Wie wordt Kampioen van Nederland 2004?
- Hanco Elenbaas
WEDSTRIJDVOORWAARDEN
Eindstand
*De titel van Kampioen van Nederland 2004 wordt toegekend aan de speler die het hoogste aantal punten behaalt.
*Als meerdere spelers het hoogste aantal punten behalen, is achtereenvolgens bepalend:
a.het grootste aantal overwinningen;
b.het beste onderlinge resultaat tussen de na toepassing van a. nog gelijk geëindigde spelers;
c.de hoogste score in volgorde van de eindranglijst, na toepassing van a. en b., dus eerst het resultaat tegen de al dan niet gedeelde nummer 1, dan het resultaat tegen de al dan niet gedeelde nummer 2, enzovoort;
d.loting.
Barkel winst op Van den Akker, Scholma, Meijer en Boom; verlies tegen Baljakin
Thijssen winst op Hans Jansen, Heusdens en Boom
Clerc winst op Heusdens, Chub en Kuijvenhoven
Baljakin winst op Barkel en Meijer
Stand na de 10de ronde:
1.Marino Barkel, Rob Clerc en Kees Thijssen 10-13
4.Alexander Baljakin 10-12
5.Jeroen van den Akker en Hans Jansen 10-11
7.Gérard Jansen en Erno Prosman 10-10
9.Tanja Chub, Ron Heusdens, Hein Meijer en Auke Scholma 10-9
13.Niek Kuijvenhoven 10-7
14.Gerrit Boom 10-4
Programma:
Marino Barkel: Hans Jansen, Rob Clerc en Ron Heusdens
Rob Clerc: Gerrit Boom, Marino Barkel en Erno Prosman
Kees Thijssen: Tanja Chub, Niek Kuijvenhoven en Gérard Jansen
Alexander Baljakin: Ron Heusdens, Tanja Chub en Niek Kuijvenhoven
Eindstand
*De titel van Kampioen van Nederland 2004 wordt toegekend aan de speler die het hoogste aantal punten behaalt.
*Als meerdere spelers het hoogste aantal punten behalen, is achtereenvolgens bepalend:
b.het beste onderlinge resultaat tussen de na toepassing van a. nog gelijk geëindigde spelers;
c.de hoogste score in volgorde van de eindranglijst, na toepassing van a. en b., dus eerst het resultaat tegen de al dan niet gedeelde nummer 1, dan het resultaat tegen de al dan niet gedeelde nummer 2, enzovoort;
d.loting.
Stand na de 10de ronde:
14.Gerrit Boom 10-4
Programma:
Arbitraire regeltjes
Het wordt nooit wat met de damwereld.Hanco Elenbaas wrote:WEDSTRIJDVOORWAARDEN
Eindstand
d.loting.
Wat is dit nu voor onzinnig reglement.
Ad a) Dit is de enige van genoemde regels waarmee ik leven kan, al is het arbitrair, maar ok, je kunt nog zeggen dat je hiermee spelen op winst beloont.
Ad b) Onderling resultaat moet meteen afgeschaft worden. Volstrekt arbitrair!
Ad c) Begrijp ik goed dat het SB weer ingevoerd wordt?
Ad d) De tranen rollen over mijn wangen. Ik schaam mij diep een dammer te zijn. Lieve, lieve Kosmos, na Vlieland 1995 (Gantwarg door na loting met Sijbarnds), het NK 2001 (Wiersma wint na loting met Jansen), Goes 2001 (Dolfing wint na loting met Wirny) en Den Haag 2003 (Baljakin wint na een ondoorgrondelijk rekensysteem, nog belachelijker dan het SB, terwijl hij evenveel weerstandspunten heeft als Valneris) gaan we weer de titel toekennen op grond van arbitraire regeltjes. Ba, ba en nog eens ba! Sterker nog, in plaats van een barrage gaan we loten. Laat het maar lekker allemaal remise worden, de rekenmeesters wijzen wel een winnaar aan. SHAME!
