Wat vinden jullie van de tussenstanden bij de HF in Papendal

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Jan 12, 2004 11:23

Guest wrote:
Alex wrote:
Dolly's brother wrote:De juniorenkampioen van Nederland
Heeft ie overigens wel sneaky gedaan: hij woont in Gelderland, maar omdat hij daar bij de plaatsing geen kans zou maken, heeft hij zich via West-Holland geplaatst (hij speelt bij Tomahaôk)...
Geen kans in Gelderland?? Kom nou. Ik vind Gelderland nou echt niet de zwaarste provincie om je te plaatsen. Het zou mij ten zeerste verbazen als er iemand van de Gelderse halve finalisten (Hendriksen, Fennema, Berends, Van Hierden?) door gaat naar de finale.
Niek heeft zich geplaatst voor de halve finale omdat hij Nederlands juniorenkampioen is geworden.

Alex durft te beweren dat Niek zich nooit via het gelders JUNIORENKAMPIOENSCHAP had kunnen plaatsen. Een even absurde als kwaadaardige bewering.

Niek is een groot talent die gelukkig niet is gebrainwashed door de trainingsmappen. In zijn partijen volgt hij zijn eigen weg en dat is een genot om te zien. Daarom is Niek mijn grote favoriet in de halve finale. Ook Marino Barkel won gisteren fraai van mijn clubgenoot Paul Sier. Ik ben blij om te zien dat Marino tegenwoordig ook kan Omsingelen.

Tjalling heeft me beloofd wat meer achter zijn bord te blijven zitten en zal zich om die reden ook vrij makkelijk plaatsen.

Ik verwacht overigens dat de beste drie per poule zich zullen plaatsen. nadat het bij de echte top goed is doorgedrongen dat zij tijdens het nk VOOR EIGEN OVERNACHTING dient te zorgen.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Jan 12, 2004 11:26

Alex wrote:
Guest wrote:
Alex wrote: Heeft ie overigens wel sneaky gedaan: hij woont in Gelderland, maar omdat hij daar bij de plaatsing geen kans zou maken, heeft hij zich via West-Holland geplaatst (hij speelt bij Tomahaôk)...
Geen kans in Gelderland?? Kom nou. Ik vind Gelderland nou echt niet de zwaarste provincie om je te plaatsen. Het zou mij ten zeerste verbazen als er iemand van de Gelderse halve finalisten (Hendriksen, Fennema, Berends, Van Hierden?) door gaat naar de finale.
Ik bedoelde dat hij zich bij de junioren via de WHDB heeft geplaatst. Deze HF heeft hij wel via Gelderland gedaan, alleen Peter "de Pitbull" heeft de HF namens de WHDB bereikt. Ik hoop wel dat Fennema doorgaat naar de finale (moet ie 't wel beter gaan doen...), ook hij is WHDB-er.
Alex, je bent niet goed op de hoogte. Maul halten!

Alex

Post by Alex » Mon Jan 12, 2004 11:28

Bert Zwart wrote:
Alex durft te beweren dat Niek zich nooit via het gelders JUNIORENKAMPIOENSCHAP had kunnen plaatsen. Een even absurde als kwaadaardige bewering.
Ik bedoelde uiteraard dat hij minder kans in Gelderland zou maken, en hij koos voor de weg van de minste weerstand.

Guest

Post by Guest » Mon Jan 12, 2004 11:57

Poule 3 lijkt me trouwens verreweg de lastigste poule.

Meijer, Van den Akker, Goedemoed, De Vries en dan ook nog vd Stap, Hage en Fijn van Draat. Maar liefst 7 spelers kandidaten die de finale gewoon zouden kunnen halen. Geen pretje.

Groeneveld

Post by Groeneveld » Mon Jan 12, 2004 12:39

volkomen mee,eens ...

Ik zou zelf het liefste in poule 4 spelen,

Groeneveld

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 12, 2004 12:46

Bert Zwart wrote: Niek is een groot talent die gelukkig niet is gebrainwashed door de trainingsmappen. In zijn partijen volgt hij zijn eigen weg en dat is een genot om te zien. Daarom is Niek mijn grote favoriet in de halve finale.
Het zou heel rechtvaardig zijn als Niek zich plaatst voor de finale.
Niek is de jeugdkampioen van Nederland en Bennie Provoost de nummer 2.
Omdat het organisatorisch blijkbaar onmogelijk was om de zondagsrust te eerbiedigen op het WK junioren in Triëst, moesten Niek en Bennie dat WK aan zich voorbij laten gaan.
Als troostprijs mogen ze van mij naar de finale.

Guest

Post by Guest » Mon Jan 12, 2004 12:47

Ik zou persoonlijk de voorkeur voor poule 1 hebben. Daar zitten mi een paar spelers waartegen het (relatief) eenvoudiger is om een 2 te scoren.

