www.degrootstedammer.nl

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Sep 03, 2004 16:45

Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote:Ben je weer in een melige bui Bert? Eerder schreef je (terecht) nog:
Bert Zwart wrote:Natuurlijk is Piet Roozenburg met grote afstand de grootste dammer die we ooit hebben gehad.

een verkiezing lijkt me overbodig.
Eric, ik snap niet dat iemand met jouw respectabele politieke achtergrond (SP) en veronderstelde sociale bewogenheid een persoon als Piet Roozenburg kan kiezen tot grootste dammer aller tijden.
Zoals je weet heeft Roozenburg zich van 1943 tot 1945 in dienst gesteld van de oorlogsindustrie van Nazi-Duitsland.
Kun je dat misschien uitleggen?
Ik weet niets van Roozenburgs foute achtergrond, anders dan wat jij hier gesuggereerd hebt. En daar kan ik in het geheel niet over oordelen, omdat ik niet weet onder welke omstandigheden Roozenburg in Duitsland gewerkt zou hebben. Een heleboel mensen werden verplicht in Duitsland te gaan werken, of ze wilden of niet.

Daarbij, al zou hij iets gedaan hebben wat niet helemaal in de haak was, dan is het niet aan mij om daar achteraf over te oordelen. Achteraf is altijd makkelijk(er) te zeggen wat goed of fout is.

Ook staat het los van de vraag hoe groot hij als dammer was.

Tenslotte ben ik bevooroordeeld omdat ik als klein ventje het dammen van de grote Roozenburg geleerd heb. Zie ook http://home.wanadoo.nl/eppers/magazin/magazin02_14.pdf (PDF formaat!).
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 03, 2004 16:56

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote:Ben je weer in een melige bui Bert? Eerder schreef je (terecht) nog:
Eric, ik snap niet dat iemand met jouw respectabele politieke achtergrond (SP) en veronderstelde sociale bewogenheid een persoon als Piet Roozenburg kan kiezen tot grootste dammer aller tijden.
Zoals je weet heeft Roozenburg zich van 1943 tot 1945 in dienst gesteld van de oorlogsindustrie van Nazi-Duitsland.
Kun je dat misschien uitleggen?
Ik weet niets van Roozenburgs foute achtergrond, anders dan wat jij hier gesuggereerd hebt. En daar kan ik in het geheel niet over oordelen, omdat ik niet weet onder welke omstandigheden Roozenburg in Duitsland gewerkt zou hebben. Een heleboel mensen werden verplicht in Duitsland te gaan werken, of ze wilden of niet.

Daarbij, al zou hij iets gedaan hebben wat niet helemaal in de haak was, dan is het niet aan mij om daar achteraf over te oordelen. Achteraf is altijd makkelijk(er) te zeggen wat goed of fout is.

Ook staat het los van de vraag hoe groot hij als dammer was.

Tenslotte ben ik bevooroordeeld omdat ik als klein ventje het dammen van de grote Roozenburg geleerd heb. Zie ook http://home.wanadoo.nl/eppers/magazin/magazin02_14.pdf (PDF formaat!).
Ik heb niks gesuggereerd. Alles is gebaseerd op Roozenburg's eigen verklaringen. Sijbrands en Wiersma zijn ook vol lof over Roozenburg.
Ik vind niet dat Roozenburg's oorlogsverleden los kan worden gezien van hoe groot hij als dammer was. Willem Aantjes wordt ook niet de grootste politicus aller tijden, hoewel Aantjes een dergelijke titel meer verdient dan Roozenburg, die niet alleen als mens, maar ook damtechnisch vele malen kleiner was dan Sijbrands en Wiersma. Toen Wiersma 13 jaar was had hij Roozenburg op het bord al onder de duim.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Sep 03, 2004 17:09

