DUWO Kennisstad Damfestival 2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Jul 26, 2005 11:30

Henk de Witt wrote:
Piet Bouma wrote:Ik kan me best jouw reactie voorstellen. Maar wat jij doet is volgens mij op dezelfde manier op de man spelen.
Verklaar je nader Piet.

Beste Henk, goedemorgen,

Gisteren laat nog jouw post gelezen. Wilde eigenlijk reageren, maar heb je advies opgevolgd om te gaan slapen.
Bij deze:
Henk de Witt wrote: De verdachtmaking van stemmenvervalser aan mijn adres duidt er op dat je werkelijk behoorlijk ziek bent in je hoofd. Arme drommel.

Ach jongen toch, had jij geen formulier meer? Wat sneu nou. En dan heb je ook nog zo’n slecht geheugen ook? Je hebt het ook niet getroffen in het leven. Ja, dan mogen de mensen jou al die stemmingmakerij, al die onwaarheden op dit forum gerust op voorhand vergeven.

Deze Eric van Dusseldorp, oud-clubgenoot van jou of niet, deugt echt niet, nog voor geen millimeter.

Nare man, beetje zielig ook wel.
Helaas, wel weer iemand die zich op een aantal posities heeft gewurmd, namelijk bondsraad en damredacteur van enkele regionale kranten. Posities waar hij volstrekt niet thuis hoort. Op dit soort posities hebben we juist integere, betrouwbare mensen broodnodig. Gewoon goede mensen, Casper, die hebben we nodig!
In deze laatste zin lees ik (cursivering P. Bouma): Hij is een Franse zanger, oneerlijk en slecht. Die hebben we niet nodig. (maar misschien lees ik dat tussen de regels helemaal verkeerd).

Als ik de naam Eric van Dusseldorp en je in de naam Piet Bouma verander, tja dan voel ik me toch wel flink belachelijk gemaakt en persoonlijk aangevallen.
Nader verklaart Henk?
Henk de Witt wrote: Heel goed, wat vind je hier van?:
Eric van Dusseldorp wrote: Ik hoop niet dat ze hem de opdracht hebben gegeven de stemmen te tellen. Want om een berucht Russisch heerser halverwege de vorige eeuw te citeren: het interesseert niet wat de mensen stemmen, het interesseert me wie de stemmen telt.
Henk, dit is ook laag bij de grond. Maar waarschijnlijk had jezelf je dag ook niet. Het is natuurlijk ook geen strandweer.
De Henk ‘in vorm’ had volgens mij, adrem en zeer sarcastisch gereageerd in de trant van:

“Inderdaad jammer dat ik de stemmen niet mocht tellen. Toch heb ik in een onbewaakt ogenblik de stemmen even meegenomen via de achteruitgang. En conform de despoot (op de vergelijking Eric van Dusseldorp - Stalin was ik overigens nooit gekomen!) heb ik passende maatregelen genomen. De grootmeesters, die nee hebben gestemd (ik ken de handschriften van de overige 41!), krijgen een uitnodiging voor de Hoofdgroep DuWo 2006. Ze zullen om!�

En hoe moet ik me nu het eerste gesprek tussen Henk en Eric voorstellen als ze elkaar bij het Open Nijmegen ontmoeten (Want natuurlijk doe je als rechtgeaard experidammer mee aan het Ktar-toernooi!):

“Hallo, Eric, je bent zielig en deugt niet!�
“Hee, Henk, door de achterdeur binnengeslopen?�
“Nou, doei Eric, we bestrijden elkaar wel weer op het forum. Want als beschaafde Nederlanders slaan we elkaar hier natuurlijk niet recht voor de raap�.
“Nee Henk, zo zijn we niet. Op het forum kunnen we elkaar met rake, beeldende taal veel beter te pakken nemen. Ik zie je weer op het scherm.�

Of, of…… Henk ziet Eric alleen achter de bar zitten met een zakdambordje. Net weer nipt verloren van een Russische grootmeester.

