WK blinddammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Michele_Borghetti

Post by Michele_Borghetti » Fri May 06, 2005 02:00

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 06, 2005 08:50

steenslag wrote:Volgens Andreas Kuijken zijn de spelers inderdaad zeer vermoeid. Hij pleit voor het inlassen van een rustdag, maar dat is organisatorisch waarschijnlijk moeilijk te realiseren. Het systeem waarbij de spelers de zetten op een laptop invoeren wordt nogal gemist- die post-it-plakkertjes voldoen nauwelijks. Ook zijn de 30 Fisher-seconden nauwelijks voldoende om een zet te lezen en schriftelijk te beantwoorden. Wiersma, die met Georgiev met de enige functionerende laptops speelde raakte de hele positie kwijt in tijdnood toen de software vastliep- hij was er behoorlijk stuk van.

Image

Hier toont Wiersma hoofdsponsor Jan van Stigt Thans waar het mis ging.

Nieuwe foto's:
http://www.flickr.com/photos/steenslag/ ... rie2/show/
Serie 1+Serie 2, dwz alle foto's:
http://www.flickr.com/photos/steenslag/ ... 9680/show/
steenslag wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Image
Scheidsrechter Henk de Witt ziet er vermoeider uit dan de spelers.
Kun je iets vertellen over de partij Georgiev-Wiersma, Henk? Kwam Harm in erg grote tijdnood?
Als ik de honneurs mag waarnemen: 2 minuten +30sec voor de rest van de partij toen de laptop het begaf.
De Telegraaf, 6 mei 2005

Russische damtop beheerst WK

Image

SCHIEDAM, vrijdag
Wereldkampioen Alexander Georgiev heeft in de vijfde en de zesde ronde bij het Van Stigt Thans WK blinddammen de optimale score gehaald. In de beslissende fase van een magistrale wederzijdse opsluitingpartij tegen Anatoli Gantwarg nam de Rus een verrassende doorbraakmanoeuvre, die in tijdnood tot een beslissing leidde.

Gantwarg gaf in een strategisch verloren positie per abuis twee schijven weg, omdat hij de stand niet meer helder op het netvlies had. Het succes van de Russen werd compleet door de dubbele zege van Russisch kampioen (en oud-wereldkampioen ) Alexander Schwarzman op de Senegalees Ndiaga Samb.
Georgiev was in de zesde ronde erg fortuinlijk met zijn dubbele zege op Wiersma. In de rapidpartij bleef de Fries te lang op winst spelen, waardoor hij in betere klassieke positie verprutste. De blindpartij verliep nog meer desastreus, omdat in hevige tijdnood een computerstoring normaal verder spelen onmogelijk maakte. Wiersma raakte in een remisepositie de draad kwijt en verloor.
De oud-wereldkampioen vond dit een blamage voor het toernooi, waarbij de nederlagen van de oud-kampioenen Alexei Tsjizjov en Anatoli Gantwarg deze indruk alleen maar versterkten. Gantwarg gaf vijf schijven weg in zijn partij tegen Kees Thijssen en Tsjizjov liet Heusdens naar dam slaan. Grootmeesters zijn blijkbaar niet onfeilbaar, vooral als het systeem het begeeft.

Image
Georgiev, Tsjizjov en Schwarzman in Schiedam

WK blinddammen. Rapid. Vijfde ronde: Heusdens – Wiersma 0-2, Tsjizjov – Thijssen 1-1, Samb – Schwarzman 0-2, Georgiev – Gantwarg 2-0. Zesde ronde: Thijssen – Gantwarg 0-2, Wiersma – Georgiev 0-2, Clerc – Samb 2-0, Heusdens – Tsjizjov 1-1.
Stand aan kop: 1. Georgiev 8-5, 2. Schwarzman 7-5, 3. Thijssen 7-6.

Blinddammen. Vijfde ronde: Wiersma – Heusdens 1-1, Thijssen – Tsjizjov 1-1, Schwarzman – Samb 2-0, Gantwarg – Georgiev 0-2. Zesde ronde: Gantwarg – Thijssen 0-2, Georgiev – Wiersma 2-0, Samb – Clerc 0-2, Tsjizjov – Heusdens 0-2.
Stand aan kop: 1. Georgiev 8-5, 2. Schwarzman 7-5, 3 Heusdens en Thijssen 6-7

Klareveld

Post by Klareveld » Fri May 06, 2005 09:15

Hanco - kun je ook die prachtige foto van georgiev plaatsen die de Telegraaf bedacht had... wat een schande!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 06, 2005 09:44

