NK2005 (DG Het Noorden 100jaar)

Discussies over damsport (in het Nederlands)
PeterHt

Post by PeterHt » Wed Apr 06, 2005 13:15

Jacques PERMAL wrote:The big number of draws is unexpected : almost 100% !!!

I forgive the internet problems because it isn't easy to organize competitions. Remember that organizers are just volunteers.

But could we forgive the number of draws after 3 rounds ? I don't think so..... Be sure : It is a bad publicity for our game.
Het rare is dat de dammers zelf voor niet-positieve publiciteit zorgen:

Harm Wiersma (De Telegraaf, 3 april 2005): 'Louter remises bij start NK dammen'

Egbert van Hattem (De Volkskrant, 4 april 2005): 'Louter remisepartijen in openingsronde NK dammen'

Bert Dollekamp (Dagblad van het Noorden, 6 april 2005): 'Remisespook waart rond op NK dammen'

Het is toch ook mogelijk om in de kop van een kranteartikel juist de aandacht te vestigen op de strijd die wel geleverd is...
(Ik ben trouwens benieuwd wie de koppen op teletekst maakt; misschien kan de organisatie bij het doorgeven van de uitslagen zelf een kop meeleveren)

Om nog even op het Corus Toernooi, waarover Steenslag al schreef, terug te komen: er waren daar diverse ronden met slechts een of twee beslissingen en volgens mij is er in de schaakwereld en in de publiciteit vervolgens geen nieuws verschijnen waarin de remisepartijen als storend werden beschouwd.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Wed Apr 06, 2005 13:26

Players in FRANCE react about site and results in FFJD FORUM.

here :
http://ffjd.free.fr/site/forum/forum-su ... d_msg=1803

Translation in dutch is possible here :

http://www.lexilogos.com/neerlandais_la ... naires.htm
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed Apr 06, 2005 13:33

PeterHt wrote:Het is toch ook mogelijk om in de kop van een kranteartikel juist de aandacht te vestigen op de strijd die wel geleverd is...
Bekijk het positief. Zolang een remiseregen nog de krantenkoppen haalt, wordt het kennelijk als iets bijzonders gezien. 't Is pas erg als er staat: Winstpartij in NK dammen!

PeterHt

Post by PeterHt » Wed Apr 06, 2005 13:40

Jan Pieter wrote:
PeterHt wrote:Het is toch ook mogelijk om in de kop van een kranteartikel juist de aandacht te vestigen op de strijd die wel geleverd is...
Bekijk het positief. Zolang een remiseregen nog de krantenkoppen haalt, wordt het kennelijk als iets bijzonders gezien. 't Is pas erg als er staat: Winstpartij in NK dammen!
Inderdaad, hoewel niet-dammers de damwereld waarschijnlijk slechts kennen van de 'remisespoken' en 'remiseregens'. Dat beeld mag m.i. wel iets ten goede veranderen.

Bosje

Post by Bosje » Wed Apr 06, 2005 13:52

PeterHt wrote: Het rare is dat de dammers zelf voor niet-positieve publiciteit zorgen:
Het zijn ook de dammers zelf die er het meest last van hebben. Mensen uit mijn omgeving die het dammen volgen weten allang dat er veel remise gespeeld wordt. Het zal hun een zorg zijn.

Schakers hebben trouwens ook al jaren onvrede over de remisemarge in het schaken. Dit kwam tijdens een match tussen Kasparov en Kramnik enkele jaren geleden heel duidelijk naar voren. Die rare barrage dat een speler 5 minuten tijd krijgt en per se moet winnen, en de tegenstander 3 minuten krijgt en aan remise genoeg heeft is bijvoorbeeld al een noodsprong uit de schaakwereld.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed Apr 06, 2005 13:57

PeterHt wrote:Om nog even op het Corus Toernooi, waarover Steenslag al schreef, terug te komen: er waren daar diverse ronden met slechts een of twee beslissingen en volgens mij is er in de schaakwereld en in de publiciteit vervolgens geen nieuws verschijnen waarin de remisepartijen als storend werden beschouwd.
Toch wel. Ligterink schrijft er in de Volkskrant nu en dan over. Ook in de schaakwereld lever er allerlei malle en minder malle ideeen om er iets tegen te doen.
http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=26858#26858
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

PeterHt

Post by PeterHt » Wed Apr 06, 2005 14:01

Bosje wrote:
PeterHt wrote: Het rare is dat de dammers zelf voor niet-positieve publiciteit zorgen:
Het zijn ook de dammers zelf die er het meest last van hebben. Mensen uit mijn omgeving die het dammen volgen weten allang dat er veel remise gespeeld wordt. Het zal hun een zorg zijn.
Het gaat er hier om hoe je je sport verkoopt en hoe je wilt dat de damsport in het nieuws komt.

Het gaat hier niet om het aantal remises dat er valt (en de eventuele oplossingen). Persoonlijk vind ik dat er tijdens dit NK in het algemeen flink gestreden wordt en de remises zijn dan ook zeker geen grootmeesterremises.

PeterHt

Post by PeterHt » Wed Apr 06, 2005 14:06

Eric Sanders wrote:
PeterHt wrote:Om nog even op het Corus Toernooi, waarover Steenslag al schreef, terug te komen: er waren daar diverse ronden met slechts een of twee beslissingen en volgens mij is er in de schaakwereld en in de publiciteit vervolgens geen nieuws verschijnen waarin de remisepartijen als storend werden beschouwd.
Toch wel. Ligterink schrijft er in de Volkskrant nu en dan over. Ook in de schaakwereld lever er allerlei malle en minder malle ideeen om er iets tegen te doen.
http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=26858#26858
Okee, zo goed ben ik nou ook weer niet geinformeerd... Ik bedoelde te zeggen dat ik als niet-schaker op teletekst geen koppen lees over vele saaie remises in het Corus Toernooi. Het algemene beeld dat je krijgt door koppen te snellen levert verschillen op tussen dammen en schaken.
En wanneer er dus bij beide sporten een remiseprobleem schijnt te bestaan betekent dit dus een verschil in de wijze van publiciteit.

