Record Sijbrands

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Nov 06, 2004 22:08

Damrariteiten.

Heeft niets met sport te maken.
Sijbrands tegen?
Niks tegen. Iedereen wil dat de NOS weer zijn tweejaarlijkse minuutjes aan die knappe man in dat kooitje geeft.
Als je meedoet ben je geen "tegenstander" maar een ontwikkelingswerker. Die er eindeloos wachten en nachtrust voor over heeft om, ja om wat eigenlijk. De sponsor zal dat wel weten.

Heeft ook niets met sport te maken omdat anderen, die ook zo'n simultaan zouden kunnen spelen, niet die kans krijgen.

Braintag

Post by Braintag » Sun Nov 07, 2004 17:42

Jan Pieter wrote:
Dieter wrote:Jammer dat spelers van boven de 1100 voor zover ik weet werden afgewezen.
Waar heb je die informatie vandaan? Als dat zo is, dan heeft de selectiecommissie toch negen keer zitten suffen.

Na de oproep in Het Damspel heeft 1 speler van Amstelland zich aangemeld (Gert van Willigen, rating 1197) en die mag inderdaad meedoen. Op basis van deze minimale steekproef krijg ik eerder de indruk dat iedereen mee kon doen, maar dat er domweg niet veel spelers trek hadden in deze marathonsessie, waarna men in arren moede eerdere deelnemers maar weer benaderd heeft.

Wel jammer dat het veld niet sterker is. Het blijft natuurlijk indrukwekkend, maar op deze manier is het voor mij niet indrukwekkender dan de eerdere blindsimultaans, terwijl dat toch de bedoeling zou moeten zijn van een recordpoging.

Katarinus Posthuma (iets met 1178 ofzo) en ikzelf (1110) zijn afgewezen voor de poging. Wij meldden ons op de dag van eht verschijnen van het damspel reeds aan maar mochten niet meedoen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 07, 2004 18:03

Braintag wrote: Katarinus Posthuma (iets met 1178 ofzo) en ikzelf (1110) zijn afgewezen voor de poging. Wij meldden ons op de dag van eht verschijnen van het damspel reeds aan maar mochten niet meedoen.
Het kan niet anders of Sijbrands is doodsbang voor de geweldige Frederik Bos!

Koops

Post by Koops » Sun Nov 07, 2004 18:38

Braintag wrote:
Jan Pieter wrote:
Dieter wrote:Jammer dat spelers van boven de 1100 voor zover ik weet werden afgewezen.
Waar heb je die informatie vandaan? Als dat zo is, dan heeft de selectiecommissie toch negen keer zitten suffen.

Na de oproep in Het Damspel heeft 1 speler van Amstelland zich aangemeld (Gert van Willigen, rating 1197) en die mag inderdaad meedoen. Op basis van deze minimale steekproef krijg ik eerder de indruk dat iedereen mee kon doen, maar dat er domweg niet veel spelers trek hadden in deze marathonsessie, waarna men in arren moede eerdere deelnemers maar weer benaderd heeft.

Wel jammer dat het veld niet sterker is. Het blijft natuurlijk indrukwekkend, maar op deze manier is het voor mij niet indrukwekkender dan de eerdere blindsimultaans, terwijl dat toch de bedoeling zou moeten zijn van een recordpoging.

Katarinus Posthuma (iets met 1178 ofzo) en ikzelf (1110) zijn afgewezen voor de poging. Wij meldden ons op de dag van eht verschijnen van het damspel reeds aan maar mochten niet meedoen.
Het schijnt dat er in totaal 50 aanmeldingen waren. Ik denk dat er onder meer is geselecteerd op spelstijl van de aanmelders.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Nov 07, 2004 18:47

Sijbrands is bang, zoveel is zeker.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sun Nov 07, 2004 18:48

Dat vraag ik me af, onze forum-Kat speelt de laatste paar maanden veel interessanter dan vroeger. Heb je die partijen wel meegestuurd Kat?

