Klokincident

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Nov 01, 2004 14:28

Groeneveld wrote:je kunt het altijd proberen,

nee heb je al [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
ja kun je nog krijgen [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
[img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
We sturen Groeneveld naar de protestcommissie.
Dan kan het niet misgaan voor Hiltex.

Groeneveld
Posts: 337
Joined: Tue Oct 28, 2003 14:01

Post by Groeneveld » Mon Nov 01, 2004 14:53

ja,maar dan ga ik het wel goed voorbereiden.
die 1 of 2 punten meer kunnen heel belangrijk zijn [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Re: Klokincident

Post by Vraagje » Mon Nov 01, 2004 18:53

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Kees drukte nadat hij zijn 50ste zet had gedaan de digitale klok van Evert in en ging wandelen met het idee bij terugkomst de stand met een schijf meer stuk te rekenen. Toen Kees terugkwam bij zijn bord wees Evert hem erop dat Kees de klok niet goed had ingedrukt, waardoor zijn tijd was blijven doorlopen. Evert eiste de partij op omdat Kees meer dan twee uur had verbruikt en de arbiter noteerde 2-0 voor Evert.
Eindstand Hijken DTC - Hiltex 11-9.
Artikel 10.5 Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan, wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft gebracht.

Kees heeft wel wat ingedrukt, maar niet zijn klok tot stilstand gebracht en daar gaat het om. De arbiter heeft de partij dus terecht verloren verklaard.
Overigens had Kees de arbiter wel in een lastig parket kunnen brengen door te beweren dat hij hoogstpersoonlijk had gezien dat zijn klok was gestopt en die van Evert was gaan lopen, en dat zijn klok daarna door onbekende reden opnieuw in gang moet zijn gezet. Dan was het zijn woord tegen dat van Evert geweest.

Een heel andere vraag: waar was de arbiter eigenlijk op het moment supreme? Ik neem aan dat Kees weer eens aan zijn laatste seconden bezig is geweest, en een arbiter moet natuurlijk vreselijk alert zijn in tijdnoodsituaties. En constateert de arbiter dat de verkeerde klok loopt, dan hoort hij dat te melden:

Artikel 24.5 Tijdens de wedstrijd controleert de arbiter van tijd tot tijd of beide spelers hetzelfde aantal zetten hebben genoteerd, de klokken goed functioneren, en of de klok loopt van de speler die aan zet is. ... Constateert de arbiter dat de verkeerde klok loopt, dan deelt hij dat beide spelers mee.

Maar het is helaas al vaker vastgesteld dat dit artikel voor veel arbiters te hoog gegrepen is.
En terecht, de arbiter die me zo'n geintje zou flikken zou ik dat niet bepaald in dank afnemen. En stel je eens voor dat een arbiter op deze wijze een clubgenoot attendeert, wat een rel zou je dan krijgen?

Een protest is kinderachtig als je zelf ook weleens zo gewonnen hebt.
De meest gehate dammer allertijden.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Klokincident

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 01, 2004 19:12

Vraagje wrote:Had Thijssen niet op dezelfde manier gewonnen van Van der Stap in Den Haag 2003?
Vraagje wrote: En terecht, de arbiter die me zo'n geintje zou flikken zou ik dat niet bepaald in dank afnemen. En stel je eens voor dat een arbiter op deze wijze een clubgenoot attendeert, wat een rel zou je dan krijgen?

Een protest is kinderachtig als je zelf ook weleens zo gewonnen hebt.
Ben je een beetje aan het flippen Erik?? Denk je dat smerig spel stoer is sinds Krajenbrink er een boek over heeft geschreven?

Ik weet niks van die partij Kees Thijssen - Peter van der Stap. Laat maar horen dat verhaal, liefst in geuren en kleuren. Ik kan me niet voorstellen dat die situatie identiek was aan die van afgelopen zaterdag!

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Mon Nov 01, 2004 19:16

Erik toch... het is toch niet meer dan gerechtigheid als een klok normaal functioneert?
Ikzelf zou in zo'n geval meteen naar de arbiter lopen, om hem erop te wijzen dat er werk aan de winkel is. En niet alleen bij mijn eigen bord! Of is het volgens jou onsportief om de arbiter voor te zeggen?