“Hallo Eric, zullen we eens wat zaken uitpraten�.
“Prima Henk, het zit me ook wat dwars dat we elkaar voor rotte vis uit zitten te maken�
…………..
“Ook een sigaartje Eric?�
“Dank je Henk, ik rook liever een sigaret�.
“Zullen we het ook eens hebben over het idee van die minkukel Bouma (die denkt dat hij de waarheid in pacht heeft), om gezamenlijk een goede enquête op te zetten�
“Ja laten we Dieter erbij vragen. Maar laten we dan wel even apart gaan zitten. We moeten wel de schijn een beetje ophouden dat we wat ruzie hebben.
Ook wil ik het over jullie succes van het damesdammen bij DOS hebben. Ik zou het ook verrekte leuk vinden als we bij DVSB ook met een tiental dames zouden kunnen dammen.�
“Hee Dieter, kom je erbij? Een kopstootje? Dan gaan we even apart in dat kamertje zitten. Ik neem wat bierviltjes mee, om wat te noteren�.

Tja, zo zou het misschien ook kunnen gaan.
Laten we elkaar een beetje heel houden. Samen genieten we met al onze nukken, grollen, meningen en verschillende persoonlijkheden van het dammen.
En dat moeten we ook samen blijven doen. Samen met willekeurig Tjalling Goedemoed, Henk de Witt, Dieter van Gortel, Jozef Linssen, Henk Stoop, Piet Bouma, Eric van Dusseldorp, Johan Haijtink, Johan Krajenbrink, Hanco Elenbaas, anoniemen en anderen die niet meer op deze pagina passen. Samen met alle verschillen.
Dus Henk en Eric, relativeer alles een beetje en houd elkaar heel. Tot vrijdagmiddag!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Jul 26, 2005 11:34

Eric van Dusseldorp wrote:
Beste Piet,

Ik denk dat de mensen zo langzamerhand een keer enquetemoe worden. Er zijn er al zoveel geweest. Ik begreep dat Guido sowieso weer eens een enquete gaat houden, nu onder de finalisten van de laatste drie NK's, over de p.o.
Moet er dan nog een enquete bij?
Je kunt natuurlijk net zo lang enquetes houden met elke keer een andere vraagstelling en doelgroep totdat er een keer een meerderheid uitrolt voor de p.o.
Beste Eric,

Ik denk dat de mensen eerder moe zijn van het praten over enquêtes dan het invullen daarvan. En waarom diezelfde enquête ook niet gelijk bij de deelnemers van het WK 2005 uitvoeren? Het gaat toch de top aan?
Wat mij voor ogen staat is dat er een goede duidelijke enquête komt, die ook eenduidig valt uit te leggen. En een enquête, die niet subjectief is, zodat of voorstanders van de p.o of tegenstanders van de p.o. hem achteraf op allerlei punten weer onderuit gaan halen.
Daarom ook het voorstel (tijdens de laatste Bondsraadsvergadering volgens mij door Peter de Hek gedaan) dat zowel voorstanders als tegenstanders van die p.o., samen die enquête gaan ontwikkelen.
Die enquête kan dan duidelijk maken waar we op dit moment staan.

En als die enquête er niet komt?
Tja, dan ‘kan’ het volgende doemscenario ontstaan:
“In november 2005 besluit de Bondsraad met de kleinst mogelijke meerderheid om de puntenoverwinning op het NK 2006 in te gaan voeren. Dit naar aanleiding van de ervaringen in het WK 2005, waar 7 van de 11 finaleronden in louter remises eindigden.
Een golf van protest ontstaat. Bondsraadsleden vliegen elkaar in de haren, Van Gortel komt met een tegenoffensief gesteund door een groot aantal KNDB-leden, waaronder aansprekende grootmeesters.
In maart 2006 wordt in de volgende Bondsraadvergadering het besluit weer teruggenomen. Bondsraad wordt ontbonden vanwege gebrek aan geloofwaardigheid. Oude structuur KNDB wordt hersteld.�

De nadruk natuurlijk op ‘kan’. Niemand kan de toekomst voorspellen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Jul 26, 2005 15:44

Piet Bouma wrote:Waarom nemen die supergrootmeesters niet gewoon zelf het heft in handen? Zij hebben de macht.

Of laat ze de keus tijdens elke partij:
Als men onderling overeenstemming heeft over het spelen van een partij met Delftse puntentelling (gemakkelijk te vertalen naar een andere verdeling van 2 punten) of Killer-partij laat ze dat gewoon doen.
Bij geen overeenstemming: "gewoon" internationaal.
Damcontracten in de trant van Sans-Atout of Groot slem.
Via Killerjoker of Delftse joker naast het bord kan iedereen zien hoe er gespeeld wordt.
Voor Killer (of Doordammen) zou dit direct ingevoerd kunnen worden. Elke dammer kan immers voorafgaand aan een toernooi verklaren dat hij bereid is volgens de killerregels te spelen. Treffen twee van zulke spelers elkaar, dan spelen ze killer. Zo'n algemene bereidheid lijkt me beter dan een afspraak per partij, want in het laatste geval zal de zwakste speler doorgaans weigeren.

