Oordopjes

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker » Mon Nov 17, 2003 18:21

Een aantal jaren geleden was BM nog een clubgenoot van me, maar enige tegenstand van betekenis kan ik me niet herinneren in mijn partijen tegen hem. Daarom was ik ook erg verbaasd te horen dat hij in Nijmegen bovenaan meedraaide een paar jaar terug. Tot ik hoorde dat hij van hulpmiddelen gebruik heeft gemaakt.
Een langdurige schorsing zou het logische gevolg zijn geweest, maar ik begrijp dat de bond verder helemaal geen maatregelen genomen heeft. Een ernstige lacune in het beleid derhalve.
Aan de ene kant mag men niet oordelen zonder de gehele toedracht te kennen, aan de andere kant kan ik niet geloven dat BM grote vorderingen gemaakt heeft. Maar nogmaals: hij had een lange bezinningsperiode gehad moeten hebben.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Mon Nov 17, 2003 18:28

Martin, zo tragisch is het toch niet!

Je zelf heeft deze thema onder de aandacht van anderen gebracht.
Goed of niet reageren ze.
Ieder op z'n manier.
Een maakt grapje, anderen gaan in discussie over alles behalve aangeboden thema.
Maar bijv. PeterHt vroeg je om de notatie van partij hier te publiceren.
Ik vind het prima idee. Juist dan kunnen andere goede spelers ( misschien zelfs met verschillende computer programma ) eens proberen te beoordelen of bepaalde zetten gedaan kunnen worden door een speler van 950-1050 of alleen door een damprogramma.
Als tweede het geval zou zijn - misschien komen wij samen zelfs tot de conclusie: WELKE. Er zijn toch niet zo veel.

En in principe - "een topic verwijderen" is echt een drastische maatregel, want dan moeten ook alle bijdrages van anderen verwijderd worden.
Ik vind het wat overdreven. Ik zou nog begrijpen als je tegenstander zou met deze vraag komen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 17, 2003 18:29

Eddie van de Acker wrote:Een aantal jaren geleden was BM nog een clubgenoot van me, maar enige tegenstand van betekenis kan ik me niet herinneren in mijn partijen tegen hem. Daarom was ik ook erg verbaasd te horen dat hij in Nijmegen bovenaan meedraaide een paar jaar terug. Tot ik hoorde dat hij van hulpmiddelen gebruik heeft gemaakt.
Een langdurige schorsing zou het logische gevolg zijn geweest, maar ik begrijp dat de bond verder helemaal geen maatregelen genomen heeft. Een ernstige lacune in het beleid derhalve.
Aan de ene kant mag men niet oordelen zonder de gehele toedracht te kennen, aan de andere kant kan ik niet geloven dat BM grote vorderingen gemaakt heeft. Maar nogmaals: hij had een lange bezinningsperiode gehad moeten hebben.
Wat voor hulpmiddelen zou hij dan via de oordopjes hebben gebruikt??
En is dat bewezen?
Ik hoor hier voor het eerst van.

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Nov 17, 2003 18:49

Dolly's brother wrote:
Eddie van de Acker wrote:Zou daar nou niet een mooi handeltje in zitten ?
Voor de dammer die ontevreden is en beter wil presteren: wonderbaarlijke oordopjes. Laat uw clubgenoten versteld staan. Uw sterkte en rating maakt grote sprongen.
Slechts vijftien euro vanwege de Sinterklaas.
Aangezien niemand dit topic (meer) serieus neemt, ondanks het feit dat mijn tegenstander in het verleden op eenzelfde manier strafbare feiten heeft gepleegd, vraag ik de moderator om dit topic te verwijderen.
Ik neem je wel degelijk serieus Martin.

Zoals ik al eens eerder heb voorgesteld: laat die Ben Meeren een sneldamtoernooi spelen en kijk of hij zich daar handhaaft. Of vraag hem desnoods na afloop wat hij allemaal gezien heeft? (Al zegt dat laatste natuurlijk niet alles, als hij vooral op gevoel speelt.)

Kan het niet zo zijn dat een hele partij voorgezegd worden teveel tijd kost en dat hij daarom de opening maar 'overslaat' en de hulp bewaart voor het moment dat het erom gaat? Als hij dan in de opening zo geveegd wordt dat er geen redden meer aan is kan Truus ook niet meer helpen.

Wat ik me nog herinner van Den Haag 2001 was dat ik Ben Meeren vrij frequent tegen kwam op het toilet...

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Nov 17, 2003 18:53

Over die partij toen tegen Valneris:

ik meen van horen zeggen te hebben dat hij een vrij onbekende opening speelde tegen Valneris, maar het wel goed deed, maar dat hij 1 zet nadat hij gewezen was op de geluiden die hij veroorzaakte al verloren stond...

