Enigma Cappucione
Wit speelt en wint!
Oplossing:
45, 34, 25, 35, 55, 44, 38, 33, 472, 5, 26, 52 +
Aardse notatie: 40, 29, 20, 30, 50, 39, 33, 28, 427, E, 21, 47
Ik zie dat er 2 extra rijen aan het bord zijn toegevoegd. Was het niet slimmer geweest om die aan een kant van het bord toe te voegen? Dan zou de notatie namelijk leesbaar zijn, en zou ik misschien geneigd zijn om de partijen na te spelen.Kosmos wrote:Fragmenten Ktardamtoernooi 16 januari 2005 Leeuwarden
Notatie van linksboven 1 naar rechtsonder 60, Aardlingen!
Wieger Wesselink wrote:Ik zie dat er 2 extra rijen aan het bord zijn toegevoegd. Was het niet slimmer geweest om die aan een kant van het bord toe te voegen? Dan zou de notatie namelijk leesbaar zijn, en zou ik misschien geneigd zijn om de partijen na te spelen.Kosmos wrote:Fragmenten Ktardamtoernooi 16 januari 2005 Leeuwarden
Notatie van linksboven 1 naar rechtsonder 60, Aardlingen!
Ik vond de notatie A, B, C, D, E, 1...50, 51, 52, 53, 54, 55 veruit het handigst voor ons aardse dammers. In het Ktariaanse midenspel krijg je nl. veel standen die overeenkomen met het gewone damspel, met als enige verschil een extra rij aan beide kanten van het bord. De notatie van die standen oogt dan zeer herkenbaar.Kosmos wrote:Ik wilde aanvankelijk de notatie van het middenbord gelijk houden aan onze notatie en de bovenste en onderste rij anders rekenen, bijv. beginnen met A,B,C,D,E en dan 1 t/m 50 en dan weer A,B,C,D,E.
Laat maar weten wat jullie het makkelijkst vinden!Mark Hees wrote:Hoewel deze aardling nog niet tot de ktariaanse beweging is toegetreden (en dus misschien geen recht van spreken heeft.... In dat geval vraag ik nederige excuses aan de Kosmos), lijkt de manier van Wieger me toch verreweg het makkelijkst leesbaar. Ik heb zelfs meer moeite met de ABCD notatie dan met de originele Ktar notatie....
Ja, hoewel ik het A,B,C,D,E stuk afschuwelijk vind, is deze notatie goed te hanteren. Het is me nu ook duidelijk dat je op dit bord altijd een probleem hebt. Als je het witte veld linksonder legt, dan zijn de velden aan de boven- en onderkant gespiegeld. Dat ziet er heel onnatuurlijk uit. Maar als je een donker veld linksonder legt, dan is het midden van het bord a.h.w. gespiegeld. Ik weet niet wat erger is. Daarvoor zou ik eerst een paar keer moeten spelen.Kosmos wrote:Laat maar weten wat jullie het makkelijkst vinden!Mark Hees wrote:Hoewel deze aardling nog niet tot de ktariaanse beweging is toegetreden (en dus misschien geen recht van spreken heeft.... In dat geval vraag ik nederige excuses aan de Kosmos), lijkt de manier van Wieger me toch verreweg het makkelijkst leesbaar. Ik heb zelfs meer moeite met de ABCD notatie dan met de originele Ktar notatie....
Jullie mening is welkom.
Hoe vind jij de notatie van A,B,C,D,E,1,2,3.... 55, Wieger?
Kun je de partij nu naspelen?
Het omzetten was makkelijk, overal 5 van aftrekken!