Hanco Elenbaas wrote:Ik heb niks gesuggereerd. Alles is gebaseerd op Roozenburg's eigen verklaringen.
Roozenburg heeft gezegd dat hij tijdens de oorlog in Duitsland heeft gewerkt. Dat is alles wat ik weet. Mijn oom heeft tijdens de oorlog ook in Duitsland gewerkt, maar echt niet omdat hij dat zo graag wilde. Nogmaals, ik weet er gewoon niets van en oordeel er dus niet over.
Hanco Elenbaas wrote:Sijbrands en Wiersma zijn ook vol lof over Roozenburg.
Ik vind niet dat Roozenburg's oorlogsverleden los kan worden gezien van hoe groot hij als dammer was. Willem Aantjes wordt ook niet de grootste politicus aller tijden, hoewel Aantjes een dergelijke titel meer verdient dan Roozenburg, die niet alleen als mens, maar ook damtechnisch vele malen kleiner was dan Sijbrands en Wiersma.
Er was iets met appels en peren.
Hanco Elenbaas wrote:Toen Wiersma 13 jaar was had hij Roozenburg op het bord al onder de duim.
Heeft Wiersma een geheel nieuw systeem bedacht? Heeft Wiersma op bestuurlijk vlak veel (nuttigs) gedaan? Wiersma is ongetwijfeld de betere dammer, maar de grotere? Ik denk het niet.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 03, 2004 17:42

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ik heb niks gesuggereerd. Alles is gebaseerd op Roozenburg's eigen verklaringen.
Roozenburg heeft gezegd dat hij tijdens de oorlog in Duitsland heeft gewerkt. Dat is alles wat ik weet. Mijn oom heeft tijdens de oorlog ook in Duitsland gewerkt, maar echt niet omdat hij dat zo graag wilde. Nogmaals, ik weet er gewoon niets van en oordeel er dus niet over.
Hanco Elenbaas wrote:Sijbrands en Wiersma zijn ook vol lof over Roozenburg.
Ik vind niet dat Roozenburg's oorlogsverleden los kan worden gezien van hoe groot hij als dammer was. Willem Aantjes wordt ook niet de grootste politicus aller tijden, hoewel Aantjes een dergelijke titel meer verdient dan Roozenburg, die niet alleen als mens, maar ook damtechnisch vele malen kleiner was dan Sijbrands en Wiersma.
Er was iets met appels en peren.
Hanco Elenbaas wrote:Toen Wiersma 13 jaar was had hij Roozenburg op het bord al onder de duim.
Heeft Wiersma een geheel nieuw systeem bedacht? Heeft Wiersma op bestuurlijk vlak veel (nuttigs) gedaan? Wiersma is ongetwijfeld de betere dammer, maar de grotere? Ik denk het niet.

Mensen die zich uitleverden aan de Arbeitseinsatz waren op zijn minst grote lafaards. Een paar dagen geleden las ik nog dat ook Roel Bergsma, de oudere broer van Pieter, zat ondergedoken zoals zeer veel Nederlandse jongemannen met het hart op de juiste plaats. Ook een (nota bene streng katholieke!) oom van mij heeft zich twee jaar moeten schuilhouden.

Wiersma heeft talloze nieuwe systemen bedacht, talloze! Gisteren kreeg ik nog een paar oude rubrieken van Frits Luteyn in Damnieuws onder ogen over een 'Wiersma-systeem'.
Het Roozenburgsysteem, vertelde een topspeler me kort geleden weer, is uitgevonden door Wim de Jong. Roozenburg heeft Wim de Jong's systeem geperfectioneerd.
Wiersma heeft ook ontelbare toernooien en andere dammanifestaties georganiseerd. Lees nog dat stukje over de match Wiersma - Tsjizjov. Zonder Wiersma was het NK een paar keer niet eens doorgegaan.
Roozenburg's grootste verdienste als FMJD-president was dat hij zijn filosofie "Wij moesten vroeger met de broodtrommel onder de snelbinders op de fiets naar de wedstrijden toe, dus ik zie niet in dat die topspelers van nu dat niet ook kunnen" lekker in de praktijk kon brengen.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Sep 03, 2004 18:00

Ik zal me wel vergissen Hanco.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 03, 2004 18:10

Eric Sanders wrote:Ik zal me wel vergissen Hanco.
Waarschijnlijk wel.
Kijk, dat jonge jongens en familieleden van NSB-ers en collaborateurs op Roozenburg stemmen is ook bedenkelijk, maar nog enigszins voorstelbaar. Van jou had ik het niet verwacht.
Lees eens iets over de Arbeitseinsatz, er staat genoeg interessants over op Internet!

