Linkdump

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Tue May 24, 2005 09:35

steenslag wrote:In 1994 had ik -apetrots- twéé emailadressen. Ik kondigde in een café aan dat iedereen voor het jaar 2000 er ook één zou hebben. De ongeveer twintig aanwezigen hebben daar vrolijk om gelachen. Geen haar op hun hoofd enzo.
Konden deze drinkebroeders hun weghonen van jouw voorspelling (met vakkennis) onderbouwen?
steenslag wrote:Ik was te voorzichtig met mijn inschatting, bleek later. 't Is best snel gegaan, dat internet, en het is nog lang niet uitontwikkeld. En Google is een wonderlijk bedrijf, maar op bluf heb ik ze nog niet betrapt (dat oorapparaatje lijkt me een idee van de auteur, niet van Google).
Google is zelf ook heel wat gereserveerder met haar voorspellingen:
http://www.google.nl/intl/nl/help/faq_translation.html

Ik denk dat het hoofd van de journalist een beetje op hol geslagen was.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 24, 2005 15:56

The fool doth think he is wise, but the wise man knows himself to be a fool.
William Shakespeare

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Tue May 24, 2005 16:17

Hanco Elenbaas wrote:The fool doth think he is wise, but the wise man knows himself to be a fool.
William Shakespeare
Daar waren we het al over eens.
Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote: Denk niet dat je het beter weet, Hanco. Wijsheid is weten dat je niets weet, maar dat weet jij ook wel.
Ik weet het, maar ik realiseer het me niet altijd. Dank je.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 24, 2005 17:11

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:The fool doth think he is wise, but the wise man knows himself to be a fool.
William Shakespeare
Daar waren we het al over eens.
Desondanks geen overbodige luxe om jou er nog eens aan te herinneren, temeer daar Shakespeare het toch weer een beetje anders formuleerde.

Dus heb wat geduld voor je allerlei uitspraken doet, die je iets later weer verwijdert. De kans is heel groot dat zelfs jij spoedig gaat meemaken dat ook binnen jouw vakgebied sommigen het veeel beter weten dan jij. Daar is niks mis mee, helemaal niet voor ons leken, die zullen profiteren van de uitvindingen van jouw slimmere collega's.

steenslag

Post by steenslag » Wed May 25, 2005 01:11

Simek 's nachts. Een interview op radio 1 van een uur (!) met Ton Sijbrands op 5 december 2004 om 12 uur 's nachts, twee weken voor zijn blindsimultaan.
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/r ... 0041205.rm

Dit is gevonden op http://www.beeldengeluid.nl/

Eerder had ik daar al deze polygoon-filmpjes gevonden:
Vos -Raichenbach 1936
Keller-Ghestem 1947
WK 1948 Amsterdam
KNDB 40 jaar, monstertoernooi
wereld-damtoernooi 1952, Utrecht

Koops

Post by Koops » Wed May 25, 2005 15:48

steenslag wrote:In 1994 had ik -apetrots- twéé emailadressen. Ik kondigde in een café aan dat iedereen voor het jaar 2000 er ook één zou hebben. De ongeveer twintig aanwezigen hebben daar vrolijk om gelachen. Geen haar op hun hoofd enzo.
Even volledig off topic, maar ik vond nog een oude column die er te goed op aansluit:

De ziener
Natuurlijk is het allemaal lastig voor mensen die beslissingen moeten nemen op basis van koffiedikkijkerij. Hierbij kun je niet algemeen, vaag of negatief blijven omdat er een concrete beslissing moet worden genomen. En dat kan natuurlijk wel eens verkeerd uitpakken. Want hoeveel organisaties hebben in de beginperiode van de automatisering niet het verkeerde systeem of de verkeerde software aangeschaft? Ministeries die in de jaren tachtig voor Papyrus (Wie kent het niet?) hebben gekozen in plaats van het minder geachte WP 5.1 hebben daar een aardige kostenpost aan overgehouden.
Ook consumenten die haastig een CD-I speler hebben aangeschaft zullen niet veel plezier van hun geld hebben gehad. Maar dat waren dan ook de sufferds van het stel. Want de thuisgebruiker heeft een mogelijkheid die bedrijven die bij willen blijven niet hebben: hij kan wachten tot bekend is welke producten de slag op de markt hebben overleefd. Hiermee is het ook duidelijk hoe een mens het beste kan omgaan met voorspellingen. Namelijk door af te wachten of ze uitkomen.

