www.degrootstedammer.nl
- Hanco Elenbaas
1. Harm Wiersma
2. Ton Sijbrands
3. Aleksej Tsjizjov
de Volkskrant, mei 2003:
Wiersma daagde hem vorig jaar in deze krant uit tot een tweekamp, maar Sijbrands voelt daar weinig voor. 'Harm roept al heel lang dat we tegen elkaar moeten spelen. We hebben periodiek contact over dat project, maar hij weet hoe ik daar tegenover sta. Ik vind dat een dergelijke tweekamp op een organische manier uit een toernooi moet voortvloeien. Dat had gekund na het Europees kampioenschap in 1999 als we gelijk waren geëindigd.'
Is er geen alternatieve match te verzinnen? 'Er zitten ook veel ongezonde aspecten aan een tweekamp tussen Wiersma en mij', meent Sijbrands. 'De Nederlandse damwereld zal in twee kampen verdeeld zijn, een kamp-Wiersma en een kamp-Sijbrands. Dat wordt een heel circus vol gespannen verhoudingen, waar ik niet op zit te wachten.'
2. Ton Sijbrands
3. Aleksej Tsjizjov
de Volkskrant, mei 2003:
Wiersma daagde hem vorig jaar in deze krant uit tot een tweekamp, maar Sijbrands voelt daar weinig voor. 'Harm roept al heel lang dat we tegen elkaar moeten spelen. We hebben periodiek contact over dat project, maar hij weet hoe ik daar tegenover sta. Ik vind dat een dergelijke tweekamp op een organische manier uit een toernooi moet voortvloeien. Dat had gekund na het Europees kampioenschap in 1999 als we gelijk waren geëindigd.'
Is er geen alternatieve match te verzinnen? 'Er zitten ook veel ongezonde aspecten aan een tweekamp tussen Wiersma en mij', meent Sijbrands. 'De Nederlandse damwereld zal in twee kampen verdeeld zijn, een kamp-Wiersma en een kamp-Sijbrands. Dat wordt een heel circus vol gespannen verhoudingen, waar ik niet op zit te wachten.'
- archimedes
1. Sijbrands
2. Koeperman
3. Roozenburg
Alle 3 ex-wereldkampioenen, die zich bovendien onderscheiden (hebben) door hun kennis en kunde via boeken/rubrieken/artikelen/enz. te verbreiden.
Sijbrands op nr. 1, hij schrijft meer over dammen dan een HTK-dammer ooit zal kunnen bestuderen.
Koeperman op nr. 2, heeft ook zeer veel gepubliceerd, en meestal ook wat toegankelijker voor de HTK-dammer.
Roozenburg op nr. 3, o.m. vanwege LOI-cursussen (daarom toch maar verkozen boven b.v. een Wiersma of een Tsjizjow).
2. Koeperman
3. Roozenburg
Alle 3 ex-wereldkampioenen, die zich bovendien onderscheiden (hebben) door hun kennis en kunde via boeken/rubrieken/artikelen/enz. te verbreiden.
Sijbrands op nr. 1, hij schrijft meer over dammen dan een HTK-dammer ooit zal kunnen bestuderen.
Koeperman op nr. 2, heeft ook zeer veel gepubliceerd, en meestal ook wat toegankelijker voor de HTK-dammer.
Roozenburg op nr. 3, o.m. vanwege LOI-cursussen (daarom toch maar verkozen boven b.v. een Wiersma of een Tsjizjow).
-
- Teun van de Krol
1 tsjizjow (mobiliseert zijn talent ten volle.)
2 dibman (het onbegrepen genie)
3 sijbrands (wandelende dambibliotheek)
2 dibman (het onbegrepen genie)
3 sijbrands (wandelende dambibliotheek)
Last edited by Teun van de Krol on Thu Aug 05, 2004 08:40, edited 2 times in total.
-
1) Alexander Dybman (dammend wonder (ik kan me een artikel van Sijbrands herinneren waarin deze vertelde dat hij Dybman had gevraagd wat was gevolgd in een bepaalde variant in een zijner partijen en dat Dybman een combinatie liet zien om van achterover te slaan), niet wars van nieuwe ongecompliceerde systemen, helaas te vroeg het mondiale niveau verlaten)
2) Pierre Ghestem: heeft maar kort gedamd, maar begreep het spel zo goed dat hij wereldkampioen werd; heeft ook bijzondere resultaten geboekt op het gebied van schaken en bridgen (ik neem aan dat het Ghestem-systeem in het bridgen ook van zijn hand is)
3) Sijbrands: genie, wandelende damdatabase, blinddammer van ongekend niveau. jaren damredacteur in de Volkskrant
eervolle vermeldingen buiten top drie: Tzjizjov, Weiss
2) Pierre Ghestem: heeft maar kort gedamd, maar begreep het spel zo goed dat hij wereldkampioen werd; heeft ook bijzondere resultaten geboekt op het gebied van schaken en bridgen (ik neem aan dat het Ghestem-systeem in het bridgen ook van zijn hand is)
3) Sijbrands: genie, wandelende damdatabase, blinddammer van ongekend niveau. jaren damredacteur in de Volkskrant
eervolle vermeldingen buiten top drie: Tzjizjov, Weiss
Heeft de hooggeacte voorzitter of zijn niet minder hoog geachte secretaris al een einddatum in gedachte?? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]Eric van Dusseldorp wrote:Uit de volgende shortlist (dammers met vijf of meer stemmen) kiezen we de grootste dammer aller tijden.
Hiertoe maken we een klassementje nr. 1 t/m nr. 3.
Nr 1. krijgt drie punten, nr. 2 twee en nr. 3 één voor het eindklassement.
De grootste dammer hoeft niet per se de sterkste dammer te zijn!
Commentaar is welkom!
- Eric Sanders
Ik acht mijzelf totaal niet beslissingsbevoegd in deze.Mark Hees wrote:Heeft de hooggeacte voorzitter of zijn niet minder hoog geachte secretaris al een einddatum in gedachte?? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
-
Ik speel -al een tijd overigens- met het idee om deze verkiezing in een wat groter verband te brengen.Mark Hees wrote:Heeft de hooggeacte voorzitter of zijn niet minder hoog geachte secretaris al een einddatum in gedachte?? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]Eric van Dusseldorp wrote:Uit de volgende shortlist (dammers met vijf of meer stemmen) kiezen we de grootste dammer aller tijden.
Commentaar is welkom!
Het bondsorgaan? Of zullen we het gewoon een internetactiviteit laten blijven?
-
Hou het lekker op internet. Anders krijg je weer het hele verhaal van voren af aan. Laten we eerst eens kijken wat hier uitkomt, al denk ik dat Sijbrands een aantal keren niet genoemd moet worden om nog onder de 1e plaasts uit te komen.....Eric van Dusseldorp wrote:Ik speel -al een tijd overigens- met het idee om deze verkiezing in een wat groter verband te brengen.Mark Hees wrote:Heeft de hooggeacte voorzitter of zijn niet minder hoog geachte secretaris al een einddatum in gedachte?? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]Eric van Dusseldorp wrote:Uit de volgende shortlist (dammers met vijf of meer stemmen) kiezen we de grootste dammer aller tijden.
Commentaar is welkom!
Het bondsorgaan? Of zullen we het gewoon een internetactiviteit laten blijven?