Weg met gelijke spelen
- Arjen de Mooij
Oei oei nu doe je de organisatoren te kort [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Eind mei begint in Deventer het jaarlijkse meerdaagse toernooi.
En in Amersfoort heeft men rond november een jaarlijks meerdaags toernooi. Allebei vrees ik iets minder bekend maar ze mogen natuurlijk niet vergeten worden. [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Eind mei begint in Deventer het jaarlijkse meerdaagse toernooi.
En in Amersfoort heeft men rond november een jaarlijks meerdaags toernooi. Allebei vrees ik iets minder bekend maar ze mogen natuurlijk niet vergeten worden. [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!
-
Re: Weg met gelijke spelen
Even wat getallen uit de NK's van 1970-2000.Piet Bouma wrote:Wat vinden jullie een acceptabel winstpercentage tussen topspelers?
Meest opvallend blijven Ton Sijbrands, met maar liefst 54% overwinningen en Harm Wiersma, met veel meer NK's en ook 42% overwinningen.
In de tabellen staat n voor het aantal keren dat men heeft meegedaan aan een NK tussen 1970 en 2000, jaar staat voor het gemiddelde jaar van deelname.
Top 10 meeste overwinningen (%)
Code: Select all
NAAM + - = n jaar
T. Sijbrands 54 0 46 4 1976
H. Wiersma 42 1 56 14 1979
E. Prosman 33 8 58 1 1996
J. van der Wal 33 17 50 16 1985
F.J. Drost 31 25 44 8 1975
F.W.J. Hermelink 30 23 47 7 1974
R.J. Clerc 29 5 66 25 1988
J.H. Jansen 26 11 63 19 1989
R.W. Heusdens 26 33 41 6 1991
P. Bergsma 25 18 56 5 1973
NAAM + - = n jaar
M. van Ballegooijen 15 62 23 1 2000
T. van de Meerendonk 14 59 27 2 1977
P. Germain 9 55 36 1 1975
W. Kalis 23 54 23 1 1989
T. Tielrooij 15 54 31 1 1973
A. Mathijsen 8 54 38 1 1998
J. Prinsen 8 54 38 1 1973
J.P. Hooijberg 0 52 48 2 1980
A. van Tilborg 11 47 42 5 1975
G.J.M. Beerepoot 14 45 41 2 1981
NAAM + - = n jaar
J. van den Akker 0 15 85 1 2000
M. Kemperman 8 8 85 3 1999
P. Oudshoorn 5 14 82 7 1994
J. Capelle 0 18 82 1 1976
R. Boulonois 9 9 82 1 1980
J.C. Krajenbrink 14 11 76 8 1993
A.P. van Leeuwen 15 9 75 9 1994
J. Okken 8 17 75 1 1996
R. van der Pal 3 23 74 3 1993
H.G. Meijer 15 11 74 12 1993
NAAM + - = n jaar
W. Kalis 23 54 23 1 1989
R.W. Heusdens 26 33 41 6 1991
E.P. Bronstring 24 33 44 11 1977
F.J. Drost 31 25 44 8 1975
T. Sijbrands 54 0 46 4 1976
F.W.J. Hermelink 30 23 47 7 1974
J. van der Wal 33 17 50 16 1985
J.L. van den Borst 20 29 51 10 1983
A.D. Scholma 24 24 52 17 1990
F. Gordijn 24 22 53 3 1972
- Hanco Elenbaas
Re: Kop in het zand
Bedankt Wieger en Casper!Casper van der Tak wrote:Het was maar een vinger, met twee vingers verliest Kees, en met nul wint hij misschien Verder ben ik het met je eens Wieger, dus verder geen commentaar.Wieger Wesselink wrote:Als een journalist vantevoren een plot bedacht heeft, dan wordt het inderdaad erg moeilijk om daar wat aan te veranderen. Dat heb ik zelf ook wel eens meegemaakt. En ik twijfel ook geen moment aan de oprechtheid van Kees wanneer hij dit soort interviews geeft, dus ik neem hem dat zeker niet kwalijk.Casper van der Tak wrote: Wieger, stel je wordt 30 minuten lang geinterviewd, en de journalist vraagt naar je mening over het remiseprobleem, waar je zeg een 5 minuten over praat. Wat denk je dat 50% van de tekst van het interview vult? Zelfs als hij in de rest van het verhaal de schoonheid van het spel naar voren brengt?
