NK2005 (DG Het Noorden 100jaar)

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Apr 05, 2005 19:15

Eric Sanders wrote:
Kosmos wrote:21 Partijen gespeeld, 20 remises...
Ik ben om. Zsm alternatieve puntentelling op NK aub.
Je bedoelt de driepuntentelling, neem ik aan? De laatste keer dat die werd toegepast op een NK was er een beslissingspercentage van 42%. Maar ja, toen kwamen er wijze mannen die verklaarden dat die telling geen effect had...

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Tue Apr 05, 2005 19:17

Jan Pieter wrote:
Eric Sanders wrote:
Ik ben om. Zsm alternatieve puntentelling op NK aub.
Je bedoelt de driepuntentelling, neem ik aan?
Neen, nog erger, 0-0,5-1-1,5-2
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Apr 05, 2005 19:20

Eric Sanders wrote:
Ik ben om. Zsm alternatieve puntentelling op NK aub. Misschien baat het niet, meer schaden dan dit kan ook niet.
Welkom. Wat dacht je van een NK killer?
95% beslissingen.
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Apr 05, 2005 19:31

Ik stel het volgende voor.

Gedurende 2 of 3 jaar de 3-0 terug.

Mocht dat niet baten, dan NK killer draughts.

Maar eerst de 3-0 terug.

Klareveld

Post by Klareveld » Tue Apr 05, 2005 19:43

Eric van Dusseldorp wrote:Ik stel het volgende voor.

Maar eerst de 3-0 terug.
Die 3-0 heeft veel te weinig effect. Het probleem zit hem in het feit dat het spel niet voldoende differentieert in de krachtsverschillen tussen 2 spelers. Als killer dit wel aanpakt dan ben ik voor een killer-oplossing.

Klareveld

Post by Klareveld » Tue Apr 05, 2005 19:46

De organisatie heeft, in wijselijke anticipatie van het onvermijdelijke, alvast de uitslagen voor ronde 4 ingevuld...

MenO

Post by MenO » Tue Apr 05, 2005 19:48

Kosmos wrote:Image

Zo stond het bij Bal - Sven na 49 zetten.
Er zou gespeeld zijn:

49... 12-18? 50.21-17 15-20 51.48-42?

Nu verwacht ik van Sven 49... 15-20 en van Bal zeker op de 51e zet (Bal doet toch niet aan vermeende tijdnood? Hoewel vorig jaar tegen Prosman...) 51.16-11! +

Daarom acht ik het waarschijnlijker dat het werkelijke verloop is geweest:

49... 15-20! 50.48-42 12-18 51.21-17 etc.

Wie kan opheldering verschaffen?
Baljakin wist inderdaad niet zeker of hij de zetten wel gehaald had, en zag in 'tijdnood' 51. 16-11 18-22 52. 38-33 niet winnen vanwege vermeende plakkers...
Uiteraard baalde Bal stevig na afloop...

Overigens kwam Sven nog extreem goed weg: hij had voor zijn 76e zet (een zeer simpele zet met zijn dam op de middellijn - Baljakin had 3 stukken en zelfs nog geen vang!) onbegrijpelijkerwijs meer tijd nodig dan de 3 seconden die hij nog had, en pas bij het naspelen bleek dat de zetten inderdaad gehaald waren...

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue Apr 05, 2005 20:30

Kosmos wrote:
Eric Sanders wrote:
Ik ben om. Zsm alternatieve puntentelling op NK aub. Misschien baat het niet, meer schaden dan dit kan ook niet.
Welkom. Wat dacht je van een NK killer?
95% beslissingen.
Dat vind ik een prima idee. Liefst gecombineerd met een hoger speeltempo, zodat je 2 partijen per dag kunt afwerken. De enige manier om dit geaccepteerd te krijgen lijkt mij om een cyclus buiten het reguliere NK om te organiseren. Zodra het NK killer meer toppers trekt dan het gewone NK (lijkt me een kwestie van tijd) kan het NK oude stijl langzamerhand naar de achtergrond verdwijnen. Alleen die naam 'killer' moet nog vervangen worden door iets subtielers. Wie verzint er een geschikte naam?

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Tue Apr 05, 2005 20:52

Dat NK killer/demotie moet er maar eens van komen. Vergeet ook niet dat er op 28 mei weer een ronde van het NK-experidammen met demotie op het programma staat. Het wordt gehouden in de 2 Klaveren in Amsterdam.