Bosje

Post by Bosje » Wed Apr 06, 2005 14:19

PeterHt wrote: Okee, zo goed ben ik nou ook weer niet geinformeerd... Ik bedoelde te zeggen dat ik als niet-schaker op teletekst geen koppen lees over vele saaie remises in het Corus Toernooi. Het algemene beeld dat je krijgt door koppen te snellen levert verschillen op tussen dammen en schaken.
En wanneer er dus bij beide sporten een remiseprobleem schijnt te bestaan betekent dit dus een verschil in de wijze van publiciteit.
Weet ik niet. Als er iets over dammen staat, trek je je dat veel meer aan. Maar het kan ook komen doordat het probleem niet even groot is voor beide sporten.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Apr 06, 2005 14:22

PeterHt wrote: Om nog even op het Corus Toernooi, waarover Steenslag al schreef, terug te komen: er waren daar diverse ronden met slechts een of twee beslissingen en volgens mij is er in de schaakwereld en in de publiciteit vervolgens geen nieuws verschijnen waarin de remisepartijen als storend werden beschouwd.
Misschien niet naar aanleiding van het Corustoernooi, maar ook in de schaakwereld wordt de laatste tijd heftig gediscussieerd over het grote aantal remises. Ligterink heeft daar onlangs nog over geschreven in zijn schaakrubriek in de Volkskrant. Overigens is het remiseprobleem in het topschaken nog lang niet zo groot als bij het topdammen.

Dieter

Post by Dieter » Wed Apr 06, 2005 14:25

PeterHt wrote:

I forgive the internet problems because it isn't easy to organize competitions. Remember that organizers are just volunteers.

But could we forgive the number of draws after 3 rounds ? I don't think so..... Be sure : It is a bad publicity for our game.

Egbert van Hattem (De Volkskrant, 4 april 2005): 'Louter remisepartijen in openingsronde NK dammen'

Bert Dollekamp (Dagblad van het Noorden, 6 april 2005): 'Remisespook waart rond op NK dammen'

Het is toch ook mogelijk om in de kop van een kranteartikel juist de aandacht te vestigen op de strijd die wel geleverd is...
(Ik ben trouwens benieuwd wie de koppen op teletekst maakt; misschien kan de organisatie bij het doorgeven van de uitslagen zelf een kop meeleveren)

Om nog even op het Corus Toernooi, waarover Steenslag al schreef, terug te komen: er waren daar diverse ronden met slechts een of twee beslissingen en volgens mij is er in de schaakwereld en in de publiciteit vervolgens geen nieuws verschijnen waarin de remisepartijen als storend werden beschouwd.
Een kop had natuurlijk ook kunnen zijn "gemiste kansen bij NK" of "favorieten missen kans voor open doel"of "remises gevolg van blunders"en dan vooral schrijven over de gewonnen posities die verprutst werden, een verhaal wellicht opgeleukt met enkele kernachtige uitspraken van de spelers zelf over hun missers. Ik kan me voorstellen dat Marino wel een tekst paraat had toen hij zijn misser bewust is geworden.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Wed Apr 06, 2005 14:27

Dieter wrote:
PeterHt wrote:

Een kop had natuurlijk ook kunnen zijn "gemiste kansen bij NK" of "favorieten missen kans voor open doel"of "remises gevolg van blunders"en dan vooral schrijven over de gewonnen posities die verprutst werden, een verhaal wellicht opgeleukt met enkele kernachtige uitspraken van de spelers zelf over hun missers. Ik kan me voorstellen dat Marino wel een tekst paraat had toen hij zijn misser bewust is geworden.
Ja hoor,: " Ik win er nog wel een paar"
......door politie en dominee geweerd.....

Podgorny

Post by Podgorny » Wed Apr 06, 2005 14:47

Zoals jullie vast gemerkt hebben gaat het nu stukken beter met de website. Twee partijen worden tamelijk live bijgehouden. De eerste analyses van Rik Keurentjes zijn geplaatst!!
Op dit moment zijn twee DamZ-reporters aan de slag, binnenkort kunnen jullie op www.damz.nl lezen wat zij van dit toernooi vinden.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Wed Apr 06, 2005 14:55

Podgorny wrote:Zoals jullie vast gemerkt hebben gaat het nu stukken beter met de website. Twee partijen worden tamelijk live bijgehouden. De eerste analyses van Rik Keurentjes zijn geplaatst!!
Op dit moment zijn twee DamZ-reporters aan de slag, binnenkort kunnen jullie op www.damz.nl lezen wat zij van dit toernooi vinden.
Het is misschien ook leuk om te weten wat het tijdverbruik is van de spelers bij de partijen. En waarom worden er maar 2 partijen semi-live weergegeven ?
......door politie en dominee geweerd.....

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 06, 2005 15:50

Podgorny wrote:Zoals jullie vast gemerkt hebben gaat het nu stukken beter met de website. Twee partijen worden tamelijk live bijgehouden. De eerste analyses van Rik Keurentjes zijn geplaatst!!
http://www.nkdammen2005.nl/
Mooie foto's ook Martijn! Wie heeft ze gemaakt, jij of Paul Wijninga?

Post Reply