Ik denk dat +3 in de alle poules voldoende zal zijn (voor een herkamp) voor plaatsing.

Wat is het aantal winstpartijen (40%) trouwens bedroevend laag!!! Stel je voor dat 60% van de dart wedstrijden in een remise zou eindigen... Zouden 'The Viking' en 'Barney' nog steeds populair zijn?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 12, 2004 12:48

Groeneveld wrote:volkomen mee,eens ...

Groeneveld
En hoeveel punten dacht je te gaan halen in poule 4 Frank?

Hanco Elenbaas

Re: Wat vinden jullie van de tussenstanden bij de HF in Pape

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 12, 2004 13:01

Christian van der Schaaf wrote:
Wie is Niek Kuijvenhoven ?

Deze jongen gaat de groep gewoon winnen, dat vind ik wel een verrassing.
Artikel uit Utrechts Nieuwsblad van 29-07-2003
Azen op damtitels, maar niet op zondag

Door Loes van de Graaf

NIJKERK - Hoesten, snuiven, heel diep ademhalen, blazen en al maar rondjes lopen. De 18 - jarige Nijkerkse dammer Niek Kuijvenhoven kan zich er verschrikkelijk aan storen als zijn tegenstander zich aan een van deze uitingen schuldig maakt. Toch lukte het hem Nederlands Damkampioen bij de Junioren te worden.

Niek Kuyvenhoven, Nederlandskampioen dammen. Foto: (Ronald Kersten)

Hij kan zich doorgaans goed concentreren. Daarbij komt dat dammen hem goed lijkt te liggen. ,,Ik heb gewoon talent,’’ zegt hij nuchter. Als 10-jarige jongen begon hij met dammen bij de damclub in zijn toenmalige woonplaats Monster in het westen van Nederland. Zijn vader leerde hem de eerste slimme zetten.

Omdat er in zijn huidige woonplaats geen damclub was, besloot hij lid te worden van de Damclub Harderwijk. Daar heeft hij het niet gemakkelijk, want de Harderwijkse club met ongeveer dertig leden staat als behoorlijk sterk bekend. Dat vindt Kuijvenhoven niet erg. ,,Tegen sterke tegenstanders spelen is leuker dan tegen zwakkere. Maar ik dam niet alleen om het dammen of omdat ik per se wil winnen. De sfeer er omheen is ook belangrijk. Het is net één grote familie. Als ik verlies, baal ik wel. Maar als ik verlies van iemand die sterker is, kan ik dat beter aanvaarden. Met verliezen van een zwakkere tegenstander heb ik meer moeite mee. Maar ik verlies niet zo vaak.’’

Dammen is vooral vooruitzien. Daarnaast moet je goed kunnen onthouden. ,,Als de ander in een partij aan zet is, loop ik ook wel eens even weg. Ik blijf echt niet uren lang achtereen zitten. Als ik wegloop, heb ik elke stand in mijn hoofd zitten. De tegenstander hoeft niet te proberen twee zetten te doen. Dat zou ik zo in de gaten hebben,’’ beweert de kampioen.

De ervaren dammer zegt te begrijpen dat het damspel voor een leek niet zo spannend lijkt. ,,Mensen die het damspel niet begrijpen, vinden het saai. Ze zien niet wie er beter staat en wie zal winnen. Sommige mensen denken dat een dammer een saai mens is. Onzin. Dat is gewoon een vooroordeel. Ik zit niet altijd achter mijn dambord. Ik doe aan tafeltennis en zaalvoetbal. Ik heb damvrienden en ook vrienden die helemaal niet dammen.’’

Kuijvenhoven wil graag dominee worden. Met dat doel begint hij dit jaar aan zijn studie Theologie aan de Theologische Universiteit in Kampen. Daarnaast blijft hij dammen. Binnenkort neemt hij deel aan een 10-daags damtoernooi in Zuid-Limburg, het Brunssum Open.

De kampioen bij de junioren hoopt daarna hoge ogen te gooien bij het NK waar de deelnemers 18 jaar en ouder zijn. Ook staat een Europese - en wereldtitel op zijn verlanglijstje. Daar zit wel één, voor hem heel belangrijke, voorwaarde aan. ,,De wedstrijden moeten niet op zondag gehouden worden. Want dan doe ik niet mee. Mijn geloof is het allerbelangrijkste in mijn leven. Zondag is voor mij een rustdag.’’

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Jan 12, 2004 14:03

Guest wrote:
Wat is het aantal winstpartijen (40%) trouwens bedroevend laag!!! Stel je voor dat 60% van de dart wedstrijden in een remise zou eindigen... Zouden 'The Viking' en 'Barney' nog steeds populair zijn?
Als we toch appels met peren vergelijken: de werelddartbond heeft een wat andere (en publicitair veel betere) kijk op het organiseren van een WK.