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Sep 03, 2004 18:23

Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote:Ik zal me wel vergissen Hanco.
Waarschijnlijk wel.
Kijk, dat jonge jongens en familieleden van NSB-ers en collaborateurs op Roozenburg stemmen is ook bedenkelijk, maar nog enigszins voorstelbaar. Van jou had ik het niet verwacht.
Ik heb zojuist geleerd dat ik familie van een collaborateur ben, dus dat verklaart alles.
Hanco Elenbaas wrote:Lees eens iets over de Arbeitseinsatz, er staat genoeg interessants over op Internet!
Uit de allereerste link die ik google:
500.000 Nederlanders werden tewerkgesteld in Duitsland. Meer dan 30.000 kwamen om door ziekte, honger, mishandeling of oorlogsgeweld.
Allemaal verraders?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 03, 2004 18:58

Eric Sanders wrote: Uit de allereerste link die ik google:
500.000 Nederlanders werden tewerkgesteld in Duitsland. Meer dan 30.000 kwamen om door ziekte, honger, mishandeling of oorlogsgeweld.
Allemaal verraders?
Nee, in eerste instantie lafaards en daardoor collaborateurs, verraders.
Een van mijn beste vrienden was de dammer Lex Ebbeling, overleden in 1997.
Geboren in 1921. Via de Arbeitseinsatz met het Duitse leger ver ten oosten van Moskou terecht gekomen. Ook mishandeld, soms dagen geen eten gekregen. De Nederlandse arbeiders werden door de trouwe Hitler-vazallen toch gezien als Untermenschen. Toen het Duitse Nazi-rijk viel is Lex met een groep Nederlanders onder aanvoering van Cor Coster, de latere schoonvader van Cruijff, net ontsnapt aan de Russen, die geen mededogen kenden voor deze handlangers van de Duitser.

Vreemd dat een dapper volk als het Nederlandse, dat als eerste massaal in opstand kwam tegen het Vaticaan en de Spaanse R-K inquisitie via een tachtigjarige oorlog het land uit heeft gejaagd, dat zo'n dapper volk zoveel laffe, materialistische (de Chinezen van het westen - ik heb zelf nog wat Chinees bloed...) nazaten heeft voortgebracht.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 03, 2004 20:48

Bert Zwart wrote:Dat zegt toch weinig over zijn damcapaciteiten?

De manier waarop Johan Krajenbrink door Sijbrands in 1993 bij het grof vuil is gezet verdiend ook niet bepaald de schoonheidsprijs.
Over het waarom van het aan de kant zetten van Krajenbrink ken jij waarschijnlijk alleen K's verhaal, niet dat van S., of heb ik ongelijk?

Het gaat niet alleen om die damcapaciteiten Bert, bij het bepalen of iemand een groot dammer is. Belangrijk is ook, volgens mij, hoe je hebt geleefd en wat je in je leven hebt gedaan. En natuurlijk wat je in andere opzichten voor het dammen hebt gedaan. Zoals ik al aan Eric schreef zou menig NK niet zijn doorgegaan zonder Wiersma, in een tijd dat Sijbrands zonder zorgen in zijn studeerkamer zat.
Als Wiersma de sores van het organiseren en propaganda maken niet aan zijn kop had gehad en als W. nog wat serieuzer zou zijn geweest dan in 1993, dan denk ik dat ook Aleksej Tsjizjov kansloos zou zijn geweest.

