Klokincident

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue Dec 07, 2004 15:06

Hiltex Wordt Opnieuw Door Onheil Getroffen
door Evert Dollekamp (zie http://home.planet.nl/~damlex/dammen/hi ... index.html)

Onder deze pakkende kop verscheen op de site van Hiltex een verhaal over de wedstrijd Hijken DTC – Hiltex. Een verhaal om van te smullen. Genieten is het hoe in Amsterdam en omstreken met een nederlaag wordt omgesprongen. Het is natuurlijk allemaal niet te wijten aan Hiltex zelf. Het sterrenteam met allemaal grote namen kan het uiteraard niet helpen dat ze door het degelijke maar natuurlijk niet al te gevaarlijke Hijken DTC de oren wordt gewassen. Evenals vorig jaar.

De oorzaak wordt gezocht in externe factoren. Zo is het natuurlijk schandalig dat de matadoren uit de hoofdstad helemaal naar Hijken moeten afreizen. Alsof het al niet erg genoeg is dat de wedstrijdleider het heeft gewaagd ook uitwedstrijden op het programma te zetten. Schande! En dan ook nog een dikke file, toe maar. Nu wil het toeval dat ik dezelfde route moest afleggen en zelfs nog van verder weg moest komen. Toch was ik al om kwart over elf ter plaatse en niet pas een uur later. Als je een beetje rekening houdt met het weer (vette mist) en de verwachte drukte op de A28, moet je wat vroeger opstaan. Het is helaas niet anders.

Maar het ergste van alles was toch wel dat de tegenstander de klokken al in werking had gezet. Nee maar! Hoe durven ze! Dat in de vorige ontmoeting in Amsterdam precies hetzelfde was gebeurd, is iets wat wij missen in het verslag. En nu we het toch over de klokken hebben: de verslaggeving over de partij Thijssen – Dollekamp grenst aan het onfatsoenlijke. Verdraaiing van de feiten en haatzaaierij. En de klaagzang gaat maar door.

Was het vorig jaar Marco Wiering die tegen Jacob Okken door chronische vermoeidheid in het stof beet, deze keer kon broer Johan de ogen niet meer openhouden. Het feit dat hij getuige zijn eigen verslag de partij niet helemaal goed begrepen heeft, was teveel van het goede. Vanuit een al bedenkelijke stelling, voor hemzelf aanleiding tot een volkomen terecht remise-aanbod, werd hij er fijntjes afgetikt. Dat het remise-aanbod werd afgeslagen, was overigens voor Wiering aanleiding korzelig op te merken: ‘Dan doen we toch nog een zet of drie?’ Om na de partij zijn notatiebiljet te verscheuren.

Net als Thijssen overigens, maar die koos het exemplaar van de tegenstander. Beiden mochten van de arbiter de notatie overschrijven. Nee, het zat allemaal niet mee die zaterdag. En dan ook nog pech met al die voordelige standjes van onder andere Henk Klarenbeek en Cock van Leeuwen. Staat er natuurlijk weer niet bij dat zowel Peter Schuitema als Erna Wanders in het vroege middenspel al remise kregen aangeboden. Afgeslagen natuurlijk. Wij hebben niet van die bange spelers. Volgend seizoen komen we in Amsterdam de trilogie voltooien.

Huiltex
EDS Samenvatting

Vengaboy

Post by Vengaboy » Tue Dec 07, 2004 15:13

Wieger Wesselink wrote:Hiltex Wordt Opnieuw Door Onheil Getroffen
door Evert Dollekamp (zie http://home.planet.nl/~damlex/dammen/hi ... index.html)

Onder deze pakkende kop verscheen op de site van Hiltex een verhaal over de wedstrijd Hijken DTC – Hiltex. Een verhaal om van te smullen. Genieten is het hoe in Amsterdam en omstreken met een nederlaag wordt omgesprongen. Het is natuurlijk allemaal niet te wijten aan Hiltex zelf. Het sterrenteam met allemaal grote namen kan het uiteraard niet helpen dat ze door het degelijke maar natuurlijk niet al te gevaarlijke Hijken DTC de oren wordt gewassen. Evenals vorig jaar.