Maw - ik denk niet dat je dit Kees echt kwalijk kunt nemen. Het probleem is m.i. dat als er naar de remiseproblematiek gevraagd wordt nauwelijks een positief verhaal mogelijk is.
Wel zijn handigere interviews denkbaar als je er rekening mee houdt hoe zo'n interview op papier gaat komen, maar eerlijk gezegd geloof ik niet er in de propagandistische dan wel anti-propagandistische waarde van dergelijke interviews (toch direct weer vergeten, en wie leest zo'n interview nu, buiten dammers?).
De impact van dit soort interviews is misschien niet groot, maar je zou het ook kunnen zien als een gemiste kans. Kees zou bijvoorbeeld kunnen proberen om zijn bescheidenheid een beetje te laten varen en zich te presenteren als een jeugdige grootmeester die de hegemonie van de oudere garde wil doorbreken. Hij is notabene 2x op rij Nederlands kampioen, en is Wiersma op de internationale ranglijst gepasseerd! En misschien heeft hij nog wel boeiendere dingen te melden. Met zo'n verhaal is er tenminste nog een kans dat een buitenstaander de naam Thijssen onthoudt en in de toekomst zijn verrichtingen met interesse gaat volgen. Een gefrustreerde topdammer die beweert dat iedereen aan de top met twee vingers in de neus remise tegen elkaar kan spelen, die zal niet snel tot de verbeelding spreken.
We zullen bij Hiltex Kees met klem adviseren niet meer te zaniken over het (zogenaamde) remiseprobleem tegen journalisten.
De volgende journalist moet van Kees te horen krijgen dat hij daarover liever niets meer wil zeggen.
Zodat er ruimte komt voor interessantere gespreksonderwerpen.
Stukje media training voor top dammers zou niet verkeerd zijn.Hanco Elenbaas wrote:Bedankt Wieger en Casper!Casper van der Tak wrote:Het was maar een vinger, met twee vingers verliest Kees, en met nul wint hij misschien Verder ben ik het met je eens Wieger, dus verder geen commentaar.Wieger Wesselink wrote: Als een journalist vantevoren een plot bedacht heeft, dan wordt het inderdaad erg moeilijk om daar wat aan te veranderen. Dat heb ik zelf ook wel eens meegemaakt. En ik twijfel ook geen moment aan de oprechtheid van Kees wanneer hij dit soort interviews geeft, dus ik neem hem dat zeker niet kwalijk.
De impact van dit soort interviews is misschien niet groot, maar je zou het ook kunnen zien als een gemiste kans. Kees zou bijvoorbeeld kunnen proberen om zijn bescheidenheid een beetje te laten varen en zich te presenteren als een jeugdige grootmeester die de hegemonie van de oudere garde wil doorbreken. Hij is notabene 2x op rij Nederlands kampioen, en is Wiersma op de internationale ranglijst gepasseerd! En misschien heeft hij nog wel boeiendere dingen te melden. Met zo'n verhaal is er tenminste nog een kans dat een buitenstaander de naam Thijssen onthoudt en in de toekomst zijn verrichtingen met interesse gaat volgen. Een gefrustreerde topdammer die beweert dat iedereen aan de top met twee vingers in de neus remise tegen elkaar kan spelen, die zal niet snel tot de verbeelding spreken.
We zullen bij Hiltex Kees met klem adviseren niet meer te zaniken over het (zogenaamde) remiseprobleem tegen journalisten.
De volgende journalist moet van Kees te horen krijgen dat hij daarover liever niets meer wil zeggen.
Ik wil Kees ook niets kwalijk nemen, het is een prima kerel, maar hij moet zorgen dat hij indruk maakt. Dat lukt niet met gezeur over de remise grens natuurlijk
-
Hanco Elenbaas wrote:Bedankt Wieger en Casper!