Mede om bovenstaande redenen is voor mij Wiersma toch een groter dammer dan Sijbrands, hoewel ik eens ben dat Sijbrands ontieglijk veel beter schrijft, dat hij alles veel beter kan uitleggen, waarschijnlijk nog meer van het spel houdt, MAAR Wiersma praat met iedereen, Wiersma kent iedereen, Wiersma schrijft positief over iedereen, elke idioot in Damland heeft wel eens in De Telegraaf gestaan en er zijn vast nog wel meer redenen aan te dragen waardoor er eindelijk eens met wat meer respect gesproken wordt over een van de talentvolste dammers aller tijden.

Image

Een van de leukste kanten van Sijbrands en Wiersma is dat zij beiden je (mij) recht in het gezicht kunnen uitlachen zonder dat zij daarbij de bedoeling hebben je voor schut te zetten. Dat is heel charmant, vind ik, hoewel ik het natuurlijk soms ook dom vind. Zelfspot kennen S & W meer dan menigeen zich realiseert, maar die damwereld is zo achterlijk, daarom komt het relativeringsvermogen van S & W vaak niet zo aan de oppervlakte. Je kunt lachen met S & W.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Sep 04, 2004 00:57

Lachen met S.?
Toch niet toen jij hem een match met W. voorstelde.

De foto spreekt ook boekdelen.
S. die de camera zo interessant vindt. W. die serieuzer bezig is.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Sep 04, 2004 02:11

Ben Anoniem wrote:Lachen met S.?
Toch niet toen jij hem een match met W. voorstelde.

De foto spreekt ook boekdelen.
S. die de camera zo interessant vindt. W. die serieuzer bezig is.
Image

Een foto als deze zegt iets over Sijbrands' zelfspot.
Tijdens de naborrel van de voorlaatste ronde van het Bijlmertoernooi 2003 stelden de gebroeders Drost en ik Sijbrands voor om het met een partie Bonnard te proberen tegen Tsjizjov in de laatste ronde.
Ton Sijbrands zag er wel iets in, maar wou via een telegram of per e-mail bevestiging dat Aleksej zich daar ook in kon vinden.
We zijn vergeten Tsjizjov erom te vragen.

Kort na de opening van de laatste ronde kwam ik Sijbrands tegen op het toilet, terwijl hij zijn neef een hand aan het geven was.
"En?", vroeg ik, "een partie Bonnard?"
"Nee", zei Sijbrands, "ik heb nog op jullie bevestiging van Aleksej's accoord gewacht, maar tevergeefs helaas."

Jammer inderdaad dat Ton momenteel geen match met Harm wil.
Ben, waarom kom jij niet even langs tijdens het komende 8ste Bijlmertoernooi, dan regelen we het achter elkaar, die match tussen Ton en Harm.
Als jij belooft je gedeisd op te stellen zal dat Ton zeer zeker geruststellen.

Indien ik Sijbrands was en al die haatverhalen van jou zou moeten lezen, zou ik misschien ook niet aan zo'n match tegen Wiersma beginnen.
Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Gabriël, die mede namens Wiersma vraagt of jij alsjeblieft je bek wil houden.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Sep 04, 2004 02:34

Hanco Elenbaas wrote:Je kunt lachen met S & W.
Ja, de humor spat eraf Hanco.
Toch doet het me meer aan de Gulag denken, hoe komt dat toch?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Sep 04, 2004 02:41

Ben Anoniem wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Je kunt lachen met S & W.
Ja, de humor spat eraf Hanco.
Toch doet het me meer aan de Gulag denken, hoe komt dat toch?
Dat komt vooral omdat je nog steeds het geluid van één klappende hand niet kent.

Oftewel: "Tussen leven en dromen is een derde iets. Raad het."
Antonio Machado
Last edited by Hanco Elenbaas on Sat Sep 04, 2004 02:50, edited 1 time in total.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Sep 04, 2004 02:49

Als dat derde iets een match Wiersma-Sijbrands is, dan wil ik best meewerken.
Geef me het mail-adres van Wiersma, dan kan ik jouw bewering (hij over mij) controleren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Sep 04, 2004 02:55

Nee, dat is verkeerd geraden en Wiersma zal het niet plezierig vinden als jij hem op zijn e-mailadres kunt lastig vallen.

Post Reply