Voorspoedig 2004
Voorspoedig 2004
Dat dit jaar maar vele wijze beslissingen moge brengen..... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
-
- Real name: Irene Stegeman
Ik wens gewoon iedereeen het beste in het nieuwe jaar.. Niet alleen de dammers [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Dus bij deze..
Dus bij deze..
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
Een ieder wens ik een sprankelend 2004 toe , en de dammers wens ik
veel wijsheid toe. Met name de HH bestuurders. Wat ik het afgelopen
jaar heb gezien geeft blijk van een ongekende onkunde , waardoor ik
bijna zou gaan denken zelf maar eens een bestuursfunctie te moeten
gaan ambieren. Slechter zou ik het in ieder geval niet doen, maar
daarvoor is niet veel nodig. Uitsluitend het feit dat ik (nog) niet weet ,
of ik het wel beter zou kunnen , weerhoudt me ervan mezelf beschik-
baar te stellen.
veel wijsheid toe. Met name de HH bestuurders. Wat ik het afgelopen
jaar heb gezien geeft blijk van een ongekende onkunde , waardoor ik
bijna zou gaan denken zelf maar eens een bestuursfunctie te moeten
gaan ambieren. Slechter zou ik het in ieder geval niet doen, maar
daarvoor is niet veel nodig. Uitsluitend het feit dat ik (nog) niet weet ,
of ik het wel beter zou kunnen , weerhoudt me ervan mezelf beschik-
baar te stellen.
Gezond en gelukkig nieuwjaar gewenst, en speciaal voor onze bestuurderen niet elke verandering is een verbetering. Dus bezint eer gij aan DT begint [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
-
Op 10 januari 2004 weten we of het NK 2004 al dan niet op basis van een nieuwe telling zal worden gespeeld en wellicht nog veel meer. Dan vindt er een superbelangrijke vergadering binnen de KNDB plaats.
Belangrijk vragen:
1. hoe gaat de ALV om met de nieuwe statuten, waarin de gedachte van de bondsraad is neergelegd. Een bondsraad die reeds heeft gestemd voor de toepassing van de DT in het NK 2004. Alleen de modaliteit van de DT staat nog maar ter discussie. Goedkeuring van de Statuten brengt deze bondsraad in het zadel.
2. het bondsbestuur is verantwoordelijk voor de bevordering van de damsport in Nederland. Het bestuur zal zich heel wel bewust zijn van de grote gevaren/spanningen van dit moment. Zal het bestuur de DT met het oog hierop ernstig (moeten) ontraden en bij "invoering" (moeten)aftreden?
3. zal de bondsraad bereid zijn op haar aanvankelijke schreden terug te keren of zet het de ingeslagen weg naar de DT ondanks alle "verzet"en risico's toch voort?
Wie weet het antwoord op al deze vragen? Misschien Dieter.
Belangrijk vragen:
1. hoe gaat de ALV om met de nieuwe statuten, waarin de gedachte van de bondsraad is neergelegd. Een bondsraad die reeds heeft gestemd voor de toepassing van de DT in het NK 2004. Alleen de modaliteit van de DT staat nog maar ter discussie. Goedkeuring van de Statuten brengt deze bondsraad in het zadel.
2. het bondsbestuur is verantwoordelijk voor de bevordering van de damsport in Nederland. Het bestuur zal zich heel wel bewust zijn van de grote gevaren/spanningen van dit moment. Zal het bestuur de DT met het oog hierop ernstig (moeten) ontraden en bij "invoering" (moeten)aftreden?
3. zal de bondsraad bereid zijn op haar aanvankelijke schreden terug te keren of zet het de ingeslagen weg naar de DT ondanks alle "verzet"en risico's toch voort?
Last edited by jelle groeneveld on Thu Jan 01, 2004 23:52, edited 1 time in total.
