Nationale damcompetitie: sport of klucht

Discussies over damsport (in het Nederlands)
sun

Post by sun » Wed Apr 18, 2007 19:20

Hoi Bert Zwart
Bert Zwart wrote:Het antwoord op je vraag is "Sport".

Dit forum bevat meer dan voldoende informatie over de gang van zaken rond Meurs/Culemborg de laatste twee jaren. Ik stel voor aan Sun om dat eerst eens door te lezen, en over twee maanden een nieuw topic te openen als hij/zij dat nodig acht.

Alexander, wellicht dat dit topic hiermee afgesloten kan worden?
Vraag ik net aan Klareveld om verheldering, lees ik na ik dat poste jouw bericht.

Misschien is het wel een idee om over twee maanden te kijken hoe het er voor staat. Ik ben met mijn eerste post zwaar in de suggestie-zone gaan zitten. Een nieuw onderwerp over twee maanden kan wel eens beter zijn. Zal mijn post wat zuiverder formuleren en er zal wel meer bekend zijn dan.

Of ik je tweede suggestie opvolg om alles te lezen weet ik niet. Er is namelijk ontzettend veel gepost op dit forum. Om dat allemaal te lezen lijkt me pittig. De ontwikkelingen van damclub culemborg staan (onder andere?) bij het onderwerp transfergeruchten. Niet bepaald logisch. Zoeken naar alle berichten lijkt me dan ook niet te doen. Of is er een truc? Tips zijn Welkom?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Apr 18, 2007 19:23

Je kunt heel veel uit de series krantenartikelen halen, daarnaast zijn er ook threads naar aanleiding van het opstappen van Henk Stoop nadat Goedemoed CJT trainer was. Als je die threads doorwerkt kom je een eind denk ik.

sun

Post by sun » Wed Apr 18, 2007 19:26

Bert Zwart wrote:Je kunt heel veel uit de series krantenartikelen halen, daarnaast zijn er ook threads naar aanleiding van het opstappen van Henk Stoop nadat Goedemoed CJT trainer was. Als je die threads doorwerkt kom je een eind denk ik.
Thx,

Tot over een maand of twee, zou ik zeggen [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 18, 2007 20:46

Eric van Dusseldorp wrote:
Klareveld wrote:
sun wrote:Hoi Eric van Dusseldorp
Sun - de damwereld is helaas erg dol op navelstaren in bijzonder klein verband. Invloeden van buitenaf of invloeden die niet direct leiden tot aanwijsbare leden van de navelstaarkring zijn niet welkom. Afgezien van het remise-probleem is er dus ook een serieus cultuurprobleem. Die beide factoren verklaren deels waarom het dammen zo snel bergafwaarts gaat en niet veel meer is dan ganzeborden of halma in de ogen van de rest van de wereld...
Beste Sun,

Je ziet, je hebt een discussiemaatje... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Klareveld is volgens jou toch het anonieme scheldmasker van Theo van den Hoek, Eric?
Waarom wil Theo van den Hoek nu anoniem proberen anderen (indirect) te stimuleren Haitze Meurs voor de tuchtcommissie te slepen? Wil die verschrikkelijke Theo van den Hoek, een van de grootste rampen die de damwereld is overkomen, misschien zelf weer voorzitter worden? [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Klareveld

Post by Klareveld » Wed Apr 18, 2007 20:56

Hanco Elenbaas wrote:Wil die verschrikkelijke Theo van den Hoek, een van de grootste rampen die de damwereld is overkomen, misschien zelf weer voorzitter worden? [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Van den Hoek, Van Beek, De Jong, Meurs, Hildering: het zijn allemaal rampen, beste Hanco. Of is de damwereld een ramp?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 18, 2007 21:15

Klareveld wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Wil die verschrikkelijke Theo van den Hoek, een van de grootste rampen die de damwereld is overkomen, misschien zelf weer voorzitter worden? [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Van den Hoek, Van Beek, De Jong, Meurs, Hildering: het zijn allemaal rampen, beste Hanco. Of is de damwereld een ramp?
De geboren ambtenaren Van den Hoek en Van Beek wel, hoewel Van Beek soms nog wel iets goeds deed. De overige drie waren geen ramp, zeker niet Haitze en Pieter. Het weglopen van Pieter blijft betreurenswaardig, zo kende ik hem nog niet.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”

