Dát vind ik nou pas echt een onzinverhaal Jelmer.Jelmer Martens wrote:Een internationale bond via Den Haag subsidiëren, dat is natuurlijk misbruik van Nederlands overheidsgeld. Over personen wil ik geen uitspraken doen, dat is niet netjes tegenover mensen die zoveel voor de damsport doen.Van_Hanegem wrote:Het zit me dwars, dat Melkertsalaris van de FMJD-bondsdirecteur. (..) Er moeten toch subsidiepotjes zijn om dat beter te regelen?
Eigenlijk had ik me daarom voorgenomen me niet in dit soort discussies te mengen. Maar over de relatie dammen-geld wil ik wel iets kwijt. Er zijn veel dammers die vele uren in onze sport stoppen zonder daar geld voor te krijgen. Dat heet vrijwilligerswerk of liefde voor de sport. Sommigen krijgen een kleine vergoeding, meestal om reiskosten e.d. te dekken.
Een paar gelukkigen kunnen van hun hobby hun werk maken. Dammen is geen voetbal of tennis, dus het salaris zal altijd te weinig zijn in vergelijking met wat je ervoor doet.
Een KNDB- of FMJD-bestuur daarvoor verantwoordelijk stellen, is onzin. Het salaris van damprofs is hun zaak niet. Ze hebben al moeite genoeg om voldoende sponsoren te vinden voor NK en WK.
Ik denk dat je als bestuurder van een damvereniging of dambond ook verantwoordelijk bent voor het vinden van sponsors.
Als je daar niet toe in staat bent moet je plaats maken voor andere bestuurders die wèl sponsors weten aan te trekken.
Een simpel voorbeeld van wat je met een sponsor kunt bereiken zien we nu in Baarn. Zonder sponsor zou DVSB nog steeds tussen tweede klasse en onderbond zweven en dat zal ook weer het lot van DVSB zijn als de sponsor er over enige jaren mee ophoudt.
Dat je met dammen niet hetzelfde kunt verdienen als met tennis is jammer, maar waar. Daar ging het alleen niet over.
Dat het onmogelijk of oneigenlijk is om met Nederlands geld de salarissen van FMJD-medewerkers te betalen, vraag ik me af. Als we het hebben over misbruik van overheidsgeld, dan wil ik je eerst horen piepen over hoe dat overheidsgeld misbruikt wordt ten gunste van multinationals en andere zeer grote bedrijven. Of voor het sponsoren van de welgestelden ten koste van de minder-bedeelden met de kennelijke bedoeling een onderklasse te laten ontstaan, die voor kleine criminaliteit zorgt, waardoor de middenklasse zal blijven roepen om meer veiligheid, met het gevolg dat de elite steeds meer rechten verwerft om iedereen steeds beter te controleren en onder de duim te houden.
Als je ondoordachte uitspraken doet als "... is natuurlijk misbruik..."dan zeg je vanzelfsprekend ook iets over de personen die dan 'profiteren' van dit zogenaamde misbruik.
Degenen die via de kwaliteit van hun spel van dammen hun werk hebben kunnen maken, zijn door de voorzienigheid aangewezen. Die uitverkorenen te vergelijken met vrijwilligers slaat nergens op, want vrijwel al die vrijwilligers hebben een baantje en de meesten verdienen met hun baantje al gauw het dubbele van wat die arme sloebers in dienst van de FMJD per maand op hun rekening krijgen gestort.
Ik moet denken aan een verhaal dat Aleksej Tsjizjov vertelde een paar dagen nadat hij hier voor de tiende keer wereldkampioen was geworden. Toen Aleksej in 1990 de match met Ton Sijbrands moest spelen, mocht de hier in Nederland door een enkeling luid bejubelde Piet Roozenburg als FMJD-president een van de openingstoespraken verzorgen. Aleksej zat naast Ton, dus hij kon heel goed waarnemen dat Ton vuurrrood werd van schaamte toen Roozenburg allerlei belangrijke gasten in zijn speech hartelijk welkom heette, maar dat hij het in zijn hoofd haalde om in die speech met onbeschofte ondertoon te zeggen dat hij de sponsors ook bedankte maar dat hij niet wist wie ze waren, hoe ze eruit zagen. Bessel Kok heeft zich na die match teruggetrokken uit de damsponsoring, voegde Aleksej er ondubbelzinnig aan toe...
In december 1990 zou het KNDB-bestuur het sponsors schofferen nog even dunnetjes overdoen tijdens het WK in Groningen.
Vooral dankzij dit soort acties is sponsoring voor het topdammen verpest. Ook Joop van Oosterom wil niets meer met de damwereld te maken hebben.
Als de FMJD zijn medewerkers zo slecht behandelt, dan hoeft de federatie ook niet te verwachten dat zij zelf met meer egards zal worden bejegend. En dat komt dan allemaal omdat velen in de damwereld het ook nog eens zijn met jou Jelmer.