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 01, 2004 19:21

Het AT 5 programma De Schandpaal gaat in de loop van deze week op bezoek bij Evert in Voorschoten om hem te ondervragen over wat er allemaal in hem omging afgelopen zaterdag tussen 15:45 en 16:00 uur.

AT 5 is het Amsterdamse stadstelevisiekanaal.

Cor van Dusseldorp
Posts: 154
Joined: Tue Dec 30, 2003 16:19

Post by Cor van Dusseldorp » Mon Nov 01, 2004 19:38

Hanco Elenbaas wrote:Het AT 5 programma De Schandpaal gaat in de loop van deze week op bezoek bij Evert in Voorschoten om hem te ondervragen over wat er allemaal in hem omging afgelopen zaterdag tussen 15:45 en 16:00 uur.

AT 5 is het Amsterdamse stadstelevisiekanaal.
Voor de liefhebbers: http://www.at5.nl/index/video.asp
En nu maar hopen dat ze het laten zien.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Klokincident

Post by Jan Pieter » Mon Nov 01, 2004 21:46

Vraagje wrote:En terecht, de arbiter die me zo'n geintje zou flikken zou ik dat niet bepaald in dank afnemen. En stel je eens voor dat een arbiter op deze wijze een clubgenoot attendeert, wat een rel zou je dan krijgen?
Zo´n 25 jaar geleden is het reglement grondig op de schop gegaan. De meeste wjzigingen die toen zijn doorgevoerd hadden als doel om onzuivere overwinningen tegen te gaan. Zo werd o.a. ingevoerd dat

- er doorgespeeld wordt wanneer de spelers er niet in slagen de notatie bij te werken. Schuld moet nu bewezen worden. Bovendien mag iedereen assisteren tijdens het bijwerken.

- er niet met het eerst aangeraakte stuk gespeeld hoeft te worden wanneer je met dat stuk uitsluitend onreglementaire zetten kunt doen

- de arbiter erop toe moet zien dat beide spelers hetzelfde aantal zetten hebben genoteerd en dat de juiste klok loopt.

Grote verbeteringen volgens mij (hoewel er altijd wel wat te wensen overblijft: ik zou bijv. graag zien dat het vallen van de vlag alleen beslissend is in twijfelgevallen; als je overduidelijk de zetten hebt gehaald binnen de tijd mag het niet zo zijn dat je nog op de klok kunt verliezen), en ik vind jouw commentaar dan ook onbegrijpelijk, om niet te zeggen dat het getuigt van een zieke geest.

User avatar
Eric Sanders
Posts: 1211
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:30
Location: Nijmegen
Contact:

Re: Klokincident

Post by Eric Sanders » Mon Nov 01, 2004 21:53

Jan Pieter wrote:Artikel 24.5 ... Constateert de arbiter dat de verkeerde klok loopt, dan deelt hij dat beide spelers mee.
Dat is toch wel interessant.
Mag ik als ik zie dat van een teamgenoot de klok loopt en de tegenstander aan zet is, dit tegen mijn teamgenoot zeggen?
Zo neen (wat ik altijd gedacht heb), dan mag ik dat toch zeker wel aan de arbiter zeggen, die dit aan beide spelers behoort mede te delen?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Klokincident

Post by Jan Pieter » Mon Nov 01, 2004 22:21

Eric Sanders wrote:
Jan Pieter wrote:Artikel 24.5 ... Constateert de arbiter dat de verkeerde klok loopt, dan deelt hij dat beide spelers mee.
Dat is toch wel interessant.
Mag ik als ik zie dat van een teamgenoot de klok loopt en de tegenstander aan zet is, dit tegen mijn teamgenoot zeggen?
Zo neen (wat ik altijd gedacht heb), dan mag ik dat toch zeker wel aan de arbiter zeggen, die dit aan beide spelers behoort mede te delen?
Je mag tegen een teamgenoot nooit wat over zijn partij zeggen, maar je kunt inderdaad wel de arbiter erop attenderen, die het vervolgens aan beide spelers hoort te melden.

Zelfs bij een NK heb ik een arbiter wel eens op een fout lopende klok gewezen, waarna de arbiter het de spelers meedeelde.

