(onsportive) foefjes in het dammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Sat Aug 30, 2008 21:44

Ik zal de reacties van figuren als maffia wel over me afroepen, maar als je zwart hebt, wat is daar dan onsportief aan?

(Dit overigens los van het feit dat je zo nooit kunt winnen omdat je tegenstander na een uur gaat kijken of hij al 2-0 op kan schrijven terwijl hij vanwege zijn aanwezigheid wel gewoon 1 uur en 59 minuten mag gebruiken voor zijn eerste zet.)
De meest gehate dammer allertijden.

Paul Wijninga
Posts: 55
Joined: Sun Nov 02, 2003 23:06

Post by Paul Wijninga » Sat Aug 30, 2008 23:09

jati2000 wrote:Gehoord in Brunssum:
Je komt te laat, jouw klok loopt. Je tegenstander gaat ergens anders in de zaal kijken. Je komt binnen en drukt heel stiekum in het voorbij lopen met je elleboog je klok in.
Hierdoor heeft je tegenstander niet in de gaten dat jij er al bent en gaat zijn klok lopen.
Niet helemaal de waarheid. Gebeurde tijdens de partij. Bert Woolschot deed een zet, stond op en tijdens het opstaan drukte hij met zn elleboog de klok in. Tegenstander zat gewoon achter het bord en dacht dat de klok van Bert nog liep en ging uitgebreid "nadenken". Prachtig verhaal. De bedrieger bedrogen!

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Post by groenteboer » Sat Aug 30, 2008 23:34

Paul Wijninga wrote:
jati2000 wrote:Gehoord in Brunssum:
Je komt te laat, jouw klok loopt. Je tegenstander gaat ergens anders in de zaal kijken. Je komt binnen en drukt heel stiekum in het voorbij lopen met je elleboog je klok in.
Hierdoor heeft je tegenstander niet in de gaten dat jij er al bent en gaat zijn klok lopen.
Niet helemaal de waarheid. Gebeurde tijdens de partij. Bert Woolschot deed een zet, stond op en tijdens het opstaan drukte hij met zn elleboog de klok in. Tegenstander zat gewoon achter het bord en dacht dat de klok van Bert nog liep en ging uitgebreid "nadenken". Prachtig verhaal. De bedrieger bedrogen!
Wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Kan iemand mij vertellen hoe lang het duurde totdat Berts tegenstander in de gaten had dat het juist zijn klokje was dat liep? Wie was Berts tegenstander eigenlijk?

jellegroeneveld
Posts: 84
Joined: Fri Aug 18, 2006 22:44

Post by jellegroeneveld » Sat Aug 30, 2008 23:49

De tegenstander van Bert was Frans Teijn uit Rotterdam.
Frans heeft na het voorval die dag ernstig overwogen te stoppen met het toernooi. 's Avonds was hij er nog steeds niet over uitgesproken.
Hij vertelde dat hij zich tijdens de afwezigheid van Bert in de speelzaal had opgehouden en dat hij door een jonge dame/deelneemster was geattendeerd op de aanwezigheid van Bert, die zich ergens pratend in de zaal bevond, niet achter zijn bord. Toen Frans zich daarna naar zijn bord spoedde, zag hij dat hij inmiddels ruim 20 minuten meer tijd had verbruikt dan zijn tegenstander die niet aanwezig was toen de speelronde van start ging.
Last edited by jellegroeneveld on Sun Aug 31, 2008 00:05, edited 2 times in total.

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Sun Aug 31, 2008 00:02

Artikel 10.3 SWR

In het vervolg van de
partij brengt iedere speler nadat hij zijn zet heeft gedaan, zijn klok tot stilstand en die van zijn
tegenstander in werking, en wel met de hand waarmee hij zijn zet uitvoerde.


Maar dit was blijkbaar niet na een zet...
De meest gehate dammer allertijden.

groenteboer
Posts: 967
Joined: Sun Jul 01, 2007 19:57
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen
Contact:

Post by groenteboer » Sun Aug 31, 2008 00:22

Vraagje wrote:Artikel 10.3 SWR

In het vervolg van de
partij brengt iedere speler nadat hij zijn zet heeft gedaan, zijn klok tot stilstand en die van zijn
tegenstander in werking, en wel met de hand waarmee hij zijn zet uitvoerde.


Maar dit was blijkbaar niet na een zet...


Volgens mij was het wel gewoon na een zet, zoals ik uit het verhaal van Paul Wijninga heb begrepen, maar was de klok NIET met de hand ingedrukt. Maar volgens mij staat er ook iets in de regels dat je er eerst wat van moet zeggen tegen de tegenstander alvorens naar de arbiter te gaan die op zijn beurt praktisch gezien ook nog waarschuwt.

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Post by Alex » Sun Aug 31, 2008 08:58

Doet me denken aan een voorval van alweer wat jaren terug (hoeveel, wet ik niet meer).
Het 2e (provinciale) team speelde uit bij Naaldwijk 1, stand was 7-7, was nog 1 partij bezig. Onze op papier zwakste speler, was tactisch op bord 1 gezet en zat dan ook tegen een relatief veel sterkere tegenstander. Maar wonder boven wonder redde hij het tot 10-om-10, met beiden nog zo'n 10 minuten. Onze spelers stond daarbij nog niet eens zo slecht. Hij ruilt af en vergeet daarbij zijn klok. Tegenstander heeft het wel in de gaten en doet alsof ie zit na te denken. Allerlei hints van onze kant (bijv. "'t is al laat, morgen weer vroeg op") werden door hem niet begrepen (o.a. vanwege een flink aantal biertjes). Wijlen Cees Wijnhorst stond erbij en zag er op toe dat de hints niet te overduidelijk waren, want dat zou voorzeggen zijn en dat mag niet... En we gingen dan ook met een 9-7-nederlaag naar huis, waar het ook 8-8 of 7-9 voor ons had kunnen zijn, want ook de Westlander had weinig tijd meer.

Post Reply