Geloven dammers in God?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Bestaat God?

Ja, ik geloof in God en dus in een leven na de dood.
36
40%
Nee, ik geloof niet in (een persoonlijke) God, maar wel in een leven na de dood.
20
22%
Nee, ik geloof noch in God, noch in een leven na de dood.
34
38%

Total votes: 90

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 30, 2004 22:35

Nescio wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Toen ik nog jong was en agnostisch, zo rond 1970, vond ik dit lied van een bootleg van Bob Dylan heel veelzeggend.

Code: Select all

HEZEKIAH  JONES
Grappige tekst. En ik geloof ook zeker dat er zo mensen werd omgegaan in vroegere tijden. Sterker nog, zelfs tegenwoordig gebeurt dit nog in vele delen van onze wereld. Maar ik zal er geen seconde van wakker liggen, ik zal eerbiedig wachten op de dag des oordeels. En tot die tijd zal ik mijn uiterste best doen om een nobel en goedaardig mens te zijn op deze verdorven aardkloot.
Precies dat laatste is de essentie van Hezekiah Jones, goed zo Nescio!

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun May 30, 2004 22:40

Dus die Jones heb je niet nodig.

Goedzo Hanco!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Holocaust

Post by Kosmos » Sun May 30, 2004 23:45

Hanco Elenbaas wrote:
Vertaling van Johannes Greber wrote:Mattheüs 24:14
'En deze heilsboodschap van het rijk van God zal overal in het universum gepredikt worden, opdat alle ongelovigen de waarheid leren kennen en dan zal het einde voor dit volk gekomen zijn.'
Nederlands Bijbelgenootschap wrote:Mattheüs 24:14
'En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.'
Statenvertaling wrote:Mattheüs 24:34
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Vraagje wrote: Zo zou geslacht ook als het Joodse volk kunnnen worden gelezen.
Kosmos wrote: Dat maakt het er alleen maar erger op, lijkt mij:
Zou Jezus echt bedoeld hebben dat er nog immer joden in leven zijn (na zo'n 2200 jaar vervolging, eindigend in de Holocaust van Nazi-Duitsland) als het laatste oordeel geveld zal worden?
Wat heeft het voor zin om daar de nadruk op te leggen? Zou er iemand zijn die iets anders verwacht?
Deze interpretatie lijkt me wel erg compromitterend voor God.
Aan de andere kant, God heeft niks gedaan om de Holocaust te voorkomen, hoe zit dat eigenlijk?
De fanatieke protestanten uit de USA, die de Jezuïeten bestuderen beweren dat de grootste vijanden van de Jezuïeten de Joden zijn. Om die reden hebben de Jezuïeten her en der Joden omgekocht om te dienen als stroman voor Rooms-Katholieke uitvindingen als communisme, fascisme en Federal Reserve.
De bedoeling van die Joodse stromannen als Karl Marx, Adolf Hitler en Alan Greenspan en de Rothschilds is dat de Joden uiteindelijk de schuld krijgen van de duistere machineriën die door de Jezuïeten zijn opgezet en achter de schermen door de Jezuïeten gestuurd.
Zal wel niet 'aards' genoeg klinken, en ver weg van alle prietpraat die op scholen en universiteiten wordt gedoceerd, maar het aangevoerde bewijsmateriaal voor de complotten van de 'Sociëteit van Jezus' is bijna altijd overtuigend. Ook de niet-christen David Icke heeft veel belastend materiaal gebundeld. Interessant is ook het werk van de Texaanse lector Jim Marrs.

Volgens de fanatieke protestanten uit de VS is de bedoeling van de Rooms-Katholieken om Jeruzalem te veroveren en op de plek van de Dom van de Rots en de Al Aqsamoskee de Tempel van Salomo te herbouwen, opdat de Antichrist, de grote roerganger van het Vaticaan, vandaaruit de wereld kan regeren.
Een van de eerste daden van de Antichrist zou dan worden het afrekenen met de in Israël samengedreven Joden.

