Discussies over damsport (in het Nederlands)
-
Casper van der Tak
by Casper van der Tak » Wed Jan 28, 2004 07:17
Eric van Dusseldorp wrote:
Overigens heb ik het gevoel dat er een soort eenheidsworst is ontstaan als het gaat om speelstijlen. Al die subtoppers die op zo'n training zitten of hebben gezeten, ze spelen toch allemaal een beetje in dezelfde stijl. Links rijtje uitschuiven, rechts rijtje uitschuiven en dan maar weer eens door het centrum.
...
Die subtoptrainingen lijken vooral gericht om een grote groep weinig getalenteerde/creatieve/charismatische etc. (maar wel gemotiveerde) groep een rating van zo'n 1350-1450 te doen bezorgen. Af en toe vraag ik me af, wat al die trainingen nou eigenlijk hebben opgeleverd.
Eric, met weinig talent haal je geen rating van zo'n 1350-1450. Pak de rating lijst er maar eens bij, en vertel mij wie van de spelers met een rating tussen de 1400 en 1450 weinig getalenteerd/creatief zijn! (dat charisma krijg je van me cadeau, dat is een ander verhaal maar levert geen ratingpunten op)
Je overschat de invloed van trainingen als je denkt dat die in staat zijn iemand met weinig talent en creativiteit om te toveren in een speler die tegen grootmeesters vermoedelijk meer dan 50% kans heeft remise te spelen... (ik neem aan dat je met zeg 100 ratingpuntenverschil ruim meer dan een half punt per partij haalt).
-
Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Een nadeel van training is dat mensen daardoor een niveau bereiken dat ze slechts vast kunnen houden door veel te blijven trainen. Is daar geen tijd meer voor vanwege werk, gezin, etc. dan zie je dat deze studeerkamerdammers hard omlaag vallen. En omdat niemand het leuk vindt om zwakker te spelen dan hij deed, zie je dat deze dammers opvallend vaak stoppen met het spel.
De beste trainer is dus wat mij betreft degene die ervoor zorgt dat mensen gaan dammen en dat ze blijven dammen. Iemand die mensen vooral geen varianten, maar liefde voor het spel bijbrengt.
-
Ruud van Drunen
by Ruud van Drunen » Wed Jan 28, 2004 15:40
Waarde dam-adepten
Als ongetalenteerde damzwoeger, die al jarenlang een zwervend (lees jojoënd) bestaan leidt rond de 1200 ratingpuntengrens, zou ik een lans willen breken voor het opstarten van een damcursus speciaal gericht op het bijspijkeren van gelijkgezinde stumpers als mijzelf. Het moet toch mogelijk zijn om een groepje leergierige dammers bij elkaar te sprokkelen die voor het aantrekken van een trainer gezamenlijk een financiële vergoeding op tafel leggen.
-
Peter de Hek
Ruud van Drunen wrote:Waarde dam-adepten
Als ongetalenteerde damzwoeger, die al jarenlang een zwervend (lees jojoënd) bestaan leidt rond de 1200 ratingpuntengrens, zou ik een lans willen breken voor het opstarten van een damcursus speciaal gericht op het bijspijkeren van gelijkgezinde stumpers als mijzelf. Het moet toch mogelijk zijn om een groepje leergierige dammers bij elkaar te sprokkelen die voor het aantrekken van een trainer gezamenlijk een financiële vergoeding op tafel leggen.
Dat lijkt mij een goed idee Ruud.
-
Neggerbaby
-
kan er dan ook een training komen voor de minder bedeelden die onder de magische 900 grens zitten? Ik zou daar niet aan mee doen (voor mij is dammen een sport/spel en niet eens studie), maar ik vind dat mijn mede minder bedeelden, toch de kans moeten krijgen om ook een 1200 rating te krijgen.
Verder weet ik niet wie ik de beste trainer vind. Ik zou zeggen, laat allen die zich deze titel zich willen toeeigenen, mij elk 1 jaar training geven, en dan zal ik mijn bevindingen publiseren op dit forum. (als ik al die
BORING! training overleef tenminste)
Zo genoeg zerieuz gebabbeld: Negger is here! [img]
images/smilies/icon_cool.gif[/img]
I am bigger and stronger then all the girly men!
-
Kosmos
- Real name: Tj. Goedemoed
-
Ruud van Drunen wrote:Waarde dam-adepten
Mocht je een ervaren, gediplomeerde trainer zoeken:
Mijn emailadres is
tjalibaba@hotmail.com
Heaven is no location, but a state of mind
-
Jasper Daems
Train je ook op afstand tjalibaba?? Of zou ik helemaal naar Friesland moeten komen?
-
Kosmos
-
Trainen op afstand wordt binnen enkele jaren een nieuwe trend.
De damserver van de KNDB zal dankzij de onvermoeibare ijveraar Paul Visser trainingsfaciliteiten krijgen.
Je kunt dan lekker met zijn tweetjes in een studeerkamer gaan zitten en dan standen en partijen bekijken. Ideaal.
Last edited by
Kosmos on Sun Feb 22, 2004 22:01, edited 1 time in total.
-
Jasper Daems
Kosmos wrote:Trainen op afstand wordt binnen enkele jaren een nieuwe trend.
De damserver van de KNDB zal dankzij de onveroeibare ijveraar Paul Visser trainingsfaciliteiten krijgen.
Je kunt dan lekker met zijn tweetjes in een studeerkamer gaan zitten en dan standen en partijen bekijken. Ideaal.
En is dat te betalen voor een student als ik??????????
-
Kosmos
-
Studenten hebben tegenwoordig bijbaantjes.
Kun je geen gigolo worden?
-
Jasper Daems
Kosmos wrote:Studenten hebben tegenwoordig bijbaantjes.
Kun je geen gigolo worden?
Uhm, ik hoef geen sextraining, dit is toch een damforum?! [img]
images/smilies/icon_redface.gif[/img] Hoe duur ben jij per uur (als damtrainer)?
-
Kosmos
-
Je zit toch in TalentOntwikkeling, Jasper?
![Image](http://www.click-smilies.de/sammlung0903/alles_moegliche/mixed-smiley-007.gif)
-
Jasper Daems
Kosmos wrote:Je zit toch in TalentOntwikkeling, Jasper?
![Image](http://www.click-smilies.de/sammlung0903/alles_moegliche/mixed-smiley-007.gif)
Nee, daar ben ik helaas te oud voor inmiddels, hoewel ik vind (voor zover ik vind dat ik talent heb), dat mijn talent nog wel verder ontwikkeld mag en kan worden
![Image](http://laatste.info/bb3/images/smilies/icon_wink.gif)
-
Kosmos
-
Beste Jasper, over honorarium kunnen we wel op MSN babbelen.
Dat trainen op Internet lijkt me wel aantrekkelijk...
Studeerkamer al klaar, Ppaul? Onee, Paul schrijft meer in deze slangenkuil.