Geloven dammers in God?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Bestaat God?

Ja, ik geloof in God en dus in een leven na de dood.
36
40%
Nee, ik geloof niet in (een persoonlijke) God, maar wel in een leven na de dood.
20
22%
Nee, ik geloof noch in God, noch in een leven na de dood.
34
38%

Total votes: 90

Eric Sanders

Re: Morrissey

Post by Eric Sanders » Sat May 29, 2004 01:25

Kosmos wrote:Speciaal voor Eric Sanders de tekst van een song van de nieuwste Morrissey-cd:
I have forgiven Jesus:

(....)
but Jesus hurt me
when he deserted me / but
I have forgiven Jesus
for all the desire
He placed in me when there's norhing I can do
about desire
(...)
Bedankt.
'k heb die Morissey nooit veel aangevonden.
Ik luister liever naar Slayer (Hell Awaits, South of Heaven, Angel of Death etc. etc.), die Nijmegen binnenkort voor de tweede keer in een paar jaar aandoen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Selfdeprecating bones and skins wgy did you put me in?

Post by Kosmos » Sat May 29, 2004 17:03

Ik heb gisteravond en -nacht uren achtereen naar Morrissey's nieuwste cd geluisterd en voelde me goddelijk!
Morrissey wrote:Why did you give me
so much desire?
when there is nowhere I can go
to offload this desire
Why did you give me
so much love
in a loveless world
when there is no one I can turn to
to unlock all this love
Why did you stick me in
self-deprecating bones and skin
Jesus do you hate me?
Why did you stick me in
self-deprecating bones and skin
do you hate me? do you hate me?
do you hate me? do you hate me?
Heaven is no location, but a state of mind

Nescio

Post by Nescio » Sat May 29, 2004 20:34

Interessante topic met veel verschillende meningen. Alleen zijn er naar mijn mening geen bijbelcitaten nodig, daarmee toon je namelijk niets aan, dan ben je alleen maar aan het kopiëren uit (wat sommige mensen noemen) HET boek.

Ik geloof niet speciaal in één God, ik denk wel dat er iets is dat ons stuurt vanuit aan andere dimensie en dat ons leven gecrëerd heeft. Dat kan een andere levenscyclus zijn, dan kan een andere levensvorm zijn. Of misschien toch wel domweg de evolutietheorie. Maar daarvoor blijft het ook een geloof. Het zal en kan immers nooit voor 100% bewezen worden dat er iets is. Het enige probleem is dat gelovigens dat vaak niet willen accepteren en als puntje bij paaltje komt, dan halen ze de bijbel erbij om daarmee een stelling te ontkrachten en een discussie naar de haaien te helpen. Dat is iets wat ik altijd een beetje jammer vind.

Kosmos

Post by Kosmos » Sat May 29, 2004 21:34

Nescio wrote:Interessante topic met veel verschillende meningen. Alleen zijn er naar mijn mening geen bijbelcitaten nodig, daarmee toon je namelijk niets aan, dan ben je alleen maar aan het kopiëren uit (wat sommige mensen noemen) HET boek.

Ik geloof niet speciaal in één God, ik denk wel dat er iets is dat ons stuurt vanuit aan andere dimensie en dat ons leven gecrëerd heeft. Dat kan een andere levenscyclus zijn, dan kan een andere levensvorm zijn. Of misschien toch wel domweg de evolutietheorie. Maar daarvoor blijft het ook een geloof. Het zal en kan immers nooit voor 100% bewezen worden dat er iets is. Het enige probleem is dat gelovigens dat vaak niet willen accepteren en als puntje bij paaltje komt, dan halen ze de bijbel erbij om daarmee een stelling te ontkrachten en een discussie naar de haaien te helpen. Dat is iets wat ik altijd een beetje jammer vind.
Beste Nescio, aan je naam te horen ben je een agnost?

Nescio

Post by Nescio » Sun May 30, 2004 02:50

Kosmos wrote:Beste Nescio, aan je naam te horen ben je een agnost?
Hehe. In deze zaak ben ik dat zeker. Je kunt de eerste oorzaak van het ontstaan niet kennen, want geen mens was erbij aanwezig. Je kunt hooguit zaken veronderstellen en een bepaalde beeldvorming hebben. Maar te bewijzen valt er helemaal niets.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 30, 2004 16:37

Nescio wrote:
Kosmos wrote:Beste Nescio, aan je naam te horen ben je een agnost?
Hehe. In deze zaak ben ik dat zeker. Je kunt de eerste oorzaak van het ontstaan niet kennen, want geen mens was erbij aanwezig. Je kunt hooguit zaken veronderstellen en een bepaalde beeldvorming hebben. Maar te bewijzen valt er helemaal niets.
Stop jezelf eens vol met Psilocybine. Of doseer wat Ayahuasca of Peyotl. Er zal een wereld voor je open gaan.