Veel Joden in Rusland voorvoelen ook dat het met de jodenvervolging nog niet afgelopen is. Geen onrealistisch voorgevoel.
Een joodse vriend van mij ging een jaar of tien geleden op een zaterdag met een keppeltje op naar de synagoge in Sint Petersburg en werd door een aantal neo-fascisten dusdanig toegetakeld dat hij voor de rest van zijn leven minder-valide zal moeten zijn.
Mijn schoonvader in Sint Petersburg vertelde vaak anecdotes over joden en schreef die ook op in zijn rubriek in de Russische krant Fakti i Argumenti, in de hoop dat men zou denken dat hij niet-joods was. Zo probeerde hij de toekomst van zijn dochters veilig te stellen.

Ik ben het eens met Erik/Vraagje dat dat 'geslacht' of 'volk' in Mattheüs 24:14 wel eens op de Joden zou kunnen slaan.
Zelf denk ik dat Jezus dit niet gezegd heeft. Niks erover in het Thomas-evangelie ook.
Hanco, kun je uitleggen waarom jezus zou beweren dat het einde komt als er nog joden in leven zijn?
Waarom zouden mensen verwachten dat er géén joden meer in leven zijn, wat een vreemde manier om je te oriënteren in de tijd.
Ik beschouw die hele wederkomst symbolisch.
Net als de Heilige Geest en Het Laatste Oordeel.
Volgens de aan jou en Mysticus bekende "Cursus in wonderen" wordt het Laatste oordeel geveld door jezelf, de Heilige Geest, die in ieder mens aanwezig is, maar zeer zelden dominant.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Re: Holocaust

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 31, 2004 00:18

Kosmos wrote: Zelf denk ik dat Jezus dit niet gezegd heeft. Niks erover in het Thomas-evangelie ook.
Hanco, kun je uitleggen waarom jezus zou beweren dat het einde komt als er nog joden in leven zijn?
Waarom zouden mensen verwachten dat er géén joden meer in leven zijn, wat een vreemde manier om je te oriënteren in de tijd.
Ik beschouw die hele wederkomst symbolisch.
Net als de Heilige Geest en Het Laatste Oordeel.
Volgens de aan jou en Mysticus bekende "Cursus in wonderen" wordt het Laatste oordeel geveld door jezelf, de Heilige Geest, die in ieder mens aanwezig is, maar zeer zelden dominant.
Dat weet ik niet Tjalling, of Jezus dat echt beweerd heeft, of dat Mattheüs of iemand anders dat Jezus in de mond heeft gelegd.
Maar de opmerking van Erik was ook in mezelf opgekomen, vooral door die Amerikaanse protestanten en hun onderzoek naar de Jezuïetenorde.
Dat boek van Helen Schucman, A Course in Miracles, kan ik net zomin als de Bijbel als de absolute waarheid zien.
Tot een paar jaar geleden zag ik net als bijvoorbeeld Rudolf Steiner en De Mysticus dat de Wederkomst een etherisch gebeuren zou worden, iets in een zogenaamde 'parallelle werkelijkheid'.
Nu vermoed ik toch een werkelijk materiële Wederkomst, maar misschien heb ik het wel mis.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 31, 2004 00:34

Tjalling,
Waarschijnlijk is voor jou interessant Herinneringen van Essenen, door het Franse echtpaar Meurois-Givaudan opgetekend uit de Akasha-kronieken.
Het gaat over hoe Jezus in zijn stam de Essenen van jongs af aan werd opgeleid en ingewijd.
De Essenen zeiden van zichzelf dat zij de catastrofes van Atlantis hadden overleefd. Die Dode Zeerollen en het Evangelie van Thomas zijn ook bijna alle werken van de Essenen.
Meurois & Givaudan hebben veel later een boekje uitgebracht Een lichtstraal van de zon, waarin allerlei uitspraken van Jezus staan, die door de katholieken niet in de Bijbel zijn opgenomen.

