Klokincident

Discussies over damsport (in het Nederlands)
User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 01, 2004 23:43

Vraagje wrote:
En wat is er mis met het niets-zeggen van Evert Dollekamp? M.i. niets, ik zou in elk geval hetzelfde hebben gedaan.
Hier begint het zieke gedeelte van je geest je weer over te nemen. Waarom dit ziek gedrag is kun je het beste zelf proberen in te zien.
Ik zal in ieder geval iemand niet tegenhouden als hij je een pak slaag geeft, nadat je zoiets hebt geflikt.

tsjommer
Posts: 24
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:22

Post by tsjommer » Tue Nov 02, 2004 00:08

Als je nadat je gezet hebt de klok indrukt, mag je er toch vanuit gaan dat de tijd stopt. Als de klok dan toch door tikt kan een speler hier niks aan doen, hem valt dus niets te verwijten. Dan mag het dus nooit zo zijn dat een partij verloren verklaart wordt door ondeugdelijk materiaal. Daar heb je volgens mij geen regels voor nodig, toch?

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 02, 2004 01:56

Ik ben het met je eens tsjommer. Maar de regels maken dat wat in dit geval rechtvaardig zou zijn, in de praktijk geen kans maakt.
Het kwaad zegeviert soms dankzij de regels.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Post by Casper van der Tak » Tue Nov 02, 2004 03:29

tsjommer wrote:Als je nadat je gezet hebt de klok indrukt, mag je er toch vanuit gaan dat de tijd stopt. Als de klok dan toch door tikt kan een speler hier niks aan doen, hem valt dus niets te verwijten. Dan mag het dus nooit zo zijn dat een partij verloren verklaart wordt door ondeugdelijk materiaal. Daar heb je volgens mij geen regels voor nodig, toch?
Zie Macodou N'diaye - Alexei Tzizjow, WK 1990, Groningen...

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Post by Casper van der Tak » Tue Nov 02, 2004 03:41

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:
En wat is er mis met het niets-zeggen van Evert Dollekamp? M.i. niets, ik zou in elk geval hetzelfde hebben gedaan.
Hier begint het zieke gedeelte van je geest je weer over te nemen. Waarom dit ziek gedrag is kun je het beste zelf proberen in te zien.
Ik zal in ieder geval iemand niet tegenhouden als hij je een pak slaag geeft, nadat je zoiets hebt geflikt.
Hance heeft gelijk, behalve dan van dat pak slaag. Als ik zie dat mijn tegenstander vergeet zijn klok in te drukken, of hem niet goed indrukt, dan doe ik dat voor mijn tegenstander. En ik niet alleen, iedere dammer die de aanduiding "dammer" waard is.

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Nov 02, 2004 08:49

Als een dader nu gewoon toegeeft dat hij Kees zijn klok opnieuw in werking heeft gezet, zal hij worden geprezen om zijn moed en kunnen we weer over gaan naar de orde van de dag.

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Post by Wieger Wesselink » Tue Nov 02, 2004 08:56

Casper van der Tak wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:
En wat is er mis met het niets-zeggen van Evert Dollekamp? M.i. niets, ik zou in elk geval hetzelfde hebben gedaan.
Hier begint het zieke gedeelte van je geest je weer over te nemen. Waarom dit ziek gedrag is kun je het beste zelf proberen in te zien.
Ik zal in ieder geval iemand niet tegenhouden als hij je een pak slaag geeft, nadat je zoiets hebt geflikt.
Hance heeft gelijk, behalve dan van dat pak slaag. Als ik zie dat mijn tegenstander vergeet zijn klok in te drukken, of hem niet goed indrukt, dan doe ik dat voor mijn tegenstander. En ik niet alleen, iedere dammer die de aanduiding "dammer" waard is.
Tijdens een interlandpartij tegen Wit-Rusland vergat mijn tegenstander na de 49e zet zijn klok in te drukken, terwijl zijn vlag op vallen stond. Daar heb ik hem op gewezen, en ik ben achteraf nog steeds blij dat ik dat gedaan heb. Toch schijnt dit niet normaal te zijn, want het merendeel van mijn teamgenoten was het daar helemaal niet mee eens(!)

