Kosmos wrote:Piet Bouma wrote:
Tjalling,
Kun je mij uitleggen wat het voordeel van demotiedammen boven de speelwijze van Hoogland is?
Hoogland was een profeet uit de 20e eeuw, die ook door zijn bond niet werd geëerd. Mijn stelling is dat pas na iemands dood, zijn denkbeelden tot volle wasdom komen.
Waarom niet alsnog Hoogland omarmen als de grondlegger van een nieuwe spelsoort waarin het aantal beslissingen enorm toeneemt?
Een interessante vraag, Piet.
Maar het antwoord kan pas gegeven worden na bestudering van Hooglands spel en demotiedammen.
Tjalling,
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe ver je bent met het onderzoek (die opdracht heb ik je tussen de regels door gegeven!?) betreffende demotie- en Hoogland-dammen.
Zelf heb ik ook nog wat gedachten hierover. Het demotietoernooi in Rijnsburg leverde een winstpercentage van ca. 93% op (met wat hilarische remises, als ik de verslagen lees. Misschien komt het werkelijke percentage wel dichtbij de 100%).
Willen we daar naar toe?
Als je de overwinning van twee dammen tegen één dam bekijkt, is de overwinning bij demotie banaal en bij Hoogland subtiel.
http://fmjd.org/dias/save/10901775172.png[/img] [img]
http://fmjd.org/dias/save/10901774407.png[/img]
Twee dammen tegen één dam en één schijf (overmachtseindspelen?) eindigen bij demotie m.i. bijna allemaal in een overwinning van de meerderheidspartij,
Alleen bij een zwarte schijf op 36 en op 45 lijkt een remise onontkoombaar. Vreemd, in ons internationale spel gelden deze schijven als actief, bij demotie zijn ze remiseredders. De situatie rond een schijf op 35 lijkt me wat onduidelijk. Het bezit van de trictrac en op welk moment, lijkt me bepalend.
En Hoogland-dammen. Over een winstpercentage durf ik geen uitspraak te doen.
Het laatste FK Frysk Damjen 2003 (het officieuze wereldkampioenschap), wat m.b.t het eindspel veel op het Hoogland-systeem lijkt, had een winstpercentage van 86%. Maar bij Frysk damjen is er ook nog die vreemde regel van zoveel keer met de dam zetten, dan moet je weer een schijf spelen.
Overmachtseindspelen van twee dammen tegen één dam en een schijf zijn eveneens wat ingewikkelder.
http://fmjd.org/dias/save/10901776774.png[/img]
Het Hoogland-probleempje lijkt een toevalligheid, wat met wat subtiele manoeuvres nog wint. Vergelijkbaar met een Blankenaartje? (Hoewel…..?) . Bij demotie is het systeem 1.49-16 30-2 2.44-11 (schuiftrompetachtig) het meest kenmerkend (ook wel wat banaal), al was in dit geval 1.44-39 en 1.44-40 natuurlijk ook gelijk uit.
Bij het overmachtseindspel Hoogland-dammen lijkt mij dat schijven op andere plekken ook flink wat problemen opleveren.
Voor mij pleit dit voor een experi-ronde met Hoogland-dammen.
Dit om een indicatie rondom het winstpercentage te krijgen. Gaat dit naar mijn ideaal van 66% (komt neer op een evenredige verdeling + 33% = 33% - 33%)?
Of heeft tangram hierover al cijfermateriaal voorhanden?
Misschien dat DC Huizum volgend seizoen wel zo’n experi-Hoogland wil organiseren. Huizum is natuurlijk altijd conservatief geweest. Het teruggrijpen op oude waarden past daar goed in.
En bij Hoogland-dammen hebben de Friezen een voorsprong? Ook bij internationaal dammen zou dit wel eens zo kunnen zijn (het zit in onze genen!). Friese dammers lijken sinds de jaren zeventig naast de zuivel wel het belangrijkste exportproduct van de provincie.