De oorzaak wordt gezocht in externe factoren. Zo is het natuurlijk schandalig dat de matadoren uit de hoofdstad helemaal naar Hijken moeten afreizen. Alsof het al niet erg genoeg is dat de wedstrijdleider het heeft gewaagd ook uitwedstrijden op het programma te zetten. Schande! En dan ook nog een dikke file, toe maar. Nu wil het toeval dat ik dezelfde route moest afleggen en zelfs nog van verder weg moest komen. Toch was ik al om kwart over elf ter plaatse en niet pas een uur later. Als je een beetje rekening houdt met het weer (vette mist) en de verwachte drukte op de A28, moet je wat vroeger opstaan. Het is helaas niet anders.

Maar het ergste van alles was toch wel dat de tegenstander de klokken al in werking had gezet. Nee maar! Hoe durven ze! Dat in de vorige ontmoeting in Amsterdam precies hetzelfde was gebeurd, is iets wat wij missen in het verslag. En nu we het toch over de klokken hebben: de verslaggeving over de partij Thijssen – Dollekamp grenst aan het onfatsoenlijke. Verdraaiing van de feiten en haatzaaierij. En de klaagzang gaat maar door.

Was het vorig jaar Marco Wiering die tegen Jacob Okken door chronische vermoeidheid in het stof beet, deze keer kon broer Johan de ogen niet meer openhouden. Het feit dat hij getuige zijn eigen verslag de partij niet helemaal goed begrepen heeft, was teveel van het goede. Vanuit een al bedenkelijke stelling, voor hemzelf aanleiding tot een volkomen terecht remise-aanbod, werd hij er fijntjes afgetikt. Dat het remise-aanbod werd afgeslagen, was overigens voor Wiering aanleiding korzelig op te merken: ‘Dan doen we toch nog een zet of drie?’ Om na de partij zijn notatiebiljet te verscheuren.

Net als Thijssen overigens, maar die koos het exemplaar van de tegenstander. Beiden mochten van de arbiter de notatie overschrijven. Nee, het zat allemaal niet mee die zaterdag. En dan ook nog pech met al die voordelige standjes van onder andere Henk Klarenbeek en Cock van Leeuwen. Staat er natuurlijk weer niet bij dat zowel Peter Schuitema als Erna Wanders in het vroege middenspel al remise kregen aangeboden. Afgeslagen natuurlijk. Wij hebben niet van die bange spelers. Volgend seizoen komen we in Amsterdam de trilogie voltooien.

Huiltex
EDS Samenvatting
Kmoet zeggen , leest lekker weg [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
......door politie en dominee geweerd.....

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue Dec 07, 2004 17:48

Zoals Het Klokje Thuis Tikt …

Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het verhaal uit de eerste hand heeft de damwereld nog immer tegoed. Dit heeft als eenvoudige oorzaak dat ik om de drie rondes een EDS inklop. En toevallig was de vierde ronde de eerste in de cyclus en heb ik mij keurig stilgehouden totdat ik weer aan de beurt was om wat over van alles en nog wat te roepen.

Wat is er nu eigenlijk allemaal gebeurd tijdens die gedenk-waardige partij van mij tegen Kees Thijssen. De schermutselingen naast het bord begonnen al zo rond kwart over twaalf. Toen al kwam aan het licht dat het uurwerk van Thijssen, zo’n electronisch geval, enige hapering vertoonde. Bij het indrukken van de klok door Thijssen bleef deze gewoon lopen terwijl die van mij nog stil stond. Na een flinke heis was het euvel verholpen en op dat moment konden wij beiden nog niet vermoeden dat dit een terugkerend tafereel zou gaan worden. Al in de openingsfase gebeurde dit echter nog een paar keer. Vervolgens kwamen beide spelers tot de logische conclusie dat die klok niet goed was. En het leek mij dan ook niet meer dan normaal dat Thijssen, als zijnde het slachtoffer, bij de arbiter even een ander exemplaar zou gaan halen.

