WHDB-kampioenschap 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie gaat het WHDB-kampioenschap 2004 winnen?

Guido van den Berg
1
2%
Ton Burgerhout
0
No votes
Jaap van Galen
2
4%
Fred Ivens
9
18%
Frits Luteyn
7
14%
Dirk van Schaik jr.
13
27%
Peter van der Stap
6
12%
Patrick Stork
5
10%
Robin Vogelaar
1
2%
Henk de Witt
5
10%

Total votes: 49

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Sep 20, 2004 11:16

Gerard de Groot wrote:Henk, je overdrijft, wat een taal... Je komt zeker net terug uit de kroeg? Dat is natuurlijk geen goede voorbereiding voor de match tegen WSDV (ja, achteraf kun je natuurlijk alles goed praten). Neem een voorbeeld aan mij. Ik ga na de wedstrijd naar de kroeg. Maar goed, ik wilde even zeggen die ik 'pitbull' te veel eer vind. Weltrusten
Ik geloof onmiddellijk dat jouw wedstrijdvoorbereiding een stuk serieuzer is dan de mijne Gerard. Inderdaad kwam ik uit het cafe, maar in twee uur tijd slechts twee Belgische biertjes gedronken. 'Postil' heette dat biertje geloof ik. Het werd mij door een goede kennis aanbevolen, die toevallig ook in het cafe aanwezig was. Goed biertje, ik heb bewust niet de triple genomen, maar de dubbel. En een flinke schaal noten daarbij. Ik was daar namelijk met een nieuwe potentiele sponsor voor damactiviteiten en vond dat ik een beetje helder moest blijven. De sponsor vond het ook een goed biertje.
Goed gesprek, ziet er veelbelovend uit!
Natuurlijk is pitbull te veel eer voor ratje Eric van Dusseldorp. Overdrijven is ook een kunst. Pitbullratje dan, bestaat zo'n beestje? Jij herinnert je toch nog wel de 'enorme druk' die Eric op mij uitoefende om op het forum bij wijze van compromis akkoord te gaan met het plusje? De druk werd haast immens. 'Je weet wel waarom', sprak Eric mysterieus en daardoor des te dreigender. Ondanks een stuk of tien aanmaningen en een laatste waarschuwing van Eric, weerstond ik de druk. Nou dat heb ik geweten, ik weet nu 'waarom'.
A propos ik hoorde uit doorgaans welingelichte bondsraadskringen dat men in de Bondsraad niet direct tot schorsing van Eric wil overgaan, maar wel overweegt zijn stem in de toekomst voor een halfje te laten tellen. En tevens een apart bankje in bestelling heeft, het zogenaamde 'achteraf bankje' waarop Eric bij vergaderingen, enigszins afgescheiden van de rest dient plaats te nemen. Jij bent doorgaans goed geinformeerd. Klopt dit?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Sep 20, 2004 11:33

Henk de Witt wrote:Wat hoor ik nou, kom jij regelmatig in mijn buurtkroeg? Hoe zie je er uit? De volgende keer zal ik Frank Teer meenemen.
Het is de fmjd-kroeg, een beetje duistere kroeg waar je elkaar niet ziet, waar je ook nog voor je eigen drank moet zorgen, maar waar wel stevig wordt gediscussieerd. Zou leuk zijn als je Frank Teer de volgende keer meeneemt. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Sep 20, 2004 11:43

Lastig dilemma sta ik voor. Volgens Henk ben ik weer helemaal terug bij af en das helemaal niet leuk. Ik loop veel te veel achter het gedachtengoed van die onethische rat Van Dusseldorp aan. Sorry Eric, de druk wordt me te groot nu. Ik moet je helaas laten vallen als een baksteen. Al jouw persoonlijke aanvallen op die goedwillende Henk zaait slechts verdeeldheid. Sorry ook Reiger dat ik jou een slaaf noemde, ik ben zelf een slaaf, helemaal gehersenspoeld door de antis. Dank je Henk dat je me gered hebt van mijn slechte gedachten, vanaf nu zal ik trouw overal jouw bondgenoot zijn. Jii bent in mijn ogen ook niet langer de woordvoerder van de DT, dat ben ik nu zelf. DT in de ereklasse en hoofdklasse die voortaan op zaterdag gespeeld gaat worden. De overige wedstrijden zijn op zondag.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Sep 20, 2004 13:00

