by Hanco Elenbaas » Wed Sep 22, 2004 20:49
Seizoenskraker tegen Huissen onbeslist:
Hiltex morele winnaar
door Kees Thijssen
Goed gemotiveerd en keurig op tijd kwam ons "nieuwe" tiental zaterdag 19 september om 11.30 uur bijeen. Tijdens de voorbespreking werd vooral de nadruk gelegd op het afstoppen van de drie Huissense coryfeeën, Valneris, Baljakin en Gérard Jansen. Verder was het duidelijk dat hun onderste vijf spelers allen flink konden worden aangepakt, met name stugge spelers als Geert Berends en Marcel Janssen. Als de Huissense toppers konden worden afgestopt was het een duidelijke zaak dat wij in de breedte sterker zouden zijn!
De spanning werd al duidelijk voelbaar toen de paringen bekend werden. Persoonlijk was ik zeer gerustgesteld toen ik tegenover Baljakin en Gérard Jansen de "betondammers" Oudshoorn en Cock v. Leeuwen zag zitten. Over Henk maakte ik mij meer zorgen. Zijn tegenstander was immers de altijd gevaarlijke en onverstoorbare Let Guntis Valneris. Verder vond ik dat Johan Bastiaannet goed zat tegen Geert v. Aalten , terwijl ik zelf heel onprettig zat tegen Mark Kemperman. Enfin, iedereen had zijn eigen gedachten en afwegingen. Het wedstrijdverloop zou vanzelf wel uitwijzen hoe de krachten verdeeld waren!
Naarmate de wedstrijd vorderde werd het duidelijk dat de teams zeer gewaagd aan elkaar waren. Cock kwam na de opening al in een zeer gebonden speltype terecht, waarin hij verontrustend veel bedenktijd verbruikte. Daar tegenover stond dat Alex Mathijsen eveneens zeeën van bedenktijd verbruikte en absoluut niet het Huissense teambelang voor ogen leek te hebben. Aan de overige borden zag het er voor Hiltex overwegend uit. Hein ontwikkelde druk tegen Joost Hendriksen, Johan Bastiaannet had duidelijk voordeel tegen Geert v. Aalten en Jean-Marc begon druk uit te oefenen tegen Marcel Janssen. Henk schakelde na de opening al over op een solide verdediging tegen Valneris en Paul stond volstrekt gelijkwaardig tegen Baljakin. Johan Wiering en ondergetekende kregen weinig grip op het spel van Vissers en Kemperman, maar we raakten evenmin in de problemen. Tot slot zette onze nieuwe aanwinst Michiel Kloosterziel van meet af aan de stugge doch zwakke Geert Berends onder druk. In deze fase van de wedstrijd zag ik dan ook een groot overwicht voor Hiltex, maar al snel nivelleerde de wedstrijd. Het voordeel van Hein en Johan verwaterde en de remise begon zich al af te tekenen. Michiel had in deze fase moeite om het initiatief tegen Berends te handhaven en ook Jean-Marc kon nog niet buigen over groot voordeel. Eén winstpartij voor ons begon zich al wel af te tekenen. Peter profiteerde professioneel van de waanzinnige tijdverdeling van Alex Mathijsen. Na de tijdnoodfase was het duidelijk dat hij technisch gewonnen stond. Daar tegenover stond echter dat Cock een schijf verloor en ten dode opgeschreven leek. Bovendien werd Paul door spoken bezocht en vanuit een vrijwel gelijkwaardige klassieke stand offerde hij een schijf. Baljakin was dankbaar en nam het cadeautje gretig aan! Gelukkig werd in deze fase het voordeel van Jean-Marc steeds groter en met nog enkele seconden kon hij nog net de winst uitrekenen.
De climax naderde . Baljakin won, Peter won , Henk verroerde geen krimp tegen Valneris en boekte een zeer professionele remise, Hein remise, Johan B. remise , ikzelf remise, Johan W. remise, Jean-Marc won en dus waren er nog 2 partijen bezig , Hiltex 9-7 voor. Aan het bord van Cock leek een wonder te gaan plaatsvinden. Cock speelde al vanaf het middenspel met een schijf minder en verkeerde in grote tijdnood. Gérard speelde in hoog tempo en overzag een zeer prijzige doorbraakactie van Cock , die daarmee de 50 zetten haalde. Ineens stond de winst van Gérard op losse schroeven terwijl Michiel tegen Berends nog flink wat druk ontwikkelde.
In deze fase leek het een zekere zaak dat we de wedstrijd succesvol zouden afsluiten, maar helaas sloeg het noodlot , oftewel het menselijk falen toe! Berends, die na de eerste tijdnoodfase de schade had weten te beperken, bleef passief spelen en kwam alsnog verloren te staan. Helaas, Michiel miste deze kans voor open doel, terwijl ook Cock de bal in de rebound niet naar binnen kon werken. Cock had feilloos naar een remise-eindspel toegewerkt, maar met nog enkele seconden voor 5 à6 zetten , had hij totaal geen overzicht meer. Een grote blunder volgde waarna Gérard en heel Huissen opgelucht adem kon halen.
Al met al kunnen wij denk ik met gemengde gevoelens terugkijken op deze wedstrijd. Enerzijds hebben wij een uitstekende teamprestatie geleverd door gelijke tred te houden met de landskampioen, anderzijds hadden wij deze wedstrijd nooit meer uit handen mogen geven. Bovendien is voor een degelijk team als Hiltex twee nederlagen echt te veel ! In ieder geval is er niets verloren en kunnen we vol goede moed werken aan een mooi seizoen!