Het lijkt me wel een leuke manier om de discussie op scherp te zetten zonder dat iemand gedwongen wordt om volgens andere regels te spelen. Het enige risico is dat iemand zich op het moment supreme niet aan de afspraak houdt, maar zo'n dammer kan daarna nooit meer over straat.

Dus, welke sterke dammer verklaart als eerste dat hij bereid is te killeren in de (halve) finale NK? Tjalling?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Jul 26, 2005 15:53

Henk de Witt wrote:Helaas, wel weer iemand die zich op een aantal posities heeft gewurmd, namelijk bondsraad en damredacteur van enkele regionale kranten. Posities waar hij volstrekt niet thuis hoort.
Toen er op dit forum een poll werd gehouden over damrubrieken scoorde de rubriek van Eric heel hoog. Terecht volgens mij, want Eric produceert vaak originele teksten en heeft goed door dat hij niet alleen voor clubspelers, maar ook voor huis- tuin- en keukendammers schrijft. Daarnaast leidde hij al enkele malen de hooggewaardeerde damtoto, en organiseerde hij nagenoeg in zijn eentje het toernooi in Thailand. Als dit al een rotte appel in de dammersmand is, dan ben ik wel benieuwd naar de goede appels.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Tue Jul 26, 2005 16:43

Jan Pieter wrote:
Henk de Witt wrote:Helaas, wel weer iemand die zich op een aantal posities heeft gewurmd, namelijk bondsraad en damredacteur van enkele regionale kranten. Posities waar hij volstrekt niet thuis hoort.
Toen er op dit forum een poll werd gehouden over damrubrieken scoorde de rubriek van Eric heel hoog. Terecht volgens mij, want Eric produceert vaak originele teksten en heeft goed door dat hij niet alleen voor clubspelers, maar ook voor huis- tuin- en keukendammers schrijft. Daarnaast leidde hij al enkele malen de hooggewaardeerde damtoto, en organiseerde hij nagenoeg in zijn eentje het toernooi in Thailand. Als dit al een rotte appel in de dammersmand is, dan ben ik wel benieuwd naar de goede appels.
Een vergelijkbare tekst had ik ingetikt maar raakte die even hard weer kwijt door een elektriciteits-glitch hier in het oververhitte Beijing. Ik zou zeggen: Eric en Henk, praat dit eens uit, want jullie zijn beide redelijke mensen en een meningsverschil over DT hoeft twee grote damliefhebbers toch niet zo tegen elkaar in het harnas te jagen (?!)