Henk de Witt wrote:
Gerard de Groot wrote:Henk, je overdrijft, wat een taal... Je komt zeker net terug uit de kroeg? Dat is natuurlijk geen goede voorbereiding voor de match tegen WSDV (ja, achteraf kun je natuurlijk alles goed praten). Neem een voorbeeld aan mij. Ik ga na de wedstrijd naar de kroeg. Maar goed, ik wilde even zeggen die ik 'pitbull' te veel eer vind. Weltrusten
Ik geloof onmiddellijk dat jouw wedstrijdvoorbereiding een stuk serieuzer is dan de mijne Gerard. Inderdaad kwam ik uit het cafe, maar in twee uur tijd slechts twee Belgische biertjes gedronken. 'Postil' heette dat biertje geloof ik. Het werd mij door een goede kennis aanbevolen, die toevallig ook in het cafe aanwezig was. Goed biertje, ik heb bewust niet de triple genomen, maar de dubbel. En een flinke schaal noten daarbij. Ik was daar namelijk met een nieuwe potentiele sponsor voor damactiviteiten en vond dat ik een beetje helder moest blijven. De sponsor vond het ook een goed biertje.
Goed gesprek, ziet er veelbelovend uit!
Natuurlijk is pitbull te veel eer voor ratje Eric van Dusseldorp. Overdrijven is ook een kunst. Pitbullratje dan, bestaat zo'n beestje? Jij herinnert je toch nog wel de 'enorme druk' die Eric op mij uitoefende om op het forum bij wijze van compromis akkoord te gaan met het plusje? De druk werd haast immens. 'Je weet wel waarom', sprak Eric mysterieus en daardoor des te dreigender. Ondanks een stuk of tien aanmaningen en een laatste waarschuwing van Eric, weerstond ik de druk. Nou dat heb ik geweten, ik weet nu 'waarom'.
A propos ik hoorde uit doorgaans welingelichte bondsraadskringen dat men in de Bondsraad niet direct tot schorsing van Eric wil overgaan, maar wel overweegt zijn stem in de toekomst voor een halfje te laten tellen. En tevens een apart bankje in bestelling heeft, het zogenaamde 'achteraf bankje' waarop Eric bij vergaderingen, enigszins afgescheiden van de rest dient plaats te nemen. Jij bent doorgaans goed geinformeerd. Klopt dit?
Jemig de pemig die Henk toch.

De laatste anderhalve dag heb je liefst negen persoonlijke beledigingen aan mijn adres geuit. Dat is een verbetering van jouw persoonlijke record en dat stond al zo scherp!

En er staat maar één belediging van mij aan jouw adres tegenover. Dus je hebt er nog acht tegoed. Wil je ze allemaal tegelijk naar je hoofd geslingerd krijgen of zal ik ze tactisch doceren, zo één per twee dagen.

Enne, over dat halfje, leuk bedacht natuurlijk. Maar als alle dammers die voor het internationale spel zijn een halve stem hebben, en de DT-vrienden een hele, dan krijgt het internationale spel toch de meerderheid van de stemmen. Maak je daar maar geen zorgen over, Henk.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Sep 20, 2004 18:25

Eric van Dusseldorp wrote: Jemig de pemig die Henk toch.

De laatste anderhalve dag heb je liefst negen persoonlijke beledigingen aan mijn adres geuit. Dat is een verbetering van jouw persoonlijke record en dat stond al zo scherp!

En er staat maar één belediging van mij aan jouw adres tegenover. Dus je hebt er nog acht tegoed. Wil je ze allemaal tegelijk naar je hoofd geslingerd krijgen of zal ik ze tactisch doceren, zo één per twee dagen.

