De nationale damcompetitie. 1e Ronde (18.09.2004)

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Groeneveld

Post by Groeneveld » Mon Sep 20, 2004 16:11

Hanco Elenbaas wrote:Image

Hoe is het met Rob Clerc? Wanneer mag hij weer spelen?
Zaterdag hoorde ik dat hij zeer ziek is en dat hij om die reden zijn rubriek in De Gelderlander (tijdelijk) heeft afgestaan aan Johan Krajenbrink.
Ook zou Rob voorlopig niet meer uitkomen voor Van Stigt Thans.
Weet Guido misschien voor wanneer Rob zijn come-back heeft gepland?
Van harte beterschap in ieder geval!

weet iemand wat hij heeft,en of het sturen van Kaartjes op
zijn plaats is Image

AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel » Mon Sep 20, 2004 18:24

Groeneveld wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Image

Hoe is het met Rob Clerc? Wanneer mag hij weer spelen?
Zaterdag hoorde ik dat hij zeer ziek is en dat hij om die reden zijn rubriek in De Gelderlander (tijdelijk) heeft afgestaan aan Johan Krajenbrink.
Ook zou Rob voorlopig niet meer uitkomen voor Van Stigt Thans.
Weet Guido misschien voor wanneer Rob zijn come-back heeft gepland?
Van harte beterschap in ieder geval!

weet iemand wat hij heeft,en of het sturen van Kaartjes op
zijn plaats is Image
Rob is inmiddels alweer uit het ziekenhuis ontslagen en maakt het goed. Tijdens een controle in het ziekenhuis leek eerst iets aan de hand te zijn, maar bij een hercontrole bleek dit niet toch niet zo te zijn. Ik weet wel wat meer details over zijn ziekenhuisopname, maar je kunt je beter tot Rob zelve wenden, omdat het toch privezaken betreft ... ook al jullie bezorgheid gemeend en goedbedoeld.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Mon Sep 20, 2004 19:17

H.WIERSMA-A.CORDIER 0-2

ARNAUD CORDIER propose an analysis of end of game here :

http://ffjd.free.fr/site/forum/forum-su ... id_msg=381
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Sep 21, 2004 11:50

Image

Dit was dus de positie bij Wiersma en Cordier. Ze hadden ook gewoon tot remise moeten besluiten. Iedereen snapt toch dat zo'n stand tussen twee toppers nooit in een beslissing kan eindigen, of niet, Wieger?

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Tue Sep 21, 2004 20:31

Jan Pieter wrote:Image

Dit was dus de positie bij Wiersma en Cordier. Ze hadden ook gewoon tot remise moeten besluiten. Iedereen snapt toch dat zo'n stand tussen twee toppers nooit in een beslissing kan eindigen, of niet, Wieger?
Het feit dat deze topspelers deze stand doorspeelden was in ieder geval niet omdat ze 40 of 50 zetten moesten spelen. Eigenlijk pleit je er nu dus zelf voor om die 40/50 zeten regeling maar weer af te schaffen. Zolang er kansen zijn spelen ook topspelers door.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Tue Sep 21, 2004 22:02

Applet of H. WIERSMA VS A. CORDIER here :

http://ffjd.free.fr/site/forum/forum-su ... id_msg=388#

Click "DAMBO"

Thanks to ARNAUD !
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Wed Sep 22, 2004 02:56

Cor van Dusseldorp wrote:Het feit dat deze topspelers deze stand doorspeelden was in ieder geval niet omdat ze 40 of 50 zetten moesten spelen. Eigenlijk pleit je er nu dus zelf voor om die 40/50 zeten regeling maar weer af te schaffen. Zolang er kansen zijn spelen ook topspelers door.
Als alle topdammers in zo'n stand door zouden gaan, zou een x-zettenregeling inderdaad niet nodig zijn, maar helaas worden soortgelijke standen op hoog niveau heel vaak remise gegeven. Dat is nou net het probleem.