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Jul 26, 2005 22:46

Piet, nog een korte reactie want ik ga morgen op vakantie tot 15 augustus. In Nijmegen zal ik niet zijn.
Je hebt gelijk dat ik anders had kunnen reageren, met spot en zo, en dat doe ik doorgaans ook op onzinverhalen. Dit ligt toch anders. Iemand verzint een verhaal over mij dat kant noch wal raakt. Dat verhaal ging nota bene over een dag eerder, degene die het schreef wist dus dat het gemakkelijk te ontzenuwen was. En toch schrijft hij het op en zet hij het op dit forum. Je moet toegeven dat deze persoon op zijn minst toch wel een heel klein beetje ziek in zijn hoofd moet zijn, anders doe je zoiets niet. Maar hij zit wel in de bondsraad. Wat ook meespeelde bij mijn reactie, was dat dit unheimisch is. Iemand die ik niet persoonlijk ken, waarmee ik nog nooit face-to-face een woord heb gewisseld, zit over mij te fantaseren en zet die fantasie op het forum.
Je moet niet vergeten dat ik de afgelopen jaren al meerdere vervelende dingen heb meegemaakt. Zoals eerder gemeld heeft men onder anderen twee keer onder mijn naam vervelende dingen uitgehaald op internet. Dat is mij destijds niet in de kouwe kleren gaan zitten. Je moet je voorstellen dat je een damvriend uit Frankrijk tegenkomt die al een tijdlang jouw mail niet heeft beantwoord. Desgevraagd zegt hij dat hij een aantal maanden eerder op internet tegen je heeft zitten dammen en toen hij na de partij even wilde kletsen, het contact abrupt werd verbroken, wat hij zeer vreemd vond. Ik kan je verzekeren dat zoiets behoorlijk gaat malen in je hoofd. Met wie heeft die fake De Witt allemaal meer zitten dammen en welke schade hij heeft aangericht?
Dan was er de figuur die onder mijn naam een kettingbriefactie onder dammers is begonnen. Hierbij moet ik ook nog vertellen dat deze persoon enkele keren e-mails heeft ontvangen die voor mij bestemd waren. Daar stonden soms, zoals dat gaat, pikante opmerkingen in over andere dammers. Die stuurde hij onverwijld door naar de betreffende dammers. Die waren niet blij. Echt een ziek figuur dus.
Beide gevallen hebben mij veel tijd en energie gekost. Met een nasleep bovendien. Zelfs na diverse mededelingen, o.a. op de KNDB-site, dat ik hier niets mee te maken had, zijn er mensen die jaren later toch nog steeds denken dat ik het wel was. Zo zit de menselijke geest nu eenmaal in elkaar.
En dan heb ik het nog niet over de geniepige insinuaties die op kleinere schaal verspreid worden en waarvan af en toe iets tot mij doordringt, wetende dat dit slechts het topje van de ijsberg is.
Dit kwam allemaal bij mij boven toen ik het uit de duim gezogen verhaal van Eric van Dusseldorp las. Mijn ogen rolden bijna uit mijn kassen. Er gaat op zo'n moment van alles door je heen. Waartoe is iemand die dit verzint nog meer toe in staat? Was hij soms de man achter de kettingbrieven? Ik denk het niet, maar toch gaat het automatisch door je heen.

Gelukkig heb jij dit allemaal niet meegemaakt Piet, dat kan ik opmaken uit je reacties. Anders zou je echt beter begrijpen dat er een groot verschil zit tussen het duimverhaal van Van Dusseldorp en mijn reactie daarop. Pas naderhand ga je dan de ontwijkende oogopslag van iemand interpreteren. En als forumlezer moet jij weten dat hij al vaker op een wat geniepige manier bezig is geweest.
Maar ik wil uiteraard best een keer met Eric gaan praten om een en ander uit de wereld te helpen.

Tot slot iets over de diepgewortelde reflex in de damwereld om lullige dingen te vergoelijken. Ik zou werkelijk hierover een zeer, zeer lange lijst kunnen publiceren, maar ik doe slechts een kleine greep uit het recente verleden:
- de bondsdirecteur geeft bewust onjuiste informatie aan een journalist. Dit wordt niet in het openbaar gecorrigeerd door het KNDB-bestuur. 'Ach, hij werkt zo hard'.
- een bekend jeugdleider, tevens bondsraadslid speelt vals. 'Ach, hij doet ook zoveel goede dingen'.
- een bondsraadslid zuigt een lullig stukje over een dampromotor uit zijn duim. 'Ach, hij heeft zo'n mooie website en een goede damrubriek.'

Ooit heb ik de vergelijking gemaakt met een verkrachter die wordt vrijgesproken omdat hij van tijd tot tijd nuttige dingen doet, zoals oude vrouwtjes helpen met oversteken.
Deze reflex binnen de damwereld is enigszins begrijpelijk. Het wereldje is klein, men komt elkaar overal weer tegen, men is van elkaar afhankelijk soms gaat het om vriendschappen. Maar het is ook een cultuur van inteelt, van lafheid, die de ontwikkeling van de damsport ernstig remt. Ook iemand die veel doet, een collega-bondsraadslid van Piet Bouma of zelfs een goede vriend, moet je van tijd tot tijd durven zeggen dat hij echt te ver is gegaan en zulke geintjes niet meer moet flikken. Basta!

Amen en ave,
Henk

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Jul 26, 2005 23:02

Henk de Witt wrote:Maar ik wil uiteraard best een keer met Eric gaan praten om een en ander uit de wereld te helpen.

Ook iemand die veel doet, een collega-bondsraadslid van Piet Bouma of zelfs een goede vriend, moet je van tijd tot tijd durven zeggen dat hij echt te ver is gegaan en zulke geintjes niet meer moet flikken. Basta!
Beste Henk,

Deze twee zinnen bevallen mij het beste. Ik denk dat Eric het hier ook wel mee eens is.
Een plezierige vakantie toegewenst.
En ga na je vakantie gewoon eens een keertje praten met Eric.

