WK blinddammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed May 11, 2005 09:20

Ben Anoniem wrote:Niemand begrijpt natuurlijk hoe het "WK" Blinddammen is geëindigd.

Gewend als men is aan remises, moet men nog wennen aan NietSpelen als uitslag.
NietSpelen is goed als Jan van Stigt Thans het goed vindt, want hij geeft ons gratis drank (nou ja, mede op kosten van de belastingbetaler natuurlijk)

Wat zegt het NRC maandag, op gezag van het ANP?

DE TITEL GING NAAR GEORGIEV OP BASIS VAN ZIJN AANTAL WINSTPARTIJEN
Integendeel Ben. Iedereen die er moeite voor doet begrijpt hoe het WK Blinddammen is geeindigd. De enige mogelijke uitzondering ben jezelf - en ik weet niet of je er moeite voor doet om te begrijpen wat er gebeurd is, of dat je onbegrip voorkomt uit onwil om het te begrijpen.

Ik weet ook niet of ik voor je hoop dat het laatste het geval is of niet.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed May 11, 2005 09:24

Nescio wrote:Nog even een edit: de site is natuurlijk niet alleen door mij gemaakt. Mijn broertje (die verder helemaal niets met dammen heeft) heeft de website gebouwd, Fritsl Luteyn maakte zelf de analyses en foto's die hij vanuit zijn eigen huis kun uploaden (ook daar had mijn broertje over nagedacht). Verder zijn er veel mensen geweest die van alles hebben geschreven, ik moest het dan alleen nog in de goede layout plaatsen, het schikken en uploaden. Toegeven, het bleef vreselijk veel werk. Maar het was uiteraard niet alleen mijn verdienste.

Zoals het gehele toernooi niet de verdienste van één iemand genoemd kan worden. Er is echt als een team gewerkt en geloof me: dat motiveert ook automatisch een stuk meer. De jongens en meiden van de catering, de hulparbiters, de systeembeheerder en wie van alle medewerkers dan ook: het zijn allemaal kanjers geweest. Dus stel dat er ooit weer zoiets zou komen (reken er overigens niet op) en de vraag zou zijn of ik het wederom zou doen met dezelfde mensen en dezelfde omstandigheden: ik zou geen seconde twijfelen en wederom ja zeggen!
Nogmaals bedankt voor alles! Ook mooi dat de analyses van de laatste rond het (aller)beste zijn - wat mij betreft tenminste - vaak komt de laatste ronde er wat bekaaid vanaf op toernooiwebsites.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed May 11, 2005 09:57

Heeft het NRC het begrepen, Casper?

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed May 11, 2005 10:18

Ben Anoniem wrote:Heeft het NRC het begrepen, Casper?
Hebben NRC en ANP moeite gedaan het te begrijpen, Ben?

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed May 11, 2005 10:41

Moeite gedaan?
Is het zo moeilijk te begrijpen dan, Casper?

Ze moeten er wat van maken, had je liever dit gezien?:
De Rapidblinddam-beslissingswedstrijd kon niet doorgaan door technische problemen en daarom is de winnaar maar met een lulverhaal aangewezen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed May 11, 2005 10:47

Kosmos wrote:
Henk de Witt wrote:
Kosmos wrote:Sterker nog: als Wiersma in tijdnood komt ga ik proberen ervan te profiteren! Wat ben ik toch een gemenerik gnagna.
Bah, op winst spelen is bijna net zo gemeen als op schijven jagen. Nog erger is het ordinair op schijven jagen in het eindspel.
Wat zeg je hier?
Ordinair op schijven jagen? Image
En dat zeker om een gore puntenoverwinning in de wacht te slepen he, viezerik? Image
Zeg, wil jij je toon een beetje matigen? Je hebt het wel tegen een heer, hoor! Het lijkt wel of je bij Amersfoortman in de leer bent geweest. A propos nu we het toch over de heer Amersfoort hebben, onlangs zag ik weer een bijdrage van hem nadat hij een tijdje uit de running was geweest. Denkelijk omdat hij door de regering naar een beschavingscursus was gestuurd. Het moet een niet al te beste cursus zijn geweest, want de heer Amersfoort gebruikte in zijn eerste bijdrage al weer ijdel het woord 'stront'. Dit grove taalgebruik is voor damheren en -dames, die op dit forum toch verre in de meerderheid zijn, een gruwel.

Terzake het jagen op schijven. Dit is een omstreden kwestie in de damwereld. Sommige dammers gaan ermee akkoord dat het gebeurt, zij menen zelfs dat het een essentieel onderdeel is van de damsport.
Anderen daarentegen vinden het maar ordinair. Zij wijzen om die reden ook de puntenoverwinning af. Logisch vanuit hun visie. Immers de puntenoverwinning bevordert het jagen op schijven.

