeft de partij op in een stand die normaalgesproken remise zou zijn.
Slechte zetten en onterechte opgaves komen in het gewone spel echter sowieso al voor.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Jul 28, 2005 09:13

Jan Pieter wrote:
Vraagje wrote:Ik denk dat ik morgen mijn schaakstukken maar meeneem naar Nijmegen, heb ik vast meer kans tegen Gerrit Boom. En ik heb nog wit ook. Nu maar hopen dat hij meewerkt.
In dat geval zal de scheids ingrijpen omdat je je niet aan het Spel- en Wedstrijdreglement houdt. Het leuke van killer (of doordammen, of ban de remise etc) is dat je je keurig aan de regels houdt, alleen doe je zo nu en dan een zet die in het traditionele spel wat minder sterk oogt (je dam weggeven bijv. door hem direct achter een geslagen dam te plaatsen), of je geeft de partij op in een stand die normaalgesproken remise zou zijn.
Slechte zetten en onterechte opgaves komen in het gewone spel echter sowieso al voor.
Even een grapje tussendoor......

Als hij 20 witte en 20 zwarte schaakstukken meeneemt, en vervolgens precies volgens de damregels speelt en z'n tegenstander gaat daarmee akkoord .......wat dan?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Jul 29, 2005 19:14

Hoi,

Hier een kort bericht: ik ben niet ratingrunner, ik post alleen berichtjes onder mijn eigen naam. Ik zit in Washington en ga nu weer snel verder met mijn vakantie. En Nina is een schat, ik zou nooit zoiets schrijven over haar.

vriendelijke groeten

Bert Zwart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jul 30, 2005 05:55

Bert Zwart wrote:Hoi,

Hier een kort bericht: ik ben niet ratingrunner, ik post alleen berichtjes onder mijn eigen naam. Ik zit in Washington en ga nu weer snel verder met mijn vakantie. En Nina is een schat, ik zou nooit zoiets schrijven over haar.

vriendelijke groeten

Bert Zwart
Natuurlijk ben jij dat niet Bert, maar het heeft wel iets om Sherlock Kutdammer eens te zien raden.

Klareveld

Post by Klareveld » Sat Jul 30, 2005 10:49

Haha! Nee joh, Hanco, natuurlijk ga ik niet op dit forum zitten raden samen met jou en bert. Ik houd wel van Anoniemen; zelfs als de Anonieme het niet echt is.

Vraagje

Post by Vraagje » Sat Jul 30, 2005 23:16

Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote:

Als hij 20 witte en 20 zwarte schaakstukken meeneemt, en vervolgens precies volgens de damregels speelt en z'n tegenstander gaat daarmee akkoord .......wat dan?
De stukken lijken me meer een probleem dan het doen van onreglementaire zetten, een arbiter mag toch niet ingrijpen als er een onreglementaire zet wordt gedaan?

Newbie

Post by Newbie » Sun Jul 31, 2005 15:14

Vraagje wrote:
Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote: In dat geval zal de scheids ingrijpen omdat je je niet aan het Spel- en Wedstrijdreglement houdt. Het leuke van killer (of doordammen, of ban de remise etc) is dat je je keurig aan de regels houdt, alleen doe je zo nu en dan een zet die in het traditionele spel wat minder sterk oogt (je dam weggeven bijv. door hem direct achter een geslagen dam te plaatsen), of je geeft de partij op in een stand die normaalgesproken remise zou zijn.

De stukken lijken me meer een probleem dan het doen van onreglementaire zetten, een arbiter mag toch niet ingrijpen als er een onreglementaire zet wordt gedaan?
Het lijkt me dat een scheidsrechter juíst moet ingrijpen bij onreglementaire activiteiten op het bord, desondanks vermakelijke taferelen zoals afgelopen week weer in Nijmegen...
En ondanks dat het logisch lijkt, hoef je mij niet te vragen een koning te kronen als deze de achterlijn haalt

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Aug 02, 2005 07:15

Hanco Elenbaas wrote: (...) Misschien moeten we volgend jaar eens met zijn allen met Eric mee naar Thailand of Brazilië. Kees Thijssen, Hein Meijer, Tjalling en Gabriël willen ook graag. Je zult zien dat Eric erg meevalt.
Voor- en tegenstanders van de p.o. zijn allen welkom in Thailand Open. Guido is ook heelhuids uit Thailand teruggekomen. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Post Reply