Groeten,

Piet Bouma

tijdnood

Post by tijdnood » Wed Jul 27, 2005 00:12

Wat een persoonlijke dramatiek van Henk de Witt!

Maar laat de Witt ook eens zijn eigen gedram m.b.t. de puntentelling bezien. Het bewust willen aantasten van belangrijke waarden in de damwereld, meer dan nodig, leidt onvermijdelijk tot reacties als deze.

Volgens de Witt is het een cultuur van inteelt, van lafheid, die de ontwikkeling van de damsport ernstig remt.

Het valt me nog mee dat er niet meer reacties als van Eric van Dusseldorp zijn geweest.

Lijmpogingen verduisteren de ernst van de zaak.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Jul 27, 2005 01:22

tijdnood wrote:
Volgens de Witt
De

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Jul 27, 2005 17:41

Piet Bouma wrote: (...)
Of laat ze de keus tijdens elke partij:
Als men onderling overeenstemming heeft over het spelen van een partij met Delftse puntentelling (gemakkelijk te vertalen naar een andere verdeling van 2 punten) of Killer-partij laat ze dat gewoon doen.
Bij geen overeenstemming: "gewoon" internationaal.
Damcontracten in de trant van Sans-Atout of Groot slem.
Via Killerjoker of Delftse joker naast het bord kan iedereen zien hoe er gespeeld wordt.

Misschien dat in een volgend Axioma dit de speelwijze moet zijn? De gewone damsterveling, die meestal als 'strike' omgekegeld wordt, kiest natuurlijk voor Normaal internationaal, maar de superpartij Schwarzmann - Thijssen: Killer natuurlijk!
Hoe langer ik over dit idee nadenk, hoe leuker ik het vind. Je kunt eraan toevoegen: doordammen en zelfs de 'Ban de remise' van Jaap van Galen: 2-0 of 0-2. Dat is helemaal pokeren!
Het grote voordeel is natuurlijk, dat mensen die het internationale spel willen blijven spelen, dat gewoon kunnen blijven doen.

Ik zou uiteraard (met 93 anderen - dit is een grove schatting) niet meedoen als Axioma Open met de p.o. zou wordt gespeeld, maar met Piets idee kan ik gewoon mijn eigen spel blijven spelen en proberen een puntje te pakken tegen een sterke speler. En ondertussen de partijen tussen de toppers, met afwijkende regeltjes, gadeslaan.

Het heeft wel wat. Ik ben benieuwd wat Henk, Guido en Tjalling van dit idee vinden.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Jul 27, 2005 19:32

Eric van Dusseldorp wrote: Hoe langer ik over dit idee nadenk, hoe leuker ik het vind.
Uit de post van Ikke blijkt hij dit al veel eerder bedacht heeft.
Ere wie ere toekomt.
Waarom hebben wij, die allemaal streven naar vernieuwing c.q. verbetering, daar toen over heen gekeken?

Zou een NK 2006 hier zelfs mee gespeeld kunnen worden?
Of moeten we eerst experimenteren en ga ik veel te snel met zevenmijlslaarzen?

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Wed Jul 27, 2005 19:44

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Hoe langer ik over dit idee nadenk, hoe leuker ik het vind.
Uit de post van Ikke blijkt hij dit al veel eerder bedacht heeft.
Ere wie ere toekomt.
Waarom hebben wij, die allemaal streven naar vernieuwing c.q. verbetering, daar toen over heen gekeken?

Zou een NK 2006 hier zelfs mee gespeeld kunnen worden?
Of moeten we eerst experimenteren en ga ik veel te snel met zevenmijlslaarzen?
Ik zou nu al niet durven zeggen dat we een NK volgens dit concept moeten spelen. Laten we daar nog even een paar dagen over nadenken alvorens een beslissing te nemen.

