Brief KNDB aan Apeldoorn

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Bonja
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bonja » Sat Dec 06, 2003 23:05

Blij dat 'k niet in 't GDB bestuur zit!! Doe ik nog wat voor de jeugd, lijkt me belangrijker dan iemand - met wat "foute" uitlatingen op een voor mij onbekend forum, die veel doet voor het dammen - zomaar te royeren, zonder eerst us samen om tafel te gaan zitten. We barsten van de leden, er is al een leden stop op handen, dus ga zo door!

Piet Bouma

Re: Brief aan DC Apeldoorn

Post by Piet Bouma » Mon Dec 08, 2003 21:20

Wieger Wesselink wrote:
Piet Bouma wrote: De chicste oplossing die ik zie:
1. Schorsing Tjalling Goedemoed moet ingetrokken worden.
2. Als aan het einde van de competitie uit de voorlopige eindstand blijkt dat door het overhaaste besluit van het bestuur teams benadeeld zijn (dit kunnen zijn: DC Apeldoorn, Maas van ’t Hoog – immers zij zullen ook last gehad hebben van de gehele commotie op die zaterdag -, teams, die bij een andere uitslag kampioen hadden kunnen worden, teams, die bij een andere uitslag degradatie hadden kunnen ontlopen) wordt de wedstrijd DC Apeldoorn – Maas van ’t Hoog in het geheel overgespeeld en treedt deze uitslag in het opmaken van de definitieve eindstand in plaats van de huidige uitslag.
Wat vinden jullie van deze oplossing?
Dit lijkt mij een slechte oplossing. Want dat schept gedurende de rest van de competitie grote onduidelijkheid, niet alleen voor Apeldoorn en Hengelo, maar ook voor de overige teams. De KNDB heeft in het verleden al vaker voor dit soort "oplossingen" gekozen. In feite loop je dan met een grote boog om de problemen heen. Met Vorden heb ik ooit meegemaakt dat er door een tegenstander werd voorgezegd, waardoor een tegenspeler op het allerlaatste moment van het opgeven van de partij afzag (hij had zijn hand al uitgestoken). De behandeling van het protest hiertegen werd door de bond tot na afloop van de competitie uitgesteld. Toen het zeker was dat onze tegenstanders hoe dan ook kampioen waren werd het protest toegekend. Dat is dus mosterd na de maaltijd.

Een soortgelijk fenomeen vind ik terug bij de gebrekkige reglementen rondom arbitrage bij sneldammen en rondom onreglementaire zetten in de tijdnoodfase. Men weet drommels goed dat dit tot problemen kan en zal leiden, maar het zal nog een aantal keren flink mis moeten gaan (zoals in de afgelopen bekerfinale) voordat men daar echt iets aan gaat doen. Voor mij tekent dat het amateurisme van de damsport.
Wieger,

Sorry voor mijn late antwoord. Druk met andere dingen.
Het door jou gegeven voorbeeld van Vorden is m.i. wezenlijk anders. In mijn "slechte" oplossing doe ik uitspraak in een protest, teams weten van tevoren waar ze aan toe zijn in bepaalde situaties. Hopelijk is er voor de laatste ronde nog onzekerheid omtrent kampioenschap en degradatie in de Ereklasse. Dan gaan we in ieder geval nog een spannende laatste ronde tegemoet.
Nu knoop ik er misschien nog een staartje aan vast, als er een club benadeeld zou zijn door het besluit van de KNDB.
En dat amateurisme, dat klopt. De kans bestaat ook dat de uitslag Apeldoorn - Maas van 't Hoog geen enkele consequentie heeft in de ranglijst. Eerder overspelen zou voor al die amateurs weer extra (reis)kosten met zich meebrengen. Of zijn deze clubs zo zwaar gesponsord dat ze dat er voor over hebben?

Andre de Koning

Post by Andre de Koning » Sun Dec 14, 2003 08:59

Hanco Elenbaas wrote: Dat zinnetje heb ik ook gelezen, maar van allerlei betrokkenen begrijp ik dat de straf van 30 oktober tot 3 november 'gewoon' blijft staan.
André, Jelle, Tjalling zo is het toch, helaas?
Gisteren een brief ontvangen van de GDB, waarin staat, dat Tjalling Goedemoed niet langer als geroyeerd beschouwd wordt over de periode 30 oktober - 3 november 2003.
De GDB gaat hierin inmiddels dus verder dan de KNDB.
Maar dat kan ook gemakkelijk, want in de betreffende periode stond er alleen maar een wedstrijd op het programma onder het auspicien van de KNDB, dus dit is in wezen een wassen neus.

jelle groeneveld

Post by jelle groeneveld » Sun Dec 14, 2003 12:47

Verrassend besluit GDB

Andre,

Dat is duidelijk verder dan de KNDB heeft gedaan. Ik begrijp goed dat de GDB dus geen enkele maatregel heeft laten bestaan. Dus geen royement en geen schorsing inzake deze kwestie. Dit is des te opvallender omdat de GDB tot nog toe steeds heeft verklaard dat zij de KNDB "volgt". Heeft het GDB zijn besluit nog nader toegelicht? Wat betekent een en ander voor de KNDB voor wat betreft de schorsing, temeer nu de "ïnitiatiefnemer" tot het "royement" alles heeft teruggenomen.
Last edited by jelle groeneveld on Sun Dec 14, 2003 14:55, edited 1 time in total.

jelle groeneveld

Post by jelle groeneveld » Sun Dec 14, 2003 14:49

Toelichting besluit Gelders DamBestuur

Inmiddels is vernomen dat DCA, DC Oldenhove en andere betrokkenen aan het eind van de afgelopen week door het Gelders DamBestuur zeer uitvoerig zijn geinformeerd over de achtergronden van het besluit tot royement.

In zijn vergadering van 10 december 2003 heeft het GDB besloten
het "openstaande"royement van het betrokken bondslid over de periode van 30 oktober tot 3 november 2003 op te heffen en wel op voorwaardelijke basis met een proeftijd van 6 maanden.

Ook heeft het Gelders DamBestuur besloten af te zien van het indienen van een klacht bij de Tuchtcommissie.

Post Reply