Dominique
Posts: 233
Joined: Wed Nov 19, 2003 14:22
Location: Melbourne

Post by Dominique » Tue Nov 02, 2004 09:37

Hanco Elenbaas wrote:Ik ben het met je eens tsjommer. Maar de regels maken dat wat in dit geval rechtvaardig zou zijn, in de praktijk geen kans maakt.
Het kwaad zegeviert soms dankzij de regels.
Je mag van een profspeler van het kaliber van Kees verwachten dat hij bij niet goed functioneren van de klok of om een andere klok vraagt bij de arbiter of er gedurende de rest van de partij sterk op let. Zeker bij zijn 50e zet!

Kees valt m.i. ook het nodige te verwijten (aangenomen dat hij tijdens de partij al opgemerkt heeft dat zijn klok niet goed functioneerde).
Het is wel makkelijk om lekker politiek correct Evert Dollekamp de zwarte Piet in handen te schuiven.

Hoewel ik mezelf beschouw als sportief, durf ik er mijn handen niet voor in het vuur te steken dat ik ook niet eens een keer in een moment van zwakte gewoon lekker mijn mond zou houden en mijn team aan twee belangrijke winstpunten zou helpen. In het heetst van de strijd kun je soms je hoofd wel eens een beetje verliezen.

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Tue Nov 02, 2004 10:21

Wieger Wesselink wrote:
Casper van der Tak wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Hier begint het zieke gedeelte van je geest je weer over te nemen. Waarom dit ziek gedrag is kun je het beste zelf proberen in te zien.
Ik zal in ieder geval iemand niet tegenhouden als hij je een pak slaag geeft, nadat je zoiets hebt geflikt.
Hance heeft gelijk, behalve dan van dat pak slaag. Als ik zie dat mijn tegenstander vergeet zijn klok in te drukken, of hem niet goed indrukt, dan doe ik dat voor mijn tegenstander. En ik niet alleen, iedere dammer die de aanduiding "dammer" waard is.
Tijdens een interlandpartij tegen Wit-Rusland vergat mijn tegenstander na de 49e zet zijn klok in te drukken, terwijl zijn vlag op vallen stond. Daar heb ik hem op gewezen, en ik ben achteraf nog steeds blij dat ik dat gedaan heb. Toch schijnt dit niet normaal te zijn, want het merendeel van mijn teamgenoten was het daar helemaal niet mee eens(!)
Zou hij met jou hetzelfde hebben gedaan?

HarrieNak
Posts: 33
Joined: Thu Apr 08, 2004 15:46

Post by HarrieNak » Tue Nov 02, 2004 11:34

Klaas van der Laan wrote:Als een dader nu gewoon toegeeft dat hij Kees zijn klok opnieuw in werking heeft gezet, zal hij worden geprezen om zijn moed en kunnen we weer over gaan naar de orde van de dag.
Klaas, het blijkt dat jij die bewuste dag ook in het prachtig gelegen Hijken aanwezig was. Heb jij toevallig zelf gezien wie de klok ingedrukt heeft?

User avatar
reiger56
Posts: 208
Joined: Sun Oct 12, 2003 19:38
Location: Delft

Post by reiger56 » Tue Nov 02, 2004 13:57

Bert Zwart wrote:
Wieger Wesselink wrote:
Casper van der Tak wrote:
Hance heeft gelijk, behalve dan van dat pak slaag. Als ik zie dat mijn tegenstander vergeet zijn klok in te drukken, of hem niet goed indrukt, dan doe ik dat voor mijn tegenstander. En ik niet alleen, iedere dammer die de aanduiding "dammer" waard is.
Tijdens een interlandpartij tegen Wit-Rusland vergat mijn tegenstander na de 49e zet zijn klok in te drukken, terwijl zijn vlag op vallen stond. Daar heb ik hem op gewezen, en ik ben achteraf nog steeds blij dat ik dat gedaan heb. Toch schijnt dit niet normaal te zijn, want het merendeel van mijn teamgenoten was het daar helemaal niet mee eens(!)
Zou hij met jou hetzelfde hebben gedaan?
Dat is helemaal niet belangrijk. Gewoon zelf sportief blijven.

