Wat beinvloedt het imago van het dammen?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Welk van onderstaande factoren heeft de grootste negatieve invloed op het imago van het dammen?

De KNDB en FMJD geven een lage prioriteit aan professionele beoefening van de damsport.
5
16%
De eindeloze reeks van remises in NK's en WK-matches.
14
44%
Het gebrek aan topspelers die in de schijnwerpers staan.
11
34%
De negatieve publiciteit rondom Jannes.
2
6%

Total votes: 32

Halve Gare

Post by Halve Gare » Mon Nov 24, 2003 18:21

rijmer wrote:hanco, toch schijnt het echt zo te zijn
overigens ik lees zelden colums over schaken, omdat ik het zettenverloop toch niet kan volgen voorbij de 15e zet in mijn hoofd (misschien doe ik te weinig moeite) maar ik heb wel enkele vrienden (lees: 2) die schaken, die houden mij wel up to date.
Je wil toch niet serieus beweren dat je het wel 10 tot 15 zetten volhoudt?

Guest

Post by Guest » Mon Dec 08, 2003 23:54

De huidige tussenstand (29 stemmen) van deze poll suggereert dat iets minder dan de helft de grootste invloed toedicht aan de remise marge.

Ik vermoed dat het gebrek aan "toppers in de schijnwerpers" ook wel het eea te maken heeft met de remise-marge. Ik bedoel: 9 remises, 4 zeges en dus Kampioen van Nederland is natuurlijk niet echt wat de gemiddelde sportredactie interpreteert als een markante, buitengewone prestatie.

Ik vond het ook wel grappig om te zien dat Olga Kamyshleeva bij haar Nederlandse titel (1 remise, verder louter zeges) bijna net zoveel pers heeft gehad als kees Thijssen in het voorjaar! (Gebaseerd op Volkskrant, Telegraaf, AD en Metro)

Maar misschien is dit allemaal iets teveel naar een antwoord toerekenen.

Karvinen

Post by Karvinen » Tue Dec 09, 2003 08:38

Mis een antwoord in de keuzemogelijkheden:

Al die dammers die eindeloos en eindeloos blijven discussieren over hoe het beter moet.

DAMMEN! Daar moet energie in gestoken worden, niet in al dat gepraat!

anoniempje

Post by anoniempje » Tue Dec 09, 2003 17:28

Tevens mis ik ook de optie van historie. Dammen is nooit een grote populaire sprot geweest. Waarom zou het dat nu wel worden met al mogelijke aanpassingen? Er zijn toch altijd maar een paar grote sporten geweest. Theoretisch kunnen alleen maar net zo groot worden als de schakers. Nou zou dat wel leuk zijn maar dat ide absolute limiet lijkt me. Ik denk niet dat alle wijzigingen en voorstellen bij elkaar het gewenste effect zullen hebben. Vanuit historisch oogpunt kan dammen geen grote sport worden. Misschien wel iets meer dan nu, maar 10.000 leden lijkt me praktisch al buitengewoon lastig.
Misschien dat de darttruc werkt. Door op een gunstig monent zendtijd op een commerciele televisie te kopen een damwedstrijd uitzenden. Dus geen uren durend, da's ook al zo'n handicap, die lange partijen, toernooi maar wat vlotte sneldampartijen met publiek erbij dat flink bier zuipt en lawaai maakt. Dat lijkt me wel wat. Dan verdwijnt misschien wel het suffe imago van het huiskamerdammen.

blondegod

Post by blondegod » Tue Dec 09, 2003 20:32

een vreemd idee....... [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img] ...............maar misschien zo slecht nog niet!!! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Dec 09, 2003 21:04

anoniempje wrote:Tevens mis ik ook de optie van historie. Dammen is nooit een grote populaire sprot geweest. Waarom zou het dat nu wel worden met al mogelijke aanpassingen? Er zijn toch altijd maar een paar grote sporten geweest. Theoretisch kunnen alleen maar net zo groot worden als de schakers. Nou zou dat wel leuk zijn maar dat ide absolute limiet lijkt me. Ik denk niet dat alle wijzigingen en voorstellen bij elkaar het gewenste effect zullen hebben. Vanuit historisch oogpunt kan dammen geen grote sport worden. Misschien wel iets meer dan nu, maar 10.000 leden lijkt me praktisch al buitengewoon lastig.
Misschien dat de darttruc werkt. Door op een gunstig monent zendtijd op een commerciele televisie te kopen een damwedstrijd uitzenden. Dus geen uren durend, da's ook al zo'n handicap, die lange partijen, toernooi maar wat vlotte sneldampartijen met publiek erbij dat flink bier zuipt en lawaai maakt. Dat lijkt me wel wat. Dan verdwijnt misschien wel het suffe imago van het huiskamerdammen.
Enigszins op de hoogte zijn van de damhistorie maakt de huidige situatie
inderdaad wat begrijpelijker. Maar zij hoeft natuurlijk niets over de toe-
komst te zeggen. Temeer omdat uit verleden vooral ook lering getrokken
kan worden. Het verleden biedt geen garanties of blauwdruk voor de toe-
komst. Dat is toch wat we op radio en tv continu horen in verband met
allerlei financiële producten. Als er geen verschil zou zijn tussen geschie-
denis, heden en toekomst weten we alles al, maar vraag ik me toch af
waarom New York tegenwoordig niet meer Nieuw Amsterdam heet.

Post Reply