'Wij' dammers zweren bij een tweekamp tussen twee nietszeggende Russen in Jakoetsk, Omsk of Irkoetsk. Ik heb op het forum weleens gepleit voor het afschaffen van de WK-matches, maar toen werd ik weggehoond (m.n. door DT-ers). En het alternatief zou zo aardig zijn: een massakamp (net als de Ambassy/Lakeside) met natuurlijk de sterkste spelers aangevuld met exotische kruimels uit de kleine damlanden.

Darten zou niet zo populair zijn als 'The Viking' en 'Barney' in Jakoetsk twintig wedstrijden tegen elkaar zouden darten. Zelfs niet in de wetenschap dat elk duel in een beslissing eindigt.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Jan 12, 2004 14:14

Ik weet het niet hoor, maar misschien is darten wel een ietsjepietsje meer een KIJKsport dan dammen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Groeneveld

Post by Groeneveld » Mon Jan 12, 2004 14:49

Posted: Mon Jan 12, 2004 12:48 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Groeneveld wrote:
volkomen mee,eens ...

Groeneveld

En hoeveel punten dacht je te gaan halen in poule 4 Frank?

Back to top

Nou Hanco,da´s duidelijk 18 punten natuurlijk, [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Mijn streven is om een keertje echt mee te doen
Nee even serieus misschien 1 of 2 verdwaalde punten,omdat
mijn tegenstander me onderschat,en niet verder komt dan remise
met 4 punten zou ik al heel tevreden zijn
en Hanco,Hoeveel punten zouden er voor jou inzitten 11 a 12 of meer

Frank Groeneveld

Dieter

Post by Dieter » Mon Jan 12, 2004 14:52

Eric van Dusseldorp wrote:
Guest wrote:
Als we toch appels met peren vergelijken: de werelddartbond heeft een wat andere (en publicitair veel betere) kijk op het organiseren van een WK.

'Wij' dammers zweren bij een tweekamp tussen twee nietszeggende Russen in Jakoetsk, Omsk of Irkoetsk. Ik heb op het forum weleens gepleit voor het afschaffen van de WK-matches, maar toen werd ik weggehoond (m.n. door DT-ers). En het alternatief zou zo aardig zijn: een massakamp (net als de Ambassy/Lakeside) met natuurlijk de sterkste spelers aangevuld met exotische kruimels uit de kleine damlanden.

Darten zou niet zo populair zijn als 'The Viking' en 'Barney' in Jakoetsk twintig wedstrijden tegen elkaar zouden darten. Zelfs niet in de wetenschap dat elk duel in een beslissing eindigt.
Een werkelijk schitterende treffer Eric. Je hebt helemaal gelijk dat 20 keer de twee beste darters ter wereld op rij tegen elkaar en dan ook nog steeds een beslissing helemaal geen reclame zou zijn voor de sport. Beslissingen of remises het heeft dan helemaal niets meer te betekenen. Het is gewoon niet leuk om een maand lang naar eigenlijk een wedstrijd te kijken, dat verkoop je in geen enkele sport. Rondetoernooien met niveau verschillen, verrassingen en sensatie daar moet je dan altijd voor kiezen en de beste spelers komen echt wel op de bovenste plaatsen.
en dan 2 ronden per dag (of misschien wel drie) werken moeten die toppers voor het grote geld, de zweetdruppels mogen ook bij dammers over het gezicht rollen, dramatiek, sensatie,

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Jan 12, 2004 14:58

Dammen als kijksport zou pas echt een succes kunnen worden wanneer het niet een maand, niet een week, maar nog minder lang duurt.

Wellicht zou de KNDB meer in het sneldammen of rapiddammen moeten stoppen.

In feite zijn ze daar al mee bezig aangezien ze geen overnachtingen meer regelen voor NK finalisten. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Partijen met ieder vijf minuten, of minder zijn veel leuker om te zien dan die vier-uurs partijen.

Dus: Waarom niet het NK sneldammen upgraden met meer prijzengeld???

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Jan 12, 2004 15:04

Bert Zwart wrote:Dammen als kijksport zou pas echt een succes kunnen worden wanneer het niet een maand, niet een week, maar nog minder lang duurt.

Wellicht zou de KNDB meer in het sneldammen of rapiddammen moeten stoppen.

In feite zijn ze daar al mee bezig aangezien ze geen overnachtingen meer regelen voor NK finalisten. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Partijen met ieder vijf minuten, of minder zijn veel leuker om te zien dan die vier-uurs partijen.

Dus: Waarom niet het NK sneldammen upgraden met meer prijzengeld???
Op zich goed, maar houd de disciplines (gewoon/rapid/blitz) dan wel uit elkaar!

Post Reply