Volgens mij heb je wel gelijk Wieger. Dat zijn tien zeer strijdbare grootmeesters. Een andere kant van Rob Clerc heeft het in zijn rubriek in het AD ook regelmatig over de vlucht die het dammen de afgelopen decennia heeft genomen.Wieger Wesselink wrote:Dat er sprake is van 'Nieuwe Zakelijkheid' lijkt me onzin. Als ik naar de top tien van de ratinglijst kijk zou ik eerder zeggen dat het qua strijdlust vooruit gegaan is vergeleken met de jaren 70 en 80. Ik ben eigenlijk wel benieuwd tot welke categorie Clerc zichzelf rekent.Hanco Elenbaas wrote: Frank Verdel zal wel geabonneerd zijn op het Algemeen Dagblad. Rob Clerc hamert er in zijn rubriek in het AD Magazine regelmatig op hoe saai de grootmeesters van tegenwoordig wel niet spelen, vergeleken bij hun collega's van de jaren zeventig en tachtig. Rob Clerc verafschuwt de Nieuwe Zakelijkheid van vandaag de dag.
Vroeger werd er tenminste ècht gedamd, is een van de stellingen van Rob Clerc.
1 Sijbrands Ton 2462
2 Georgiev Alexander 2446
3 Chizhov Alexei 2431
4 Clerc Rob 2416
5 Schwarzman Alexander 2409
6 Baliakine Alexander 2407
7 Valneris Guntis 2402
8 Thijssen Kees 2398
9 Wiersma Harm 2397
10 Getmanski Alexander 2393
Maar de grootmeesters van tegenwoordig zullen nog heel wat aan hun PR moeten doen. Toen in Amersfoort vorige week dat persbericht van Frank Teer onder ogen kwam van de deelnemers aan het ADG-toernooi, steeg er een hoongelach op.
Je had een kerkkoor kunnen vormen van allen die (net als Frank Verdel) vonden dat we hier te doen hebben met een groepje laffe honden, te schijterig om op winst te spelen tegen elkaar.
Dus als de grootmeesters van tegenwoordig weer serieus genomen willen worden, zullen ze misschien eerst ervoor moeten zorgen dat het publiek hen bijvoorbeeld niet meer kan betrappen op het veel te snel remise geven van hun partijtjes, vaak al voor de partij afgesproken.
In Amersfoort hoorde ik ook dat tijdens het 7de Bijlmertoernooi in 2003 één grootmeester liefst drie keer al remise had geregeld nog voordat de partij begonnen was en deze persoon mocht dit 8ste Bijlmertoernooi gewoon weer meedoen! Sijbrands-Clerc remise in 10 minuten vind ik wel begrijpelijk, maar kan aan het grote publiek ook niet verkocht worden, net zo min als het in-no-time naar remise schuiven, zonder enige strijd, tussen de toppers in bijvoorbeeld het 24ste ADG-toernooi.