Wie moet de nieuwe voorzitter worden van de KNDB
-
Prima commentaar van onze vroegere KNDB-voorzitter.anton schotanus wrote:Bondsraadsvergadering
Het zou natuurlijk prachtig zijn, als ieder bondsraadslid dat zaterdag niet op de vergadering is verschenen, zich verantwoordt. Je zit daar dan wel zonder last of ruggespraak, maar je zit er uiteindelijk niet voor jezelf, maar voor een achterban die je vertegenwoordigt.
Kritiek is prima, maar mag niet ontaarden in gezeur over details. Het bestuur heeft hard gewerkt, lees het verslag van de secretaris en de andere bestuursleden. Wat hebben de bondsraadsleden gedaan? Misschien hebben ze de stukken gelezen, in elk geval de notulen, want daarop was al heel wat commentaar binnengekomen. Hebben ze zelf ook plannen beraamd, voorstellen ingediend, met het bestuur meegedacht? De bondsraad is geen Tweede Kamer, de leden zijn geen kamerleden die uitsluitend kritiek uiten en zelf zelden of nooit initiatieven ontplooien. Ik vind dat alle bestuursleden zich prima van hun taak hebben gekweten, ook Ebbo de Jong, ja juist Ebbo de Jong. Ik vind dat de bondsraadsleden een veel te afwachtende houding aannemen.
Wie zet de lijst met bondsraadsleden even op deze forumpagina, wat mij betreft met telefoonnummers en e-mailadressen. Dan kunnen zij die wegbleven zich hier verantwoorden en zij die er waren hun plannen voor de toekomst ontvouwen.
Anton Schotanus
Ik wil de komende tijd in de BR graag met een aantal ideeen komen. Ik vraag me af wat de beste manier is om dat te doen.
Omdat iedereen, op Wim Meijer na dan, over een e-mailaccount beschikt, kan er volgens mij heel makkelijk, modern en efficient gecommuniceerd worden. Discussiepunten voor de vergadering kunnen dan doortimmerd worden voorbereid.
Het forum gebruiken hiervoor... ik weet het niet. Ik weet wel dat nogal wat mensen niet graag via fora met elkaar communiceren, of misschien wel juist niet via dit forum.
Wat vinden we ervan?
-
-
Ik heb intussen ontdekt dat het onderwerp 'bondsraad' niet op deze forumpagina thuishoort. Toch heb ik in ieder geval bij Eric van Dusseldorp wat losgemaakt. Natuurlijk verdient het de voorkeur om als bondsraadsleden intern te overleggen. Er had al lang een groepje gevormd moeten worden om dit daadwerkelijk via internet mogelijk te maken. Ik ken wel een bondsraadslid uit een Friese havenstad die dit technisch even kan regelen, namelijk Piet Bouma.
Af en toe kunnen dan flarden van die discussie op bijvoorbeeld dit forum verschijnen om zo de gedachtewisseling wat breder te maken. De mopperaars en zeurkousen mogen zich erbuiten houden.
Af en toe kunnen dan flarden van die discussie op bijvoorbeeld dit forum verschijnen om zo de gedachtewisseling wat breder te maken. De mopperaars en zeurkousen mogen zich erbuiten houden.
- Hanco Elenbaas
Waarom hoort het onderwerp bondsraad hier niet thuis? Staat dat ergens?anton schotanus wrote:Ik heb intussen ontdekt dat het onderwerp 'bondsraad' niet op deze forumpagina thuishoort.
Er is hier vaak over de bondsraad gesproken.
Het is nu een beetje slappe periode, vakantie, daarom reageren er niet zoveel.
wellicht kan er zoiets als een besloten forum gevormd worden waarop de BR leden met elkaar kunnen discussieren en plannen tot ontwikkeling kunnen brengen. Uit de inbreng en bezoek van BR leden aan zo'n discussiepunt blijkt dan al snel hoe betrokken die leden zijn.