Maar voor een toernooi als Axioma lijkt me dit een prima idee. Misschien moet je wel gewoon verplichten voor een categorie spelers (bijvoorbeeld rating>1450 of rating=1352). Ik vraag me af of het beslissen voor iedere ronde wel goed werkt. Zou de koploper dan toch niet voor het makkelijke punt gaan?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Jul 27, 2005 19:56

Gerard de Groot wrote: Ik vraag me af of het beslissen voor iedere ronde wel goed werkt. Zou de koploper dan toch niet voor het makkelijke punt gaan?
Jan Pieter heeft getipt dat de spelers ook voor het toernooi geldend voor het hele toernooi hun keus kenbaar zouden kunnen maken.
Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat spelers, die alles wel willen spelen hun opties in een lijstje zouden kunnen neerzetten. Bijv.:

1. Killer
2. Puntenoverwinning

Als ze dan een tegenstander treffen, die alleen p.o. wil kunnen ze toch nog alternatief spelen.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Jul 27, 2005 20:26

Gerard de Groot wrote: (...)
Misschien moet je wel gewoon verplichten voor een categorie spelers (bijvoorbeeld rating>1450 of rating=1352). (...)
Niet verplicht stellen. Dat is juist de charme van het voorstel van ikke. Veel toppers houden nu eenmaal niet van de p.o.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 27, 2005 21:43

Henk de Witt wrote:Piet, nog een korte reactie want ik ga morgen op vakantie tot 15 augustus. In Nijmegen zal ik niet zijn.
Je hebt gelijk dat ik anders had kunnen reageren, met spot en zo, en dat doe ik doorgaans ook op onzinverhalen. Dit ligt toch anders. Iemand verzint een verhaal over mij dat kant noch wal raakt. Dat verhaal ging nota bene over een dag eerder, degene die het schreef wist dus dat het gemakkelijk te ontzenuwen was. En toch schrijft hij het op en zet hij het op dit forum. Je moet toegeven dat deze persoon op zijn minst toch wel een heel klein beetje ziek in zijn hoofd moet zijn, anders doe je zoiets niet. Maar hij zit wel in de bondsraad. Wat ook meespeelde bij mijn reactie, was dat dit unheimisch is. Iemand die ik niet persoonlijk ken, waarmee ik nog nooit face-to-face een woord heb gewisseld, zit over mij te fantaseren en zet die fantasie op het forum.
Je moet niet vergeten dat ik de afgelopen jaren al meerdere vervelende dingen heb meegemaakt. Zoals eerder gemeld heeft men onder anderen twee keer onder mijn naam vervelende dingen uitgehaald op internet. Dat is mij destijds niet in de kouwe kleren gaan zitten. Je moet je voorstellen dat je een damvriend uit Frankrijk tegenkomt die al een tijdlang jouw mail niet heeft beantwoord. Desgevraagd zegt hij dat hij een aantal maanden eerder op internet tegen je heeft zitten dammen en toen hij na de partij even wilde kletsen, het contact abrupt werd verbroken, wat hij zeer vreemd vond. Ik kan je verzekeren dat zoiets behoorlijk gaat malen in je hoofd. Met wie heeft die fake De Witt allemaal meer zitten dammen en welke schade hij heeft aangericht?
Dan was er de figuur die onder mijn naam een kettingbriefactie onder dammers is begonnen. Hierbij moet ik ook nog vertellen dat deze persoon enkele keren e-mails heeft ontvangen die voor mij bestemd waren. Daar stonden soms, zoals dat gaat, pikante opmerkingen in over andere dammers. Die stuurde hij onverwijld door naar de betreffende dammers. Die waren niet blij. Echt een ziek figuur dus.
Beide gevallen hebben mij veel tijd en energie gekost. Met een nasleep bovendien. Zelfs na diverse mededelingen, o.a. op de KNDB-site, dat ik hier niets mee te maken had, zijn er mensen die jaren later toch nog steeds denken dat ik het wel was. Zo zit de menselijke geest nu eenmaal in elkaar.
En dan heb ik het nog niet over de geniepige insinuaties die op kleinere schaal verspreid worden en waarvan af en toe iets tot mij doordringt, wetende dat dit slechts het topje van de ijsberg is.
Dit kwam allemaal bij mij boven toen ik het uit de duim gezogen verhaal van Eric van Dusseldorp las. Mijn ogen rolden bijna uit mijn kassen. Er gaat op zo'n moment van alles door je heen. Waartoe is iemand die dit verzint nog meer toe in staat? Was hij soms de man achter de kettingbrieven? Ik denk het niet, maar toch gaat het automatisch door je heen.

Gelukkig heb jij dit allemaal niet meegemaakt Piet, dat kan ik opmaken uit je reacties. Anders zou je echt beter begrijpen dat er een groot verschil zit tussen het duimverhaal van Van Dusseldorp en mijn reactie daarop. Pas naderhand ga je dan de ontwijkende oogopslag van iemand interpreteren. En als forumlezer moet jij weten dat hij al vaker op een wat geniepige manier bezig is geweest.
Maar ik wil uiteraard best een keer met Eric gaan praten om een en ander uit de wereld te helpen.

