Artikel Groene

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

Re: Gandhi

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 18, 2004 23:55

Kosmos wrote:
Dat is inderdaad een vreemde opmerking, die een onjuist beeld schept over het damleven in Amsterdam.
Kijk je neer op niet-Amsterdammers, Hanco? Vind je jezelf meer waard dan boertjes uit de provincie?
Nee hoor, ik niet, ik ben zelf maar een eenvoudige boerenlul.
Maar die schakertjes zien het wel zo. Zeker die van hier om de hoek, bij De Groene.
Die denken ook in termen als Verweggistan.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Apr 21, 2004 12:34

Voor de liefhebbers: het artikel staat als pdf op mijn site (onder 'Extra').
www.ericsdamsite.com

Koops

Post by Koops » Wed Apr 21, 2004 14:28

Volgens mij kloppen er een aantal dingen niet in het stuk.

-In de eerste plaats leef ik al jaren in de veronderstelling dat Van der Wal in slaap is gevallen in de stoptrein tussen Groningen en Utrecht i.p.v. de intercity tussen Groningen en Amsterdam.

- Het is me onduidelijk waar het cijfer van 7500 op gebaseerd is. Dat zijn volgens mij het aantal dammers dat is aangesloten bij de KNDB. Het aantal clubdammers is hoger omdat er ook nog mensen spelen bij clubs die niet bij de bond zijn aangesloten (zoals in het artikel ook wordt gememoreerd.)

- Zoals ook door anderen al aangegeven lijkt de stelling over de de immigranten in Amsterdam ook al geen hout te snijden.

- Lutten ligt in Overijssel en niet in Gelderland.

- De mythe die Sijbrands zou zijn heeft volgens mij niet zo zeer te maken met het kleine aantal verliespartijen in de nationale competitie als wel met het feit dat hij als vroege tiener als Nederlands kampioen werd. Overigens klopt de opsomming van de journalist hier sowieso niet. Hij stelt dat 'het tragische lot van deze topdammers is dat ze hun naamsbekendheid niet te danken hebben aan de onnavolgbare partijen die ze hebben gespeeld'. En vervolgens noemt hij bij Sijbrands alleen maar zaken die direct met het spelen van partijen te maken hebben.

Ik vind het een erg zwak stuk. Het is op sommige punten onhandig geschreven en niet of gewoon slecht gecheckt. Ik kan me haast niet voorstellen dat Eric het heeft mogen inzien voor het gepubliceerd werd. Of is dat wel zo Eric?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Apr 21, 2004 15:07

Koops wrote:Volgens mij kloppen er een aantal dingen niet in het stuk.

-In de eerste plaats leef ik al jaren in de veronderstelling dat Van der Wal in slaap is gevallen in de stoptrein tussen Groningen en Utrecht i.p.v. de intercity tussen Groningen en Amsterdam.

- Het is me onduidelijk waar het cijfer van 7500 op gebaseerd is. Dat zijn volgens mij het aantal dammers dat is aangesloten bij de KNDB. Het aantal clubdammers is hoger omdat er ook nog mensen spelen bij clubs die niet bij de bond zijn aangesloten (zoals in het artikel ook wordt gememoreerd.)

- Zoals ook door anderen al aangegeven lijkt de stelling over de de immigranten in Amsterdam ook al geen hout te snijden.

- Lutten ligt in Overijssel en niet in Gelderland.

- De mythe die Sijbrands zou zijn heeft volgens mij niet zo zeer te maken met het kleine aantal verliespartijen in de nationale competitie als wel met het feit dat hij als vroege tiener als Nederlands kampioen werd. Overigens klopt de opsomming van de journalist hier sowieso niet. Hij stelt dat 'het tragische lot van deze topdammers is dat ze hun naamsbekendheid niet te danken hebben aan de onnavolgbare partijen die ze hebben gespeeld'. En vervolgens noemt hij bij Sijbrands alleen maar zaken die direct met het spelen van partijen te maken hebben.