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 17, 2003 19:02

Vraagje wrote:Over die partij toen tegen Valneris:

ik meen van horen zeggen te hebben dat hij een vrij onbekende opening speelde tegen Valneris, maar het wel goed deed, maar dat hij 1 zet nadat hij gewezen was op de geluiden die hij veroorzaakte al verloren stond...
Maar dat is 'van horen zeggen', zoals ik bij Henk Stoop en Jeroen van den Akker het ook 'van horen zeggen' had.
Is het bewezen? Waarom is het in de doofpot gestopt als het bewezen is?

PeterHt

Post by PeterHt » Mon Nov 17, 2003 19:52

Even rondsnuffelen op het internet leverde de volgende informatie op over de Nijmeegse kwestie (helaas is mijn Oost-Europese en Aziatische talenkennis vrij beperkt, maar sommige woorden zijn nog wel snappen...).

1. (bron: http://sobek.kgb.cz/mobil.html)

Vot éto těchnika!!

Kuriozní situace se odehrála letos na turnaji v Nijmegenu. Po třech kolech byl v čelní skupině hráčů taky holanďan Ben Meeren s 5-ti body, jeho síla je v holanském ratingu (nasazuje se 900 u nás 1000) 850, přičemž Meeren vyhrál v druhém a třetím kole s T.Baliakinovou (MM) a s Svenem Winkelem a v prvním kole remizoval s Dimitry Otto což je silný holanský hráč. Vtip byl v tom, že Meeren přes svůj stále zapnutý mobilní telefom, který měl ukrytý v saku hlásil tahy soupeřů přátelům, kteří partii analyzovali s počítačovými programami a SMS posílali Meerenovi, který je dostával na náramkové hodinky, které měly tuto možnost -přijímat zprávy. Ve čtvrtém kole, při partii s Valnerisem musel odevzdat mobil rozhodčímu a vzápětí udělal hrubou chybu a prohrál.

2. (bron: http://www.draughts.ru/russian/100_r.htm)

Алло, алло! Перехожу на прием...

30 июля. Похоже, что впервые в истории на турнире в Наймегене была разооблачёна попытка "шашечного шпионаж". Если посмотреть результаты первых трех туров, то видно, что у голландца Ben Meeren после трех туров было 5 очков из 6. Это игрок, у которого национальный рейтинг - 850, что ниже начального (900). Причём он выиграл у двух игроков гроссмейстерского уровня: Татьяны Балякиной и Sven Winkel, а в первом туре сыграл вничью тоже с сильным игроком Dimitry Otto. Суть его махинации в том, что он по мобильному телефону, не доставая того из кармана, просто набором цифр передавал ходы, а ответные ходы принимал на свои наручные часы, которые предусматривали эту возможность. Естественно ответы были проанализированы где-то видимо с помощью компьютерной программы. И лишь в четвёртом туре во встрече с Валнерисом он был уличен в содеяном. И, когда у него забрали мобильный телефон, почти следующим же своим ходом он подставил шашку.

3. (bron: http://home.planet.nl/~ppvisser/open2001/index.html)

De dag na de spraakmakende wedstrijd Valneris - Meeren verscheen het onderstaande bericht op de Nijmeegse toernooisite (PeterHt).

Mobieltjes verboden bij damtoernooi

Door Anton Janssen

NIJMEGEN - De organisatie van het Open Internationaal Damtoernooi in Nijmegen treedt op tegen het gebruik van mobiele telefoontoestellen. Bij de aanvang van de derde ronde werden gisteren alle deelnemers verplicht hun GSM-tje uit te schakelen of in de trilfunctie te zetten. Het was wennen, want er werd enkele keren gezondigd. Arbiter Henk van de Vegte sommeerde één van de spelers, na een protest van de tegenstander, zijn mobieltje direct buiten werking te stellen. De tegenstander hoorde vreemde piepgeluidjes en stoorde zich daaraan. Na het optreden van de organisatie kan er geen twijfel zijn of er sprake is van beinvloeding van het partijverloop door mobiel contact met de buitenwereld...
(Bron: De Gelderlander 25 juli 2001)

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Nov 17, 2003 21:41

PeterHt wrote:
1. (bron: http://sobek.kgb.cz/mobil.html)

Vot éto těchnika!!

Kuriozní situace se odehrála letos na turnaji v Nijmegenu. Po třech kolech byl v čelní skupině hráčů taky holanďan Ben Meeren s 5-ti body, jeho síla je v holanském ratingu (nasazuje se 900 u nás 1000) 850, přičemž Meeren vyhrál v druhém a třetím kole s T.Baliakinovou (MM) a s Svenem Winkelem a v prvním kole remizoval s Dimitry Otto což je silný holanský hráč. Vtip byl v tom, že Meeren přes svůj stále zapnutý mobilní telefom, který měl ukrytý v saku hlásil tahy soupeřů přátelům, kteří partii analyzovali s počítačovými programami a SMS posílali Meerenovi, který je dostával na náramkové hodinky, které měly tuto možnost -přijímat zprávy. Ve čtvrtém kole, při partii s Valnerisem musel odevzdat mobil rozhodčímu a vzápětí udělal hrubou chybu a prohrál.