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Re: Klokincident

Post by Vraagje » Mon Nov 01, 2004 23:08

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:Had Thijssen niet op dezelfde manier gewonnen van Van der Stap in Den Haag 2003?
Vraagje wrote: En terecht, de arbiter die me zo'n geintje zou flikken zou ik dat niet bepaald in dank afnemen. En stel je eens voor dat een arbiter op deze wijze een clubgenoot attendeert, wat een rel zou je dan krijgen?

Een protest is kinderachtig als je zelf ook weleens zo gewonnen hebt.
Ben je een beetje aan het flippen Erik?? Denk je dat smerig spel stoer is sinds Krajenbrink er een boek over heeft geschreven?

Ik weet niks van die partij Kees Thijssen - Peter van der Stap. Laat maar horen dat verhaal, liefst in geuren en kleuren. Ik kan me niet voorstellen dat die situatie identiek was aan die van afgelopen zaterdag!
Ik vind dat er maar weinig smerig spel in dat boek van Krajenbrink staat om eerlijk te zijn. Ook met de overwinning van Dollekamp is niks mis, tenzij hij zelf de klok opnieuw heeft omgezet en het geen klokdefect is. Waarom ik zou flippen is me niet helder, ik heb juist getracht het nog redelijk correct op te schrijven.


http://www.startforum.nl/forums/damweb/ ... 105-3.html


hanco elenbaas
Actief forum lid geplaatst op 22-07-2003 03:45
--------------------------------------------------------------------------------
Haagsche Courant, 21 juli 2003
DAMMEN | ORAP Open
Peter de Pitbull laat zijn tanden zien
DEN HAAG | Peter van der Stap was na afloop van het Haagse internationale zomerdamtoernooi Axioma ORAP Open een bijzonder tevreden mens. "Mijn beste toernooi hier", glunderde de Maassluise subtopper nadat hij zojuist in de aula van christelijk gymnasium Sorghvliet met een score van plus vier op een uitstekende zevende plaats was geëindigd. En dat in een veld met 114 deelnemers, onder wie liefst zeven wereldtoppers.


Van der Stap incasseerde in de derde ronde een pijnlijke nederlaag tegen grootmeester Vadim Virni en verloor in de zevende ronde dramatisch van de nationale kampioen Kees Thijssen. Van der Stap stond zeer goed, maar drukte in tijdnood met nog drie seconden voor zijn laatste zet zo hard op de digitale klok dat deze terugschoot en weer begon te lopen. Hoofdarbiter Martin van der Hout kon toen niets anders doen dan de partij voor verloren verklaren.
Van der Stap knokte zich echter telkens weer terug en was met zes overwinningen de productiefste speler van het toernooi. Bij de prijsuitreiking noemde de Naaldwijkse toernooivoorzitter Fred Ivens hem dan ook 'de Westlandse vechtmachine' en 'de Pitbull uit Maassluis'. Van der Stap was niet de enige dammer van ereklasser Tomahaôk/Westland die in de prijzen viel. Hans Jansen had net als de Wit-Rus Alexander Baljakin en de Letse oud-wereldkampioen Guntis Valneris 14 uit 9 maar moest op basis van mindere weerstandspunten met de derde plaats genoegen nemen.


hanco elenbaas
Actief forum lid geplaatst op 20-07-2003 07:43
--------------------------------------------------------------------------------
Haagsche Courant, 18 juli 2003
Artikel uit Haagsche Courant van 18-07-2003
DAMMEN | Orap Open
Bert Zwart in de fout tegen routinier Jansen

door Gerard de Groot

DEN HAAG | Bert Zwart is er niet in geslaagd de tweede aanval van een grootmeester op zijn koppositie af te slaan. Eerder wist hij Baljakin op remise te houden. In zijn partij met Hans Jansen kreeg hij iets lastiger spel, maar de remise was zeker binnen handbereik. Jansen bracht continu listige valletjes in de stand die Zwart steeds wist te omzeilen. Pas in het eindspel beging hij een fatale fout.