Kosmos

Post by Kosmos » Mon May 31, 2004 20:49

Hanco Elenbaas wrote:Tjalling,
Waarschijnlijk is voor jou interessant Herinneringen van Essenen, door het Franse echtpaar Meurois-Givaudan opgetekend uit de Akasha-kronieken.
Het gaat over hoe Jezus in zijn stam de Essenen van jongs af aan werd opgeleid en ingewijd.
De Essenen zeiden van zichzelf dat zij de catastrofes van Atlantis hadden overleefd. Die Dode Zeerollen en het Evangelie van Thomas zijn ook bijna alle werken van de Essenen.
Meurois & Givaudan hebben veel later een boekje uitgebracht Een lichtstraal van de zon, waarin allerlei uitspraken van Jezus staan, die door de katholieken niet in de Bijbel zijn opgenomen.
Welnu Hanco, ik kan je dit vertellen. Dat boek is inderdaad nogal interessant. Ik heb het gelezen!
Maar bedankt dat je het noemt, want ik was op zoek naar die term Akasha-kronieken, een zobeweerd Kosmisch Geheugen waaruit de schrijvers putten.

En ik zal je iets heel leuks vertellen over dit boek.
Ik zat in de trein in een tweezitsbamk in het boek te lezen. Jezus, of hij heette anders nog destijds geloof ik, werd in het Krmel-klooster geleerd door zijn Esseense meester dat het belangrijk is je gedachten te controleren. Want:
Iedere gedachte schept een universum.

Ik dacht bij mezelf: "Hoe kan dat nou, zoiets subtiels als een gedachte dat een heel universum creëert. (Ik geloof er geen bal van.)"
Op dat moment drong een flard van een gesprek tussen vier personnen even verderop in de coupé tot me door. Een heer in het gezelschap sprak de woorden:
"Een molecuul is ook een universum."

Het was alsof de Kosmos antwoordde op mijn twijfels! Ik had het begrip 'universum'niet juist geinterpreteerd.

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Jun 07, 2004 15:35

Martin Bril in een wederom briljant stuk zaterdag in den Volkskrant getiteld Moskee
De burgermeester van Amsterdam hield een paar dagen geleden een lezing in Delft. Hij zei, onder andere, dat we het gesprek moesten aangaan met gelovigen, en in het bijzonder met moslims. Wie 'wij' precies waren zei hij er niet bij, maar ik neem aan dat hij mij ook bedoelde - als ongelovige. Dat gesprek is daarom belangrijk, zo vervolgde de burgermeester, omdat diezelfde moslims zo in het defensief zijn gedrukt - en zich daardoor nog enthousiaster oriënteren op hun religie, met de bekende gevolgen.
(...)
Met de bekende gevolgen, hahahaha.
Nee dat gaat niet goed.
Maar met wie en waarover moeten we spreken, Job?
Toch niet over de Koran of de Profeet? Dat leidt niet tot vrede.
En waarom zou ik met de moslims uit de buurt over Islam praten?
De moslims hier in de buurt zijn niet radicaal en niet 'in het defensief'.
Maar denk je dat het zin heeft om met imams te praten?
In de Islam is het toegestaan (wordt aanbevolen) aan geestelijken om te liegen als dit gunstig is voor de Islam.
Vandaar dat de autoriteiten in Nederland er ook een keer achter komen dat radicale imams (ik heb het dus niet over vrolijke moslims als Aliar, maar over figuren als in de El Tawheed moskee, "waar men kort geleden nog homo's van het dak wilde gooien") met een dubbele tong spreken.
De waarheid voor de midden-oosten-gelovigen
en een leugen voor de westerling (het varken).
(Geblaat als dat jihaad geen militaire maar een innerlijke strijd is, niemand trapt daar nog in.)