Killer en demotie zijn inderdaad niet de meest aantrekkelijke namen maar een aantrekkelijk alternatief heb ik ook zo niet voorhanden. Wellicht "promotie".

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Tue Apr 05, 2005 20:59

Wat dacht je van superdammen?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 05, 2005 21:03

Klareveld wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Ik stel het volgende voor.

Maar eerst de 3-0 terug.
Die 3-0 heeft veel te weinig effect. Het probleem zit hem in het feit dat het spel niet voldoende differentieert in de krachtsverschillen tussen 2 spelers. Als killer dit wel aanpakt dan ben ik voor een killer-oplossing.
In het NK 2003 werd Gérard Jansen derde, met drie nederlagen en vijf overwinningen. Dankzij de 3-puntenregeling.
Killer-demotie zal wel de toekomst van het damspel zijn, maar dat moet je op een rustige manier invoeren. Niet via dat hijgerige, opgewonden en opdringerige Henk de Witt-gedoe.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Tue Apr 05, 2005 21:39

Krankzinnig. Een complete aanfluiting. Wedsstrijddammen moet verboden worden.
Als de spelers vantevoren afgesproken hadden demotie-dammen toe te passen (gewoon afspreken en elkaar vertrouwen) was er nieuws en strijd geweest.
Nu 20 remises en 1 beslissing. Hans Jansen verliest van Kees Thijssen. Vorig jaar werd Thijssen kampioen onder andere omdat Jansen tegen hem gewoon een schijf weggaf.
Een schandaal.
En de site is absurd. Geen voorbeschouwing, geen column, enz.

composite

Post by composite » Wed Apr 06, 2005 00:31

steenslag wrote:Voor het NK komt het veel te laat, maar misschien hebben toekomstige organisatoren hier iets aan. (...)
Dan wordt het tijd om sponsors aan te trekken. Hamer niet teveel op de publicitaire waarde, dat kunnen ze zelf veel beter inschatten. Vermeld wel je comité en je fondsaanvragen en de sponsors die je al hebt. Er zou overigens een lijst moeten zijn met dammers die invloed hebben op PR-budgetten. Hein Wilsens, ik zeg maar wat, zou daar ook op moeten staan.
Als ik kijk naar de ontwikkelingen in Groningen (De Telegraaf van morgen: 'Opnieuw slechts remises') is het beter mij niet op die lijst te zetten. Het eerste het beste hanentoeptoernooi in Schin op Geul levert meer positieve publiciteit op dan dit zielige gedoe.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Klaas Bruinsmeer

Post by Klaas Bruinsmeer » Wed Apr 06, 2005 00:46

composite wrote:
steenslag wrote:Voor het NK komt het veel te laat, maar misschien hebben toekomstige organisatoren hier iets aan. (...)
Dan wordt het tijd om sponsors aan te trekken. Hamer niet teveel op de publicitaire waarde, dat kunnen ze zelf veel beter inschatten. Vermeld wel je comité en je fondsaanvragen en de sponsors die je al hebt. Er zou overigens een lijst moeten zijn met dammers die invloed hebben op PR-budgetten. Hein Wilsens, ik zeg maar wat, zou daar ook op moeten staan.
Als ik kijk naar de ontwikkelingen in Groningen (De Telegraaf van morgen: 'Opnieuw slechts remises') is het beter mij niet op die lijst te zetten. Het eerste het beste hanentoeptoernooi in Schin op Geul levert meer positieve publiciteit op dan dit zielige gedoe.
Kan er volgens jou een eind aan dat zielige gedoe worden gemaakt en zo ja hoe / met wat voor ideëen speel je?

composite

Post by composite » Wed Apr 06, 2005 00:56

Klaas Bruinsmeer wrote:
composite wrote:
Kan er volgens jou een eind aan dat zielige gedoe worden gemaakt en zo ja hoe / met wat voor ideëen speel je?
Vanuit de optiek van de dammer: killer draughts of 3-0.
Vanuit de optiek van de sponsor: goede interviews in relevante media, vuurwerk, charismatische persoonlijkheden, desnoods roddel/ruzie/achterklap en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Wat zo'n toernooi nodig heeft is een hele slimme PR-chef met goeie contacten. Heb je die chef, dan is je kostje voor een belangrijk deel gekocht. Maar uiteindelijk ben en blijf je afhankelijk van de mannen die daar zitten te dammen. Allemaal risicohatende schijtlijsters? Dan toch maar hanentoepen.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Post Reply