NK in Huissen,

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 22, 2003 04:13

Jan Pieter wrote: Clerc hoort natuurlijk bij de buiten-categorie, maar als je weigert een barrage te spelen, verliest de keizer wat mij betreft zijn recht. Sijbrands heeft op basis van het eerste punt ook geen rechten (dan weer wel, dan weer niet mee willen doen) maar op grond van punt 2 zou ik hem altijd een keuzeplaats geven.
Waarom weigerde Rob Clerc eigenlijk die barrage?
Stond die barrage in de wedstrijdvoorwaarden?
Zo ja, ook dan mag je toch zonder te spelen opgeven?
Hoeveel kans zou Rob Clerc in een rapide-/sneldambarrage hebben tegen Erno Prosman? Ik schat in dat Rob Clerc kansloos is en ik vermoed dat Rob Clerc er zelf net zo over denkt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 22, 2003 04:40

Peter de Hek wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Daarnaast hoort een speler van het formaat Rob Clerc natuurlijk altijd uitgenodigd te worden voor de finale.
Waarom?

Het gaat mij hierom publiciteit, die genereert Rob Clerc m.i. nauwelijks. Dit integenstelling tot Ton Sijbrands en Harm Wiersma. Maar goed jij beoordeelt deze situatie ongetwijfeld op basis van Rob Clerc zijn damkwaliteiten. Vanuit dat perspectief ben ik met je eens dat wanneer je al keuzeplaatsen te vergeven hebt Clerc daar als een van de eerste in aanmerking voor kan komen. Let wel kan, ik persoonlijk zie dan meer in een uitnodiging voor b.v. Auke Scholma, naar zijn partijen kijk ik met meer plezier dan die van Rob Clerc.
Het is vanzelfsprekend dat Rob Clerc meedoet aan het NK 2004.
Auke Scholma is een interessante sterke speler, maar ook iemand die in zijn carrière misschien éénachtste heeft bereikt van wat Rob Clerc bij elkaar heeft gespeeld.
Daarnaast is Rob Clerc iemand die de organiserende vereniging Huissen in de jaren tachtig heeft helpen grootmaken.
Veel landskampioenschappen van Huissen in die periode zijn voor een belangrijk deel aan Clerc te danken.
Een mooie oprolpartij van Clerc is zelfs voor Ton Sijbrands erg interessant.

Jammer dat die persmap van Rob Clerc nooit door een insider is samengesteld!
Er zijn nog vele sappige details aan te dragen, die via de sportpagina's voor de nodige opschudding zouden zorgen. De naam Rob Clerc zou met één keiharde knal gevestigd zijn in de Nederlandse sportwereld.
"Rob Clerc?!! Oh, die van ...!! Hahahahah!!!"
Als ik die verhalen hier zou onthullen, ben ik bang dat het (incrementele) hart van Guest het begeeft.

anoniempje

Post by anoniempje » Mon Dec 22, 2003 09:18

Het getuigd nou niet bepaald van inzicht van zowel Rob Clerc als van de KNDB om Rob Clerc uit te nodigen als hij een jaar tevoren weigerde een barrage te spelen voor die plaatsing.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Dec 22, 2003 10:55

Hanco Elenbaas wrote:Waarom weigerde Rob Clerc eigenlijk die barrage?
Dat was niet helemaal duidelijk, maar het kwam er ruwweg op neer dat hij geen zin had.
Stond die barrage in de wedstrijdvoorwaarden?
Ja. De organisatie had eigenlijk het NK met een sneldamtoernooi willen beginnen ('de barrage vooraf') maar conservatieve elementen konden dat idee simpel torpederen, omdat het reglement meldt dat een barrage na het toernooi gespeeld moet worden. Er staat echter niet wanneer dat moet gebeuren, en dus kwam in de wedstrijdvoorwaarden te staan dat het direct na de laatste ronde zou plaatsvinden. Dit tot onvrede van enkele spelers, omdat dammen dan zowaar een beetje op sport gaat lijken. Vier weken na afloop van het toernooi een barrage over 6 partijen met volledige bedenktijd spelen die alle in remise eindigen, is natuurlijk veel leuker.
Zo ja, ook dan mag je toch zonder te spelen opgeven?
Strikt reglementair mag dat, maar ik vind dat dergelijke spelers ook alleen moeten krijgen waar ze strikt reglementair recht op hebben, en voor Clerc was dat dit jaar een plek in de halve finales.
Hoeveel kans zou Rob Clerc in een rapide-/sneldambarrage hebben tegen Erno Prosman? Ik schat in dat Rob Clerc kansloos is en ik vermoed dat Rob Clerc er zelf net zo over denkt.
Ik weet niet of dat zo is, maar het lijkt me niet relevant.

Peter de Hek

Post by Peter de Hek » Mon Dec 22, 2003 12:27

Hanco Elenbaas wrote: Jammer dat die persmap van Rob Clerc nooit door een insider is samengesteld!
Ik zou zeggen grijp je kans en stel een persmap samen, voor het komende NK liefst, dat zou de keuze voor Rob Clerc wat mij betreft nog enigszins kunnen verzachten.
Hanco Elenbaas wrote: Het is vanzelfsprekend dat Rob Clerc meedoet aan het NK 2004.
Auke Scholma is een interessante sterke speler, maar ook iemand die in zijn carrière misschien éénachtste heeft bereikt van wat Rob Clerc bij elkaar heeft gespeeld.
Daarnaast is Rob Clerc iemand die de organiserende vereniging Huissen in de jaren tachtig heeft helpen grootmaken.
Veel landskampioenschappen van Huissen in die periode zijn voor een belangrijk deel aan Clerc te danken.
Een mooie oprolpartij van Clerc is zelfs voor Ton Sijbrands erg interessant.
Nogmaals het feit dat iemand tot de sterkste dammers van Nederland behoord is wat mij betreft niet automatisch synoniem met een plaatsingsrecht voor een NK finale. Op mijn vraag waarom jij vindt dat Rob Clerc recht heeft op een keuzeplaats geef je een aantal feiten en een ogenschijnlijk argument n.l. dat Rob Clerc veel voor Huissen betekend heeft in het verleden. Dit laatste argument door trekkend kan ook een keuzeplaats aan b.v. Paul Visser worden toegekend!!