Censuur?Dieter wrote:Stukje media training voor top dammers zou niet verkeerd zijn.
Ik wil Kees ook niets kwalijk nemen, het is een prima kerel, maar hij moet zorgen dat hij indruk maakt. Dat lukt niet met gezeur over de remise grens natuurlijk
Sinds wanneer mogen dammers niet meer zeggen wat ze denken?
Maar Jaap toch, je weet best wel dat we dat niet bedoelen. Denk je niet ook dat dammers wel beter met pers om zouden moeten kunnen gaan?Jaap van Galen wrote:Hanco Elenbaas wrote:Bedankt Wieger en Casper!
Zodat er ruimte komt voor interessantere gespreksonderwerpen.Censuur?Dieter wrote:Stukje media training voor top dammers zou niet verkeerd zijn.
Kees heeft toch zeker meer te vertellen, denk je ook niet?
- Hanco Elenbaas
Jaap van Galen wrote:Hanco Elenbaas wrote:Bedankt Wieger en Casper!
Zodat er ruimte komt voor interessantere gespreksonderwerpen.Censuur?Dieter wrote:Stukje media training voor top dammers zou niet verkeerd zijn.
Jaap, hier is de wat uitgebreidere versie van het gesprek tussen Casper en Wieger. Doe er je voordeel mee. Ook Casper begrijpt wat Wieger wat bedoelt. Nu jij nog!
Casper van der Tak wrote:Het was maar een vinger, met twee vingers verliest Kees, en met nul wint hij misschien Verder ben ik het met je eens Wieger, dus verder geen commentaar.Wieger Wesselink wrote:Als een journalist vantevoren een plot bedacht heeft, dan wordt het inderdaad erg moeilijk om daar wat aan te veranderen. Dat heb ik zelf ook wel eens meegemaakt. En ik twijfel ook geen moment aan de oprechtheid van Kees wanneer hij dit soort interviews geeft, dus ik neem hem dat zeker niet kwalijk.Casper van der Tak wrote: Wieger, stel je wordt 30 minuten lang geinterviewd, en de journalist vraagt naar je mening over het remiseprobleem, waar je zeg een 5 minuten over praat. Wat denk je dat 50% van de tekst van het interview vult? Zelfs als hij in de rest van het verhaal de schoonheid van het spel naar voren brengt?
Maw - ik denk niet dat je dit Kees echt kwalijk kunt nemen. Het probleem is m.i. dat als er naar de remiseproblematiek gevraagd wordt nauwelijks een positief verhaal mogelijk is.
Wel zijn handigere interviews denkbaar als je er rekening mee houdt hoe zo'n interview op papier gaat komen, maar eerlijk gezegd geloof ik niet er in de propagandistische dan wel anti-propagandistische waarde van dergelijke interviews (toch direct weer vergeten, en wie leest zo'n interview nu, buiten dammers?).
-
Dammen en dammers zijn naar mijn mening interessant door het niet alledaagse. Enigszins excentriek. Dat maakt dammen en dammers interessant.Dieter wrote:Maar Jaap toch, je weet best wel dat we dat niet bedoelen. Denk je niet ook dat dammers wel beter met pers om zouden moeten kunnen gaan?
Ik denk dat je niet beter met de pers kunt omgaan dan gewoon jezelf zijn. Zolang je gewoon vertelt wat je wilt vertellen, laat ze maar denken, laat ze maar schrijven.
- Hanco Elenbaas
En om zichzelf en het dammen te verkopen is het beter voor Kees als hij zich voortaan niet meer laat gebruiken door een klein groepje 'vernieuwers' dat het damspel waarin Kees zoveel successen heeft behaald om zeep wil brengen. Kees kan beter luisteren naar de hem welgezinde vice-president van de FMJD.Jaap van Galen wrote:Dammen en dammers zijn naar mijn mening interessant door het niet alledaagse. Enigszins excentriek. Dat maakt dammen en dammers interessant.Dieter wrote:Maar Jaap toch, je weet best wel dat we dat niet bedoelen. Denk je niet ook dat dammers wel beter met pers om zouden moeten kunnen gaan?