Dat er maar weinig mensen zijn die zinnige langere termijnvoorspellingen kunnen doen blijkt wel uit het feit dat ook de grote namen de mist in zijn gegaan. Zo voorspelde ene Bill Gates in 1981 nog simpelweg dat ‘In the future, 640K ought to be enough for anybody.’
Gelukkig beschik ik zelf wel over die wonderbare gave van inzicht in dat wat komen gaat. Dankzij mijn heldere verstand en ervaring weet ik meteen wat wel en niet zal aanslaan bij de consumenten.
Mijn zegetocht met betrekking tot deze voorspellingen begon al in 1994 toen er op de Universiteit Twente voor de studenten iets nieuws ter beschikking kwam. Je kon op deze wijze fantastisch makkelijk met elkaar communiceren. Het was namelijk mogelijk om brieven per computer versturen. Het programma was echter nog niet in het volwassen stadium beland en vereiste een moederdiskette om de gebruiker vanaf elke willekeurige computer te kunnen laten inloggen. Bovendien diende de geïnteresseerden eerst nog allerlei programma’s op te starten, wachtwoorden in te voeren en vooral een aantal dingen uit de niet al te duidelijke handleiding te begrijpen.
Mede veroorzaakt door het feit dat ik nauwelijks genoeg mensen kende om een elektronische brief naar toe te sturen had ik, met mijn a-technische inzicht en vergeetachtige buien, al snel een oordeel over wat de waarde van het nieuwe systeem was. Op 12 oktober 1994 deed ik dan ook mijn eerste IT-voorspelling die mij al snel grote faam bracht. “Dat nieuwe e-mail gedoe, dat is nu nog wel even leuk omdat het nieuw is, maar over een jaar of twee, dan hoor je er niets meer van.�

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 26, 2005 14:11

Hanco Elenbaas wrote:De kans is heel groot dat zelfs jij spoedig gaat meemaken dat ook binnen jouw vakgebied sommigen het veeel beter weten dan jij.
Och ja, de kristallijnen kids. Wanneer kunnen we die verwachten? Doe eens een voorspelling.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu May 26, 2005 15:09

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:De kans is heel groot dat zelfs jij spoedig gaat meemaken dat ook binnen jouw vakgebied sommigen het veeel beter weten dan jij.
Och ja, de kristallijnen kids. Wanneer kunnen we die verwachten? Doe eens een voorspelling.
Er zullen geen kristallijnen nodig zijn om jou te overtreffen Eric. De zoon van de slager om de hoek (een behoorlijk sterke huisdammer) weet het doorgaans ook echt wel beter dan jij.
De kristallijnen (oftewel indigokinderen) zijn er al. Zelfs bourgeoisblaadjes als HP/De Tijd en De Groene Amsterdammer hebben al over ze geschreven.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 26, 2005 15:46

Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote:
Er zullen geen kristallijnen nodig zijn om jou te overtreffen Eric. De zoon van de slager om de hoek (een behoorlijk sterke huisdammer) weet het doorgaans ook echt wel beter dan jij.
Uit het gebruik van het woord 'spoedig' meende ik op te mogen maken dat het om een toekomstverwachting ging.
Er zijn inderdaad geen kristallijnen nodig om mij te overtreffen, maar wel om een (onbeperkt) spraak naar spraak vertaal systeem te bouwen.
Ik pretendeer op dat gebied nog wel iets meer dan de zoon van de slager om de hoek te weten.
Hanco Elenbaas wrote:De kristallijnen (oftewel indigokinderen) zijn er al. Zelfs bourgeoisblaadjes als HP/De Tijd en De Groene Amsterdammer hebben al over ze geschreven.
Dat heb ik gemist. Hoe herken ik ze?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu May 26, 2005 16:36

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:De kristallijnen (oftewel indigokinderen) zijn er al. Zelfs bourgeoisblaadjes als HP/De Tijd en De Groene Amsterdammer hebben al over ze geschreven.
Ze geven cursussen Powernapping aan overspannen ambtenaren.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 26, 2005 18:13

Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote:
Ze geven cursussen Powernapping aan overspannen ambtenaren.
Ben ik verdorie zelf een kristallijntje, zonder het al die tijd geweten te hebben.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu May 26, 2005 18:16

Eric Sanders wrote: Ben ik verdorie zelf een kristallijntje, zonder het al die tijd geweten te hebben.
Een spreeuw is ook een vogel, maar niet elke vogel is een spreeuw.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 26, 2005 18:20

Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote: Ben ik verdorie zelf een kristallijntje, zonder het al die tijd geweten te hebben.
Een spreeuw is ook een vogel, maar niet elke vogel is een spreeuw.
Geef dan aan hoe ik een spreeuw kan herkennen en niet hoe ik een vogel kan herkennen. Zo schiet ik er nog niets mee op.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 27, 2005 01:33

<center>Image
http://www.apfn.org/apfn/reserve.htm

Zie je die vogel bovenin het plaatje? Dat is geen spreeuw! </center>

steenslag

Post by steenslag » Mon May 30, 2005 00:45

Schaakpublicist Mig vraagt zich al lang af waarom er zo weinig vrouwelijke schakers zijn. Op zijn weblog ontstaat een discussie over een experiment dat lijkt aan te tonen dat vrouwen competitie heel anders waarderen dan mannen.

In het kort: testpersonen moesten hoofdrekensommetjes oplossen en kregen 50 cent per correct antwoord. Daarna werd het een vier-persoons-toernooi, de eerste persoon met het goede antwoord kreeg twee dollar.
Vrouwen en mannen deden het in beide varianten even goed.
Vervolgens kregen de proefpersonen de keuze tussen de 50-cent-variant of de twee-dollar-competitie. Vrouwen, ook de rekenwonders, hadden gemiddeld een grote hekel aan competitie, terwijl mannen, ook de domkoppen, daar juist een grote voorkeur voor hadden.

http://www.chessninja.com/dailydirt/arc ... titors.htm , het lezerscommentaar vond ik ook de moeite waard.

Post Reply