NK Vrouwen 2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
steenslag

Post by steenslag » Tue Nov 01, 2005 16:52

Eric van Dusseldorp wrote:
steenslag wrote:Ik ga mijn dochter (zes jar) ten strengste verbieden om de damschijven aan te raken. Ze gaat maar tennissen of golfen of schaken. Korfballen desnoods. Ach, ze verzint zelf wel iets. Maar als het dammen is krijgt ze van mij een veto.
Maar waarom dan?

Mij is dat nog niet helemaal duidelijk.
Voornamelijk vanwege dat genante prijzengeld. Er trekt een aantal schaakspeelsters de wereld rond. Overdag spelen, 's avonds feesten. link. De tien beste damdames krijgen een dagloon van gemiddeld ongeveer 10 euro. Daar mogen ze dan tien dagen voor in Pernis zitten. Onvoorstelbaar dat er nog deelneemsters te vinden zijn.

Ik begrijp wel dat de organisatie dat miserabele prijzengeld ook niet leuk vind- dit is blijkbaar wat de maatschappij het waard vind als je heel goed kunt dammen. Ik ben overigens wel van plan te gaan kijken hoor.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Nov 01, 2005 17:10

steenslag wrote:De tien beste damdames krijgen een dagloon van gemiddeld ongeveer 10 euro. Daar mogen ze dan tien dagen voor in Pernis zitten. Onvoorstelbaar dat er nog deelneemsters te vinden zijn.
Beschouw je deelname aan een kampioenschap als werk, dan kun je inderdaad beter een andere baan zoeken. Dammen is echter hobby/sport. Kun je daar geld mee verdienen dan is dat mooi meegenomen. Krijg je niets dan kun je het nog steeds leuk vinden.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Nov 01, 2005 17:43

steenslag wrote:
steenslag wrote:Ik ga mijn dochter (zes jar) ten strengste verbieden om de damschijven aan te raken. Ze gaat maar tennissen of golfen of schaken. Korfballen desnoods. Ach, ze verzint zelf wel iets. Maar als het dammen is krijgt ze van mij een veto.
Maar waarom dan?

Voornamelijk vanwege dat genante prijzengeld. Er trekt een aantal schaakspeelsters de wereld rond. Overdag spelen, 's avonds feesten. link. De tien beste damdames krijgen een dagloon van gemiddeld ongeveer 10 euro. Daar mogen ze dan tien dagen voor in Pernis zitten. Onvoorstelbaar dat er nog deelneemsters te vinden zijn.

Ik begrijp wel dat de organisatie dat miserabele prijzengeld ook niet leuk vind- dit is blijkbaar wat de maatschappij het waard vind als je heel goed kunt dammen. Ik ben overigens wel van plan te gaan kijken hoor.
Interessant boek lijkt me dat. Staan er mooie foto's in? En kun je het ook in de winkel kopen?
Steenslag, voordat je je dochter op korfbal of tennis stuurt: Hoeveel denk je dat ze daarmee verdienen zal, als ze evenveel trainen als damesdammers doen?`
Ik vind het trouwens ook wel genant staan: Hoofdprijs 300 euro, je zou nog liever een bos blommen krijgen.
Heaven is no location, but a state of mind

Nescio

Post by Nescio » Tue Nov 01, 2005 17:54

Ik word een beetje erg moe van al dat gezeur hier over het geld, de website en andere zaken. Toen ik de website beheerde van het WK blinddammen kostte mij dit 5 vakantiedagen, 135 uur werk in 9 dagen tijd (dagen van 9 uur in de ochtend tot middernacht waren doodnormaal) en het heeft me geen rode cent opgeleverd. En ik maalde daar geen seconde om. Puur omdat ik dammen een leuke hobby vind en ik graag mijn steentje bij wil dragen om de sport zo positief mogelijk naar buiten te brengen.