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Wed Sep 22, 2004 19:56

Jan Pieter wrote:
Cor van Dusseldorp wrote:Het feit dat deze topspelers deze stand doorspeelden was in ieder geval niet omdat ze 40 of 50 zetten moesten spelen. Eigenlijk pleit je er nu dus zelf voor om die 40/50 zeten regeling maar weer af te schaffen. Zolang er kansen zijn spelen ook topspelers door.
Als alle topdammers in zo'n stand door zouden gaan, zou een x-zettenregeling inderdaad niet nodig zijn, maar helaas worden soortgelijke standen op hoog niveau heel vaak remise gegeven. Dat is nou net het probleem.
Soortgelijk is wel erg ruim. Mijn persoonlijke indruk is dat de meeste topspelers de stand Wiersma - Cordier zeker met zwart nog hadden doorgespeeld. De standen waar jij aan refereert zijn voor mijn gevoel dan ook een stuk minder interessant.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Wed Sep 22, 2004 20:11

Jan Pieter wrote: Dit was dus de positie bij Wiersma en Cordier. Ze hadden ook gewoon tot remise moeten besluiten. Iedereen snapt toch dat zo'n stand tussen twee toppers nooit in een beslissing kan eindigen, of niet, Wieger?
Ik blijf er bij dat het een fabeltje is dat topspelers op grote schaal remise overeenkomen in stellingen waar nog muziek in zit. En waarom denk je dat Cordier geen remise heeft aangeboden in deze stelling? Toch niet vanwege het bestaan van een of andere 40-zetten regel? Want in een teamwedstrijd boeit zo'n regel natuurlijk niets.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 22, 2004 20:49

Seizoenskraker tegen Huissen onbeslist:
Hiltex morele winnaar

door Kees Thijssen

Goed gemotiveerd en keurig op tijd kwam ons "nieuwe" tiental zaterdag 19 september om 11.30 uur bijeen. Tijdens de voorbespreking werd vooral de nadruk gelegd op het afstoppen van de drie Huissense coryfeeën, Valneris, Baljakin en Gérard Jansen. Verder was het duidelijk dat hun onderste vijf spelers allen flink konden worden aangepakt, met name stugge spelers als Geert Berends en Marcel Janssen. Als de Huissense toppers konden worden afgestopt was het een duidelijke zaak dat wij in de breedte sterker zouden zijn!
De spanning werd al duidelijk voelbaar toen de paringen bekend werden. Persoonlijk was ik zeer gerustgesteld toen ik tegenover Baljakin en Gérard Jansen de "betondammers" Oudshoorn en Cock v. Leeuwen zag zitten. Over Henk maakte ik mij meer zorgen. Zijn tegenstander was immers de altijd gevaarlijke en onverstoorbare Let Guntis Valneris. Verder vond ik dat Johan Bastiaannet goed zat tegen Geert v. Aalten , terwijl ik zelf heel onprettig zat tegen Mark Kemperman. Enfin, iedereen had zijn eigen gedachten en afwegingen. Het wedstrijdverloop zou vanzelf wel uitwijzen hoe de krachten verdeeld waren!

Naarmate de wedstrijd vorderde werd het duidelijk dat de teams zeer gewaagd aan elkaar waren. Cock kwam na de opening al in een zeer gebonden speltype terecht, waarin hij verontrustend veel bedenktijd verbruikte. Daar tegenover stond dat Alex Mathijsen eveneens zeeën van bedenktijd verbruikte en absoluut niet het Huissense teambelang voor ogen leek te hebben. Aan de overige borden zag het er voor Hiltex overwegend uit. Hein ontwikkelde druk tegen Joost Hendriksen, Johan Bastiaannet had duidelijk voordeel tegen Geert v. Aalten en Jean-Marc begon druk uit te oefenen tegen Marcel Janssen. Henk schakelde na de opening al over op een solide verdediging tegen Valneris en Paul stond volstrekt gelijkwaardig tegen Baljakin. Johan Wiering en ondergetekende kregen weinig grip op het spel van Vissers en Kemperman, maar we raakten evenmin in de problemen. Tot slot zette onze nieuwe aanwinst Michiel Kloosterziel van meet af aan de stugge doch zwakke Geert Berends onder druk. In deze fase van de wedstrijd zag ik dan ook een groot overwicht voor Hiltex, maar al snel nivelleerde de wedstrijd. Het voordeel van Hein en Johan verwaterde en de remise begon zich al af te tekenen. Michiel had in deze fase moeite om het initiatief tegen Berends te handhaven en ook Jean-Marc kon nog niet buigen over groot voordeel. Eén winstpartij voor ons begon zich al wel af te tekenen. Peter profiteerde professioneel van de waanzinnige tijdverdeling van Alex Mathijsen. Na de tijdnoodfase was het duidelijk dat hij technisch gewonnen stond. Daar tegenover stond echter dat Cock een schijf verloor en ten dode opgeschreven leek. Bovendien werd Paul door spoken bezocht en vanuit een vrijwel gelijkwaardige klassieke stand offerde hij een schijf. Baljakin was dankbaar en nam het cadeautje gretig aan! Gelukkig werd in deze fase het voordeel van Jean-Marc steeds groter en met nog enkele seconden kon hij nog net de winst uitrekenen.