Last edited by Kosmos on Wed Apr 14, 2004 21:39, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
- Arjen de Mooij
Ik ben het volledig met je eens tjalling. Ik heb het al eens eerder geopperd maar hier nogmaals:
we spelen gewoon barrage
begin met wederzijds 10 minuten, dan 5, dan 2,5, dan 1,25 etcera
Je bent dan binnen 2 x 20 = 40 minuten klaar. Je kunt dan dus een vast eindtijd vaststellen en er wordt toch om de titel gespeeld.
we spelen gewoon barrage
Je bent dan binnen 2 x 20 = 40 minuten klaar. Je kunt dan dus een vast eindtijd vaststellen en er wordt toch om de titel gespeeld.
Rijnsburg
Uiteraard wel op een 50-ruiten-bord!!!Arjen de Mooij wrote:Ik ben het volledig met je eens tjalling. Ik heb het al eens eerder geopperd maar hier nogmaals:
we spelen gewoon barrage
Gelukkig zijn er nog snuggere mensen in Rijnsburg. Misschien kunnen zij het dammen redden.
Tijd voor een demotiebondje?
- Hanco Elenbaas
Het systeem in Huissen is een soort herinvoering van het SB-systeem.
Misschien is ook de Assendelftse telling beter.
Deze wordt door Pieter Hildering en de FMJD geïntroduceerd tijdens het WK 2005 en houdt in: sneldamtoernooi vooraf en daarnaast als doelsaldo tellen van plusjes tijdens de partijen in het toernooi.
Bij gelijk eindigen in punten telt eerst de eindstand van het sneldamtoernooi en als ook die score gelijk is telt het aantal plusjes.
Een twee om een wordt een plusje, vindt Pieter.
Deze wordt door Pieter Hildering en de FMJD geïntroduceerd tijdens het WK 2005 en houdt in: sneldamtoernooi vooraf en daarnaast als doelsaldo tellen van plusjes tijdens de partijen in het toernooi.
Bij gelijk eindigen in punten telt eerst de eindstand van het sneldamtoernooi en als ook die score gelijk is telt het aantal plusjes.
Sneldamproloog
Een sneldamtoernooi vooraf is natuurlijk een veel betere oplossing dan de zaaddodende oplossing die in dit NK wordt toegepast.Hanco Elenbaas wrote:Het systeem in Huissen is een soort herinvoering van het SB-systeem.
SB! Mijn Kosmos, SB herinvoeren. Terug in de tijd. Devolutie! Achteruitgang, aftakeling, decadentie, verwording! Dat is de richting die de damwereld inslaat, als antwoord op de vele remises......
Ook voor publiek en bobo's is een sneldamproloog een leuke opening
Maar dat gaat de aartsconservatieve damwereld al te ver.
Al ver voor het NK in Amsterdam hebben de gebroeders Drost dit idee ontvouwen. Ik zei meteen volmondig JA!
Men rekent en loot liever. GRMBL
In het wielrennen heeft men ook een proloog voor de ronde van Frankrijk losbarst.
Gaat Pieter, zoals hij liet doorschemeren, ook de bedenktijd verkorten? Een half uur minder zou al zo'n enorme verbetering zijn!
Last edited by Kosmos on Wed Apr 14, 2004 22:18, edited 1 time in total.
-
Bij de huidige stand is de Wolf dus de champ.Hanco Elenbaas wrote:Eindstand
d.loting.
- Hanco Elenbaas
Re: Sneldamproloog
Over bedenktijd verkorten heb ik Pieter nooit iets horen zeggen. Dat zal hij ook wel uit zijn hoofd laten.Kosmos wrote: Een sneldamtoernooi vooraf is natuurlijk een veel betere oplossing dan de zaaddodende oplossing die in dit NK wordt toegepast.
SB! Mijn Kosmos, SB herinvoeren. Terug in de tijd. Devolutie! Achteruitgang, aftakeling, decadentie, verwording! Dat is de richting die de damwereld inslaat, als antwoord op de vele remises......
In het wielrennen heeft men ook een proloog voor de ronde van Frankrijk losbarst.