Ben, heb jij je nog aangemeld?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 07, 2004 19:41

Jan Pieter wrote: Na de oproep in Het Damspel heeft 1 speler van Amstelland zich aangemeld (Gert van Willigen, rating 1197) en die mag inderdaad meedoen. Op basis van deze minimale steekproef krijg ik eerder de indruk dat iedereen mee kon doen, maar dat er domweg niet veel spelers trek hadden in deze marathonsessie, waarna men in arren moede eerdere deelnemers maar weer benaderd heeft.
In het bondsblad van september stond een artikeltje over de blindsimultaan met daarin een oproep:

"Bent u clubdammer met een rating tussen 1000 en 1250; ziet u er niet tegenop om een nacht door te dammen en wilt u het evenement 'aan den lijve' ondervinden? Dan kunt u zich als kandidaat opgeven om een van 24 tegenstanders van Sijbrands te worden. Aanmelding biedt echter geen garantie voor deelname."
...
"Naderhand wordt een selectie van de deelnemers gemaakt, waarbij vroege aanmeldingen meer kans op deelname hebben dan latere."
...
"Er worden 24 deelnemers en 5 reservespelers aangewezen.
Zij zullen bij een volgende recordpoging als eerste deelnemers worden ingeschreven."

Op 22 september heb ik me opgegeven bij Henk Boers.
Op 6 oktober schreef Henk terug:

Beste Hanco,

Hierbij delen wij jou mede dat je helaas niet als deelnemer of als
reserve geselecteerd bent. Er waren ruim 50 aanmeldingen. Er zijn 24
deelnemers en 12 reserves geselecteerd.

Ik hoop jou als toeschouwer te mogen begroeten.

Met vriendelijke groeten,

Henk Boers

Bé Eggens, de Geweldenaar uit Stieltjeskanaal, had al op op 30 september de volgende wijze woorden verstuurd:

Hallo Hanco,

Ik heb me nog niet opgegeven. Dit komt mede doordat ik Ton het allerbeste gun met een score die de 100% zou benaderen. Als ik meedoe dan zit ik op twee gedachten te hinken. Enerzijds die hoge score van Ton en anderzijds het streven om me niet naar de slachtbank te willen laten leiden. Hierdoor zou ik liever zien dat mensen als ..., ... en ... op mijn plaats meedoen, dammers die het klappen van de blindsimultaanzweep kennen en niet kijken op een nulletje meer of minder.

Groetjes Bé

http://www.blindsimultaandammen.nl/

ktarinus

Post by ktarinus » Mon Nov 08, 2004 14:24

Ik blijf het triest vinden dat er veel mensen zijn geselecteerd met een rating nog lager dan het zogenaamde minimum van 1000..
Die mensen zou je pas kunnen selecteren als er geen 24 man tussen 1000 en 1250 zijn..
Maar zoals gezegd deze blindsimultaan mag niet meer glans krijgen dan de vorige.................
Ik denk dat elke willekeurige speler met een rating boven de 1350 tegen dezelfde spelers in een gewone simultaan 80% of meer zou scoren.....
Eigenlijk is deze prestatie dus gelijkwaardig aan de vorige het deelnemersveld iets verzwakken en klaar..
Of zou de organisatie extra glans willen geven dmv een 100% score [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon Nov 08, 2004 14:29

ktarinus wrote:Ik blijf het triest vinden dat er veel mensen zijn geselecteerd met een rating nog lager dan het zogenaamde minimum van 1000..
Die mensen zou je pas kunnen selecteren als er geen 24 man tussen 1000 en 1250 zijn..
Maar zoals gezegd deze blindsimultaan mag niet meer glans krijgen dan de vorige.................
Ik denk dat elke willekeurige speler met een rating boven de 1350 tegen dezelfde spelers in een gewone simultaan 80% of meer zou scoren.....
Eigenlijk is deze prestatie dus gelijkwaardig aan de vorige het deelnemersveld iets verzwakken en klaar..
Of zou de organisatie extra glans willen geven dmv een 100% score
Sijbrands heeft meermalen in interviews gezegd dat hij het makkelijker vindt om partijen te onthouden als er een 'lijn' in zit. Doelloos geschuif vindt ie moeilijk te onthouden. Dus al te zwakke broeders wil je dr ook niet bij hebben, ze moeten toch wel natuurlijke standen opbouwen. Qua score zal hij tegen 1050 spelers vast hoger scoren dan tegen 1350 spelers, maar of de partijen ook makkelijker te onthouden zijn..?

ktarinus

Post by ktarinus » Mon Nov 08, 2004 18:16

Rein Halbersma wrote:
ktarinus wrote:Ik blijf het triest vinden dat er veel mensen zijn geselecteerd met een rating nog lager dan het zogenaamde minimum van 1000..
Of zou de organisatie extra glans willen geven dmv een 100% score
Sijbrands heeft meermalen in interviews gezegd dat hij het makkelijker vindt om partijen te onthouden als er een 'lijn' in zit. Doelloos geschuif vindt ie moeilijk te onthouden. Dus al te zwakke broeders wil je dr ook niet bij hebben, ze moeten toch wel natuurlijke standen opbouwen. Qua score zal hij tegen 1050 spelers vast hoger scoren dan tegen 1350 spelers, maar of de partijen ook makkelijker te onthouden zijn..?