Klareveld wrote:Hanco - kun je ook die prachtige foto van georgiev plaatsen die de Telegraaf bedacht had... wat een schande!
Het is mager, heeft een bril en denkt na, dus dat moet Georgiev zijn, dacht de sportfotoredakteur van De Telegraaf. Vergeef het maar, want er is tegenwoordig niet een landelijk dagblad dat zoveel aandacht besteedt aan dammen als De Telegraaf.
De Telegraaf wrote: Image
• Alexander Georgiev

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri May 06, 2005 10:47

Hanco Elenbaas wrote:http://img18.echo.cx/img18/9661/georgie ... 5059br.png[/img]
Scheidsrechter Henk de Witt ziet er vermoeider uit dan de spelers.
Iets te veel eer, ik was slechts nederig noteur van Belangrijke Zetten. De heer links, staand, is de ware arbiter. Hoofdarbiter zelfs, zijn naam is Frank Teer.
De foto toont inderdaad een vermoeide noteur en twee frisse spelers. Dit onderbouwt mijn stelling 'Blinddammen kan iedereen, het nauwkeurig noteren van zetten, da's geheel andere thee'. Mijn lobby om naast het attractiviteitsklassement een nauwkeurigheidsklassement in te stellen voor noteurs, uiteraard gedoteerd met flinke geldprijzen, is echter nog niet succesvol geweest. Hoewel ik bij arbiter Frank Teer iedere dag iets meer begrip voor mijn idee meen waar te nemen. En het lijntje van de heer Teer naar de heer Van Stigt Thans is kort, dus wie weet... Ook mijn pogingen om te delen in prijzen voor attractieve partijen die door mijn nederige arbeid mogelijk zijn gemaakt hebben nog geen geld in de lade gebracht. Een enkele grootmeester schonk mij wel een innemende glimlach, dus ook hier is het hoop die mij doet leven.

Overigens is bovenstaande foto genomen op het moment dat de computer haperde bij het doorgeven van de zetten. Toen het euvel na vijf minuten nog niet verholpen was, besloot Frank Teer de partij voort te zetten door middel van briefjes. Harm verloor en weet zijn nederlaag aan de overgang van computer naar briefje.
Ik kan me zijn emotie heel goed voorstellen. 's Avonds liep hij echter nog steeds te mokken, wat mij eerlijk gezegd een beetje tegenviel van deze grootheid in de damsport. Georgiev zette Harm op grootse wijze onder druk. Harm had op het laatst remise kunnen maken, maar maakte in tijdnood een foutje. Dit had ook te maken met het feit, dat Georgiev voor een blindpartij onwaarschijnlijk snel zijn zetten afgaf. Dit mag men hem op geen enkele manier verwijten is mijn mening. Anders was gebeurd wat al talloze malen is gebeurd en wat onze damsport in een zo negatief licht plaatst. De veel betere speler (althans in een bepaalde partij) wordt niet beloond omdat er bijna altijd wel een remisegaatje is.

Het attractiviteitsklassement zorgt overigens voor veel onvrede bij de Russische spelers, met name Tsjizjov en Georgiev. Zij spelen hun strategische spel om te winnen. De criteria voor attractiviteit zijn 'vindingrijkheid, scherpte, originaliteit en sensatonaliteit'. Deze criteria zouden eventueel van toepassing kunnen zijn op een uit strategisch oogpunt prachtige partij die de (zeer) gevorderde dammer in verrukking brengt, maar waarvan de finesses de minder gevorderde dammer ontgaan. In de praktijk worden vooral de spelers die het bord voor iedereen zichtbaar in 'lichterlaaie' zetten, beloond. Gisteren werd de rapidpartij Clerc-Samb het hoogst gewaardeerd, met name door de zeer originele, riskante partij-opzet van Samb. Rob Clerc hield een gloedvol betoog om zijn tegenstander Samb hoger te belonen voor deze partij in het individuele klassement. 'Samb verraste mij bijna elke zet met iets nieuws. Er zat een zet bij die ik de laatste 20 jaar niet heb gezien'. Rob zette de stand op het bord en liet de zet zien. Op dat moment kwam Schwarzman het podium op. Hij liet zien dat Samb in plaats van die zeer originele zet te spelen op een meer bekende manier strategisch had kunnen winnen. Hetgeen Tsjizjov, die naast mij zat, met een cynisch glimlachje het commentaar ontlokte 'Originele zet was dus eigenlijk gewoon blunder'.
Eerder op de dag, toen ik Georgiev complimenteerde met zijn voorlopige eerste plaats, had deze al met een soortgelijk cynisch lachje gereageerd. 'Ja, maar ik speel niet attractief!'