Uit het commentaar van Anton blijkt duidelijk het probleem van deze, (ik blijf erbij toch wel te snel), in het leven geroepen BR. De meeste deelnemers zien het volgens mij toch nog als een soort algemene vergadering waarin op het bestuur geschoten kan worden maar zelf constructief mee werken krijgt nog geen vorm.
Toch werden er in januari als ik het goed begrepen heb een hele serie commissie gevormd waarin de BR leden zelf het voortouw kunnen nemen om tot beleid te komen.
Gerard en Jaap gefeliciteerd. Aan jullie betrokkenheid in de BR twijfel ik ook geen moment. Mijn vraag was alleen wie waren er wel en vooral wie niet en hadden ze allemaal een goede reden.
heeft iemand de lijst van afwezigen?
Zelf had ik aanwezig willen zijn voor het afhalen van twee prijzen maar helaas kon ik pas vrij laat weg van kantoor en het risico dat ik dan zou arriveren op een moment dat alles al voorbij was, was voor mij reden genoeg om toch maar thuis te blijven. Ik had graag een stukje vergadering mee geluisterd als geinteresseerde belangstellende.
Uit het commentaar van Anton blijkt duidelijk het probleem van deze, (ik blijf erbij toch wel te snel), in het leven geroepen BR. De meeste deelnemers zien het volgens mij toch nog als een soort algemene vergadering waarin op het bestuur geschoten kan worden maar zelf constructief mee werken krijgt nog geen vorm.
Toch werden er in januari als ik het goed begrepen heb een hele serie commissie gevormd waarin de BR leden zelf het voortouw kunnen nemen om tot beleid te komen.
Gerard en Jaap gefeliciteerd. Aan jullie betrokkenheid in de BR twijfel ik ook geen moment. Mijn vraag was alleen wie waren er wel en vooral wie niet en hadden ze allemaal een goede reden.
heeft iemand de lijst van afwezigen?
Zelf had ik aanwezig willen zijn voor het afhalen van twee prijzen maar helaas kon ik pas vrij laat weg van kantoor en het risico dat ik dan zou arriveren op een moment dat alles al voorbij was, was voor mij reden genoeg om toch maar thuis te blijven. Ik had graag een stukje vergadering mee geluisterd als geinteresseerde belangstellende.
-
Bondsraad
Deze discussie is een uitvloeisel van een opmerking over het voorzitterschap van de KNDB. Daarop heb ik gereageerd. Ik had toen nog niet in de gaten dat het onderwerp 'bondsraad' al eerder op een andere pagina van dit forum was aangekaart.
Inderdaad zijn er commissies gevormd. Toen dit onderwerp ter sprake kwam, wisten sommige leden niet tot welke commissie zij behoorden. Het was beschamend.
Davelaar is nu tot voorzitter benoemd. Hij zal stellig pogingen ondernemen om de bondsraad in beweging te krijgen. Waar blijven echter al die jongeren met hun goede ideeën en opbouwende kritiek.
Een besloten forum is op zichzelf prima, maar ontneemt aan belangstellende buitenstaanders de mogelijkheid op prikkelende wijze in te haken op al hetgeen te berde gebracht wordt.
Ik heb al vele stemmen gehoord die van oordeel waren dat een bondsraad van 33 leden veel te log is. Zet er het mes in en wip de leden die 3 keer niet zijn komen opdagen.
Teus de Mik fungeert als interim-voorzitter. Samen met Davelaar zoekt hij een derde commissielid om vervolgens op zoek te gaan naar een geschikte kandidaat. Ik hoop dat ze niet te lang wachten. Stilstand is achteruitgang.
Anton Schotanus
Deze discussie is een uitvloeisel van een opmerking over het voorzitterschap van de KNDB. Daarop heb ik gereageerd. Ik had toen nog niet in de gaten dat het onderwerp 'bondsraad' al eerder op een andere pagina van dit forum was aangekaart.
Inderdaad zijn er commissies gevormd. Toen dit onderwerp ter sprake kwam, wisten sommige leden niet tot welke commissie zij behoorden. Het was beschamend.