Dammen is een kleine sport, damesdammen al helemaal. Toch zie ik aan alles dat de organisatie en de speelsters hun beste doen om er een mooi toernooi van te maken. Volgens mij is het de eerste keer dat het NK vrouwen een website heeft, in twee dagen tijd is er geen enkele partij voor de eerste tijdcontrole afgelopen en de dames strijden in iedere partij vol om de punten. Puur omdat het hobbyisten zijn die niet hoeven te denken aan het veiligstellen van een A-status en het spelletje gewoon leuk vinden. Dat het prijzengeld zo laag is, dat is inherent aan het kleine van de sport. Het is op zich al knap dat de organisatie de boel financieel rond krijgt.

Morgen komt TV Rijmond langs, een reportage zal op die zender ze zien zijn in de buurt van kwart over zes of half zeven. Hopelijk lopen er dan geen speelsters rond op sandalen en in traningspakken, maar gezien hetgeen wat ik de laatste dagen gezien heb hoeven we daar geen seconde voor te vrezen.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Tue Nov 01, 2005 17:57

Nescio wrote:
Morgen komt TV Rijmond langs, een reportage zal op die zender ze zien zijn in de buurt van kwart over zes of half zeven. Hopelijk lopen er dan geen speelsters rond op sandalen en in traningspakken, maar gezien hetgeen wat ik de laatste dagen gezien heb hoeven we daar geen seconde voor te vrezen.
Dat kan iedereen ook al ontvangen. TV Rijnmond.. Tis wel leuk dat ze komen, maar daar heeft de rest van Nederland ook niets aan. Vraag Talpa, krijg je tenminste nog landelijk nieuws (ook al staat de sport dat een klein beetje voor ***)
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Nescio

Post by Nescio » Tue Nov 01, 2005 18:17

Damkoningin wrote:Dat kan iedereen ook al ontvangen. TV Rijnmond.. Tis wel leuk dat ze komen, maar daar heeft de rest van Nederland ook niets aan. Vraag Talpa, krijg je tenminste nog landelijk nieuws (ook al staat de sport dat een klein beetje voor ***)
En weer gelijk dat negatieve ertussen. Wees in ieder geval blij dat ze komen. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

TV-rijnmond heeft bepaalde bijzondere reportages volledig op haar site staan, misschien komt deze er ook tussen. Anders is het inderdaad jammer voor degenen die het willen zien, maar niet kunnen zien. En wees gerust, bij TV-Rijnmond werken geen dukdalven zoals Beau van Erven Dorens.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Nov 01, 2005 18:28

Is 300 euro veel of weinig voor een NK dammen voor dames, historisch gezien?

Zou het lage bedrag wellicht liggen aan het feit dat Valneris Sijbrands voor wist te blijven op SB in het WK van 1990, wat denk jij steenslag?

Koops

Post by Koops » Tue Nov 01, 2005 19:02

Maar waarom dan?

Graag citeer ik iemand die een tiental jaren de volgende uitspraak deed.
Iemand wrote: Alleen lelijke vrouwen kunnen dammen, dat is gewoon recht evenredig. Als je een vrouw op dammen zet dan wordt ze er ook alleen maar lelijker van.
De beste man is tegenwoordig overigens getrouwd met een damster.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Nov 01, 2005 19:08

Koops wrote:
Maar waarom dan?

Graag citeer ik iemand die een tiental jaren de volgende uitspraak deed.
Iemand wrote: Alleen lelijke vrouwen kunnen dammen, dat is gewoon recht evenredig. Als je een vrouw op dammen zet dan wordt ze er ook alleen maar lelijker van.
De beste man is tegenwoordig overigens getrouwd met een damster.
De beste man kwam erachter dat het om innerlijke schoonheid draait.
Vroeger werden het NK schaken en NK dammen voor dames gelijktijdig gehouden. De hoofdprijs bestond destijds uit een fiets (ik meen Gazelle) en een geldbedrag als ik het wel heb. Ik ging daar kijken om de verrichtingen van Nadine te volgen en wat me opviel is dat een bepaalde categorie mannelijke dammers iedere keer op dat NK dames komt kijken en eigenlijk nooit bij andere wedstrijden... Kortom, die vrouwen schijnen aantrekkelijk zat te zijn.
Heaven is no location, but a state of mind

Nescio

Post by Nescio » Tue Nov 01, 2005 20:14

Kosmos wrote:en wat me opviel is dat een bepaalde categorie mannelijke dammers iedere keer op dat NK dames komt kijken en eigenlijk nooit bij andere wedstrijden... Kortom, die vrouwen schijnen aantrekkelijk zat te zijn.
Hehehe.