De climax naderde . Baljakin won, Peter won , Henk verroerde geen krimp tegen Valneris en boekte een zeer professionele remise, Hein remise, Johan B. remise , ikzelf remise, Johan W. remise, Jean-Marc won en dus waren er nog 2 partijen bezig , Hiltex 9-7 voor. Aan het bord van Cock leek een wonder te gaan plaatsvinden. Cock speelde al vanaf het middenspel met een schijf minder en verkeerde in grote tijdnood. Gérard speelde in hoog tempo en overzag een zeer prijzige doorbraakactie van Cock , die daarmee de 50 zetten haalde. Ineens stond de winst van Gérard op losse schroeven terwijl Michiel tegen Berends nog flink wat druk ontwikkelde.

In deze fase leek het een zekere zaak dat we de wedstrijd succesvol zouden afsluiten, maar helaas sloeg het noodlot , oftewel het menselijk falen toe! Berends, die na de eerste tijdnoodfase de schade had weten te beperken, bleef passief spelen en kwam alsnog verloren te staan. Helaas, Michiel miste deze kans voor open doel, terwijl ook Cock de bal in de rebound niet naar binnen kon werken. Cock had feilloos naar een remise-eindspel toegewerkt, maar met nog enkele seconden voor 5 à 6 zetten , had hij totaal geen overzicht meer. Een grote blunder volgde waarna Gérard en heel Huissen opgelucht adem kon halen.

Al met al kunnen wij denk ik met gemengde gevoelens terugkijken op deze wedstrijd. Enerzijds hebben wij een uitstekende teamprestatie geleverd door gelijke tred te houden met de landskampioen, anderzijds hadden wij deze wedstrijd nooit meer uit handen mogen geven. Bovendien is voor een degelijk team als Hiltex twee nederlagen echt te veel ! In ieder geval is er niets verloren en kunnen we vol goede moed werken aan een mooi seizoen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Sep 23, 2004 10:53

Kees Thijssen wrote:
Verder was het duidelijk dat hun onderste vijf spelers allen flink konden worden aangepakt, met name stugge spelers als Geert Berends en Marcel Janssen.
...
Tot slot zette onze nieuwe aanwinst Michiel Kloosterziel van meet af aan de stugge doch zwakke Geert Berends onder druk.
Je ziet het Dominique, zelfs Geert Berends (rating 1353) is in de ogen van die gasten een zwakke speler. Kun je nagaan wat ze over die klojo's uit de hoofdklasse vinden, zoals de Heijmans Excelsior-knechten van Sijbrands...

Dominique

Post by Dominique » Thu Sep 23, 2004 11:27

Hanco Elenbaas wrote:
Kees Thijssen wrote:
Verder was het duidelijk dat hun onderste vijf spelers allen flink konden worden aangepakt, met name stugge spelers als Geert Berends en Marcel Janssen.
...
Tot slot zette onze nieuwe aanwinst Michiel Kloosterziel van meet af aan de stugge doch zwakke Geert Berends onder druk.
Je ziet het Dominique, zelfs Geert Berends (rating 1353) is in de ogen van die gasten een zwakke speler. Kun je nagaan wat ze over die klojo's uit de hoofdklasse vinden, zoals de Heijmans Excelsior-knechten van Sijbrands...
Het verbaast me niet zo dat een van de sterkste spelers ter wereld dat vindt. Het team van Heijmans is in de sterkste samenstelling echter geen kanonnenvoer voor de volledige ereklasse en ik geloof dat daar oorspronkelijk het gesprek over ging. Mogelijk heb ik het mis want het is weer al een paar weekjes terug.

Wat ging er afgelopen zaterdag mis bij jullie? Ik ben net terug van een buitenlandse trip en zie tot mijn schrik en vreugde dat jullie al een puntje hebben laten liggen...?
Last edited by Dominique on Thu Sep 23, 2004 13:40, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Sep 23, 2004 11:55

Dominique wrote:
Het verbaast me niet zo dat een van de sterkste spelers ter wereld dat vindt. Het team van Hiltex is in de sterkste samenstelling echter geen kanonnenvoer voor de volledige ereklasse en ik geloof dat daar oorspronkelijk het gesprek over ging. Mogelijk heb ik het mis want het is weer al een paar weekjes terug.