-
De vergadering van 10 januari is inderdaad een heel belangrijke voor het dammen in Nederland maar ook ik kan op bovenstaande vragen alleen maar vol spanning afwachten. Hoe de vergadering vorm gaat krijgen is in belangrijke mate afhankelijk van de houding van het bestuur en natuurlijk de afgevaardigden.jelle groeneveld wrote:Op 10 januari 2004 weten we of het NK 2004 al dan niet op basis van een nieuwe telling zal worden gespeeld en wellicht nog veel meer. Dan vindt er een superbelangrijke vergadering binnen de KNDB plaats.
Belangrijk vragen:
1. De consept statuten zijn voor mij niet acceptebel. De bondsraad krijgt er een macht mee die niet wenselijk is en er zullen daarom een aantal aanpassingen gedaan moeten worden voordat er statuten zijn die de instelling van de bondsraad rechtvaardigen. Het huidige voorstel geeft de BR een dictatoriale macht en besluiten van de raad kunnen zelfs tegen de wil van de meerderheid in doorgezet worden (zie het DT besluit). Ik kan mij niet voorstellen dat zelfs de leden van de raad maar zeker ook het bestuur hier vrede mee hebben. De provincies zouden in elk geval nooit accoord moeten gaan met deze gang van zaken. Bij belangrijke zaken zoals besluiten die het spel zelf aangaan moet er een mogelijkheid zijn om een ALV op te roepen die de BR terug kan fluiten. Bovendien zou het een grote verbetering zijn als BR leden verplicht worden in de raad te stemmen in de geest van hun eigen achterban en niet op persoonlijke voorkeur.
2. Ik heb er alle vertrouwen in dat het bestuur invoering van de DT inderdaad aan de bondsraad zal ontraden maar zeker ben ik daar niet van. Helaas heeft het Bestuur officieel ook geen geluiden in die richting laten horen waardoor iedereen in onzekerheid op 10 januari wacht. Het zou een goede zaak zijn als het bestuur wel vooraf stelling zou nemen in deze en dus consequenties zou verbinden aan een te nemen besluit.
3. Ook verwacht ik dat de bondsraad zijn besluit tot invoering terug zal nemen. Op zijn minst een deel van de BR heeft zijn mening aangepast en is tot het besef gekomen dat invoering van DT een slechte zaak zou zijn. Het gejaagd besluit nemen tot invoering in Juni was ingegeven onder druk van o.a. de toenmalige voorzitter Theo van den Hoek en gebeurde onder valse motieven waarvan de meeste BR leden pas bewust zijn geworden na mijn enquete. Verder was er binnen de raad grote onduidelijkheid over het besluit dat was genomen. Zo meende de een een beslissing genomen te hebben die onomkeerbaar was en anderen dachten alleen een onderzoek gesteund te hebben. Het ene bondsraad lid denk ook dat de BR een advies taak heeft zonder besluitrecht terwijl anderen daar bepaald heel anders over denken. Kortom ook binnen de BR is er nog heel veel onduidelijk.
Zoals in mijn nieuwjaarswens al aangegeven hoop ik dat de bestuurders zowel in de provincies alsook de KNDB bestuur en de BR gezond verstand gebruiken. De statuten zijn nog niet goed genoeg om goedgekeurd te kunnen worden. Er zijn aanpassingen nodig om toch tot een bondsraad te komen en dus moet de ALV op 10 januari de besluiten van 2003 nalopen en eventueel goed dan wel afkeuren. Vervolgens moeten de aanpassingen die de ALV voorstelt verwerkt worden waarna over enkele maanden alsnog statuten wijziging plaats kan vinden en er een BR kan komen.
Dus Jelle ik weet het niet en ik denk dat ook helemaal nog niemand weet wat er gebeurd op 10 januari maar dat het een enorm belangrijke vergadering gaat worden dat staat als een paal boven water en met name de kwaliteit van onze huidige KNDB voorzitter zal heel belangrijk zijn in deze.
-