Jansen is nu de nieuwe koploper met Alexander Baljakin. Deze had bijzonder veel moeite met Delmotte. Delmotte nam een dure dam voor drie stukken. Baljakin kon niet direct doorbreken naar dam, maar met rustig spel lukte hem dat een tiental zetten later. Toen was zijn meerderheid ook beslissend.
Ook de overige duels stonden bol van de spanning en gingen vaak gepaard met zware tijdnood. Kees Thijssen speelde tegen Peter van der Stap. Thijssen werd in het middenspel verrast door een gevaarlijke centrumaanval. Deze aanval resulteerde in een zeer kansrijk eindspel voor de Westlander. Op de vijftigste zet en nog drie seconden bedenktijd drukte Van der Stap zijn digitale klok echter niet goed in en miste daardoor de kans historie te schrijven. Ook Valneris had de klok aan zijn zijde. Tegen De Mooij had hij wel een goede stand, maar in tijdnood verzuimde De Mooij een afwikkeling naar remise te forceren. Valneris kon vervolgens ten koste van drie schijven een dam nemen die winnend was. Virny wist op soortgelijke wijze Van Tilborg te verslaan.

Haags damkampioen Jeroen Kos slaagde er donderdag als enige in een grootmeester een punt afhandig te maken. Kos leek tegen Ndjofang wat lastiger uit de opening te komen maar in het late middenspel kantelde de partij. Ndjofang kon, ook weer in zware tijdnood, nog maar net remise maken.

Top

De grootmeesters hebben ondertussen de meeste gewone deelnemers verdrongen uit de top van de ranglijst. Slechts oud-koploper Bert Zwart kan zich nog handhaven. Alleen de Senegalese grootmeester Samb speelt belabberd. Vorig jaar eindigde hij nog als tweede, maar nu moet hij zich met een magere +2 score tevreden stellen met de gedeelde dertiende plaats. De laatste twee rondes in het toernooi zullen veel onderlinfe partijen tussen de grootmeesters gespeeld worden waarin het toernooi wordt beslist. De koplopers Jansen en Baljakin nemen het vandaag tegen elkaar op.




IP Adres: Opge
De meest gehate dammer allertijden.

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Mon Nov 01, 2004 23:12

Bert Zwart wrote:Erik toch... het is toch niet meer dan gerechtigheid als een klok normaal functioneert?
Ikzelf zou in zo'n geval meteen naar de arbiter lopen, om hem erop te wijzen dat er werk aan de winkel is. En niet alleen bij mijn eigen bord! Of is het volgens jou onsportief om de arbiter voor te zeggen?
Uiteraard mag je ervan uitgaan dat een klok het goed doet, maar als hij zag dat de klok het niet deed, dan had hij de arbiter moeten vragen om een andere klok. Nu vind ik het erg kinderachtig om achteraf zielig te gaan doen, zie ook de bij mijn vorige post gevoegde krantenartikelen.
De meest gehate dammer allertijden.

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Re: Klokincident

Post by Vraagje » Mon Nov 01, 2004 23:23

Jan Pieter wrote:
Vraagje wrote:En terecht, de arbiter die me zo'n geintje zou flikken zou ik dat niet bepaald in dank afnemen. En stel je eens voor dat een arbiter op deze wijze een clubgenoot attendeert, wat een rel zou je dan krijgen?
Zo´n 25 jaar geleden is het reglement grondig op de schop gegaan. De meeste wjzigingen die toen zijn doorgevoerd hadden als doel om onzuivere overwinningen tegen te gaan. Zo werd o.a. ingevoerd dat

- er doorgespeeld wordt wanneer de spelers er niet in slagen de notatie bij te werken. Schuld moet nu bewezen worden. Bovendien mag iedereen assisteren tijdens het bijwerken.

- er niet met het eerst aangeraakte stuk gespeeld hoeft te worden wanneer je met dat stuk uitsluitend onreglementaire zetten kunt doen

- de arbiter erop toe moet zien dat beide spelers hetzelfde aantal zetten hebben genoteerd en dat de juiste klok loopt.