Wat ging er afgelopen zaterdag mis bij jullie? Ik ben net terug van een buitenlandse trip en zie tot mijn schrik en vreugde dat jullie al een puntje hebben laten liggen...?
Bij de stand 10-8 voor Hiltex 2 besloot onze coach (en zwakste schakel) voor eigen roem en glorie te gaan. Teleurgesteld dat zijn voordeel net niet toereikend was voor winst, waagde hij een gokje, blunderde en verloor: 10-10.

We hadden het een paar weken geleden over prooidieren, predators en de kansen voor Excelsior in de Ereklasse met een team vol prooidieren.
Ik weet hoe Hein Meijer en Paul Oudshoorn al vijfentwintig jaar praten over -in hun ogen- minkukels als Wim van der Kooij en Frank Teer.
Maar ja, onder (nog zwakkere) prooidieren hebben Wim en Frank natuurlijk kansjes.

PWG had over geluk niet te klagen tegen VAD. Christian van der Schaaf blunderde als een kleuter tegen Bennie Provoost in een 4 om 4 en Tricky Dick van der Waal liep in een kinderzetje tegen Ajax-fan Martijn Rentmeester. Maar het zou wel leuk zijn als PWG geluk blijft houden. Ik gun jullie de promotie wel. Volgende ronde zullen we met Hiltex 2 jullie gaan proberen te helpen. We moeten dan uit naar Heijmans Excelsior.
Volgens Roep Bhawanibhiek zijn ze bij Excelsior gebrand op een overwinning op Hiltex 2 na wat hier is geschreven. Dat is mooi, want nu kunnen ze na afloop niet meer met smoesjes komen!

Dominique

Post by Dominique » Thu Sep 23, 2004 12:43

Hanco Elenbaas wrote:
.....
We hadden het een paar weken geleden over prooidieren en predators.
Ik weet hoe Hein Meijer en Paul Oudshoorn al vijfentwintig jaar praten over -in hun ogen- minkukels als Wim van der Kooij en Frank Teer.
Maar ja, onder (nog zwakkere) prooidieren hebben Wim en Frank natuurlijk kansjes.

..............
Volgende ronde zullen we met Hiltex 2 jullie gaan proberen te helpen. We moeten dan uit naar Heijmans Excelsior.
Volgens Roep Bhawanibhiek zijn ze bij Excelsior gebrand op een overwinning op Hiltex 2 na wat hier is geschreven. Dat is mooi, dan kunnen ze na afloop niet meer met smoesjes komen!
Ja, dat heb je heel handig aangepakt, die zullen wel op scherp staan.

Bij ons simpele Zeeuwse prooidieren staan Teer en Van der Kooij overigens in behoorlijk hoog aanzien. Wij mazzelen al twee jaar vrolijk naar onze overwinningen tegen ploegen als VAD, je zou haast zeggen dat het geen toeval meer is....

Succes en dat de beste moge winnen (en dat dat Hiltex moge zijn [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] )

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Sep 23, 2004 12:47

Wieger Wesselink wrote:Ik blijf er bij dat het een fabeltje is dat topspelers op grote schaal remise overeenkomen in stellingen waar nog muziek in zit.
Ik zeg ook niet dat het op grote schaal gebeurt, en ik zeg evenmin dat het alleen topspelers zijn die zich hieraan schuldig maken. (Integendeel zelfs, ik geef direct toe dat ik zelf regelmatig remise aanbied/accepteer uit angst voor een nederlaag. Maar niemand is in mijn partijen geinteresseerd en bovendien knoeien mijn tegenstanders en ik er zo lustig op los dat er ondanks alle angstremises nog heel wat beslissingen vallen.)

Wat ik wel zeg, en wat ik staande houd, is dat in ogenschijnlijk dode standen, ook tussen topspelers, nog een beslissing kan vallen, zeker wanneer er sprake is van tijdnood, en daarvan is Wiersma-Cordier weer een prima voorbeeld.

Stel dat de heren in de 9-om-9 remise waren overeengekomen, en stel dat ik geschreven zou hebben dat er bij doorspelen nog best een beslissing had kunnen vallen, dan zou jij ongetwijfeld geantwoord hebben dat zoiets op topniveau altijd remise wordt. Of niet soms?

Post Reply