Harm Wiersma was voorzitter van het Comite van Aanbeveling van het DuWo Kennisstad Damfestival in 2002 en 2003. Harm is in die hoedanigheid nauw betrokken geweest bij de opzet van met name het toptoernooi en de daar gehanteerde Delftse telling. In de Telegraaf heeft Harm steeds voor goede publiciteit gezorgd en zich zowel in de krant als bij het toernooi zelf positief uitgelaten over de Delftse telling. Toen ik het bovenstaand gekopieerde Telegraafartikel onder ogen kreeg van 'onze dammedewerker' waarin plotseling een heel andere toon werd aangeslagen was mijn eerste reactie 'dit kan onmogelijk van Harm zijn'. Als lid van de werkgroep 'modernisering puntentelling' heb ik een ingezonden stuk over dit onderwerp naar de Telegraaf gestuurd. Later bleek het artikel in de Telegraaf wel degelijk van de hand van Harm Wiersma te zijn. De respons van Harm op de enquete Van Gortel was zo mogelijk nog verrassender voor het organisatiecomite van het Damfestival in Delft. Harm heeft n.a.v. mijn ingezonden stuk contact met mij opgenomen om een afspraak te maken voor een persoonlijk gesprek. Dit is er vanwege wederzijds drukke agenda's nog niet van gekomen, maar zal ongetwijfeld weldra plaatsvinden. Tot dan heeft het voor mij weinig zin om te speculeren over de plotselinge ommezwaai van Harm Wiersma. Onderstaand mijn ingezonden stuk in De Telegraaf.
Ingezonden brief aan de Telegraaf
Delft, 17 oktober 2003,
Dammen
Op 15 oktober jl. stond er een artikel van uw dammedewerker in de Telegraaf onder de kop ‘Topdammers niet blij met nieuwe regels’. Het artikel begint met een aardige schets van de traditioneel ingestelde damwereld, maar ontaardt gaandeweg in een eenzijdig en tendentieus betoog tegen een door de KNDB aangenomen nieuwe telling voor het NK. Deze telling zal het aantal remises aan banden leggen. Sinds jaar en dag wordt het topdammen geplaagd door een overdosis aan remises. Met desastreuze gevolgen voor het imago van de kleinste onder de denksporten. Uw dammedewerker ‘weet’ dat de verandering zal leiden tot ‘vervlakking van het spel’. De enkele duizenden partijen die op lokaal niveau inmiddels met de nieuwe telling zijn gespeeld, alsmede de bijna honderd partijen in drie toptoernooien wijzen echter eerder in tegenovergestelde richting. Dit lijkt ook logisch, want de nieuwe telling maakt het spelen op remise, DE grote vlakmaker, veel moeilijker. In het artikel worden enkele namen genoemd van grootmeesters die tegen de nieuwe telling zijn. Verzuimd wordt om namen te noemen van topdammers die vòòr zijn. O.a. drie Nederlandse kampioenen: Rob Clerc, Erno Prosman en Kees Thijssen. Ook negenvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov en viervoudig wereldkampioen Anatoli Gantwarg zijn warm voorstander. In het artikel wordt verder gesproken van miljoenen varianten die de prullenbak in zouden kunnen. Onjuist, er komen vele varianten bij. Als één van de tegenstanders van de nieuwe telling wordt voormalig Nederlands kampioen Wieger Wesselink opgevoerd. Verzuimd wordt erbij te vertellen dat Wesselink voorstander is van een veel radicalere hervorming van de puntentelling en daarbij zelfs accepteert dat het hele eindspel herschreven zou moeten worden.
Niettemin heeft de KNDB wel een probleem, want in een recente enquête sprak 80% van de topdammers zich uit tegen de nieuwe telling. Van de 200 ondervraagde topdammers reageerde 56%. De uitslag van deze enquête is geheel in strijd met een eerdere enquête uit 1998 onder een kleinere, selecte groep van 28 topdammers. N.a.v. die enquête meldde de Volkskrant: ‘Topdammers omarmen nieuwe puntentelling’.
Henk de Witt
Lid werkgroep Modernisering Puntentelling van de KNDB
Oosteinde 154b
2611 SR Delft
Tel. 015-2134311
witt@ilse.nl