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Jun 07, 2004 17:34

Overigens die slechte god uit het OT waar hanco het over had, wordt in gnostische bronnen de demiurg genoemd. (Mijn geheugen kwam tot demagurg haha)
Vage theologie trouwens.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jun 07, 2004 18:44

Kosmos wrote:Overigens die slechte god uit het OT waar hanco het over had, wordt in gnostische bronnen de demiurg genoemd. (Mijn geheugen kwam tot demagurg haha)
Vage theologie trouwens.
Ik was het woord nog niet eerder tegengekomen, dank je.
Wel heb ik van heel jongs af aan nooit geloofd dat de echte God er een uitverkoren volk op na zou houden.

In Van Dale staat bij demiurg "[<Gr. dèmiourgos], 1 wereldbouwer, volgens Plato de intelligentie die de oorspronkelijke chaos tot kosmos vormt; 2 bij de gnostici de middelaar tussen de godheid en de lagere sferen.

Wist je dat Mozes en de farao Akhnaton zo goed als zeker dezelfde persoon zijn?
Ik heb een heel interessant boek, De Mysticus was er vroeger niet uit weg te slaan, waarin onthuld wordt hoe Mozes/Akhnaton de geheime occulte kennis van de Atlantische Egyptenaren stal en naar Israël bracht. Het heet Het Pleiadisch Plan, geschreven door de half-indiaanse chaneller Barbara Hand Clow en het geeft de geschiedenis van deze planeet gezien vanuit het perspectief van andere dimensies, met name de vijfde, die van de Pleiadiërs, voorheen de Maya's, je weet wel die van die kalender die op 21 december 2012 afloopt na 26.000 jaar.
Maakt dat wat jij Ktar noemt niet ook deel uit van de Pleiaden?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 08, 2004 02:47

Kosmos wrote:Martin Bril in een wederom briljant stuk zaterdag in den Volkskrant getiteld Moskee
De burgermeester van Amsterdam hield een paar dagen geleden een lezing in Delft. Hij zei, onder andere, dat we het gesprek moesten aangaan met gelovigen, en in het bijzonder met moslims. Wie 'wij' precies waren zei hij er niet bij, maar ik neem aan dat hij mij ook bedoelde - als ongelovige. Dat gesprek is daarom belangrijk, zo vervolgde de burgermeester, omdat diezelfde moslims zo in het defensief zijn gedrukt - en zich daardoor nog enthousiaster oriënteren op hun religie, met de bekende gevolgen.
(...)
Met de bekende gevolgen, hahahaha.
Nee dat gaat niet goed.
Maar met wie en waarover moeten we spreken, Job?
Toch niet over de Koran of de Profeet? Dat leidt niet tot vrede.
En waarom zou ik met de moslims uit de buurt over Islam praten?
De moslims hier in de buurt zijn niet radicaal en niet 'in het defensief'.
Maar denk je dat het zin heeft om met imams te praten?
In de Islam is het toegestaan (wordt aanbevolen) aan geestelijken om te liegen als dit gunstig is voor de Islam.
Vandaar dat de autoriteiten in Nederland er ook een keer achter komen dat radicale imams (ik heb het dus niet over vrolijke moslims als Aliar, maar over figuren als in de El Tawheed moskee, "waar men kort geleden nog homo's van het dak wilde gooien") met een dubbele tong spreken.
De waarheid voor de midden-oosten-gelovigen
en een leugen voor de westerling (het varken).
(Geblaat als dat jihaad geen militaire maar een innerlijke strijd is, niemand trapt daar nog in.)
Een paar jaar geleden heb ik een tijdje samengewerkt met een Servische katholieke vrouw uit Bosnië. Zij woonde al dertig jaar in Nederland, was rond haar twintigste getrouwd met een Nederlander.
Zij vertelde hoe het dorp, stadje waar zij zo gelukkig haar jeugd had doorgebracht volledig van de kaart was verdwenen in de tijd van Milosevic.
Al die halfgare katholieken, moslims en Russisch-orthodoxen hadden elkaar in een paar jaar tijd uitgemoord, terwijl ze daarvoor tientallen jaren als goede buren in vrede hadden samengeleefd.
Dergelijk geweld begint met het woord.