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Nov 02, 2004 14:30

HarrieNak wrote: Klaas, het blijkt dat jij die bewuste dag ook in het prachtig gelegen Hijken aanwezig was. Heb jij toevallig zelf gezien wie de klok ingedrukt heeft?
Hmm... eh...tsja...tijd voor mijn coming out. Soms doe je inderdaad dingen die je achteraf gezien beter niet had kunnen doen. Ik had er groot belang bij dat Hijken in de Ereklasse blijft. Het is het enige team in deze regio op dat niveau. Als mijn zoon daar binnen enkele jaren aan toe is, scheelt mij dat natuurlijk heel veel reiskosten en uren. Een goede coach moet de regels soms wat naar zijn hand zetten. De regels zijn er voor ons, niet andersom. En de gelegenheid, dat ik daar als een van de 60 dammers met maar 2 arbiters onopvallend mijn gang kon gaan, deed de opwelling boven drijven. Dan is het vlees zwak. Het belang van de uitslag was groter dan de wijze waarop die tot stand komt.
Niemand heeft iets gemerkt en ik had natuurlijk alles voor mij kunnen houden. Maar zo achterbaks ben ik ook weer niet.

Rein Halbersma
Posts: 1721
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Post by Rein Halbersma » Tue Nov 02, 2004 15:19

Klaas van der Laan wrote:
HarrieNak wrote: Klaas, het blijkt dat jij die bewuste dag ook in het prachtig gelegen Hijken aanwezig was. Heb jij toevallig zelf gezien wie de klok ingedrukt heeft?
Hmm... eh...tsja...tijd voor mijn coming out. Soms doe je inderdaad dingen die je achteraf gezien beter niet had kunnen doen. Ik had er groot belang bij dat Hijken in de Ereklasse blijft. Het is het enige team in deze regio op dat niveau. Als mijn zoon daar binnen enkele jaren aan toe is, scheelt mij dat natuurlijk heel veel reiskosten en uren. Een goede coach moet de regels soms wat naar zijn hand zetten. De regels zijn er voor ons, niet andersom. En de gelegenheid, dat ik daar als een van de 60 dammers met maar 2 arbiters onopvallend mijn gang kon gaan, deed de opwelling boven drijven. Dan is het vlees zwak. Het belang van de uitslag was groter dan de wijze waarop die tot stand komt.
Niemand heeft iets gemerkt en ik had natuurlijk alles voor mij kunnen houden. Maar zo achterbaks ben ik ook weer niet.

Beweer je nu dat jij de klok van Kees hebt ingedrukt toen ie wegging na zn 50ste zet, Klaas?

hans andriessen
Posts: 782
Joined: Tue Nov 04, 2003 02:59
Location: Delft

Post by hans andriessen » Tue Nov 02, 2004 15:42

Rein Halbersma wrote:
Klaas van der Laan wrote:
HarrieNak wrote: Klaas, het blijkt dat jij die bewuste dag ook in het prachtig gelegen Hijken aanwezig was. Heb jij toevallig zelf gezien wie de klok ingedrukt heeft?
Hmm... eh...tsja...tijd voor mijn coming out. Soms doe je inderdaad dingen die je achteraf gezien beter niet had kunnen doen. Ik had er groot belang bij dat Hijken in de Ereklasse blijft. Het is het enige team in deze regio op dat niveau. Als mijn zoon daar binnen enkele jaren aan toe is, scheelt mij dat natuurlijk heel veel reiskosten en uren. Een goede coach moet de regels soms wat naar zijn hand zetten. De regels zijn er voor ons, niet andersom. En de gelegenheid, dat ik daar als een van de 60 dammers met maar 2 arbiters onopvallend mijn gang kon gaan, deed de opwelling boven drijven. Dan is het vlees zwak. Het belang van de uitslag was groter dan de wijze waarop die tot stand komt.
Niemand heeft iets gemerkt en ik had natuurlijk alles voor mij kunnen houden. Maar zo achterbaks ben ik ook weer niet.

Beweer je nu dat jij de klok van Kees hebt ingedrukt toen ie wegging na zn 50ste zet, Klaas?
Een leuk verhaal, Klaas.
Maar of het verstandig is om bij wijze van grap de verdenking op jezelf te werpen.........?
En flauw t.o.v. Henk [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

Dominique
Posts: 233
Joined: Wed Nov 19, 2003 14:22
Location: Melbourne

Post by Dominique » Tue Nov 02, 2004 16:50

Rein Halbersma wrote: Beweer je nu dat jij de klok van Kees hebt ingedrukt toen ie wegging na zn 50ste zet, Klaas?
Heerlijk die naïviteit op een dag als vandaag. Rein, bedankt, you made my day.

Post Reply