Daarom nogmaals de vraag waarom jij voor een keuzeplaats voor Rob Clerc bent, in plaats van bijvoorbeeld iemand als Olga Kamylsheeva, die op dit moment m.i. publicitair vele male aantrekkelijker is.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 22, 2003 16:10

Rob Clerc is een supergrootmeester die enkele keren bijna wereldkampioen was, die sinds ±1976 onafgebroken meedeed aan het WK, die na R.C. Keller meer keer kampioen van Nederland is geweest dan wie ook.
Ik geef er de voorkeur aan dat een dergelijke speler uitgenodigd wordt.
Maar ik denk wel dat je gelijk zou kunnen hebben dat Olga Kamyshleeva's deelname meer publiciteit zou kunnen trekken.
Alleen zou ik een keuzeplaats net als de KNDB liever geven aan de sterkste speler dan aan degene die voor meer publiciteit zou kunnen zorgen.

Dieter

Post by Dieter » Mon Dec 22, 2003 18:10

Hanco Elenbaas wrote:Rob Clerc is een supergrootmeester die enkele keren bijna wereldkampioen was, die sinds ±1976 onafgebroken meedeed aan het WK, die na R.C. Keller meer keer kampioen van Nederland is geweest dan wie ook.
Ik geef er de voorkeur aan dat een dergelijke speler uitgenodigd wordt.
Maar ik denk wel dat je gelijk zou kunnen hebben dat Olga Kamyshleeva's deelname meer publiciteit zou kunnen trekken.
Alleen zou ik een keuzeplaats net als de KNDB liever geven aan de sterkste speler dan aan degene die voor meer publiciteit zou kunnen zorgen.
Het is maar net wat je wil berijken met een keuzeplaats. De sterkste groep formeren o.k. dan hoort RC daarbij dat is geen vraag.
Wil je de pers op je hand krijgen dan is dit zeker niet de juiste keuze.
Mijn grootste probleem bij de keuzeplaats van RC blijft dat hij geen poging doet zich te plaatsen tegen de regels van het vorige kampioenschap in en als beloning voor onbehoorlijk gedrag krijgt hij de plaats waarvoor hij niet wilde spelen.
Wie maakt die keuze eigenlijk? en wat was de motivering?

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Dec 22, 2003 19:08

Omdat niemand - inclusief mijzelf - hier Clercs motivatie om niet te spe-
len lijkt te kennen, wil ik ook nog als mogelijkheid opperen, dat Rob Clerc Erno Prosman, die niet direct happig is op het spelen van zoveel mogelijk persoonlijke wedstrijden en aan het NK 2003 meedeed omdat hij door de
sponsor was geïnviteerd, de gelegenheid wilde geven zonder de soesa van plaatsingswedstrijden op het hoogste niveau te blijven uitkomen.

Ruurd Wuestman

Post by Ruurd Wuestman » Mon Dec 22, 2003 19:44

Dieter wrote: Mijn grootste probleem bij de keuzeplaats van RC blijft dat hij geen poging doet zich te plaatsen tegen de regels van het vorige kampioenschap in en als beloning voor onbehoorlijk gedrag krijgt hij de plaats waarvoor hij niet wilde spelen.
Ter info:
De reden die Rob Clerc indertijd aangaf om de barrage niet te spelen, was het feit dat hij pál voor het NK een internationaal toernooi in Cannes gespeeld had en, naar eigen zeggen, "uitgedamd" was.
Het KNDB-bestuur heeft Rob Clerc een keuzeplaats aangeboden vanwege zijn, zoals hierboven al aangegeven, indrukwekkende erelijst.
Op het moment van deze beslissing was van een wereldkampioenschap van Olga Kamyshleeva overigens nog lang geen sprake.

anoniempje

Post by anoniempje » Mon Dec 22, 2003 23:15

Ruurd Wuestman wrote:
Dieter wrote: Mijn grootste probleem bij de keuzeplaats van RC blijft dat hij geen poging doet zich te plaatsen tegen de regels van het vorige kampioenschap in en als beloning voor onbehoorlijk gedrag krijgt hij de plaats waarvoor hij niet wilde spelen.
Ter info:
De reden die Rob Clerc indertijd aangaf om de barrage niet te spelen, was het feit dat hij pál voor het NK een internationaal toernooi in Cannes gespeeld had en, naar eigen zeggen, "uitgedamd" was.
Het KNDB-bestuur heeft Rob Clerc een keuzeplaats aangeboden vanwege zijn, zoals hierboven al aangegeven, indrukwekkende erelijst.
Op het moment van deze beslissing was van een wereldkampioenschap van Olga Kamyshleeva overigens nog lang geen sprake.
ja maar, aan de reacties hiero te merken kan je toch wel je vraagtekens stellen bij de gang van zaken, het is toch niet uit te leggen dat iemand geen barrage wil spelen, om wat voor reden dan ook, en vervolgens en keuzeplaats krijgt aangeboden

Ajax weigerde de laatste wedstrijd tegen Brugge te spele maar krijgt komend seizoen toch een keuzeplaats in de champions league, dat krijgen ze er in amsterdam toch niet door zoiets?

Post Reply