Klareveld

Post by Klareveld » Wed Apr 18, 2007 23:52

sun wrote: Hoe verhoudt bijvoorbeeld jouw bovenstaande kijk zich op het onderwerp damcompetitie: sport of klucht? ?
Op zich vind ik dat de Nederlandse ereklasse een vrij professioneel geheel is. Sterke teams die investeren in hun tiental. Internationale inbreng; semi-profs etc.

Maar natuurlijk ook een hoop kluchtige elementen: de meest magere speelzaaltjes met vaak erbarmelijke faciliteiten. Tsja en het Culemborg verhaal is natuurlijk niet mooi.

Toch kom ik voor de ereklasse KNDB uit op sport.

Voor veel overige damactiviteiten is klucht een veel betere benaming: de WK tweekamp(en) bijvoorbeeld; de FMJD uiteraard, de stupide ruzietjes die allerlei kleine mannetjes met elkaar uitvechten. Vrouwtjes zijn er vrijwel niet meer..

Over het cultuur probleem/ de bekrompenheid van de damwereld ga ik verder maar weinig schrijven. Bekijk alle posts van de Berts Zwarts en Erics van Dusseldorpen van deze wereld en je komt een heel eind.

Casper van der Tak

Re: Nationale damcompetitie: sport of klucht

Post by Casper van der Tak » Thu Apr 19, 2007 02:41

sun wrote:Haitze Meurs ‘koopt’ het landskampioenschap en trekt vervolgens de financiële stekker eruit. Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

1) Meurs wist bij het inkopen dat hij dat jaar daarop al de stekker eruit zou trekken (wat ronduit schandalig zou zijn)

2) Meurs besluit na aantal maanden dat hij spijt heeft van zijn financiële investeringen, maar in dat geval neemt hij zijn verantwoordelijkheid niet (of hij is failliet, dan heb ik niks gezegd).

Beide handelingen zijn in strijd met wezenlijke belangen van de damsport en/of de KNDB. Volgens het tuchtreglement is er dus sprake van een mogelijkheid tot strafbare handeling. Gaat de tuchtcommissie (TC) dit ook onderzoeken? En wat doet de bondsraad? Laten zowel de TC alsook de bondsraad dit damdrama ongemoeid of nemen zij zichzelf – en de damsport – serieus en ondernemen zij stappen? Hopelijk laten ze deze trieste klucht niet voorbij kabbelen, al is het alleen om herhaling te voorkomen.

Wie weet blijkt uit onderzoek dat Meurs helemaal niet verantwoordelijk is. Maar wie dan wel? Niemand?
Meurs sponsorde de club gedurende een aantal jaren. Op een gegeven moment stopt hij ermee, en dat is zijn goed recht. Ik neem aan dat hij zich hierbij aan een eventueel sponsorcontract gehouden heeft.

Het lijkt me schadelijk voor de damsport als er een TC onderzoek komt naar sponsoren die zich terugtrekken - dan zijn er al helemaal geen sponsoren meer te vinden.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Thu Apr 19, 2007 06:19

Casper van der Tak wrote:
sun wrote:Haitze Meurs ‘koopt’ het landskampioenschap en trekt vervolgens de financiële stekker eruit. Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

1) Meurs wist bij het inkopen dat hij dat jaar daarop al de stekker eruit zou trekken (wat ronduit schandalig zou zijn)

2) Meurs besluit na aantal maanden dat hij spijt heeft van zijn financiële investeringen, maar in dat geval neemt hij zijn verantwoordelijkheid niet (of hij is failliet, dan heb ik niks gezegd).

Beide handelingen zijn in strijd met wezenlijke belangen van de damsport en/of de KNDB. Volgens het tuchtreglement is er dus sprake van een mogelijkheid tot strafbare handeling. Gaat de tuchtcommissie (TC) dit ook onderzoeken? En wat doet de bondsraad? Laten zowel de TC alsook de bondsraad dit damdrama ongemoeid of nemen zij zichzelf – en de damsport – serieus en ondernemen zij stappen? Hopelijk laten ze deze trieste klucht niet voorbij kabbelen, al is het alleen om herhaling te voorkomen.