Алло, алло! Перехожу на прием...

30 июля. Похоже, что впервые в истории на турнире в Наймегене была разооблачёна попытка "шашечного шпионаж". Если посмотреть результаты первых трех туров, то видно, что у голландца Ben Meeren после трех туров было 5 очков из 6. Это игрок, у которого национальный рейтинг - 850, что ниже начального (900). Причём он выиграл у двух игроков гроссмейстерского уровня: Татьяны Балякиной и Sven Winkel, а в первом туре сыграл вничью тоже с сильным игроком Dimitry Otto. Суть его махинации в том, что он по мобильному телефону, не доставая того из кармана, просто набором цифр передавал ходы, а ответные ходы принимал на свои наручные часы, которые предусматривали эту возможность. Естественно ответы были проанализированы где-то видимо с помощью компьютерной программы. И лишь в четвёртом туре во встрече с Валнерисом он был уличен в содеяном. И, когда у него забрали мобильный телефон, почти следующим же своим ходом он подставил шашку.
Tsss.
Twintig jaar geleden was het Oostblok nog extreem gesloten qua (interne) informatie en stond het vrije Westen bekend om zijn persvrijheid.
Nu lijkt het andersom te zijn.
Mooie bijdrage, Peter!

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Nov 17, 2003 22:18

Hanco Elenbaas wrote:

Maar dat is 'van horen zeggen', zoals ik bij Henk Stoop en Jeroen van den Akker het ook 'van horen zeggen' had.
Ik heb inderdaad geen concrete bewijzen. Maar ik heb toch ook gezegd dat jouw opmerking m.i. geen laster was?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon Nov 17, 2003 22:33

PeterHt wrote:Even rondsnuffelen op het internet leverde de volgende informatie op over de Nijmeegse kwestie (helaas is mijn Oost-Europese en Aziatische talenkennis vrij beperkt, maar sommige woorden zijn nog wel snappen...).

...
Voor diegenen die de Russische taal niet machtig zijn hierbij de babelfish.altavista.com vertaling:

Allo, allo! I pass to the method... 30 July. It seems that for the first time in the history at the tournament in Naymegene there was razooblachena the attempt "checker-board espionage". If we look the results of the first three stages, then it is evident that in Dutchman Ben Meeren after three stages was 5 points of 6. This is the player, whom has national rating - 850, that lower than initial (900). It winning in two players of the grossmeysterskogo level: By Tatiana balyakinoy and Sven Winkel, and in the first stage tied also with the strong player Dimitry Otto. The essence of its machination in the fact that it by the cell phone, without obtaining that of the pocket, simply transferred motions by the collection of numbers, but reciprocal motions assumed upon its wrist watch, which provided for this possibility. Naturally answers were analyzed somewhere apparently with the aid of the computer program. And only in the fourth stage in the encounter with Valnerisom it was exposed in the the sodeyanom. And, when in it they took away cell phone, almost following under its own power it substituted cartridge.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 17, 2003 22:39

Vraagje wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Ik heb inderdaad geen concrete bewijzen. Maar ik heb toch ook gezegd dat jouw opmerking m.i. geen laster was?
Ik zeg ook niet dat je lastert.
Maar als zo door wordt gegaan eindigt dit gesprek misschien ook in dat iemand zijn excuses moet maken aan Ben Meeren, zolang niet bewezen is dat BM gebruik maakte van hulpmiddelen.

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Nov 17, 2003 22:50

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Maar dat is 'van horen zeggen', zoals ik bij Henk Stoop en Jeroen van den Akker het ook 'van horen zeggen' had.
Ik zeg ook niet dat je lastert.
Maar als zo door wordt gegaan eindigt dit gesprek misschien ook in dat iemand zijn excuses moet maken aan Ben Meeren, zolang niet bewezen is dat BM gebruik maakte van hulpmiddelen.
Gep Leeflang heeft volgens mij een column in het damspel geschreven over BM (overigens wel zonder hem met name te noemen) en schrijft ook nog steeds in het damspel dus dat zal wel loslopen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 17, 2003 23:01

Vraagje wrote:Gep Leeflang heeft volgens mij een column in het damspel geschreven over BM (overigens wel zonder hem met name te noemen) en schrijft ook nog steeds in het damspel dus dat zal wel loslopen.
Weet je misschien in welk nummer van het damspel??

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Nov 17, 2003 23:09

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:Gep Leeflang heeft volgens mij een column in het damspel geschreven over BM (overigens wel zonder hem met name te noemen) en schrijft ook nog steeds in het damspel dus dat zal wel loslopen.
Helaas, geen flauw idee. Mijn privé-archivering is uitemate beroerd.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 17, 2003 23:12

Vraagje wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Helaas, geen flauw idee. Mijn privé-archivering is uitemate beroerd.
Dank je, ik heb het gevonden, nummer 5 van december 2001, pagina 13.

Post Reply