Davelaar is nu tot voorzitter benoemd. Hij zal stellig pogingen ondernemen om de bondsraad in beweging te krijgen. Waar blijven echter al die jongeren met hun goede ideeën en opbouwende kritiek.
Een besloten forum is op zichzelf prima, maar ontneemt aan belangstellende buitenstaanders de mogelijkheid op prikkelende wijze in te haken op al hetgeen te berde gebracht wordt.
Ik heb al vele stemmen gehoord die van oordeel waren dat een bondsraad van 33 leden veel te log is. Zet er het mes in en wip de leden die 3 keer niet zijn komen opdagen.
Teus de Mik fungeert als interim-voorzitter. Samen met Davelaar zoekt hij een derde commissielid om vervolgens op zoek te gaan naar een geschikte kandidaat. Ik hoop dat ze niet te lang wachten. Stilstand is achteruitgang.
Anton Schotanus
-
Ik heb geen concrete plannen om er leden uit te gooien, al komen de vertegenwoordigersvan de bijzondere bonden natuurlijk het eerst in aanmerking [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] . Maar even serieus: een vertegenwoordiger voor 250 dammers is natuurlijk van de gekke. We vergaderen onszelf het graf in.Eric van Dusseldorp wrote:Een nogal boude uitspraak. Wie had je gedacht eruit te willen gooien?Gerard de Groot wrote: De omvang van de BR moet in ieder geval flink teruggebracht worden, misschien dat het dan beter gaat.
Ik ben benieuwd.
Overigens gefeliciteerd met je vaderschap, Gerard. Ook Jaap gefeliciteerd daarmee, of iets soortgelijks.
Zoiets zo tegelijk doorgevoerd kunnen worden met de herstructurering van de KNDB/prov. bonden. Dat zal nog wel even op zich laten wachten want tot mijn spijt met het stuk van het bestuur niet zo enthousiast onthaald.
-
Herstructurering
Misschien is Friesland de enige provincie die aan zijn provinciale status is gehecht. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat provincies als Limburg en Zeeland minder geporteerd zijn voor een herindeling. De reisafstanden worden in ieder geval op door de weekse avonden schier onoverbrugbaar. Al die schaalvergrotingen van de laatste decennia zijn niet overal met gejuich ontvangen. Voor gemeenten en andere bestuursorganen zijn ze natuurlijk lucratief: veel ambtenaren of semi-ambtenaren komen in een hogere schaal. Maar voor dammers?
Laat die provincies toch hun wedstrijden organiseren. De KNDB is op verschillende terreinen toch al erg centralistisch bezig. Er zijn wedstrijden op nationaal niveau die geen provinciale voorwedstrijden kennen. Dat is toch van de zotte. Gelukkig zijn er de laatste jaren regionale en provinciale trainingen op touw gezet naast de nationale trainingen die nooit een echt succes zijn geweest voor de zogenaamde top en subtop.
De besturen van verenigingen en provincies zouden best wat uitgedund kunnen worden. Er zijn wel veel bestuursleden, maar doen ze ook wat?
Misschien is Friesland de enige provincie die aan zijn provinciale status is gehecht. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat provincies als Limburg en Zeeland minder geporteerd zijn voor een herindeling. De reisafstanden worden in ieder geval op door de weekse avonden schier onoverbrugbaar. Al die schaalvergrotingen van de laatste decennia zijn niet overal met gejuich ontvangen. Voor gemeenten en andere bestuursorganen zijn ze natuurlijk lucratief: veel ambtenaren of semi-ambtenaren komen in een hogere schaal. Maar voor dammers?
Laat die provincies toch hun wedstrijden organiseren. De KNDB is op verschillende terreinen toch al erg centralistisch bezig. Er zijn wedstrijden op nationaal niveau die geen provinciale voorwedstrijden kennen. Dat is toch van de zotte. Gelukkig zijn er de laatste jaren regionale en provinciale trainingen op touw gezet naast de nationale trainingen die nooit een echt succes zijn geweest voor de zogenaamde top en subtop.