Nescio

Post by Nescio » Sun May 30, 2004 17:03

Hanco Elenbaas wrote:Stop jezelf eens vol met Psilocybine. Of doseer wat Ayahuasca of Peyotl. Er zal een wereld voor je open gaan.
Dank je wel. Ik hou me wel bij het rationele aardse.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Kosmos

Holocaust

Post by Kosmos » Sun May 30, 2004 17:06

Mattheüs 24:34
Voorwaar, Ik zeg U, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Statenvertaling:
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
[/quote]
Vraagje wrote: Zo zou geslacht ook als het Joodse volk kunnnen worden gelezen.
Dat maakt het er alleeen maar erger op, lijkt mij:
Zou Jezus echt bedoeld hebben dat er nog immer joden in leven zijn (na zo'n 2200 jaar vervolging, eindigend in de Holocaust van Nazi-Duitsland) als het laatste oordeel geveld zal worden?
Wat heeft het voor zin om daar de nadruk op te leggen? Zou er iemand zijn die iets anders verwacht?
Deze interpretatie lijkt me wel erg compromitterend voor God.
Aan de andere kant, God heeft niks gedaan om de Holocaust te voorkomen, hoe zit dat eigenlijk?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 30, 2004 19:29

Nescio wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Nescio wrote: Hehe. In deze zaak ben ik dat zeker. Je kunt de eerste oorzaak van het ontstaan niet kennen, want geen mens was erbij aanwezig. Je kunt hooguit zaken veronderstellen en een bepaalde beeldvorming hebben. Maar te bewijzen valt er helemaal niets.
Stop jezelf eens vol met Psilocybine. Of doseer wat Ayahuasca of Peyotl. Er zal een wereld voor je open gaan.
Dank je wel. Ik hou me wel bij het rationele aardse.
Dan zul je waarschijnlijk pas na je dood met bewijzen worden geconfronteerd.

Hanco Elenbaas

Re: Holocaust

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 30, 2004 20:31

Vertaling van Johannes Greber wrote:Mattheüs 24:14
'En deze heilsboodschap van het rijk van God zal overal in het universum gepredikt worden, opdat alle ongelovigen de waarheid leren kennen en dan zal het einde voor dit volk gekomen zijn.'
Nederlands Bijbelgenootschap wrote:Mattheüs 24:14
'En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.'
Statenvertaling wrote:Mattheüs 24:34
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Vraagje wrote: Zo zou geslacht ook als het Joodse volk kunnnen worden gelezen.
Kosmos wrote: Dat maakt het er alleen maar erger op, lijkt mij:
Zou Jezus echt bedoeld hebben dat er nog immer joden in leven zijn (na zo'n 2200 jaar vervolging, eindigend in de Holocaust van Nazi-Duitsland) als het laatste oordeel geveld zal worden?
Wat heeft het voor zin om daar de nadruk op te leggen? Zou er iemand zijn die iets anders verwacht?
Deze interpretatie lijkt me wel erg compromitterend voor God.
Aan de andere kant, God heeft niks gedaan om de Holocaust te voorkomen, hoe zit dat eigenlijk?
De fanatieke protestanten uit de USA, die de Jezuïeten bestuderen beweren dat de grootste vijanden van de Jezuïeten de Joden zijn. Om die reden hebben de Jezuïeten her en der Joden omgekocht om te dienen als stroman voor Rooms-Katholieke uitvindingen als communisme, fascisme en Federal Reserve.
De bedoeling van die Joodse stromannen als Karl Marx, Adolf Hitler en Alan Greenspan en de Rothschilds is dat de Joden uiteindelijk de schuld krijgen van de duistere machineriën die door de Jezuïeten zijn opgezet en achter de schermen door de Jezuïeten gestuurd.
Zal wel niet 'aards' genoeg klinken, en ver weg van alle prietpraat die op scholen en universiteiten wordt gedoceerd, maar het aangevoerde bewijsmateriaal voor de complotten van de 'Sociëteit van Jezus' is bijna altijd overtuigend. Ook de niet-christen David Icke heeft veel belastend materiaal gebundeld. Interessant is ook het werk van de Texaanse lector Jim Marrs.

Volgens de fanatieke protestanten uit de VS is de bedoeling van de Rooms-Katholieken om Jeruzalem te veroveren en op de plek van de Dom van de Rots en de Al Aqsamoskee de Tempel van Salomo te herbouwen, opdat de Antichrist, de grote roerganger van het Vaticaan, vandaaruit de wereld kan regeren.
Een van de eerste daden van de Antichrist zou dan worden het afrekenen met de in Israël samengedreven Joden.