Ik vind het een erg zwak stuk. Het is op sommige punten onhandig geschreven en niet of gewoon slecht gecheckt. Ik kan me haast niet voorstellen dat Eric het heeft mogen inzien voor het gepubliceerd werd. Of is dat wel zo Eric?
Ik heb het stuk niet meer gezien voordat het geplaatst werd. Als dat wel zo was, zou ik 'm vermoedelijk alleen hebben gecorrigeerd op aandachtspunt 3. Ik had hem gezegd dat enkele clubs in de grote steden grotendeels draaien op allochtonen. (Ik noemde ook het Rotterdamse Constant.) Daar heeft de auteur van gemaakt dat het damleven in de grote steden grotendeels in stand wordt gehouden door immigranten. Dat klopt dus inderdaad niet.

Lutten-Overijssel en de stoptrein Groningen-Utrecht: ik zou eroverheen gelezen hebben. Overigens had de auteur die informatie niet van mij.

7500 clubleden: ik vind het wel o.k. dat de auteur dit aantal noemt. Zoveel zijn er immers geregistreerd. Het wordt zo lastig als je moet gissen naar een ander aantal.

De mythe van Sijbrands heeft m.i. ook met zijn uiterlijk te maken (!), en de blindsimultaans. Zo heeft iedereen zijn eigen verhaal.

Ik vind het dus geen erg zwak stuk, maar die bekende toonzetting -die echt voor rekening is van de auteur- is natuurlijk weer jammer.
Misschien kan zo'n artikel beter geschreven worden door een dammer, al ben ik het met Tjalling eens dat het juist wel aardig is dat iemand van buiten eens naar de damsport kijkt.

Koops

Post by Koops » Wed Apr 21, 2004 15:34

Eric van Dusseldorp wrote: Ik vind het dus geen erg zwak stuk, maar die bekende toonzetting -die echt voor rekening is van de auteur- is natuurlijk weer jammer.
Misschien kan zo'n artikel beter geschreven worden door een dammer, al ben ik het met Tjalling eens dat het juist wel aardig is dat iemand van buiten eens naar de damsport kijkt.
Nou, het is inderdaad aardig dat we aandacht van buiten krijgen. Maar ik vind toch dat het aantal feitelijke onjuistheden te hoog ligt, dat er te makkelijk met stereotypen wordt gesmeten en dat er teveel oude schaakcitaten uit de doos worden gehaald.
De toon van het stuk vind ik denk ik minder erg, er mag van mij best iets prikkelends inzitten. Dat had een dammer wellicht niet weten te bewerkstelligen.
Vragen die bij mij opkomen na het lezen van het stuk zijn: Is een dergelijk artikel goed voor 'het dammen in het algemeen' of juist niet? En als we dit stuk zouden laten lezen door al die spelers in 2e, 3e of 4e teams in Friesland, Overijssel en Gelderland zouden ze dan weten over welke stammenstrijd het gaat? Ik heb soms het idee dat zich hooguit een paar honderd mensen met de puntentellingdiscussie hebben bemoeid. In ieder geval niet de genoemde 7500.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Eigen boezem

Post by Kosmos » Wed Apr 21, 2004 16:03

Koops wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Ik vind het dus geen erg zwak stuk, maar die bekende toonzetting -die echt voor rekening is van de auteur- is natuurlijk weer jammer.
Nou, het is inderdaad aardig dat we aandacht van buiten krijgen. Maar ik vind toch dat het aantal feitelijke onjuistheden te hoog ligt, dat er te makkelijk met stereotypen wordt gesmeten en dat er teveel oude schaakcitaten uit de doos worden gehaald.
De toon van het stuk vind ik denk ik minder erg, er mag van mij best iets prikkelends inzitten. Dat had een dammer wellicht niet weten te bewerkstelligen.
Vragen die bij mij opkomen na het lezen van het stuk zijn: Is een dergelijk artikel goed voor 'het dammen in het algemeen' of juist niet? En als we dit stuk zouden laten lezen door al die spelers in 2e, 3e of 4e teams in Friesland, Overijssel en Gelderland zouden ze dan weten over welke stammenstrijd het gaat? Ik heb soms het idee dat zich hooguit een paar honderd mensen met de puntentellingdiscussie hebben bemoeid. In ieder geval niet de genoemde 7500.
Teveel nadruk op onbeduidende details, Koops, zoals Eric aangeeft.