Ook het spelen op winst is zo'n omstreden kwestie. Dat bleek maar weer eens in het WK Blinddammen. De heer Georgiev pleegt op winst te spelen. De heer Wiersma is het in het geheel niet eens met deze agressieve gewoonte. Na zijn dubbele treffen met Georgiev was de lol er voor hem dan ook af. Hij zei het toernooi vaarwel.
U, heer Kosmos, hebt u duidelijk gemanifesteerd als behorend tot het kamp der agressors, de ordinaire winstspelers zeg maar. Uw kamp lijkt voorzichtig aan de winnende hand. Toch zijn er ook dammers die meer voelen voor het beschaafde standpunt van de heer Wiersma. Een mooie partij spelen, maar op het eind dient deze wel in 1 remise te eindigen.

Mijn positie in beide kwesties is die van afwachtende toeschouwer. Men moet met iedereen door 1 deur kunnen, nietwaar?
Van tijd tot tijd steek ik een bevochtigde vinger op om de temperatuur te meten en tevens te voelen uit welke hoek de wind waait. Beetje guur vandaag.
Last edited by Henk de Witt on Wed May 11, 2005 10:51, edited 1 time in total.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed May 11, 2005 10:50

Henk de Witt wrote: De heer Georgiev pleegt op winst te spelen.
Behalve als hij moe is. Dan krijgt hij de overwinning in de schoot geworpen.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed May 11, 2005 10:54

Ben Anoniem wrote:Moeite gedaan?
Is het zo moeilijk te begrijpen dan, Casper?

Ze moeten er wat van maken, had je liever dit gezien?:
De Rapidblinddam-beslissingswedstrijd kon niet doorgaan door technische problemen en daarom is de winnaar maar met een lulverhaal aangewezen.
Nee Ben, het is niet moeilijk te begrijpen, je bent dan ook de enige op dit forum die het niet begrijpt of begrijpen wil. ANP/NRC hebben niet de ene seconde genomen die nodig is om de situatie te doorgronden. Jij misschien ook niet, alhoewel je wel de nodige tijd besteedt aan het uitdragen van je onbegrip op dit forum.

"De spelers zagen af van een beslissingswedstrijd omdat dat na meer dan een week dammen met twee partijen per dag te vermoeiend was. Schwartzman was zo sportief om de eindoverwining aan Georgiev te schenken, omdat zijn eigen overwinning door het terugtrekken van Harm Wiersma zonder spelen tot stand kwam, terwijl Georgiev's overwinning op het bord tot stand kwam."

Dat had er kunnen staan. En zo begrijp volgens mij het hele forum minus een de situatie.

En dat een rapidblinddampartij te veel van het goede is als er al twee partijen gespeeld zijn, waarvan een blind, na een ruime week zware strijd, dat is ook duidelijk als je iets van dammen op hoog niveau begrijpt.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed May 11, 2005 11:10

Ben Anoniem wrote:
Zo gaat dat met winstspelers. De tegenstander laat een simpel zetje toe? De winstspeler zegt niet 'U heeft een simpel damzetje opengezet, ik doe even een stille zet om u de gelegenheid te geven het gaatje te vullen'. Nee hoor, de winstspeler neemt het zetje brutaalweg.
Krijgt de winstspeler de winst in de schoot geworpen zonder dat er zelfs 1 zet is gespeeld? Hij zegt 'Dank u wel'. Hij is namelijk een winstspeler, hij wil graag winnen.
Van een winstspeler eisen om van winst af te zien, is eisen dat hij tegen zijn natuur in gaat. Jij kent toch het verhaal van de dierenoppasser die een leeuw tot vegetarier wilde opvoeden? Hij gaf hem alleen brood te eten, net zo lang tot de leeuw alleen brood at. Toen betrad de oppasser de kooi in de veronderstelling dat hij veilig was voor de vegetarisch geworden leeuw. Een fatale vergissing.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed May 11, 2005 11:35

Casper van der Tak wrote:"De spelers zagen af van een beslissingswedstrijd omdat dat na meer dan een week dammen met twee partijen per dag te vermoeiend was. Schwartzman was zo sportief om de eindoverwining aan Georgiev te schenken, omdat zijn eigen overwinning door het terugtrekken van Harm Wiersma zonder spelen tot stand kwam, terwijl Georgiev's overwinning op het bord tot stand kwam."
Hallo Casper, zit je nog in Beijing? Jij gaat zowaar serieus op Ben in. Je lijkt mij een zeer geduldig mens. Ik vrees echter dat Ben's eeuwige dorst naar azijn niet te lessen is. Ben drinkt azijn, Ben ruikt naar azijn, Ben is azijn.
Overigens ben ik het volledig met jouw tekst eens!
Ben zou wel eens gelijk kunnen hebben dat Georgiev en Schwarzman het verschil in prijzengeld hebben gedeeld in de trein (vliegtuig lijkt me waarschijnlijker) naar Rusland. Daar hebben wij verder niets mee te maken en zouden we ook niets mee te maken moeten willen hebben. Het zou overigens wel terecht zijn!