Thijssen prefereerde echter gewoon door te spelen met het ondeugdelijke materiaal. Aan de ene kant had ik daar geen problemen mee, tenslotte kon ik wat extra bedenktijd goed gebruiken. Want ik stond me toch beroerd. Ondanks het feit dat ik me in een hekstelling had laten nemen, gingen de zaken niet bepaald naar wens. Gaandeweg kreeg ik echter steeds meer last van het optreden van Thijssen. Uiteraard onbewust haalde hij me aardig uit de concentratie. Telkenmale als hij tijdens het rondlopen merkte dat ik zijn bedenktijd zat op te maken, snelde hij naar zijn bord om de klok een ferme beuk te verkopen. Meerdere malen is het gebeurd dat hij me daarmee uit mijn diep gepeins deed opschrikken. En aangezien ik van die keer of acht dat zijn klok bleef hangen slechts twee keer in de gaten had dat hij weer zat te knoeien met zijn klok, sloeg de schrik me regelmatig om het hart.

Op een gegeven moment heb ik overwogen de klok zelf dan maar in te gaan ruilen. Maar inmiddels was ik al dermate gepikeerd, dat ik er de voorkeur aan gaf dat toch maar achterwege te laten. Geen moment kwam het bij me op dat ik daardoor misschien zelfs de partij zou kunnen gaan winnen. Totdat de vijftigste zet door Thijssen werd uitgevoerd. De toestand voorafgaand aan die zet is ook nog wel even waard om bij stil te staan. Beide spelers beschikten nog over een minuut of vier. Inmiddels had ik een schijfje moeten geven, maar de stand bezat nog aardig wat compensatie voor een puntje (komt wel vaker voor na vastlopen in een hekstelling). Om ook de tijd van de tegenstander voor het vinden van een remise-gaatje goed te benutten, verzonk ik in diep gepeins. Handen tegen het voorhoofd, je kent dat wel. Wat ik nog wel gezien heb, is dat Thijssen op een gegeven moment nog een seconde of dertig over had. Voor mij het sein er vast goed voor te gaan zitten, het kon niet lang meer duren of ik zou aan zet zijn.

En daar kwam die dan. Ik heb de zet niet eens opgeschreven, ik ben direct aan de slag gegaan om de puntendeling voor elkaar te krijgen. Thijssen liep zoals zijn gewoonte is, onmiddellijk van het bord weg. Uiteraard zonder zich er van te vergewissen of hij de klok wel goed had ingedrukt. Een ongelofelijke dommigheid na de voorgeschiedenis. Op het moment dat ik wilde controleren hoeveel bedenktijd ik zelf nog over had, was het eerste wat ik dacht ‘Hela, nog steeds vier minuten!’. Waarna bleek dat Thijssen inmiddels op min 59 stond (vroeger heette dat ‘door de vlag was gegaan’). ‘What to do?’, dacht ik op z’n Tsjegolevs.

Uiteindelijk heb ik het de arbiter maar laten oplossen. Zijn oordeel was simpel: een reglementaire overwinning. Het in uiterste wanhoop gedane remise-aanbod van Thijssen was niet meer rechtsgeldig. Zelfs al had ik het aangenomen, het zou door de arbiter zijn overruled. Douwe de Jong, toevallig aanwezig en internationaal arbiter, was daarin heel duidelijk. Een dramatische afloop van een gedenkwaardige partij. Want het gebeurt me niet vaak dat een hekstelling om de oren krijg waar ik geen raad mee weet.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue Dec 07, 2004 17:50

Maar Dan Breekt De Hel Los

Direct na afloop was het uiteraard een drukte van belang. Iedereen had er wel een mening over. De ene sprak van onsportief gedrag van mij, de ander van onprofessioneel gedrag van Thijssen. De eerste mening was uitsluitend spelers van Hiltex toegedaan, gefrusteerd natuurlijk als ze waren dat ze ook nog een keer de wedstrijd verloren. De tweede mening vond echter ook hier en daar instemming bij de Amsterdammers. Zoals Henk Klarenbeek het uitdrukte: ‘Kees had gewoon die klok een geweldige heis moeten verkopen!’ En zo is het maar net. Had hij nog een puntje aan de partij overgehouden, want het was volgens de geleerden (zelf heb ik dat niet meer uitgezocht) natuurlijk nog wel gewoon remise.