De besturen van verenigingen en provincies zouden best wat uitgedund kunnen worden. Er zijn wel veel bestuursleden, maar doen ze ook wat?
Ondertussen sta ik met 22% van alle stemmen op 1 () dus denk ik dat ik binnekort de portefueilles eens verdelen ga.Fred van Amersfoort wrote:Ik ben inmiddels toch echt een groot fan van Anton. 61 is niet bejaard en de man is een behendig strateeg op en naast het bord. Juist als je denkt die zien we nooit meer terug komt de Hans Wiegel van de damsport plots weer boven. En nu is hij beschikbaar als tussenpaus. Het voordeel van een beetje paus is dat ze nooit dood gaan. De timing van Schotanus is perfekt: het kan alleen maar beter. De man is natuurlijk buitengewoon geschikt. Hij neemt natuurlijk Goedemoed met zich mee en die mag het spel gaan promoten. Die Tjalling heeft volgens mij respekt voor die oude Anton en zal zijn waarde andermaal bewijzen. Vanuit het noorden zal de beschaving langzaam zuidwaarts trekken. Clubs worden bezocht, iedere club krijgt beleidsadviezen en een gratis promotiesimultaan op iedere kleedjesmarkt. Het Nielandtoernooi voor krasse knarren wordt in ere hersteld. Eindelijk komt er een match tussen Wiersma en Sijbrands, voormalige wonderkinderen. Die Schotanus is de perfekte balans tussen nostalgie en toekomst. De man is buitengewoon kien. Hij ontkent mijn woorden over Ebbo niet maar komplimenteert wel de dissident Kolsloot. Een knap diplomatiek gebaar. Schotanus is ook erg handig met muntjes en en het binnenhalen van financien. We hebben ons in Apeldoorn altijd kapot gelachen om zijn smeekbede om geld van een sponsor terwijl ook de gemeente ruimschoots financierde. Het werkte en hij dacht dat die boeren hier dat niet door hadden. Een kreatief man.
En omdat ik respect voor Anton heb schuif ik hem naar voren als voorzitter en trek vanachter de schermen aan de touwtjes.
Eerst maar eens een PR-inhaalslag, dammen op TV
Wie bieden zich aan als TV-presentatoren (een duo) van een damprogramma met flitsen van de fraaiste combinaties uit recente toernooien (en uitstapjes naar heldhaftige veldslagen uit de damhistorie) op computergestuurde demonstratieborden?
Zie ik daar Koops zijn vinger opsteken?
Wie meer?
Heaven is no location, but a state of mind
Naar mijn mening moet de herstructurering met vaart doorgevoerd worden. Met de bondsraad is de eerste stap reeds genomen zoals ik in Januari al probeerde aan de provinciale vertegenwoordigers duidelijk te maken op de laatste jaarvergadering oude stijl. De provincie heeft nu alleen nog een vertegenwoordiger op persoonlijke titel in de BR en deze is niet verplicht zijn stemgedrag af te stemmen op wat in zijn provincie leeft. Eigenlijk zijn daarmee de provincies reeds buitenspel gezet en zijn het nu niet veel meer dan organisaties die verantwoordelijk zijn voor de regionale wedstrijden.Gerard de Groot wrote:Ik heb geen concrete plannen om er leden uit te gooien, al komen de vertegenwoordigersvan de bijzondere bonden natuurlijk het eerst in aanmerking [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] . Maar even serieus: een vertegenwoordiger voor 250 dammers is natuurlijk van de gekke. We vergaderen onszelf het graf in.Eric van Dusseldorp wrote:Een nogal boude uitspraak. Wie had je gedacht eruit te willen gooien?Gerard de Groot wrote: De omvang van de BR moet in ieder geval flink teruggebracht worden, misschien dat het dan beter gaat.
Ik ben benieuwd.
Overigens gefeliciteerd met je vaderschap, Gerard. Ook Jaap gefeliciteerd daarmee, of iets soortgelijks.