Maar die Dijkstal, geboren en getogen in Egypte, heeft verre van ongelijk als hij die integratievignetten van het takkenwijf Rita Verdonk vergelijkt met de jodenster.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Tue Jun 08, 2004 12:22

Hanco Elenbaas wrote:Maar die Dijkstal, geboren en getogen in Egypte, heeft verre van ongelijk als hij die integratievignetten van het takkenwijf Rita Verdonk vergelijkt met de jodenster.
Ik begin het steeds meer met je eens te worden Hanco. Ik ben zelfs bijna bereid te geloven dat Verdonk een reptilian is.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Tue Jun 08, 2004 12:33

Mag ik me daarbij aansluiten? Het wordt tijd dat wij namens het forum een (geweldloze) demonstratie houden op de dam of iets dergelijks.

Kosmos

Post by Kosmos » Tue Jun 08, 2004 14:31

Arjen de Mooij wrote:Mag ik me daarbij aansluiten? Het wordt tijd dat wij namens het forum een (geweldloze) demonstratie houden op de dam of iets dergelijks.
Welnee, Meneer Dijkstal moet geroyeerd worden en de deportaties kunnen weer in alle vrede verlopen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jun 08, 2004 20:42

Kosmos wrote:
Arjen de Mooij wrote:Mag ik me daarbij aansluiten? Het wordt tijd dat wij namens het forum een (geweldloze) demonstratie houden op de dam of iets dergelijks.
Welnee, Meneer Dijkstal moet geroyeerd worden en de deportaties kunnen weer in alle vrede verlopen.
Image
Adolf Hitler:"What luck for rulers that men do not think."

'Huidige politiek zaait haat'

AMSTERDAM, 07-06-2004 - De huidige politieke cultuur in Nederland zaait haat. Dat zegt voormalig VVD-leider Hans Dijkstal in een interview met Algemeen Dagblad. Hij wijt de dreigende politieke sfeer aan huidig VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen, door Dijkstal denigrerend 'il capo'genoemd.

Image

Van Aartsen kweekt bij jonge moslims haat voor blanke Nederlanders door moslims te stigmatiseren, zegt Dijkstal. Ook andere politici komen er slecht van af bij de VVD'er. Fractieleiders Wouter Bos (PvdA) en Verhagen (CDA) doet hij af als 'incompetent'. Dijkstal verwijt het Van Aartsen dat hij hardliners binnen de partij als Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali te veel ruimte laat voor hun 'machopraat'.

De suggestie van VVD-minister van Vreemdelingenzaken Rita Verdonk om vignetten in te voeren die aangeven in hoeverre allochtonen zijn ingeburgerd doet hem aan de Tweede Wereldoorlog denken: "Het begint verdacht veel op de jodenster te lijken." De oud-vice-premier denkt overigens niet dat zijn kritiek iets zal uithalen binnen de partij.

Dijkstal heeft ook kritiek op Rotterdam, dat migranten wil spreiden door in bepaalde wijken een inkomenseis te stellen. “Mensen moeten accepteren dat de wereld verandert. We zijn een open samenlevingâ€?, aldus de voormalige lijsttrekker van de VVD. “We moeten niet zeuren als er nog een moskee bijkomt. Er zijn toch ook kerken?â€? Hij benadrukt de vrijheid van godsdienst die Nederland kent. “Als je moskeeën verbiedt, tast je de grondwet aan.â€?

VVD-leider Gerrit Zalm vindt de kritiek van zijn voorganger onterecht en spijtig. Er is volgens Zalm geen sprake van dat dit kabinet allochtonen verkeerd behandelt. Dijkstal stelt echter dat door de post Vreemdelingenzaken en Integratie onder te brengen op het ministerie van Justitie alle allochtonen gecriminaliseerd worden.

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Jun 09, 2004 18:27

Discussie over het christendom en de bijbel op:

http://www.politiekdebat.nl/forum/viewt ... dee157ee03

Post Reply