Vele malen heb ik mogen uitleggen hoe de vork in de steel zat. Want de meeste van de aanwezigen, en dat waren er met drie wedstrijden nogal wat, hadden niet in de gaten wat er was gebeurd en kwamen mij van harte feliciteren met de overwinning op de kampioen van Nederland. Alle handen heb ik keurig geweigerd, dat hoefde nu ook weer niet. Maar het moet wel gezegd dat ik na de gegeven verklaring geen enkele keer van onsportief gedrag ben beschuldigd.

Dat is echter niet de teneur die heerst op het Internet. Via via werd ik op de hoogte gesteld dat mijn naam op een of ander Forum aardig door het slijk werd gehaald. Dat het toch allemaal maar een schurkenstreek was geweest. Uitermate onsportief. De Jan Wouters van de damwereld: prettig in de omgang, maar keihard op het veld. Iemand die zijn reputatie eer aan doet. Nu verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat ik slecht overweg kan met het Internet. De bewuste pagina heb ik niet kunnen vinden. En na advies van diverse personen is mij geadviseerd daar ook maar geen verdere pogingen meer toe te doen. Al diegenen die dat Forum in het kader van deze kwestie hebben bezocht, een enkele uitzondering daargelaten, weten niet waar ze over praten. Ze horen of lezen iets half en denken dat ze daar vervolgens een gefundeerde mening over kunnen hebben.

Ik heb me afgevraagd hoe het verhaal eigenlijk de wereld in is gekomen. Bij ons komt het niet vandaan. Dus het moet Hiltex geweest zijn. En inderdaad: wie de site bezoekt (dat is me dan wel gelukt), leest een bedenkelijk verslag van de gebeurtenissen. Jan en alleman valt daar dan vervolgens overheen, zodat ik de grote boef ben. En als al een enkele keer iemand komt vertellen dat het toch iets anders in elkaar steekt, dan is hoon dan wel een schrobbering zijn of haar deel. Natuurlijk heb ik het allemaal gedaan, het moet niet gekker worden! Heb ik van alles on-line lopen roepen en dan moet ik zeker mijn mening herzien? Dacht het niet!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 07, 2004 18:36

De conclusie van Evert is duidelijk: het lag niet aan de arme Evert, dat hem de mogelijkheid werd geboden de overwinning te stelen. Echt niet! Nee, het lag aan de arbiter, die tot Evert's grote spijt deze netele kwestie op de bekende manier meende te moeten oplossen, gesteund door de geniale Douwe de Jong.
Met pijn in het hart moest Evert de punten aannemen, maar hij weigerde uiteraard alle felicitaties.
De verhalen die Kees de wereld in gebracht heeft zijn volgens Evert allemaal halve waarheden.
En in weer een ander stukje veegt de dappere Evert de vloer aan met het verhaal van Douwe Edelenbos.
Schandelijk hoe men op dit Forum durft te schrijven over Evert!
Waarom realiseert men zich niet dat Evert de sportiviteit zelve is?

Gezellig

Post by Gezellig » Tue Dec 07, 2004 19:36

De voorzitter van de KNDB noemt Dollekamp's gedrag misdadig.
Dat lijkt me voldoende.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Dec 07, 2004 20:42

Gezellig wrote:De voorzitter van de KNDB noemt Dollekamp's gedrag misdadig.
Dat lijkt me voldoende.
Don't follow leaders.
Flow with the Go