steenslag

Post by steenslag » Wed May 11, 2005 11:52

" Even werd gedacht aan een barrage met een combinatie van sneldammen en blinddammen. Dat werd de spelers toch wat te gortig. Na een half uurtje onderhandelen werd besloten het prijzengeld te delen en Georgiev tot wereldkampioen te kronen. "

http://www.wkblinddammen.nl/frames/analyses_9.htm

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed May 11, 2005 12:19

Henk de Witt wrote:
Ben Anoniem wrote:
Krijgt de winstspeler de winst in de schoot geworpen zonder dat er zelfs 1 zet is gespeeld? Hij zegt 'Dank u wel'.
Georgiev zei dus "Dank u wel" tegen Schwarzman.
En iedereen was blij. Want Schwarzman gaat niet voor de winst. Liever geeft hij een titel weg.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed May 11, 2005 12:37

Henk de Witt wrote:Ben is azijn.
Ben of niet Ben, zijn of azijn.
Henk de Witt wrote:Ben zou wel eens gelijk kunnen hebben dat Georgiev en Schwarzman het verschil in prijzengeld hebben gedeeld in de trein (vliegtuig lijkt me waarschijnlijker) naar Rusland.
Niet Ben dus, dat was mijn hypothese.

Nou ja, laat maar....
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed May 11, 2005 13:06

Henk de Witt wrote:
Casper van der Tak wrote:"De spelers zagen af van een beslissingswedstrijd omdat dat na meer dan een week dammen met twee partijen per dag te vermoeiend was. Schwartzman was zo sportief om de eindoverwining aan Georgiev te schenken, omdat zijn eigen overwinning door het terugtrekken van Harm Wiersma zonder spelen tot stand kwam, terwijl Georgiev's overwinning op het bord tot stand kwam."
Hallo Casper, zit je nog in Beijing? Jij gaat zowaar serieus op Ben in. Je lijkt mij een zeer geduldig mens. Ik vrees echter dat Ben's eeuwige dorst naar azijn niet te lessen is. Ben drinkt azijn, Ben ruikt naar azijn, Ben is azijn.
Overigens ben ik het volledig met jouw tekst eens!
Ben zou wel eens gelijk kunnen hebben dat Georgiev en Schwarzman het verschil in prijzengeld hebben gedeeld in de trein (vliegtuig lijkt me waarschijnlijker) naar Rusland. Daar hebben wij verder niets mee te maken en zouden we ook niets mee te maken moeten willen hebben. Het zou overigens wel terecht zijn!
Ha Henk, ja hoor, ik zit nog in Beijing, en ik zat me net af te vragen of ik echt niet iets beters te doen had dan op Ben in te gaan... verbaasde me over mezelf dat ik er zin in had.

Maar ik begrijp nu ook mijn eigen motieven beter - ik vind dat dit toernooi een mooi en gelsaagd initiatief was, met wat kleine kinderziektes. Die probleempjes werk je in een volgende editie van dit toernooi weg, en dan heb je een prachtig evenement erbij. Zure opmerkingen moet je daarom bestrijden, want dan ontgaat de organisatoren misschien de lust een volgende editie te organiseren. En verder vind ik dat ook Russische dammers in hun waarde gelaten moeten worden; vandaar!

Groet uit warm Beijing!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed May 11, 2005 13:23

Eric Sanders wrote:
Ben of niet Ben, zijn of azijn.
Ben is azijn, Ben en Ben zijn azijn. Drie Bennen zijn heel veel azijn.

Ah wel, ze waren zwaar, de afgelopen weken.
Dammers die na afloop van een serieus NK partijtje zomaar in een sappig schuimend biertje hapten. En vermanend toegesproken moesten worden door strenge damdominees.
Een topspeler die tegen alle dametiquettes in zomaar ordinair op winst speelde tegen een andere topspeler, en tot overmaat van ramp ook nog twee keer achtereen won. Ik geef het u te doen meneer.
De meligheid wil dan wel eens toeslaan.
Maar het speelkwartier op het forum is voor ondergetekende voorbij. Serieuzer werk staat voor de deur en moet gedaan worden.

Post Reply