Gaat Pieter, zoals hij liet doorschemeren, ook de bedenktijd verkorten? Een half uur minder zou al zo'n enorme verbetering zijn!
Wel heeft hij al voor het NK 2003 in Amsterdam geprobeerd om een sneldamtoernooi vooraf te laten spelen, maar dat mocht niet van de KNDB.
Zo'n sneldamproloog is een goed idee. Dat plusjesgedoe, waarbij ook een twee-om-een een plusje oplevert, zal meer verzet oproepen.
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, heeft Pieter op het Damwebforum uit de doeken gedaan dat de FMJD ("Wij") oplossingen zocht die te maken hadden met verkrorting van de bedenktijd.Hanco Elenbaas wrote:Over bedenktijd verkorten heb ik Pieter nooit iets horen zeggen. Dat zal hij ook wel uit zijn hoofd laten.Kosmos wrote: Een sneldamtoernooi vooraf is natuurlijk een veel betere oplossing dan de zaaddodende oplossing die in dit NK wordt toegepast.
Wel heeft hij al voor het NK 2003 in Amsterdam geprobeerd om een sneldamtoernooi vooraf te laten spelen, maar dat mocht niet van de KNDB.
Zo'n sneldamproloog is een goed idee. Dat plusjesgedoe, waarbij ook een twee-om-een een plusje oplevert, zal meer verzet oproepen.
- Hanco Elenbaas
Je hebt gelijk, zie ik nu. Ik zal het er nog eens met Pieter over hebben. Barkel is voor mij niet de ideale Wereldkampioen.Kosmos wrote:Als mijn geheugen me niet in de steek laat, heeft Pieter op het Damwebforum uit de doeken gedaan dat de FMJD ("Wij") oplossingen zocht die te maken hadden met verkorting van de bedenktijd.
Dit verhaal schreef Pieter Hildering op 16 december:
Pieter Hildering wrote:ontvangen per e-mail 16-12-03
===============================================
Beste Damvrienden,
Naar aanleiding van de commotie omtrent de Delftse telling en de reacties op het forum van de FMJD lijkt het mij zinvol U de volgende informatie te verstrekken.
...
...
Zijn wij als FMJD dan tegen nieuwe ontwikkeling ?. Nee wij zijn niet tegen nieuwe ontwikkelingen. Echter een plaatsingstoernooi voor een WK lijkt ons niet de aangewezen weg om nieuwe ontwikkelingen te testen. Uniforme regels zijn belangrijk voor titeltoernooien.
Hier is in de nu gekozen vorm geen sprake van. Ook wordt aangehaald de 3 puntenregeling. Deze heeft geen invloed voor het spel als zodanig. Derhalve hebben wij daar ook geen problemen mee. Uniform is het zeker niet.
Interessant is ook de vraag of remise vermeden of bestreden dient te worden. Het is zeker een gegeven dat onder topspelers de remise kans groot is. De vraag is echter of hiervoor de Delftse telling de oplossing biedt. Zijn er andere oplossingen mogelijk. Wij denken van wel. Dammen is een spel van fouten en vermijden van fouten. Een van de mogelijke oplossingen is het nader bekijken van de toegestane tijdsduur. Ook spelen wij met de gedachte dat met een sneldam toernooi vooraf, de druk op presteren van spelers kan toenemen. Dit soort mogelijkheden passeren bij ons de revue en hierover wordt in de volgende vergadering gesproken. Het attractiever maken van het spel geeft meer mogelijkheden. Voor de spelers het publiek de noodzakelijke publiciteit en sponsering.
Wil je als sport overleven dan zal je een beleid moeten maken dat een breder publiek aanspreekt. Dat is de uitdaging! De Delftse telling zal het spel zeker niet attractiever maken; alleen de uitslag is attractiever. Kortom er zijn veel uitdagingen.
Remises zal men altijd houden hier zal de Delftse telling ook geen verandering in brengen. Remise hoort bij onze sport.
Aan de FMJD rust de taak internationaal het spel in de juiste vorm te houden; uniform en daar houden wij ons mee bezig.