Dat veel KNDB-leden makke schapen zijn die niet geïnteresseerd en geëngageerd zijn, wil je dat vermeld zien? Dat had het artikel er niet positiever op gemaakt.
In plaats van de buitenwereld de schuld te geven van het negatieve imago kunnen we beter de hand eens in eigen boezem steken. In het publieke debat (over integratie) wordt de Islamitische wereld verweten geen zelfkritiek te hebben. Dit doet mij denken aan de aartsconservatieve damwereld.
In plaats van een spectaculaire sneldamproloog in te voeren, grijpt men liever terug op het verguisde SB om de kampioen aan te wijzen! Terug in de tijd! in plaats van ontwikkelen, moderniseren.

Ik ben blij dat de dammers met de neus op de feiten gedrukt worden. Een feit is dat ons imago duf is en dat dammers wars zijn van vernieuwingen die de sport nieuw leven inblazen.
We zitten in een zinkend schip en de damwereld remiseert rustig verder totdat ze de oceeanbodem raken en gaan dan al steentjeschuivend tenonder.
Heaven is no location, but a state of mind

Koops

Re: Eigen boezem

Post by Koops » Wed Apr 21, 2004 16:33

Kosmos wrote: Teveel nadruk op onbeduidende details, Koops, zoals Eric aangeeft.

Dat veel KNDB-leden makke schapen zijn die niet geïnteresseerd en geëngageerd zijn, wil je dat vermeld zien? Dat had het artikel er niet positiever op gemaakt.
Volgens mij is het eerste wat je leert op de School van de Journalistiek dat je artikel feitelijk juist moet zijn. Zeker als je van plan om een artikel te schrijven met een bijdehandte ondertoon.

Verder, als dat van die makke schapen zo is wil ik dat wel vermeld zien ja. Waarom niet? Het maakt mij niet uit of het artikel positief of negatief is. Als het zo is, dan is het zo. Ik vraag me alleen af in hoeverre het onderwerp een dergelijk artikel verdiend. Een paar mensen hebben oorlog lopen voeren en de rest heeft zijn schouders opgehaald. Als 500 van de 7500 dammers zich druk hebben gemaakt kun je toch moeilijk spreken van een stammenstrijd?
Kosmos wrote:
Ik ben blij dat de dammers met de neus op de feiten gedrukt worden. Een feit is dat ons imago duf is en dat dammers wars zijn van vernieuwingen die de sport nieuw leven inblazen.
We zitten in een zinkend schip en de damwereld remiseert rustig verder totdat ze de oceeanbodem raken en gaan dan al steentjeschuivend tenonder.
Of dit artikel de dammers nu met de neus op de feiten drukt weet ik niet. De paar die het lezen misschien. Het imago van dammers is in dit artikel wel maximaal duf beschreven. Ik vraag me alleen af of hij dat anders had gedaan als we de nieuwe puntentelling wel hadden gekregen. Hoe makkelijk is het dan wel niet om een artikel te schrijven met als ondertoon: Ach, zie die dammertjes nu eens druk in de weer zijn om niks. Maar wellicht is dat een te negatieve vooronderstelling.
Ik blijf voorlopig van mening dat het zwakke imago van het dammen aan de dammers zelf ligt. Ik wil graag een nieuwe puntentelling, maar dat gaat maar beperkt helpen. De dufheid zit te veel in de genen. En het komt nooit meer goed.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Wed Apr 21, 2004 16:57

Ik vind het een redelijk geinformeerd stuk, maar het bewijst opnieuw dat het dammen een imago probleem heeft.