Tot slot iets over de diepgewortelde reflex in de damwereld om lullige dingen te vergoelijken. Ik zou werkelijk hierover een zeer, zeer lange lijst kunnen publiceren, maar ik doe slechts een kleine greep uit het recente verleden:
- de bondsdirecteur geeft bewust onjuiste informatie aan een journalist. Dit wordt niet in het openbaar gecorrigeerd door het KNDB-bestuur. 'Ach, hij werkt zo hard'.
- een bekend jeugdleider, tevens bondsraadslid speelt vals. 'Ach, hij doet ook zoveel goede dingen'.
- een bondsraadslid zuigt een lullig stukje over een dampromotor uit zijn duim. 'Ach, hij heeft zo'n mooie website en een goede damrubriek.'

Ooit heb ik de vergelijking gemaakt met een verkrachter die wordt vrijgesproken omdat hij van tijd tot tijd nuttige dingen doet, zoals oude vrouwtjes helpen met oversteken.
Deze reflex binnen de damwereld is enigszins begrijpelijk. Het wereldje is klein, men komt elkaar overal weer tegen, men is van elkaar afhankelijk soms gaat het om vriendschappen. Maar het is ook een cultuur van inteelt, van lafheid, die de ontwikkeling van de damsport ernstig remt. Ook iemand die veel doet, een collega-bondsraadslid van Piet Bouma of zelfs een goede vriend, moet je van tijd tot tijd durven zeggen dat hij echt te ver is gegaan en zulke geintjes niet meer moet flikken. Basta!

Amen en ave,
Henk
Prettige vakantie Henk!
Ik ben het met je eens dat je mensen met babbels zo nu en dan hard moet terugpakken. Niet uit rancune, maar om het ze af te leren. Heel goed dat je daar tijd aan wilt besteden!

Het zijn vreemde tijden.
Ik vond je reactie op het sarcastische stukje van Eric in eerste instantie wat overspannen, maar bovenstaand gequote verhaal maakt het voor mij zeer begrijpelijk. Eric is een grappige kerel, maar hij heeft af en toe een beetje sturing nodig.

Denker Bert Bervoets (nu Ben Anoniem) heeft ooit een hotmail-email geopend op mijn naam en vandaaruit berichten verstuurd en een jongetje dat zichzelf hier kort geleden in beeld bracht met een string op zijn hoofd (zeer toepasselijk) heeft enige tijd op VOG gespeeld onder mijn naam. Vervelend, maar eigenlijk ook wel grappig, temeer daar ikzelf een jaar of zeven terug erg veel plezier had toen iemand van Witte van Moort 3 zich uitgaf voor Sijbrands. Heel vermakelijk al dat gekruip van de tegenstanders van de zogenaamde Sijbrands en diens badinerende reacties.
Ik geniet er nu ook van hoe de anonieme Ratingrunner onze Kutdammer-vriend Guest/Klareveld met eigen wapens aanpakt, maar het blijft bizar.

Alexander Presman heeft af en toe te maken met hackaanvallen op zijn FMJD-site, waardoor de site soms uren niet bereikbaar kan zijn. Dat hier nu enkele dagen geen foto's te zien zijn is misschien ook weer zoiets.

Wie kaatst moet de bal verwachten, is een tegeltjeswijsheid. Maar het gaat inderdaad veel te ver als mensen berichten gaan verspreiden onder jouw of mijn naam.

Hopelijk zul je blijven publiceren op deze site, want je stukjes behoren volgens mij tot de pareltjes op het forum, ook al zullen we het er nooit over eens worden dat ons traditionele damspel vervangen moet worden door de een of andere puntenoverwinning. Liever zie ik een Killerbond en een Puntenoverwinningbond naast de KNDB en FMJD, hoewel Pieter Hildering me kort geleden bedreigde met maatregelen als ik een Killerbond zou oprichten. Wat Gerrit Tigchelaar en ik vanzelfsprekend weghoonden.

Wel, nogmaals prettige vakantie, zet de damsores van je af en als je terug bent hebben we het er nog wel eens over. Misschien volgend jaar in Thailand, samen met Eric?

Post Reply