Veel Joden in Rusland voorvoelen ook dat het met de jodenvervolging nog niet afgelopen is. Geen onrealistisch voorgevoel.
Een joodse vriend van mij ging een jaar of tien geleden op een zaterdag met een keppeltje op naar de synagoge in Sint Petersburg en werd door een aantal neo-fascisten dusdanig toegetakeld dat hij voor de rest van zijn leven minder-valide zal moeten zijn.
Mijn schoonvader in Sint Petersburg vertelde vaak anecdotes over joden en schreef die ook op in zijn rubriek in de Russische krant Fakti i Argumenti, in de hoop dat men zou denken dat hij niet-joods was. Zo probeerde hij de toekomst van zijn dochters veilig te stellen.

Ik ben het eens met Erik/Vraagje dat dat 'geslacht' of 'volk' in Mattheüs 24:14 wel eens op de Joden zou kunnen slaan.

Gezellig

Post by Gezellig » Sun May 30, 2004 20:54

Waarom dit geklep over joden?
Mensen zijn mensen, of geloof je in hokjes?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 30, 2004 21:16

Gezellig wrote:Waarom dit geklep over joden?
Mensen zijn mensen, of geloof je in hokjes?
Inderdaad 'mensen zijn mensen', dat is de eerste zinvolle opmerking waar ik jou op kan betrappen.
Maar sommige mensen hebben hun eigen hokjes opgetrokken, dat is hier een van de onderwerpen.
Plaats jij ons (en vooral jezelf) niet ook in een hokje door wat wij schrijven als 'geklep' te omschrijven?

Nescio

Post by Nescio » Sun May 30, 2004 21:32

Hanco Elenbaas wrote:Dan zul je waarschijnlijk pas na je dood met bewijzen worden geconfronteerd.
Dat moet blijken. Ik wacht geduldig af of ik in het paradijs zal worden opgenomen of dat ik zal branden in de hel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun May 30, 2004 21:46

Nescio wrote:
Dat moet blijken. Ik wacht geduldig af of ik in het paradijs zal worden opgenomen of dat ik zal branden in de hel.
Toen ik nog jong was en agnostisch, zo rond 1970, vond ik dit lied van een bootleg van Bob Dylan heel veelzeggend.

Code: Select all

HEZEKIAH  JONES

This is the story of Hezekiah Jones... 

Hezekiah Jones lived in a place... in Arkansas.
             G       C G
He never had too much, 
                        G-D
except he had some land,

An' he had a couple of hogs and things like that.
G
He never had much money
       C       G
But he spent what he did make as fast as he made it,
                                   G-D
So it never really mattered that he hadn't much money.
                        G  C G
But in a cupboard there, 
                          G-D
He kept in the cupboard... 

he kept in the cupboard books,
                                        G    C G
He called the books his "rainy season." 
                                                          C G
The white folks around the county there talked about Hezekiah...
     G-D
They... said, "Well... old Hezekiah, he's harmless enough, 

but the way I see it he better put down them goddam books,
                                                   G     C G
Readin' ain't no good, for an ignorant nigger." 
G-D
One day the white man's preacher came around
                                       G
Knockin' on doors, knockin' on all the doors in the county, 
                  C      G
He knocked on Hezekiah's door.

He says, "Hezekiah, you believe in the Lord?"
   /c          /b                    D
Hezekiah says, "Well, I don't know, I never really SEEN the Lord,

I can't say, yes, I do..." 
              G
He says, "Hezekiah, you believe in the Church?" 
              C           G
Hezekiah says, "Well, the Church is divided, ain't they,
      C           G
And... they can't make up their minds.
                      D
I'm just like them, I can't make up mine either." 
              G                 
He says, "Hezekiah, you believe 
                 C    G                D-G
that if a man is good Heaven is his last reward?"
                        G-D
Hezekiah says, "I'm good... good as my neighbor." 
                      G                                 C-G
"You don't believe in nothin'," said the white man's preacher,
                         C /b D
You don't believe in nothin'!"

"Oh yes, I do," says Hezekiah,

"I believe that a man should be indebted to his neighbor

Not for the reward of Heaven or fear of hellfire." 
                    G
"But you don't understand," said the white man's preacher,
                  C                         G           G-D
"There's a lot of good ways for a man to be wicked..." 
                                             /e-f# G
Then they hung Hezekiah high as a pigeon.
                                        C   /b-a  G      D
White folks around there said, "Well... he had it comin' 

'Cause the son-of-a-bitch never had no religion!"
G     C  /b-a G

Nescio

Post by Nescio » Sun May 30, 2004 22:05

Hanco Elenbaas wrote:Toen ik nog jong was en agnostisch, zo rond 1970, vond ik dit lied van een bootleg van Bob Dylan heel veelzeggend.

Code: Select all

HEZEKIAH  JONES
Grappige tekst. En ik geloof ook zeker dat er zo mensen werd omgegaan in vroegere tijden. Sterker nog, zelfs tegenwoordig gebeurt dit nog in vele delen van onze wereld. Maar ik zal er geen seconde van wakker liggen, ik zal eerbiedig wachten op de dag des oordeels. En tot die tijd zal ik mijn uiterste best doen om een nobel en goedaardig mens te zijn op deze verdorven aardkloot.

Post Reply