Het is omdat ik vrij ben en omdat het tien minuten rijden is dat ik tot nu toe beide ronden geweest ben. Had het WK in Rotterdam geweest of had het bijvoorbeld een NK Junioren betroffen, dan had ik ook veel en veel vaker gaan kijken. Anders betaal je je echt groen en geel aan treinkaartjes of rij je een paar tanken benzine leeg. En dat vind ik het niet waard.

kleine trap

Post by kleine trap » Tue Nov 01, 2005 20:15

en nu een verslag van de wedstrijden. Ik zie dat mijn teamgenote (Marijke) nu gewonnen heeft.

Nescio

Post by Nescio » Tue Nov 01, 2005 20:35

kleine trap wrote:en nu een verslag van de wedstrijden. Ik zie dat mijn teamgenote (Marijke) nu gewonnen heeft.
U vraagt, wij draaien. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Astrid van der Stelt - Tanya Chub: Tanya had een actievere stand (lees: het hele centrum) en won uiteindelijk omdat ze de betere speelster is in een overmachtseindspel (4 om 2).

Barbara Graas - Marijke Koers-van Genderen: Omsingeling van Barbara, aanval van Marijke met schijven op 27 en 28. Aanval sloeg uiteindelijk door, in mijn ogen een terechte overwinning na een goede partij van je teamgenote.

Maddy Lemmen - Jorien Alink: Klassieke partij waarin het evenwicht nooit echt verbroken werd. Misschien heeft Jorien in de tijdnoodfase een goed kans gemist door de witte kerkhofschijf af te ruilen in plaats van te omsingelen.

Linda Schieders - Sarah Rijgersberg: Linda had de hele partij een overwicht zonder overigens beslissend voordeel te krijgen. Sarah ttont zich voorlopig een goede verdegingster die niet makkelijk te kloppen zal zijn.

Christien Fung - Vitalia Doumesh: Christien deed zichzelf gisteren al flink tekort en misschien vandaag wel weer. Mooie en degelijke partijopzet, al moet nog blijken of het ergens gewonnen was.

kleine trap

Post by kleine trap » Tue Nov 01, 2005 20:45

Ik zag trouwens deze stand na de 38e zet van zwart in de partij Chub-Koers:

[img]http://fmjd.org/dias/save/11308742169.png[/img]

Is er een groot probleem na 31-27 voor wit?

tijdnood

Post by tijdnood » Tue Nov 01, 2005 20:54

Leuk van websites is dat je soms opvallende dingen tegenkomt.

Nog nooit in mijn damleven ben ik aangesproken met "waarde damadept"
en nog nooit kreeg ik medegedeeld dat ik "in levenden lijve" welkom zou worden geheten in een damtoernooi.

Misschien heeft het mijn intellect te maken dat ik zulke dingen niet direct begrijp.
Een vroegere lerares Frans van mij was taalpuriste. Zij zou zich heftig hebben gekeerd tegen het gebruik van het woord "adept(en)".

Over de tweede uitdrukking heb ik me suf gepiekerd. Wat zou er met de bezoekers zijn gebeurd als zij niet "in levenden lijve" welkom zouden zijn geheten?

Ik houd het maar op wat deftig en bombastisch taalgebruik dat we tegenkomen aan het begin van deze website. Heel soms is dit taalgebruik ook wel weer aardig.

Nescio

Post by Nescio » Tue Nov 01, 2005 22:21

kleine trap wrote:Ik zag trouwens deze stand na de 38e zet van zwart in de partij Chub-Koers:

[img]http://fmjd.org/dias/save/11308742169.png[/img]

Is er een groot probleem na 31-27 voor wit?
Nee, lijkt me niet. Ik denk dat het eerder zo was dat Marijke liever voor een dunnere stand ging, waar overigens nog steeds niets mis mee is. Dat ze de partij later verloor zat hem misschien in de 49e zet (wat is het offer 18-13 en 39-34 waard?) en zeker in de 50e zet (21-17 geeft waarschijnlijk remise).

Post Reply