Ik denk dat je niet beter met de pers kunt omgaan dan gewoon jezelf zijn. Zolang je gewoon vertelt wat je wilt vertellen, laat ze maar denken, laat ze maar schrijven.
Dus zal ik Kees dringend aanraden de adviezen van Casper en Wieger op te volgen en het met journalisten niet meer te hebben over de negatieve publiciteit opleverende remiseproblematiek.
-
Laten gebruiken.Hanco Elenbaas wrote:En om zichzelf en het dammen te verkopen is het beter voor Kees als hij zich voortaan niet meer laat gebruiken door een klein groepje 'vernieuwers' dat het damspel waarin Kees zoveel successen heeft behaald om zeep wil brengen.
"Vernieuwers" die het damspel om zeep willen brengen.
Je beweert nogal wat, Hanco. Ik ga er vanuit dat ook in jouw visie anderen ook anders mogen denken dan jij doet, zonder meteen door jou met ongenuanceerde krachttermen in de hoek te worden gezet. Waarom dan deze uitspraken?
- Hanco Elenbaas
Jaap, ik zeg niet dat die "vernieuwers" 'het damspel' om zeep willen brengen. Ik zeg iets anders. Lees maar wat er staat.Jaap van Galen wrote:Laten gebruiken.Hanco Elenbaas wrote:En om zichzelf en het dammen te verkopen is het beter voor Kees als hij zich voortaan niet meer laat gebruiken door een klein groepje 'vernieuwers' dat het damspel waarin Kees zoveel successen heeft behaald om zeep wil brengen.
Je beweert nogal wat, Hanco. Ik ga er vanuit dat ook in jouw visie anderen ook anders mogen denken dan jij doet, zonder meteen door jou met ongenuanceerde krachttermen in de hoek te worden gezet. Waarom dan deze uitspraken?
Er staat 'het damspel waarin Kees zoveel successen heeft behaald', dus datzelfde traditionele damspel zoals wij dat nu spelen met regels, die vastgelegd zijn door KNDB en FMJD.
Of ontken je dat jullie dát damspel om zeep willen helpen met de door jullie beoogde spelregelwijzigingen?
-
Ok, nu is het me helder. Dank voor de uitleg.Hanco Elenbaas wrote:Jaap, ik zeg niet dat die "vernieuwers" 'het damspel' om zeep willen brengen. Ik zeg iets anders. Lees maar wat er staat.Jaap van Galen wrote:Laten gebruiken.Hanco Elenbaas wrote:En om zichzelf en het dammen te verkopen is het beter voor Kees als hij zich voortaan niet meer laat gebruiken door een klein groepje 'vernieuwers' dat het damspel waarin Kees zoveel successen heeft behaald om zeep wil brengen.
Er staat 'het damspel waarin Kees zoveel successen heeft behaald', dus datzelfde traditionele damspel zoals wij dat nu spelen met regels, die vastgelegd zijn door KNDB en FMJD.
Of ontken je dat jullie dát damspel om zeep willen helpen met de door jullie beoogde spelregelwijzigingen?
- Hanco Elenbaas
Denk je af en toe niet, net als ik, dat het misschien beter is dat er een nieuwe dambond komt voor jullie damspel ipv dat je jaar-in-jaar-uit andere dammers er (waarschijnlijk tevergeefs) van moet proberen te overtuigen dat het door jullie gewenste damspel leuker of sportiever is dan het traditionele?Jaap van Galen wrote:Ok, nu is het me helder. Dank voor de uitleg.Hanco Elenbaas wrote:Jaap, ik zeg niet dat die "vernieuwers" 'het damspel' om zeep willen brengen. Ik zeg iets anders. Lees maar wat er staat.Jaap van Galen wrote: Laten gebruiken.
Als de vernieuwers een eigen bond hebben, kunnen de vernieuwers zich weer concentreren op positieve zaken zoals het groter maken van hun bond. En de traditionalisten zitten niet meer opgescheept met een kleine minderheid die zich voornamelijk lijkt te willen bezighouden met het afzeiken van het spel waar die 'conservatieven' van houden.