Vertaling van Johannes Greber wrote:Mattheüs 24:14
'En deze heilsboodschap van het rijk van God zal overal in het universum gepredikt worden, opdat alle ongelovigen de waarheid leren kennen en dan zal het einde voor dit volk gekomen zijn.'
Nederlands Bijbelgenootschap wrote:Mattheüs 24:14
'En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.'
Statenvertaling wrote:Mattheüs 24:34
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Vraagje wrote: Zo zou geslacht ook als het Joodse volk kunnnen worden gelezen.
Kosmos wrote:
Dat maakt het er alleen maar erger op, lijkt mij:
Zou Jezus echt bedoeld hebben dat er nog immer joden in leven zijn (na zo'n 2200 jaar vervolging, eindigend in de Holocaust van Nazi-Duitsland) als het laatste oordeel geveld zal worden?
Wat heeft het voor zin om daar de nadruk op te leggen? Zou er iemand zijn die iets anders verwacht?
Deze interpretatie lijkt me wel erg compromitterend voor God.
Aan de andere kant, God heeft niks gedaan om de Holocaust te voorkomen, hoe zit dat eigenlijk?
De fanatieke protestanten uit de USA, die de Jezuïeten bestuderen beweren dat de grootste vijanden van de Jezuïeten de Joden zijn. Om die reden hebben de Jezuïeten her en der Joden omgekocht om te dienen als stroman voor Rooms-Katholieke uitvindingen als communisme, fascisme en Federal Reserve.
De bedoeling van die Joodse stromannen als Karl Marx, Adolf Hitler en Alan Greenspan en de Rothschilds is dat de Joden uiteindelijk de schuld krijgen van de duistere machineriën die door de Jezuïeten zijn opgezet en achter de schermen door de Jezuïeten gestuurd.
Zal wel niet 'aards' genoeg klinken, en ver weg van alle prietpraat die op scholen en universiteiten wordt gedoceerd, maar het aangevoerde bewijsmateriaal voor de complotten van de 'Sociëteit van Jezus' is bijna altijd overtuigend. Ook de niet-christen David Icke heeft veel belastend materiaal gebundeld. Interessant is ook het werk van de Texaanse lector Jim Marrs.
Volgens de fanatieke protestanten uit de VS is de bedoeling van de Rooms-Katholieken om Jeruzalem te veroveren en op de plek van de Dom van de Rots en de Al Aqsamoskee de Tempel van Salomo te herbouwen, opdat de Antichrist, de grote roerganger van het Vaticaan, vandaaruit de wereld kan regeren.
Een van de eerste daden van de Antichrist zou dan worden het afrekenen met de in Israël samengedreven Joden.
Veel Joden in Rusland voorvoelen ook dat het met de jodenvervolging nog niet afgelopen is. Geen onrealistisch voorgevoel.
Een joodse vriend van mij ging een jaar of tien geleden op een zaterdag met een keppeltje op naar de synagoge in Sint Petersburg en werd door een aantal neo-fascisten dusdanig toegetakeld dat hij voor de rest van zijn leven minder-valide zal moeten zijn.
Mijn schoonvader in Sint Petersburg vertelde vaak anecdotes over joden en schreef die ook op in zijn rubriek in de Russische krant Fakti i Argumenti, in de hoop dat men zou denken dat hij niet-joods was. Zo probeerde hij de toekomst van zijn dochters veilig te stellen.
Ik ben het eens met Erik/Vraagje dat dat 'geslacht' of 'volk' in Mattheüs 24:14 wel eens op de Joden zou kunnen slaan.