Wie worden slachtoffers van de kosmos?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Wed Jan 04, 2006 13:45

Bert Zwart wrote:Jammer dat Henk stopt.

Je kan veel van hem zeggen. Ik heb eenmaal al met Henk als organisator te maken gehad. Dat was in 1993, toen hij verzuimde me uit te nodigen voor de trainingen ten behoeve van het jeugd WK 1993, waar ik reserve voor was. Het jaar erna bood hij ongevraagd zijn excuses aan voor dit verzuim, dat vond ik getuigen van grote klasse.

Andere mensen zijn minder over hem te spreken. Over Pim Meurs schijnt Henk gezegd te hebben dat Pim geen talent heeft. Wel eerlijk! Tegenover Tjalling is Henk wat minder eerlijk geweest, daarom vind ik Henks actie niet zo professioneel, maar dat hoeft ook niet. Dammen blijft immers een amateursport.
Inderdaad erg jammer. Wat hij daar in Culemborg heeft neergezet is toch niet niks. Het zou jammer zijn als dat wat hij daar in al die jaren heeft opgebouwd nu in een keer ineenstort.

Piet Bouma

Wie zijn het slachtoffer van het besluit van Henk Stoop?

Post by Piet Bouma » Wed Jan 04, 2006 13:45

Al met al vind ik de reactie van Henk flink overtrokken. Het lijkt soms wel mode in de damwereld om als je het niet eens bent met beslissingen van bijv. een bestuur, bondsraad, wedstrijdleider er gelijk maar een schepje bovenop te doen en er mee te kappen.
Want wie zijn nu weer slachtoffer van het besluit van Henk Stoop: jeugdspelers van DEZ, de club DEZ, Gelderse dambond.
En dat doordat de KNDB een onacceptabele fatsoensnorm heeft overschreden?
Zware woorden en zware daden.

We zijn allemaal liefhebbers van het spelletje, velen zijn vrijwilliger in bestuur- en kaderfuncties. Ook allemaal verschillende mensen met verschillende meningen en vaak ook oneens met beslissingen.
Maar om er dan resoluut mee op te houden?
Kom op Henk wees wijzer en kom terug op je besluit!

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Jan 04, 2006 14:47

Bert Zwart wrote: Over Pim Meurs schijnt Henk gezegd te hebben dat Pim geen talent heeft.
Kosmos wrote:
Pim ontwikkelt zich opvallend goed de laatste jaren.

Duidelijk waar pa voor gaat.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 04, 2006 15:18

Het is een slimme zet van Haitze Meurs om Tjalling Goedemoed bondscoach te maken. If you can't beat them, join them moet Haitze gedacht hebben. Van het gescheld van Tjalling zullen we voorlopig geen last meer hebben. Wat zal Harm Wiersma opgelucht zijn!

Ik hoor dat Tjalling verkozen is boven Paul Oudshoorn en John van den Borst. Hoewel Paul een vriend van me is en Tjalling niet, zou ik zelf ook voor Tjalling gekozen hebben. Dus de bezwaren die ik nu links en rechts hoor over vriendjespolitiek omdat Nadine van Tiel in de commissie zat (met Jeanine van der Horst) kan ik niet delen.

Henk Stoop moet gewoon blijven dammen en consolideren wat hij zo uitstekend gedaan heeft en daardoor ervoor zorgen dat Denk en Zet Culemborg een topvereniging blijft. Als Henk Stoop zich kan voorstellen hoeveel plezier hij Tjalling Goedemoed zal hebben bezorgd met zijn berichtjes over stoppen met dammen, dan zal het Henk niet veel moeite kosten om terug te komen op zijn besluit.

E. van Dusseldorp

Post by E. van Dusseldorp » Wed Jan 04, 2006 15:46

Hanco Elenbaas wrote:Het is een slimme zet van Haitze Meurs om Tjalling Goedemoed bondscoach te maken.
Maar de sponsor van de Culemborgse damclub is nu wel zijn grote talentenaandrager kwijt.
Wie gaat de jongetjes vanaf heden onder handen nemen?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 04, 2006 15:52

E. van Dusseldorp wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Het is een slimme zet van Haitze Meurs om Tjalling Goedemoed bondscoach te maken.
Maar de sponsor van de Culemborgse damclub is nu wel zijn grote talentenaandrager kwijt.
Wat dacht je van John van den Borst, Tjeerd Harmsma en Dik de Voogd?
Maar Henk Stoop kan niet zonder dammen, dus Henk zal snel weer bij zijn positieven moeten komen.

Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Wed Jan 04, 2006 17:37

Hanco Elenbaas wrote:
E. van Dusseldorp wrote:
Ik zie hen nog niet zo een, twee, drie overal naartoe reizen met die kinderen en samen met hen op Brunssum gaan staan, hun huis een paar keer per week ter beschikking stellen om in te dammen etc. Je moet niet onderschatten wat Henk Stoop daar en voor de KNDB, GDB allemaal doet. Die is niet zo maar even te vervangen.

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Wed Jan 04, 2006 17:52

Jochem Zweerink wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
E. van Dusseldorp wrote: Maar de sponsor van de Culemborgse damclub is nu wel zijn grote talentenaandrager kwijt.
Ik zie hen nog niet zo een, twee, drie overal naartoe reizen met die kinderen en samen met hen op Brunssum gaan staan, hun huis een paar keer per week ter beschikking stellen om in te dammen etc. Je moet niet onderschatten wat Henk Stoop daar en voor de KNDB, GDB allemaal doet. Die is niet zo maar even te vervangen.
Wat Henk Stoop allemaal gedaan heeft voor de damwereld is veel. Heel veel goeds, maar er zijn ook sommige dingen wat niet door de beugel kon.
Maar het is wel zo dat niemand hem kan vervangen.

De reden waarom Henk weg is gegaan slaat nergens op. Want Tjalling is een zeer goeie trainer en ik denk toch dat het daarom gaat als je de jeugd training geeft.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Jan 04, 2006 18:50

Damkoningin wrote:
Jochem Zweerink wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Wat dacht je van John van den Borst, Tjeerd Harmsma en Dik de Voogd?
Wat Henk Stoop allemaal gedaan heeft voor de damwereld is veel. Heel veel goeds, maar er zijn ook sommige dingen wat niet door de beugel kon.
Maar het is wel zo dat niemand hem kan vervangen.

De reden waarom Henk weg is gegaan slaat nergens op. Want Tjalling is een zeer goeie trainer en ik denk toch dat het daarom gaat als je de jeugd training geeft.
en
Piet Bouma wrote:Al met al vind ik de reactie van Henk flink overtrokken. Het lijkt soms wel mode in de damwereld om als je het niet eens bent met beslissingen van bijv. een bestuur, bondsraad, wedstrijdleider er gelijk maar een schepje bovenop te doen en er mee te kappen.
Want wie zijn nu weer slachtoffer van het besluit van Henk Stoop: jeugdspelers van DEZ, de club DEZ, Gelderse dambond.
En dat doordat de KNDB een onacceptabele fatsoensnorm heeft overschreden?
Zware woorden en zware daden.

We zijn allemaal liefhebbers van het spelletje, velen zijn vrijwilliger in bestuur- en kaderfuncties. Ook allemaal verschillende mensen met verschillende meningen en vaak ook oneens met beslissingen.
Maar om er dan resoluut mee op te houden?
Kom op Henk wees wijzer en kom terug op je besluit!
Wat mogelijk een belangrijke overweging van Henk Stoop is, is dat hij het misschien frustrerend vindt dat zijn sterke pupillen min of meer automatisch zullen gaan worden getraind door Goedemoed. Ik kan me voorstellen dat zoiets demotiverend werkt, wanneer je in het verleden diverse aanvaringen met die persoon hebt gehad. En wanneer je zo fanatiek bent als Henk Stoop, wil je de dingen misschien ook niet half doen, zodat je er daarom maar meteen helemaal mee stopt.

Het bestuur van de GDB heeft een min of meer soortgelijke e-mail gehad als hier reeds gepubliceerd is. Ik weet dus niet meer over het opzeggen van zijn lidmaatschap door Henk Stoop dan anderen hier. Mijn bijdrage hierover is dus louter speculatief en niet gebaseerd op geruchten of informatie. Het is mijn eigen mening en is niet noodzakelijkerwijs representatief voor de mening van het bestuur van de GDB.
De meest gehate dammer allertijden.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Jan 04, 2006 19:01

Vraagje wrote: Het bestuur van de GDB heeft een min of meer soortgelijke e-mail gehad als hier reeds gepubliceerd is. Ik weet dus niet meer over het opzeggen van zijn lidmaatschap door Henk Stoop dan anderen hier. Mijn bijdrage hierover is dus louter speculatief en niet gebaseerd op geruchten of informatie. Het is mijn eigen mening en is niet noodzakelijkerwijs representatief voor de mening van het bestuur van de GDB.
wellicht is het zo beter te lezen

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Wed Jan 04, 2006 19:03

Vraagje wrote:

Het bestuur van de GDB heeft een min of meer soortgelijke e-mail gehad als hier reeds gepubliceerd is. Ik weet dus niet meer over het opzeggen van zijn lidmaatschap door Henk Stoop dan anderen hier. Mijn bijdrage hierover is dus louter speculatief en niet gebaseerd op geruchten of informatie. Het is mijn eigen mening en is niet noodzakelijkerwijs representatief voor de mening van het bestuur van de GDB.
Waarom zette je dat er niet gewoon neer? Als het toch je eigen mening is??
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 04, 2006 19:51

Jochem Zweerink wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
E. van Dusseldorp wrote: Maar de sponsor van de Culemborgse damclub is nu wel zijn grote talentenaandrager kwijt.
Mijn respect voor de KNDB-voorzitter is in ieder geval opnieuw toegenomen. Haitze laat zich niet chanteren en Haitze doet niet aan vriendjespolitiek.
Pieter Hildering kan een voorbeeld nemen aan Haitze Meurs. Als het aan Haitze had gelegen had de onbekwame machtswellusteling Henk Fokkink al tijdens het WK een 'doodschop' gekregen.

Haitze heeft met Tjalling Goedemoed opnieuw gekozen voor een beleid met de juiste man op de juiste plaats en in dit geval heeft hij zelfs geriskeerd dat het ten koste zou gaan van zijn eigen vereniging.

Henk Stoop zou er goed aan doen niet alleen te kijken naar hoe Tjalling hem heeft getreiterd, maar ook herinneringen op te halen aan hoe Henk zelf regelmatig -met succes- heeft geprobeerd Tjalling te duperen.
Ik hoop dat Henk spoedig weer bij zijn positieven komt en gewoon doorgaat met waarmee hij bezig was.

callme

Post by callme » Wed Jan 04, 2006 21:24

Mijn respect voor de KNDB-voorzitter is in ieder geval opnieuw toegenomen. Haitze laat zich niet chanteren en Haitze doet niet aan vriendjespolitiek.
Pieter Hildering kan een voorbeeld nemen aan Haitze Meurs. Als het aan Haitze had gelegen had de onbekwame machtswellusteling Henk Fokkink al tijdens het WK een 'doodschop' gekregen.

Haitze heeft met Tjalling Goedemoed opnieuw gekozen voor een beleid met de juiste man op de juiste plaats en in dit geval heeft hij zelfs geriskeerd dat het ten koste zou gaan van zijn eigen vereniging.
Je kunt het ook van de andere kant bekijken: wat zou er zijn gebeurd als Tjalling het NIET was geworden? Was Haitze misschien bang voor de link Goedemoed - Stoop versus Stoop - Haitze? Ik kan me voorstellen, dat als Tjalling het NIET was geworden, er ook weer met vooroordelen werd gegooid, waar Haitze misschien niket op zat te wachten. En dan is deze oplossing misschien wel de makkelijkste.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Wed Jan 04, 2006 22:26

Hanco Elenbaas wrote: Mijn respect voor de KNDB-voorzitter is in ieder geval opnieuw toegenomen. Haitze laat zich niet chanteren en Haitze doet niet aan vriendjespolitiek.

Henk Stoop zou er goed aan doen niet alleen te kijken naar hoe Tjalling hem heeft getreiterd, maar ook herinneringen op te halen aan hoe Henk zelf regelmatig -met succes- heeft geprobeerd Tjalling te duperen.
Ik hoop dat Henk spoedig weer bij zijn positieven komt en gewoon doorgaat met waarmee hij bezig was.
Gezien de jarenlange controverse tussen Goedemoed en Stoop had m.i. het KNDB-bestuur allang eens moeten ingrijpen en hen aan tafel moeten zetten ten einde de vrede te tekenen.
Het gaat namelijk niet alleen tussen hen maar tussen twee kampen, die zich steeds maar uitbreiden. Ik zie tenminste steeds vaker dat mensen (moeten) kiezen tussen hen. Dat is niet goed voor het dammen in het algemeen. Het is ook erg lastig voor diegenen die niet willen kiezen en met beiden goed overweg kunnen.

Zo'n gesprek zou ook nu nog kunnen en wat mij betreft moeten plaatsvinden. Niet als beloning voor het feit dat Stoop met het dammen kapt. Dat laatste zie ik wel als teken dat het conflict zeer ernstig is.
Ik denk dat dit KNDB-bestuur voldoende krediet heeft bij beide kampen om dit klusje op te kunnen knappen.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Jan 04, 2006 23:31

Kwalitatief stelt die Kosmos natuurlijk weinig voor.
Zo had hij een eindspel-rubriek, maar begreep niets van Wesselinks' analyse van het 3 om 1 eindspel.

Post Reply