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Dec 07, 2004 20:56

Hanco Elenbaas wrote:De conclusie van Evert is duidelijk: het lag niet aan de arme Evert, dat hem de mogelijkheid werd geboden de overwinning te stelen. Echt niet! Nee, het lag aan de arbiter, die tot Evert's grote spijt deze netele kwestie op de bekende manier meende te moeten oplossen, gesteund door de geniale Douwe de Jong.
Met pijn in het hart moest Evert de punten aannemen, maar hij weigerde uiteraard alle felicitaties.
De verhalen die Kees de wereld in gebracht heeft zijn volgens Evert allemaal halve waarheden.
En in weer een ander stukje veegt de dappere Evert de vloer aan met het verhaal van Douwe Edelenbos.
Schandelijk hoe men op dit Forum durft te schrijven over Evert!
Waarom realiseert men zich niet dat Evert de sportiviteit zelve is?
Losersreactie. Wees dan een grote vent, als Henk Stoop, en erken je primitieve wolvengehuil in deze grachtengordelroddel en achterklap. In leefbaar nederland behoren pek en veren al lang tot een vorige beschaving.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 07, 2004 21:10

Klaas van der Laan wrote:Losersreactie. Wees dan een grote vent, als Henk Stoop, en erken je primitieve wolvengehuil in deze grachtengordelroddel en achterklap. In leefbaar nederland behoren pek en veren al lang tot een vorige beschaving.
Loser? Klopt, Kees heeft je kluppie al gefeliciteerd met de gestolen punten.
Voordat we verder gaan, moet je eens vertellen wat je vindt van de reactie van Haitze Meurs. Meurs zei dat Dollekamp bezig was met een bureaucratisch proces, niet met sport. En ook noemde hij de actie van Dollekamp misdadig.

Bureaucratisch en misdadig.

Die verhaaltjes van Evert, waarin hij zichzelf probeert schoon te praten maken het voor mij allemaal nóg erger.

tantekaatje

Post by tantekaatje » Tue Dec 07, 2004 21:36

Wat is er nu eigenlijk allemaal gebeurd tijdens die gedenk-waardige partij van mij tegen Kees Thijssen. De schermutselingen naast het bord begonnen al zo rond kwart over twaalf. Toen al kwam aan het licht dat het uurwerk van Thijssen, zo’n electronisch geval, enige hapering vertoonde. Bij het indrukken van de klok door Thijssen bleef deze gewoon lopen terwijl die van mij nog stil stond. Na een flinke heis was het euvel verholpen en op dat moment konden wij beiden nog niet vermoeden dat dit een terugkerend tafereel zou gaan worden. Al in de openingsfase gebeurde dit echter nog een paar keer. Vervolgens kwamen beide spelers tot de logische conclusie dat die klok niet goed was. En het leek mij dan ook niet meer dan normaal dat Thijssen, als zijnde het slachtoffer, bij de arbiter even een ander exemplaar zou gaan halen.

Thijssen prefereerde echter gewoon door te spelen met het ondeugdelijke materiaal. Aan de ene kant had ik daar geen problemen mee, tenslotte kon ik wat extra bedenktijd goed gebruiken. Want ik stond me toch beroerd. Ondanks het feit dat ik me in een hekstelling had laten nemen, gingen de zaken niet bepaald naar wens. Gaandeweg kreeg ik echter steeds meer last van het optreden van Thijssen. Uiteraard onbewust haalde hij me aardig uit de concentratie. Telkenmale als hij tijdens het rondlopen merkte dat ik zijn bedenktijd zat op te maken, snelde hij naar zijn bord om de klok een ferme beuk te verkopen. Meerdere malen is het gebeurd dat hij me daarmee uit mijn diep gepeins deed opschrikken. En aangezien ik van die keer of acht dat zijn klok bleef hangen slechts twee keer in de gaten had dat hij weer zat te knoeien met zijn klok, sloeg de schrik me regelmatig om het hart.

Op een gegeven moment heb ik overwogen de klok zelf dan maar in te gaan ruilen.

Als bovenstaande geen reden is om de ondeugdelijke klok van je eigen club niet even om te ruilen dan weet ik het niet meer. Onsportiviteit ten top........Een complete "schwalbe".

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Dec 07, 2004 21:49

Hanco Elenbaas wrote:[Voordat we verder gaan, moet je eens vertellen wat je vindt van de reactie van Haitze Meurs. Meurs zei dat Dollekamp bezig was met een bureaucratisch proces, niet met sport. En ook noemde hij de actie van Dollekamp misdadig.