Vertrouwende U hiermee geïnformeerd te hebben,
Met vriendelijke groet,
Pieter Hildering
EVP FMJD
-
Bij het Assendelftse systeem gaan de plusjes pas een rol spelen als speler A en B zowel in het hoofdtoernooi als in het sneldamtoernooi hetzelfde aantal punten heeft. Iedere statisticus kan beamen dat die kans maar zo'n 2 à3 procent is!
Al die plusjes die in het hoofdtoernooi worden gehaald, spelen dus vrijwel zeker geen rol bij het bepalen van de ranglijst.
Ik kan me voorstellen dat deelnemers die plusjes -voor die minieme kans dat ze van belang zijn- maar laten schieten en dus geen partijen van zes àzeven uur gaan spelen om ze te behalen.
Toch maar weer iets anders bedenken, ben ik bang.
Al die plusjes die in het hoofdtoernooi worden gehaald, spelen dus vrijwel zeker geen rol bij het bepalen van de ranglijst.
Ik kan me voorstellen dat deelnemers die plusjes -voor die minieme kans dat ze van belang zijn- maar laten schieten en dus geen partijen van zes àzeven uur gaan spelen om ze te behalen.
Toch maar weer iets anders bedenken, ben ik bang.
- Hanco Elenbaas
Dat een vooraanstaand tegenstander van het Delfts als Eric zo luchtigjes doet over het Assendelfts zal bemoedigend zijn voor Pieter.
Voor alles is het doel van Pieter om op een bepaalde tijd, op een bepaalde dag, een punt te kunnen zetten achter een toernooi.
Dat de spelers bijvoorbeeld het recht krijgen om het sneldamtoernooi vooraf te laten schieten of dat zij ook niet aan de plusjes hoeven te denken, zal maken dat aartsconservatieven als Ton Sijbrands misschien niet meteen afwijzend zijn.
Kees Thijssen en zijn trainer-coach Paul Oudshoorn waren heel enthousiast over het Assendelfts.
Voor alles is het doel van Pieter om op een bepaalde tijd, op een bepaalde dag, een punt te kunnen zetten achter een toernooi.
Dat de spelers bijvoorbeeld het recht krijgen om het sneldamtoernooi vooraf te laten schieten of dat zij ook niet aan de plusjes hoeven te denken, zal maken dat aartsconservatieven als Ton Sijbrands misschien niet meteen afwijzend zijn.
Kees Thijssen en zijn trainer-coach Paul Oudshoorn waren heel enthousiast over het Assendelfts.
- Eric Sanders
Volgens mij neemt Eric degene met de meest heldhaftige voorspelling en doet dan alsof er aselect geloot is... (Zou ik wel doen! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img] )Eric Sanders wrote:Dat lukt met loting ook.Hanco Elenbaas wrote: Voor alles is het doel van Pieter om op een bepaalde tijd, op een bepaalde dag, een punt te kunnen zetten achter een toernooi.
Eric schijnt te kunnen loten.
Baljakin wordt kampioen
Baljakin wordt kampioen. Hij wint zijn laatste 3 partijen en komt waarschijnlijk dan samen met Kees op 18 punten. Maar aangezien Bal van Barkel heeft gewonnen ipv van Boom en verder hun uitslagen zo goed als gelijk zijn zit het er dus dik in dat we dit jaar voor het eerst een niet-Nederlander als kampioen hebben... lang leve de SB!Hanco Elenbaas wrote:WEDSTRIJDVOORWAARDEN
Eindstand
d.loting.
Stand na de 10de ronde:
14.Gerrit Boom 10-4
Programma:
Maar goed, alles beter dan Erno Prutsman zoals in 1996 (dat was t toch?)
Voorspellinkje voor de top5:
1. Bal 18
2. Kees 18
3. Barkel 17
4. Clerc 17
5. vd Akker 16
Jeroen is eindelijk zn belofte aan het inlossen, met een strak gespeeld toernooi:-) Die gaat nog wel eens kampioen worden in de komende jaren
"Sommige fouten zijn gewoon te leuk om nooit meer te maken" (Marlou de Jong - April 9th 2004)