Enne, over dat halfje, leuk bedacht natuurlijk. Maar als alle dammers die voor het internationale spel zijn een halve stem hebben, en de DT-vrienden een hele, dan krijgt het internationale spel toch de meerderheid van de stemmen. Maak je daar maar geen zorgen over, Henk.
Mooi dat jij mijn beledigingen aan jouw adres telt. Dat hoef ik niet te doen, want de teller stond op nul en staat op nul. Ik beledig geen mensen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Sep 20, 2004 18:39

Fred van Amersfoort wrote:Dank je Henk dat je me gered hebt van mijn slechte gedachten, vanaf nu zal ik trouw overal jouw bondgenoot zijn. Jii bent in mijn ogen ook niet langer de woordvoerder van de DT, dat ben ik nu zelf. DT in de ereklasse en hoofdklasse die voortaan op zaterdag gespeeld gaat worden. De overige wedstrijden zijn op zondag.
Graag gedaan Fred, het jou redden van slechte gedachten. Maar daarom hoef je niet meteen mijn trouwe bondgenoot te worden, dat is echt niet nodig. En dan jezelf meteen maar te benoemen tot woordvoerder van de Delftse telling, dat is niet alleen volstrekt onnodig (de Delftse telling behoeft helemaal geen woordvoerder), ook vrij brutaal. Daar zullen de mensen in Delft van opkijken. Wie is die Amersfoort? Zal men zich verbijsterd afvragen. En dan meteen zonder de Bondsraad er zelfs maar in te kennen ingrijpen in de Nationale Competitie. Dit is geen woordvoerderschap meer, dit is... dit is dictatuur! Fred jongen, kom alsjeblieft bij zinnen!

steenslag

Post by steenslag » Wed Sep 22, 2004 00:48

Stel dat Henk de Witt, die blijkbaar in dit toernooi een neiging heft ontwikkeld om in dit soort stellingen terecht te komen, deze stelling met zwart krijgt. Zijn tegenstander, die voor de gelegenheid de hele zes-stukken-database uit zijn hoofd heeft geleerd, begint monter aan de winstvoering (die ondergetekende mijlenver boven de pet gaat). Kan Henk de Witt nu op enig moment een puntennederlaag claimen?
"Van damproblematiek weet ik weinig.", Hanco Elenbaas

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Sep 22, 2004 01:06

steenslag wrote:Stel dat Henk de Witt, die blijkbaar in dit toernooi een neiging heft ontwikkeld om in dit soort stellingen terecht te komen, deze stelling met zwart krijgt. Zijn tegenstander, die voor de gelegenheid de hele zes-stukken-database uit zijn hoofd heeft geleerd, begint monter aan de winstvoering (die ondergetekende mijlenver boven de pet gaat). Kan Henk de Witt nu op enig moment een puntennederlaag claimen?
Als Henk dit fragment in het WHDB-kampioenschap speelt, kan dat niet. Er zijn op geen enkel moment wederzijds 25 zetten gedaan zonder dat er een stuk is geslagen of een schijf is verplaatst. Zie artikel 13b: oneindig spel.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Sep 22, 2004 10:25

GuidoB wrote:
steenslag wrote:Stel dat Henk de Witt, die blijkbaar in dit toernooi een neiging heft ontwikkeld om in dit soort stellingen terecht te komen, deze stelling met zwart krijgt. Zijn tegenstander, die voor de gelegenheid de hele zes-stukken-database uit zijn hoofd heeft geleerd, begint monter aan de winstvoering (die ondergetekende mijlenver boven de pet gaat). Kan Henk de Witt nu op enig moment een puntennederlaag claimen?
Als Henk dit fragment in het WHDB-kampioenschap speelt, kan dat niet. Er zijn op geen enkel moment wederzijds 25 zetten gedaan zonder dat er een stuk is geslagen of een schijf is verplaatst. Zie artikel 13b: oneindig spel.
Ik herinner me dat dit soort situaties in de werkgroep 'Modernisering Puntentelling' zijn besproken. In het oude 'Delftse telling reglement' was hier onvoldoende rekening mee gehouden. Even uit mijn hoofd gesproken, ik geloof dat daar in soortgelijke stellingen na 10 zetten geclaimd kon worden. Door te werken met de bestaande 25 zettenregel (eeuwig spel) is dit probleem inderdaad ondervangen.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Thu Oct 28, 2004 11:46

Dank je, Guido. Ik had ook al aangegeven dat ik een betere thread zocht, maar niet kon vinden.