Sommige spelers moeten dus heel erg wennen aan het idee dat spektakel meer beloond wordt dan punten. Voor het publiek is het schitterend. Na hun twee partijen moeten de grootmeesters nog een derde keer aan de bak om duidelijk te maken waarom hun prestatie of die van een collega meer beloond zou moeten worden. Hier kan geen mediatraining tegen op. Nog nooit heb ik grootmeesters zo helder en soms ook met humor voor een publiek de highlights van een partij zien presenteren. Hoe vaak heb ik niet tegen de ruggen van twee tegen elkaar mompelende grootmeesters aangekeken, terwijl achter die ruggen schijven vliegensvlug van plaats wisselden.
Ron Heusdens stal wat mij betreft de show door te betogen dat zijn blindpartij tegen Tsjizjov de hoogste beloning verdiende. Terwijl Ron volgens vriend en vijand gewoon langzaam naar de rand was gedreven, was er volgens hemzelf sprake geweest van een alomvattend omsingelingsplan dat ook nog eens werd bekroond met een overwinning op de negenvoudige wereldkampioen. Het betoog van Ron leidde niet tot een hogere waardering, maar had wel amusementswaarde.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Fri May 06, 2005 13:22

Harm wordt niet serieus genomen en vertrekt dus.
Hans Jansen de judas.
Attractiviteit voor alles. De Russen weten best dat dit bij Hollanders schijnheilige voortrekkerij betekent. Kees gaat snel accoord met remise? Punten! Kees geeft 2 schijven weg? Punten! Kees heeft een zet verkeerd gelezen? (dat zegt ie) Punten!

Klareveld

Post by Klareveld » Fri May 06, 2005 16:50

Aiaiaiai.

Weglopen van een toernooi... dat kan toch niet! Zelfs niet alsje Wiersma heet en zelfs niet als dit soort pech je overkomt. Zeer teleurstellend.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Fri May 06, 2005 17:08

Henk de Witt heeft ook het laatste laptopnetwerkje stukgemaakt.
Wiersma en Georgiev moeten wachten en dan in alle haast wat met post-it-blaadjes rommelen.
Dat is geen puinhoop, maar een blamage.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri May 06, 2005 18:03

Ben Anoniem wrote:Henk de Witt heeft ook het laatste laptopnetwerkje stukgemaakt.
Ik ontken alles, zelfs dat ik Henk de Witt heet. De enveloppe die ik voor de partij van Georgiev kreeg bevatte geen roebels, maar gedichten van... je weet wel van die beroemde Russische dichter.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri May 06, 2005 19:10

Een dammer die een partij verliest.
Neen, een grootmeester!
Neen, een zesvoudig wereldkampioen.
HIj verliest een dampartij!
Wat?
Hij verliest twee dampartijen achter elkaar!
Dan stapt een echte dammer op!
Waar is mijn recht op remise gebleven?
Ik doe niet meer mee.
Last edited by Kosmos on Fri May 06, 2005 19:13, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Post by Kosmos » Fri May 06, 2005 19:12

Ben Anoniem wrote:Harm wordt niet serieus genomen en vertrekt dus.
Hans Jansen de judas.
Attractiviteit voor alles. De Russen weten best dat dit bij Hollanders schijnheilige voortrekkerij betekent. Kees gaat snel accoord met remise? Punten! Kees geeft 2 schijven weg? Punten! Kees heeft een zet verkeerd gelezen? (dat zegt ie) Punten!
Als het Sijbrands was geweest had Bennie Betweter heel andere geluiden laten horen...
Bennie Betweters objectiviteit:

Ton is niet ok no matter what
Harm is ok no matter what

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Fri May 06, 2005 21:19

Uiteraard verdient Harm het voordeel van de twijfel.
Suggereren dat hij niet tegen zijn verlies kan, is beneden peil.

Frank Teer had in de ontstane chaos niet moeten laten doorspelen.

Kosmos

Post by Kosmos » Fri May 06, 2005 21:22

Ben Anoniem wrote:Uiteraard verdient Harm het voordeel van de twijfel.
Suggereren dat hij niet tegen zijn verlies kan, is beneden peil.

Frank Teer had in de ontstane chaos niet moeten laten doorspelen.
Hans Jansen een judas noemen, dát is stijlvol.
Je zult maar Bennie Betweter als fan hebben, brrrrrrrrr....
Dat gun je Wiersma dan ook weer niet!

Wiersma helpt het WK blind om zeep met zijn actie!
Last edited by Kosmos on Fri May 06, 2005 21:36, edited 1 time in total.

Klareveld

Post by Klareveld » Fri May 06, 2005 21:27

Wat vinden andere forumdeelnemers van het vertrek van Wiersma?

Ik vind het, ongeacht het voorval, een zeer teleurstellende en ook domme actie van Harm. Hij is toch een beetje van zijn voetstuk gevallen.

tijdnood

Post by tijdnood » Fri May 06, 2005 21:42

wat waren eigenlijk de preciese redenen van het vertrek van Harm?

Post Reply