Wie weet blijkt uit onderzoek dat Meurs helemaal niet verantwoordelijk is. Maar wie dan wel? Niemand?
Meurs sponsorde de club gedurende een aantal jaren. Op een gegeven moment stopt hij ermee, en dat is zijn goed recht. Ik neem aan dat hij zich hierbij aan een eventueel sponsorcontract gehouden heeft.

Het lijkt me schadelijk voor de damsport als er een TC onderzoek komt naar sponsoren die zich terugtrekken - dan zijn er al helemaal geen sponsoren meer te vinden.
Het Tuchtrecht is overigens "alleen" van toepassing op leden van (de verenigingen van) de KNDB. Sponsoren zijn meestal geen individuele leden maar bedrijven. In die situaties, dus vaak, is dit geen zinvol spoor. Waar wel de pijlen op gericht zouden kunnen worden zijn bestuurders van verenigingen, die onprofessioneel en onzorgvuldig met sponsoring omgaan. Bij aantoonbare onzorgvuldigheid en ernstige schade voor de belangen van de damsport lijken mij een tuchtprocedure best mogelijk. Als een bestuurder een sponsor het leven dermate zuur maakt, dat deze feitelijk moet stoppen (bv. omdat het effect van de sponsoring averehcts gaat werken) dan kan je je nog wel eens een keer achter de oren krabben. Temeer als er dan ook nog geeneens een alternatief door de bestuurder achter de hand is gehouden.

Hiltexfan

Post by Hiltexfan » Thu Apr 19, 2007 06:41

Klareveld wrote: Voor veel overige damactiviteiten is klucht een veel betere benaming: de WK tweekamp(en) bijvoorbeeld; de FMJD uiteraard, de stupide ruzietjes die allerlei kleine mannetjes met elkaar uitvechten. Vrouwtjes zijn er vrijwel niet meer..
Vooral de kleine mannetjes die hun stupide vetes (in Klarevelds geval met Harm Wiersma, Bert Zwart en Eric van Dusseldorp) niet open en bloot maar anoniem uitvechten, bepalen het gezicht van het verziekte deel van de damwereld.
Gelukkig is Klareveld slechts een uitzondering in de damwereld en tegenwoordig niet zo actief op dit forum, anders zag ik weinig toekomst voor onze sport.

Wanner waren er wel vrouwtjes Klarenbeek, vertel op.

Hiltexfan

Post by Hiltexfan » Thu Apr 19, 2007 06:47

strandwachter wrote: Het Tuchtrecht is overigens "alleen" van toepassing op leden van (de verenigingen van) de KNDB. Sponsoren zijn meestal geen individuele leden maar bedrijven. In die situaties, dus vaak, is dit geen zinvol spoor. Waar wel de pijlen op gericht zouden kunnen worden zijn bestuurders van verenigingen, die onprofessioneel en onzorgvuldig met sponsoring omgaan. Bij aantoonbare onzorgvuldigheid en ernstige schade voor de belangen van de damsport lijken mij een tuchtprocedure best mogelijk. Als een bestuurder een sponsor het leven dermate zuur maakt, dat deze feitelijk moet stoppen (bv. omdat het effect van de sponsoring averehcts gaat werken) dan kan je je nog wel eens een keer achter de oren krabben. Temeer als er dan ook nog geeneens een alternatief door de bestuurder achter de hand is gehouden.
Misschien moeten we dan maar de jongeman Goedemoed opnieuw voor de tuchtcommissie brengen. Deze jongeman heeft de heer Meurs namelijk in dusdanige verleiding gebracht dat de heer Meurs hem benoemde tot jeugdleider van de KNDB. Dat moet uiteraard bestraft worden

sun

Post by sun » Thu Apr 19, 2007 11:55

Beste Bert Zwart,

Twee maanden wachten is - gezien de reacties die er nu zijn - te lang voor mij.