Die verhaaltjes van Evert, waarin hij zichzelf probeert schoon te praten maken het voor mij allemaal nóg erger.
Eerst had ik wel een goed gevoel bij deze (genomineerde) voorzitter. Maar deze belachelijke uitspraken doen me inderdaad twijfelen. Iemand vroeg al waarom hij het geval van Henk in deze niet hanteerde. Maar misschien is het uit zijn verband gerukt en ongenuanceerd gepubliceerd. Misschien heeft hij zich door slechte raadgevers eenzijdig laten voorlichten. De vorige voorzitter had daar ook al last van. Maar dat mag zo'n door de wol geverfde (en gewaarschuwde) zelfstandige/bestuurder toch niet gebeuren?

Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Dec 07, 2004 22:00

tantekaatje wrote: Als bovenstaande geen reden is om de ondeugdelijke klok van je eigen club niet even om te ruilen dan weet ik het niet meer. Onsportiviteit ten top........Een complete "schwalbe".
Tsjonge, jonge, wat een overdreven drukte. Of was dit cynisch bedoeld?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 07, 2004 22:01

Klaas van der Laan wrote:
Hanco Elenbaas wrote:[Voordat we verder gaan, moet je eens vertellen wat je vindt van de reactie van Haitze Meurs. Meurs zei dat Dollekamp bezig was met een bureaucratisch proces, niet met sport. En ook noemde hij de actie van Dollekamp misdadig.

Eerst had ik wel een goed gevoel bij deze (genomineerde) voorzitter. Maar deze belachelijke uitspraken doen me inderdaad twijfelen. Iemand vroeg al waarom hij het geval van Henk in deze niet hanteerde. Maar misschien is het uit zijn verband gerukt en ongenuanceerd gepubliceerd. Misschien heeft hij zich door slechte raadgevers eenzijdig laten voorlichten. De vorige voorzitter had daar ook al last van. Maar dat mag zo'n door de wol geverfde (en gewaarschuwde) zelfstandige/bestuurder toch niet gebeuren?
Al eerder Klaas hebben we een verschil van mening gehad over valsspelers als jij die op de Mindsports Arena een computerprogramma hun zetten laten berekenen.

Jouw mening Klaas, verschilt zoveel van de mijne dat het onmogelijk is dat we spoedig dichter tot elkaar komen.
Wat Haitze misdadig en bureaucratisch noemt is voor jou de gewoonste zaak van de wereld.

Jij mag het laatste woord, dan kun je nog even lekker schelden op die arrogante Mokumse grachtengordel.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue Dec 07, 2004 22:22

Als ik het verhaal van Evert mag geloven (en ik heb geen reden om daaraan te twijfelen) dan zie ik werkelijk niet wat daar nou zo misdadig aan is.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 07, 2004 22:39

Wieger Wesselink wrote:Als ik het verhaal van Evert mag geloven (en ik heb geen reden om daaraan te twijfelen) dan zie ik werkelijk niet wat daar nou zo misdadig aan is.
Ik heb nog veel minder reden om te twijfelen aan het woord van Kees. Zo eerlijk als Kees lopen er jammer genoeg niet veel rond. Kees heeft ervan geleerd. Beter in zo'n relatief onbelangrijk clubcompetitiewedstrijdje dan straks in het WK. Dit zal Kees nooit meer gebeuren.

Wel heel vervelend is het voor de mede-degradatiekandidaten van Hijken in de Ereklasse.

Het voornaamste verschil tussen het verhaal van Kees en dat van Evert is dat Evert zodra hij doorhad dat Kees zijn klok na de 50ste zet niet goed had ingedrukt, niet zelf de partij opeiste, maar dat hij de scheidsrechter erbij haalde om die 'de overwinning' uit te laten spreken.

Ik wil het hier eigenlijk bij laten, anders ben ik -mede door de trage reacties van Evert- over een halfjaar nog steeds bezig mezelf te herhalen.
Last edited by Hanco Elenbaas on Tue Dec 07, 2004 22:44, edited 1 time in total.

Post Reply