Twee weekenden met de vrijdagavond erbij. Dan zijn er ineens drie extra vrije weekenden! Misschien geschikt voor rapidedammen?Kosmos wrote:Uiteraard ben ik groot voorstander van het spelen met Russisch speeltempo.
Ik zie alleen maar voordelen.
Dus halve finale:
Spelen op 5 aaneengesloten dagen liefst (anders worden het 3 weekenden) met 2 partijen op een dag met 1 uur 30 voor 50 zetten.
Daarna een half uur voor 15 zetten ofzo.
Finale kan gespeeld worden in een week.
Sowieso minder remises dan.
![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
NK-finale met 'Russisch' speeltempo?
JUIST!Braintag wrote:Twee weekenden met de vrijdagavond erbij. Dan zijn er ineens drie extra vrije weekenden! Misschien geschikt voor rapidedammen?Kosmos wrote:Uiteraard ben ik groot voorstander van het spelen met Russisch speeltempo.
Ik zie alleen maar voordelen.
Dus halve finale:
Spelen op 5 aaneengesloten dagen liefst (anders worden het 3 weekenden) met 2 partijen op een dag met 1 uur 30 voor 50 zetten.
Daarna een half uur voor 15 zetten ofzo.
Finale kan gespeeld worden in een week.
Sowieso minder remises dan.
Heaven is no location, but a state of mind
30-7 is hier voorlopig een prima resultaat. Nu nog even een kleine enquete onder de potentiele deelnemers en als die er hetzelfde over denken is het zo maar direct in te voeren zonder dat het spel als zodanig aangepast behoeft te worden.
De overblijvende tijd is ruim voldoende voor topdammers om hun berekeningen uit te voeren, en de toeschouwer kan bij een bezoek aan het toernooi twee keer zoveel partijen zien als ie een dag gaat kijken en omdat het toch sneller gaat is het zeker spannender. Ik geloof er zeker in dat dit een prima ontwikkeling is voor dammen als sport.
Dat het als neveneffect ook nog eens gevolg zal hebben voor het remise percentage is meegenomen want dat er meer beslissingen vallen lijkt me wel zeker.
De overblijvende tijd is ruim voldoende voor topdammers om hun berekeningen uit te voeren, en de toeschouwer kan bij een bezoek aan het toernooi twee keer zoveel partijen zien als ie een dag gaat kijken en omdat het toch sneller gaat is het zeker spannender. Ik geloof er zeker in dat dit een prima ontwikkeling is voor dammen als sport.
Dat het als neveneffect ook nog eens gevolg zal hebben voor het remise percentage is meegenomen want dat er meer beslissingen vallen lijkt me wel zeker.
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] Leuk dat mijn provocatie met 30-7 direct opgepakt wordt. Het samenvoegen van twee groepen was een grapje hoor. Maar ik denk toch dat we voorzichtig mogen vaststellen dat er een meerderheid voor te vinden zou kunnen zijn (is dat voorzichtig genoeg) en dat het dus aan de tijd is om het de betrokkenen voor te leggen. Misschien kunnen we zomaar plots de vaart krijgen in ons spel en daarmee de spanning opvoeren en toeschouwer een prezier doen, het remise percentage terugdringen, tijd op de dam kalender winnen, geld verdienen en wat al niet meer.GuidoB wrote:Is de stand niet 14-24? Mensen die meer onderzoek willen, zijn toch tegen volgens de Dieterse enqueteringsmethode?Dieter wrote:30-7 is hier voorlopig een prima resultaat.
-
Als bondsraadslid kan ik wel een balletje opgooien over deze kwestie, aan de hand van deze mini-enquête.Dieter wrote:[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] Leuk dat mijn provocatie met 30-7 direct opgepakt wordt. Het samenvoegen van twee groepen was een grapje hoor. Maar ik denk toch dat we voorzichtig mogen vaststellen dat er een meerderheid voor te vinden zou kunnen zijn (is dat voorzichtig genoeg) en dat het dus aan de tijd is om het de betrokkenen voor te leggen. Misschien kunnen we zomaar plots de vaart krijgen in ons spel en daarmee de spanning opvoeren en toeschouwer een prezier doen, het remise percentage terugdringen, tijd op de dam kalender winnen, geld verdienen en wat al niet meer.GuidoB wrote:Is de stand niet 14-24? Mensen die meer onderzoek willen, zijn toch tegen volgens de Dieterse enqueteringsmethode?Dieter wrote:30-7 is hier voorlopig een prima resultaat.
Ik begin zelf ook wel te voelen voor het Russische tijdschema.
Wat vind jij van dit idee, Guido, ik heb je er nog niet over gehoord.
Ik heb gestemd dat ik het niets vind. Dat is eigenlijk alleen maar gebaseerd op wat ik er zelf van zou vinden als ik ermee zou moeten spelen. Ten eerste vind ik een tijdcontrole na 1.5 uur niet prettig. We spelen in de WHDB-clubcompetitie ook 50 zetten in 1.5 uur en het levert echt een hoop tijdnood op. Ten tweede duurt een partij nog altijd 4 uur. Twee partijen van 4 uur op een dag is heel erg zwaar. We hebben laatst het WK blinddammen gehad in Schiedam. Dat was op een dag een potje rapid (minder zwaar dan een gewone partij) en een pot blinddammen (veel zwaarder dan een gewone partij). Er waren heel veel spelers die dat niet vol hielden. Het gevolg was een ernorme hoeveelheid blunders. Dat werd natuurlijk versterkt doordat het blind was, maar ik denk dat je dit bij een NK ook gaat krijgen als je dit systeem invoert. Dit hoef je niet als een nadeel te zien, maar de kwaliteit van de partijen in het toernooi zal denk ik drastisch omlaag gaan. En dat vind ik jammer.Eric van Dusseldorp wrote:Wat vind jij van dit idee, Guido, ik heb je er nog niet over gehoord.
Ik heb van nog niet één NK-deelnemer gehoord dat hij graag met dit systeem zou willen spelen. Niemand heeft hier op dit forum gereageerd. Nu moet ik zeggen dat ik het ze zelf ook nog niet heb gevraagd. Ik zal dat eens doen.
-
Ik vind het een uitstekend idee om de volgende redenen:Eric van Dusseldorp wrote:Zijn er nog stemmers en/of argumenten?
Als bondsraadslid wil ik wel eens een balletje opgooien over dit onderwerp.
1) Het voegt extra relevante sport-elementen toe aan het NK dammen: verregaand uithoudings- en concentratievermogen
2) Het zal leiden tot extra bloedvergieten/ drama
3) Het maakt het NK eenvoudiger te organiseren
4) Topspelers met een goede baan/ studenten hoeven minder vakantiedagen te reserveren om toch mee te doen (Jansen, Prosman, mogelijk studenten als vd Akker e.d.)
Verder zijn er nog wat negatieve argumenten tov het huidige NK formaat:
1) Het is langdradig
2) Het bevordert 100% remisedagen, met name in het begin vh toernooi
3) Het kost extra geld om eea zo lang te huisvesten