Het royement van theo.
-
- Arjen de Mooij
Even nog eentje voor de toekomst:
in gevallen van d/dt twijfel (demotie/delftste telling?) is het handig de smurfregel te gebruiken.
Binnen de damwereld <b>smurf</b> je na het gebruik van de kwalificatie ´NSBer´ eerst gesmurft en daarna weer in ere hersmurft dus dat smurft toch nog wel mee.
Iedereen kan horen dat <b>smurft je</b> niet klinkt. Het is een beetje onwetenschappelijk maar wel een geweldige vuistregel!
in gevallen van d/dt twijfel (demotie/delftste telling?) is het handig de smurfregel te gebruiken.
Binnen de damwereld <b>smurf</b> je na het gebruik van de kwalificatie ´NSBer´ eerst gesmurft en daarna weer in ere hersmurft dus dat smurft toch nog wel mee.
Iedereen kan horen dat <b>smurft je</b> niet klinkt. Het is een beetje onwetenschappelijk maar wel een geweldige vuistregel!
-
Hehe. Eindelijk iemand die het begrijpt. En niet voor niets iemand van deArjen de Mooij wrote:Even nog eentje voor de toekomst:
next generation! Arjen gebruikt het werkwoord smurfen als hulpje. Ik
gebruik fietsen. Fiets je, dan ben je gezond bezig. Als je niet fietst, heb
je een probleem. Goed zo Arjen!
- Eric Sanders
Met begrijpen heeft het juist niet zoveel te maken. Dat is ook kenmerkend voor iemand van de next generation. Men leert niet meer te begrijpen, maar hulpmiddelen te gebruiken om tot de oplossing te komen.PositiveGeneration wrote:Hehe. Eindelijk iemand die het begrijpt. En niet voor niets iemand van deArjen de Mooij wrote:Even nog eentje voor de toekomst:
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Helaas heeft die positieve, volgende generatie de neiging het probleem iets teveel te versimpelen. De smurf-regel werkt namelijk niet altijd. Neem de volgende twee zinnen:PositiveGeneration wrote:Hehe. Eindelijk iemand die het begrijpt. En niet voor niets iemand van de
1) Opeens krijg je toegesnauwd...
2) Opeens wordt je toegesnauwd...
Volgens de smurfregel zouden beide zinnen gelijk behandeld moeten worden, maar dat is niet correct. In de eerste zin is 'je' het onderwerp (te vervangen door 'jij') en staat er dus geen 't', terwijl 'je' in de tweede zin het meewerkend voorwerp is (te vervangen door 'jou') en daar staat dus wel een 't'.
Overigens zijn er wat vrijzinnigen die vinden dat 'je' ook in de tweede zin vervangen zou mogen worden door 'jij', maar duidelijk is in elk geval dat 'je' in de eerste zin nooit vervangen kan worden door 'jou'. Iedereen zou dus aan moeten voelen dat er verschil is tussen deze twee zinnen.
- Arjen de Mooij
Toen ik in de trein naar de uni zat bekroop mij ook het gevoel dat ik onzin had zitten vertellen. De smurfregel werkt alleen in simpele zinnetjes zonder meewerkend voorwerp en dergelijke.
Ik had een regeltje en in dit geval gaf deze het goede antwoord. Het was alleen niet het goede regeltje.
Duidelijk is dat het onderwerp in bovenstaand voorbeeld gewoon <b>je</b> is. Dus ik blijf bij mijn oordeel: 'word je geroyeerd'.
De jij/jouw/je regel is beter. Met het schaamrood(t? ) op de kaken ga ik verder met waar ik beter in ben...
Ik had een regeltje en in dit geval gaf deze het goede antwoord. Het was alleen niet het goede regeltje.
Duidelijk is dat het onderwerp in bovenstaand voorbeeld gewoon <b>je</b> is. Dus ik blijf bij mijn oordeel: 'word je geroyeerd'.
De jij/jouw/je regel is beter. Met het schaamrood(t? ) op de kaken ga ik verder met waar ik beter in ben...
Word je geschorst met een d!
Ok, ik geef het toe, het is word je geschorst met een d.Arjen de Mooij wrote:Toen ik in de trein naar de uni zat bekroop mij ook het gevoel dat ik onzin had zitten vertellen. De smurfregel werkt alleen in simpele zinnetjes zonder meewerkend voorwerp en dergelijke.
Ik zie in dat je onderwerp is, lastig die lijdende zinnen.
Word je geschorst
Wordt je toegesnauwd
Toen snapte ik wat JP bedoelde met 'je', 'jij'en 'jou'.
Maar de bedrijvende zin is:
Havisten snauwen je toe
Havisten is O je = lv? (of meew vw?)
Je wordt nu geen onderwerp in de lijdende zin, Eric.
Waarschijnlijk is je dus meewerkend voorwerp?
Maar dan hebben we dat op school niet goed geleerd, want de leraar zei dat je altijd 'aan' kon plaatsen voor een meewerkend voorwerp.
Maar nu het bewijs dat ik mezelf al leverde dat het toch word je geschorst is.
Wordt je toegesnauwd
Wordt jullie toegesnauwd
Word je geschorst
Worden jullie geschorst
Bij jullie verbuigt worden dus moet dat bij je ook gebeuren dus een d.
Maar dat smurfen is dus onzin. Daar was ik nou net achter, want neem:
Word U verzocht op te houden?
Smurft U?
Heaven is no location, but a state of mind
Hey, Denker, je hebt een spelfout gemaakt!
Ernstige zaak!
In een zin én een spelfout maken én de feiten onjuist weergeven, nou nou Debnker, dat wordt lastig voor je ego om dit weer recht te praten zeker?
Blijk je toch geen úbermensch te zijn.
Of misschien moet Ubermensch wel met een hoofdletter, heb je toch nog repliek.
Ernstige zaak!
In een zin én een spelfout maken én de feiten onjuist weergeven, nou nou Debnker, dat wordt lastig voor je ego om dit weer recht te praten zeker?
Blijk je toch geen úbermensch te zijn.
Of misschien moet Ubermensch wel met een hoofdletter, heb je toch nog repliek.
-
Arrogance
Goedzo, Ubermensch Denker, keep the arrogance high!Ben Anoniem wrote:Het valt me toch wat tegen, tot nu toe.
In de bekritiseerde zin kan je "je" niet vervangen door "jij" (maar slechts door "men"), dus de regel je=jij werkt niet.
Verder mis ik een analyse van de Groot Dictee zin, waarin "wordt je" echt correct was.
Maarre, voortaan wel beter spellen he?
-
Hete brei
Lul niet om de hete brei heen, Olliebert!Ben Anoniem wrote:Binnen de damwereld wordt je na het gebruik van de kwalificatie "NSBer" door een bijdehante bestuurder ontactisch toegesnauwd dat hij de uitslag 40-45 geen oplossing voor het remiseprobleem vindt.
Binnen de damwereld worD je geschorst blablabla
-
D of T?
Aanhalingstekens??Ben Anoniem wrote:Ok, ik was gisteren bij die reply aan het worstelen met de aanhalingstekens, die werkten niet, ' ipv " , geen excuus hoor, stom stom stom
Olliebert man je kunt nog geen D van een T onderscheiden! hahaha