Sijbrands tegen 1350 spelers scoren?? Hoe kom je daarbij??
Meer dan de helft van de partijen zou binnen 15 zetten remise worden gegeven
Als je hierbij komt door mijn stukje sla je de plank mis.
Ik heb het niet over Sijbrands tegen 1350 spelers maar over willekeurige 1350+ spelers tegen het veld.....

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Wed Nov 10, 2004 22:00

Vorig jaar niet zo lang voor het WK stond er in de krant (ik meen de Volkskrant) een interview met Sijbrands. Daarin kwam ook even ter sprake dat hij mogelijk weer een poging zou doen z'n record aan te scherpen.
Toen ik een dag met een aantal clubgenoten in Zwartsluis was als toeschouwer bij het WK heb ik Sijbrands na diens partij aangesproken en gezegd dat als het inderdaad van een nieuwe poging zou komen ik graag mee zou willen doen. Daarbij heb ik hem toen ook m'n adres en telefoonnummer gegeven.

Na het lezen over de minimale rating van 1000 die in Het Damspel werd genoemd ging ik er van uit dat het deze keer niet zou worden, want ondanks m'n redelijk goed verlopen seizoen afgelopen jaar was m'n rating nog steeds niet boven de 1000 uitgekomen (wat blijven die zomertoernooien dan lang nadreunen als je eens omhoog wilt).
Enkele weken later werd ik echter door Sijbrands gebeld of ik nog steeds mee wilde doen. Hij mocht ook zelf een aantal spelers kiezen los van de binnengekomen inschrijvingen en hij had dus mij als een daarvan gekozen. Toen ik hem vroeg hoe het dan zat met die minimumrating vertelde hij dat dat niet echt een grens was maar meer een indicatie omdat er ook niet al te zwakke spelers mee moeten doen.

Ik vind persoonlijk de niveau-verdeling van de deelnemers helemaal niet verkeerd. Ik denk dat veel spelers die hier klagen over dat het te makkelijk gemaakt wordt in een gewone simultaan tegen deze 24 spelers al niet de score halen die Sijbrands nodig heeft.

Inmiddels is trouwens ook bekend geworden (maar nog niet vermeld op de site) dat Bart van Geel zich heeft moeten terugtrekken. Wie zijn plaats gaat innemen weet ik nog niet.
everytime is a good time to take your time to have a good time

ktarinus

Post by ktarinus » Wed Nov 10, 2004 23:11

[img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] Daar gaat het helemaal niet over [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
En ja ik voel me aangesproken maar bij zo een zogenaamd fantastische prestatie van Sijbrands zou je toch een veld mogen verwachten waar iemand met 1350 Plus niet met 2 vingers in de neus de benodigde score haalt in een gewone simultaan.......
En ik voel ook dat jij je aangevallen voelt omdat jij een van de mensen onder de grens bent [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Toch wel goed dat je voor jezelf en je collegas opkomt [img]images/smilies/new_all_coholic.gif[/img]

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Nov 13, 2004 21:31

Hemel en aarde moeten bewogen worden om Sijbrands aan winstpartijen te helpen.
Onbeperkte denktijd, geselecteerde tegenstanders, enz.

Vandaag lukte het weer eens niet in een reguliere partij:
Jos Eggen (1207) - Ton Sijbrands (1599) 1-1

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Sat Nov 13, 2004 21:54

Ben Anoniem wrote:Hemel en aarde moeten bewogen worden om Sijbrands aan winstpartijen te helpen.
Onbeperkte denktijd, geselecteerde tegenstanders, enz.

Vandaag lukte het weer eens niet in een reguliere partij:
Jos Eggen (1207) - Ton Sijbrands (1599) 1-1
De enige met onbeperkte denktijd is natuurlijk Sijbrands, en ga er maar eens aan zitten om 20 uur of meer geconcentreerd te blijven met al dan niet geselecteerde tegenstanders.
everytime is a good time to take your time to have a good time

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Nov 13, 2004 22:23

Nogal simpel, Sijbrands is op en top geconcentreerd en steeds bezig.
De tegenstanders moeten 20 uur zien door te komen met vooral wachten, en wachten, en wachten.

Post Reply