Zoiets zo tegelijk doorgevoerd kunnen worden met de herstructurering van de KNDB/prov. bonden. Dat zal nog wel even op zich laten wachten want tot mijn spijt met het stuk van het bestuur niet zo enthousiast onthaald.
Als er een district indeling komt van laten we zeggen 6 districten dan kan daarin nog altijd een opdeling in rajons plaatsvinden zodat ook provincies als Limburg geen wereldreizen hoeven te maken.
Met bijvoorbeeld voor elk district 3 vertegenwoordigers in de BR gan we dan al terug van 33 naar 18. De afvallers zijn van harte welkom om zitting te nemen in de districs organisaties voor verzorging van de wedstrijden die in alle districten op de zelfde manier gespeeld worden.
-
Potverdikkie Anton. Vorig jaar wilde ik al uit het bestuur van Damclub Huizum. Heb ik nu jouw toestemming?anton schotanus wrote:Herstructurering
Maar nu even serieus.
Zelf heb ik al een keer in wandelgangen geopperd dat het voorzitterschap van een vereniging best zou kunnen vervallen (overige bestuurders kunnen dat best er per toerbeurt naast kunnen doen) en dat in plaats daarvan iedere vereniging in ieder geval een aktieve jeugdleider zou moeten hebben.
Hetzelfde geldt bij mij ook voor provinciale besturen.
En een andere ballon van mij (een aantal mensen heeft mij daarop afgekraakt, alleen Kneeltje - wie dat ook mag zijn - steunde mij):
Elke vereniging, die in de KNDB-competitie zou willen uitkomen, zou in feite een licentie moeten krijgen. Een licentie, die ze alleen zouden kunnen verkrijgen als ze ook een jeugdafdeling hebben. Vooral bij gesponserde ploegen in Ereklasse en Hoofdklasse zou het bij mij een doorn in het hoog zijn als ze alleen geld spenderen voor het binnenhalen van toppers (topsport) en daarentegen niet investeren in jeugd (breedtesport).
Kneeltje is jeugdleider van RDC (Rijnsburg) en Regiocoordinator regio west. Kom morgen naar het NK welpen in Hoogblokland (wel een eindje fietsen voor je) en we zullen nader kennismaken!En een andere ballon van mij (een aantal mensen heeft mij daarop afgekraakt, alleen Kneeltje - wie dat ook mag zijn - steunde mij):
Als RC merk ik dat we een chronisch tekort hebben aan enthiousiaste jeugdleiders. Ik ben dus van mening dat er op wat voor manier dan ook meer (jeugd) kader moet komen. Een vereniging die in de ereklasse of hoofdklasse speelt en niets aan jeugd doet is verkeerd bezig en zal op wat voor manier dan ook verplicht moeten worden om deze houding te veranderen.
-
Laten we eens wat in kaart brengen. Onderstaand de verenigingen, die in het seizoen 2004/2005 in Ereklasse en Hoofdklasse uitkomen. Erachter staan de bij mij bekende jeugdledentallen per 1-1-2004. Wie vult aan?kneeltje wrote:Kneeltje is jeugdleider van RDC (Rijnsburg) en Regiocoordinator regio west. Kom morgen naar het NK welpen in Hoogblokland (wel een eindje fietsen voor je) en we zullen nader kennismaken!En een andere ballon van mij (een aantal mensen heeft mij daarop afgekraakt, alleen Kneeltje - wie dat ook mag zijn - steunde mij):
Als RC merk ik dat we een chronisch tekort hebben aan enthiousiaste jeugdleiders. Ik ben dus van mening dat er op wat voor manier dan ook meer (jeugd) kader moet komen. Een vereniging die in de ereklasse of hoofdklasse speelt en niets aan jeugd doet is verkeerd bezig en zal op wat voor manier dan ook verplicht moeten worden om deze houding te veranderen.
Ereklasse
CEMA/De Vaste Zet
Maas van ’t Hoog
Witte van Moort
Angarde Informatica
Van Stigt Thans
Hijken/DTC
Apeldoorn
Wolter & Dros/ADG
Heijting Huissen
Tomahaôk/Westland
Hiltex