Door veel te verwijzen naar vroeger tijden en het feit dat dammen populair is in (christelijke) gedeeltes van de provincie komt de schrijver vanzelf tot de conclusie dat dammen gedomineerd wordt door "gereformeerden". Dit zijn natuurlijk truuukjes, maar mijn tenen staan ook krom als ik, om maar wat te noemen, sommige stukjes van Leen de Rooij lees in "Het damspel". ("Er zijn leraren godsdienst nodig om mensen manieren te leren").

Voorts draagt het royement van Tjalling ook al niet bij aan het beeld van een vooruitstrevend bestuur, wel aan het beeld van ouderwetse fatsoensrakkers.

Kortom: Ik zie het somber in, het imago is niet gemakkelijk te veranderen, zeker als het gaat om het christelijke geurtje wat nu eenmaal om de damsport heen hangt.

Wat betreft de "immigranten" die voor een groot deel het dammen dragen in de Amsterdam en Rotterdam: Ik wou dat het zo was!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Preker

Post by Kosmos » Wed Apr 21, 2004 17:55

Christian van der Schaaf wrote:Ik vind het een redelijk geinformeerd stuk, maar het bewijst opnieuw dat het dammen een imago probleem heeft.

Door veel te verwijzen naar vroeger tijden en het feit dat dammen populair is in (christelijke) gedeeltes van de provincie komt de schrijver vanzelf tot de conclusie dat dammen gedomineerd wordt door "gereformeerden". Dit zijn natuurlijk truuukjes, maar mijn tenen staan ook krom als ik, om maar wat te noemen, sommige stukjes van Leen de Rooij lees in "Het damspel". ("Er zijn leraren godsdienst nodig om mensen manieren te leren").

Voorts draagt het royement van Tjalling ook al niet bij aan het beeld van een vooruitstrevend bestuur, wel aan het beeld van ouderwetse fatsoensrakkers.

Kortom: Ik zie het somber in, het imago is niet gemakkelijk te veranderen, zeker als het gaat om het christelijke geurtje wat nu eenmaal om de damsport heen hangt.

Wat betreft de "immigranten" die voor een groot deel het dammen dragen in de Amsterdam en Rotterdam: Ik wou dat het zo was!
Leuke reactie.
Inderdaad, dat van die godsdienstleraren die het damvolk mores moesten leren was tenenkrommend en ronduit beledigend voor niet-gelovige humanisten. Ik had hem voor de tuchtraad moeten slepen voordat het daadwereklijke stenigen een aanvang nam!
Het (positieve) verband tussen ethiek en godsdienst is een verzinsel. Lees eens het O.T. en lul dan nog eens over mores.
Verdiep je in de geschiedenis van de Kerk en gruwel van het obscurantistische karkater ervan, van de wreedheid en de intolerantie.
Leraren ethiek zou al een stuk beter klinken.
En dan die teneur van vroeger was alles beter....
Image

Volgens mij werd "geformeerden" in het artikel in de Groene in tweede instantie (eerst werd het in letterlijke zin gebruikt) als metafoor bedoeld voor conservatievelingen.
Het Veluwe-denken bepaalt delen van de damwereld. Dat is de meest conservatieve denkwereld die ons land 'rijk'is.