Dan dus hier nogmaals: Hoe wordt de rating doorberekend voor de spelers in het WHDB kampioenschap. En dan doel ik met name op de puntenoverwinningen. Er is ooit geopperd dat een puntenoverwinning 75% gerekend zou moeten worden. Ik kan me ook voorstellen dat voor de rating een puntenoverwinning als 1-1 meegenomen wordt.

Maar wat is het nou?

Alex

Post by Alex » Fri Oct 29, 2004 14:45

Mark Hees wrote:Dank je, Guido. Ik had ook al aangegeven dat ik een betere thread zocht, maar niet kon vinden.

Dan dus hier nogmaals: Hoe wordt de rating doorberekend voor de spelers in het WHDB kampioenschap. En dan doel ik met name op de puntenoverwinningen. Er is ooit geopperd dat een puntenoverwinning 75% gerekend zou moeten worden. Ik kan me ook voorstellen dat voor de rating een puntenoverwinning als 1-1 meegenomen wordt.

Maar wat is het nou?
Een 1.5-0.5 zit precies tussen 2-0 en 1-1 in, en de rating wordt ook als zodanig berekend. Voor de ratingberekening wordt de puntenoverwinning dus niet als een remise (1-1) genomen.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Oct 29, 2004 14:56

Alex wrote:
Mark Hees wrote:Dan dus hier nogmaals: Hoe wordt de rating doorberekend voor de spelers in het WHDB kampioenschap. En dan doel ik met name op de puntenoverwinningen. Er is ooit geopperd dat een puntenoverwinning 75% gerekend zou moeten worden. Ik kan me ook voorstellen dat voor de rating een puntenoverwinning als 1-1 meegenomen wordt.

Maar wat is het nou?
Een 1.5-0.5 zit precies tussen 2-0 en 1-1 in, en de rating wordt ook als zodanig berekend. Voor de ratingberekening wordt de puntenoverwinning dus niet als een remise (1-1) genomen.
Nog een keer:
als je gelijke prestaties verschillend verwerkt in dezelfde ranglijst, is die ranglijst waardeloos.

Als twee mensen met gelijke rating allebei een drie-om-een dammeneindspel als eindstand krijgen tegen dezelfde persoon, dan is het toch absurd als de rating van de ene persoon meer stijgt dan van de andere, afhankelijk van waar die partij toevallig gespeeld is?

Dan moet je twee ratinglijsten bij gaan houden.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Dieter

Post by Dieter » Fri Oct 29, 2004 16:20

Eric Sanders wrote:
Alex wrote:
Mark Hees wrote:Dan dus hier nogmaals: Hoe wordt de rating doorberekend voor de spelers in het WHDB kampioenschap. En dan doel ik met name op de puntenoverwinningen. Er is ooit geopperd dat een puntenoverwinning 75% gerekend zou moeten worden. Ik kan me ook voorstellen dat voor de rating een puntenoverwinning als 1-1 meegenomen wordt.

Maar wat is het nou?
Nog een keer:
als je gelijke prestaties verschillend verwerkt in dezelfde ranglijst, is die ranglijst waardeloos.

Als twee mensen met gelijke rating allebei een drie-om-een dammeneindspel als eindstand krijgen tegen dezelfde persoon, dan is het toch absurd als de rating van de ene persoon meer stijgt dan van de andere, afhankelijk van waar die partij toevallig gespeeld is?

Dan moet je twee ratinglijsten bij gaan houden.
Helemaal juist, ik zou dan ook graag van de rating samensteller horen hoe deze verwerkt gaan worden.
Het lijkt mij volstrekte onzin om remise's van dit toernooi (het blijven immers remise's meer waarde toe te kennen dan elders.
Onacceptabel derhalve.

Dammertje

Post by Dammertje » Fri Oct 29, 2004 16:33

Je kunt inderdaad geen appels met peren vergelijken, hoe zit dat?

Fons van der Plas

Post by Fons van der Plas » Fri Oct 29, 2004 17:25

Dammertje wrote:Je kunt inderdaad geen appels met peren vergelijken, hoe zit dat?
Omdat peren lekkerder zijn dan appels. En er schijnt ook meer vitamine C in peren te zitten.

Post Reply