Jouw antwoord op het onderwerp is sport. Dat is ook mijn antwoord. Piet Bouma noemde bij het onderwerp "transfergeruchten" het een amateursport. De teams in de ereklasse hebben ook zeker professionele neigingen. Zoals Klareveld al schreef: investeren in hun tiental. Internationale inbreng; semi-profs.

Amateur of professioneel, in beide gevallen moet je je sport serieus nemen. Wat bij Culemborg is gebeurd, kan in mijn ogen niet. Deze zaak ongemoeid laten, is slecht voor het dammen. Je krijgt scheve gezichten binnen de damwereld en naar buiten toe is het helemaal kolderiek.
Casper van der Tak wrote: Meurs sponsorde de club gedurende een aantal jaren. Op een gegeven moment stopt hij ermee, en dat is zijn goed recht. Ik neem aan dat hij zich hierbij aan een eventueel sponsorcontract gehouden heeft.

Lijkt me geen speld tussen te krijgen. Wie is er dan wel verantwoordelijk?
strandwachter wrote: Waar wel de pijlen op gericht zouden kunnen worden zijn bestuurders van verenigingen, die onprofessioneel en onzorgvuldig met sponsoring omgaan. Bij aantoonbare onzorgvuldigheid en ernstige schade voor de belangen van de damsport lijken mij een tuchtprocedure best mogelijk.
Is dit de hoek waar naar de verantwoordelijkheid gezocht moet worden? Dan zou de bondsraad het aangewezen orgaan zijn om een onderzoek in te stellen. Het kndb-bestuur lijkt me daarvoor niet geschikt. De voorzitter van de KNDB kan dan de schijn tegen zich krijgen van machtsmisbruik. (Een sponser en ook clublid heeft problemen met een groep Culemborgers. Als hij dan vervolgens onder de pet van voorzitter van de bond er een tuchtzaak op loslaat, lijkt dat geen zuivere koek)

Iets anders: Ik lees berichten die duidelijk maken dat er onderlinge wrijving is tussen forumleden. Waarom weet ik niet en hoef ik ook niet te weten. Wel hoop ik dat deze wrijvingen niet het onderwerp gaan vergallen. Dat is alles wat ik hierover wil zeggen en ik zal er dan ook verder niet meer op ingaan.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 19, 2007 13:06

sun wrote:Twee maanden wachten is - gezien de reacties die er nu zijn - te lang voor mij.
Casper van der Tak wrote: Meurs sponsorde de club gedurende een aantal jaren. Op een gegeven moment stopt hij ermee, en dat is zijn goed recht. Ik neem aan dat hij zich hierbij aan een eventueel sponsorcontract gehouden heeft.

Jij met je geklets bent verantwoordelijk !
Doe voortaan eerst je huiswerk, voordat je allerlei conclusies trekt zonder dat je weet waar je het over hebt, nog laf/anoniem/beschuldigend bovendien en nadat je terecht als domme nitwit in de hoek gezet wordt, nog krokodillentranen wenend ook, à la Klareveld.

Het lijkt me tijd dat jij, flapdrol, hier je excuses aanbiedt aan Haitze.

sun

Post by sun » Thu Apr 19, 2007 14:07

sun wrote:Aan Hanco Elenbaas,

Ik vind jouw reactie buitengewoon onplezierig en ga er verder dan ook niet op in. Op eventuele toekomstige reacties met vergelijkbare toon zal ik ook niet ingaan.

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Thu Apr 19, 2007 15:41

sun wrote:

Wie er verantwoordelijk is dat dhr Meurs stopt met sponseren?? Dhr Meurs zelf lijkt mij toch, want het is zijn keuze geweest, maar waarvoor hij verantwoorlijk is?? Ik zie geen probleem. Zoals Casper ook al zei, waarschijnlijk heeft hij gewoon een sponsercontract gehad wat afliep. En dan mag hij toch zelf kiezen wat hij gaat doen? Dat er ineens allemaal commotie om de club is, is dhr Meurs niet verantwoordelijk voor. Hij kiest er gewoon voor om niet te sponseren. En degene die in de sponsercommisie zit had dit kunnen weten als er sprake is van een contract.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Post Reply