Hebben jullie trouwens de cartoon van Sijbrand van Eijk gezien in het nummer na de tenenkrommende column verwijzend naar de gruwelzin van prekende Leen? Dat was lachen. Jammer dat mijn scanner niet werkt (zo'n achterlijke dammer als ik heeft het ding natuurlijk niet goed aangesloten... ) anders had ik de cartoon even gescand.
Heaven is no location, but a state of mind

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Wed Apr 21, 2004 19:41

Ik vind het een irritant artikel, geschreven door een weinig begaafd journalist (Patrick van IJzendoorn). Hij laat zich zeer laatdunkend uit over dammers, via teksten als "[topdammers] zijn geen rolmodellen voor de kleine luyden voor wie het dammen een alibi is om even bij de vrouw weg te zijn". Ook interpreteert hij allerlei zaken verkeerd. Bijvoorbeeld: "Uit een enquete bleek liefst tachtig procent van de dammers tegen verandering van hun liefhebberij te zijn. Immers, het remiseprobleem speelt alleen op topniveau en niet bij gewone dammers". Meneer de journalist heeft niet begrepen dat de enquete onder de Nederlandse top heeft plaatsgevonden. Kortom, het is niet veel meer dan een bedenkelijk stuk journalistiek.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Thu Apr 22, 2004 09:32

Mee eens, maar mijn stelling is dat de dammers dit soort beeldvorming voor een groot deel aan zichzelf te wijten hebben.

De opkomst van Kees en nu ook Marino, evenals de rentree van Sijbrands op het hoogste niveau, hebben blijkbaar niet bijgedragen aan een andere beeldvoming.

Rest een adequate reaktie op dit stuk, wie voelt zich geroepen?

Vengaboy

Post by Vengaboy » Thu Apr 22, 2004 09:56

Christian van der Schaaf wrote:Mee eens, maar mijn stelling is dat de dammers dit soort beeldvorming voor een groot deel aan zichzelf te wijten hebben.

De opkomst van Kees en nu ook Marino, evenals de rentree van Sijbrands op het hoogste niveau, hebben blijkbaar niet bijgedragen aan een andere beeldvoming.

Rest een adequate reaktie op dit stuk, wie voelt zich geroepen?
Welke beeldvorming willen we hebben bij de buitenwacht dan?
......door politie en dominee geweerd.....

Christian van der Schaaf

Re: Preker

Post by Christian van der Schaaf » Thu Apr 22, 2004 10:17

Kosmos wrote:
Volgens mij werd "gereformeerden" in het artikel in de Groene in tweede instantie (eerst werd het in letterlijke zin gebruikt) als metafoor bedoeld voor conservatievelingen.

Het Veluwe-denken bepaalt delen van de damwereld. Dat is de meest conservatieve denkwereld die ons land 'rijk'is.
Er was wel een mooi WK in Zwartsluis, dit is altijd mijn probleem, heel goed dat dit georganiseerd werd, maar waarom juist daar? (In het kader van die vermaledijde beeldvorming)

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Thu Apr 22, 2004 10:27

Vengaboy wrote:
Welke beeldvorming willen we hebben bij de buitenwacht dan?
Vengaboy, goede vraag.

Dat alle mooie vrouwen onmiddelijk met mij in bed stappen, als ze horen dat ik dam.

Dat ik ter plekke word gebombardeerd tot creatief leider als mijn baas van mijn hobby verneemt.

Dat ik in de kroeg van iedereen biertjes aangeboden krijg, zodat ik laveloos, edoch met volle beurs in bed duikel

Zoiets?

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Thu Apr 22, 2004 11:08

Christian van der Schaaf wrote: Vengaboy, goede vraag.

Dat alle mooie vrouwen onmiddelijk met mij in bed stappen, als ze horen dat ik dam.
Je kunt het ook nog overdrijven moat.. (hoeren zijn ook wel es knap, maar die kosten geld)
Christian van der Schaaf wrote: Dat ik ter plekke word gebombardeerd tot creatief leider als mijn baas van mijn hobby verneemt.
Hahahahahaha
Christian van der Schaaf wrote: Dat ik in de kroeg van iedereen biertjes aangeboden krijg, zodat ik laveloos, edoch met volle beurs in bed duikel
Als je dronke wil worden, kun je dat ook wel anders doen.

Al met al, slaat dit echt nergens op.
Dus jij wil alles gratis krijgen.
WAAROM???? [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Post Reply