Grote verbeteringen volgens mij (hoewel er altijd wel wat te wensen overblijft: ik zou bijv. graag zien dat het vallen van de vlag alleen beslissend is in twijfelgevallen; als je overduidelijk de zetten hebt gehaald binnen de tijd mag het niet zo zijn dat je nog op de klok kunt verliezen), en ik vind jouw commentaar dan ook onbegrijpelijk, om niet te zeggen dat het getuigt van een zieke geest.
Zolang als ik dam kan ik me niet herinneren het ooit meegemaakt te hebben dat een arbiter vroeg wie er aan zet is. Ik zou me dan ook behoorlijk bestolen voelen als hij mijn tegenstander hierop zou attenderen. En zoiets kan helemaal een rel worden naar mijn idee als er een bepaalde relatie is tussen arbiter en één van de spelers, ik geef bijvoorbeeld slechts als voorbeeld een persoonlijk kampioenschap waarin Pietje van club A arbiter is en hij op het moment dat Jantje (eveneens van club A) in tijdnood vergeet zijn klok om te zetten tegen Henkie (van club B) deze Jantje erop attendeert. Ik weet wel dat het de arbiters taak is iets dergelijks te doen, maar ik vind het een goede zaak dat het nooit gebeurt en zou er goed kwaad om worden als een arbiter mijn tegenstander zo zou helpen.
De meest gehate dammer allertijden.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 01, 2004 23:28

Vraagje wrote:
Bert Zwart wrote:Erik toch... het is toch niet meer dan gerechtigheid als een klok normaal functioneert?
Ikzelf zou in zo'n geval meteen naar de arbiter lopen, om hem erop te wijzen dat er werk aan de winkel is. En niet alleen bij mijn eigen bord! Of is het volgens jou onsportief om de arbiter voor te zeggen?
Uiteraard mag je ervan uitgaan dat een klok het goed doet, maar als hij zag dat de klok het niet deed, dan had hij de arbiter moeten vragen om een andere klok. Nu vind ik het erg kinderachtig om achteraf zielig te gaan doen, zie ook de bij mijn vorige post gevoegde krantenartikelen.
Er zijn wel een aantal grote verschillen. Ten eerste sloeg Peter van der Stap zijn eigen klok defect in hevige tijdnood. Kees had geen tijdnood.
Verder was Evert er volgens (de partijdige Hiltex-) aanwezigen helemaal bewust van dat Kees zijn klok niet goed had ingedrukt en wachtte hij op de terugkomst van Kees bij het bord om Kees te confronteren met de tijdsoverschrijding.
Maar ja, je hebt gedeeltelijk gelijk. Zou Kees Peter daar in Den Haag misschien ook remise hebben aangeboden?

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Mon Nov 01, 2004 23:35

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:
Bert Zwart wrote:Erik toch... het is toch niet meer dan gerechtigheid als een klok normaal functioneert?
Ikzelf zou in zo'n geval meteen naar de arbiter lopen, om hem erop te wijzen dat er werk aan de winkel is. En niet alleen bij mijn eigen bord! Of is het volgens jou onsportief om de arbiter voor te zeggen?
Uiteraard mag je ervan uitgaan dat een klok het goed doet, maar als hij zag dat de klok het niet deed, dan had hij de arbiter moeten vragen om een andere klok. Nu vind ik het erg kinderachtig om achteraf zielig te gaan doen, zie ook de bij mijn vorige post gevoegde krantenartikelen.
Er zijn wel een aantal grote verschillen. Ten eerste sloeg Peter van der Stap zijn eigen klok defect in hevige tijdnood. Kees had geen tijdnood.
Verder was Evert er volgens (de partijdige Hiltex-) aanwezigen helemaal bewust van dat Kees zijn klok niet goed had ingedrukt en wachtte hij op de terugkomst van Kees bij het bord om Kees te confronteren met de tijdsoverschrijding.
Maar ja, je hebt gedeeltelijk gelijk. Zou Kees Peter daar in Den Haag misschien ook remise hebben aangeboden?
Materiaalfout blijft materiaalfout. M.i. is het voor V.d. Stap zelfs erger, aangezien hij het niet reeds vantevoren had kunnen constateren, Thijssen wel. En wat is er mis met het niets-zeggen van Evert Dollekamp? M.i. niets, ik zou in elk geval hetzelfde hebben gedaan.
De meest gehate dammer allertijden.

Post Reply