Henk Stoop zegt club en damsport vaarwel
Door ANTON JANSSEN
Henk Stoop is per direct gestopt met zijn activiteiten voor damvereniging Denk en Zet. Hij zet de stap uit onvrede over het beleid van de dambond.
<center>
![Image](http://fmjd.org/gallery3/var/albums/old/11a10e5c8b373793b93ef4f40899bb39.jpg)
Henk Stoop
</center>
Stoop heeft zijn rigoureuze beslissing genomen, nadat de KNDB Tjalling Goedemoed uit Leeuwarden benoemde tot trainer van de landelijke juniorentraining. Met de aanstelling van Goedemoed overschreed de bond volgens Stoop de voor hem acceptabele fatsoensgrens.
„Goedemoed heeft de laatste jaren uitgeblonken in het schrijven van beledigende teksten over meerdere dammers onder wie ikzelf, zonder dat bond hier feitelijk tegen is opgetreden. Hij wordt nu beloond voor zijn gedrag“, vindt Stoop.
„De aanwijzing van Goedemoed zie ik als een bezuinigingsmaatregel van de bond. Geschikte kandidaten zijn om financiële redenen afgehaakt. Voor mij is het over en uit. Ik kom niet op mijn beslissing terug. Een poging tot bemiddeling heeft ook geen zin. De bond beseft niet dat ze zo niet met mensen kan omgaan.“
Culemborger Stoop was praktisch bij alle damactiviteiten in de Lekstad betrokken. Hij was ongeveer twintig jaar het boegbeeld van de Culemborgse dammers. Onder zijn inspirerende leiding groeide Denk en Zet van modale vereniging uit tot een vooraanstaande club in Nederland. Dat gebeurde via een intensieve en tijdrovende aanpak van de jeugdopleiding.
Stoop was betrokken bij de organisatie van veel toernooien. De hoofdmacht van de Culemborgers bereikte het hoogste clubniveau en haalde zelfs twee keer de landstitel. Ook haalden verschillende dammers individueel of met jeugdteams nationale kampioenschappen. Het vertrek van Stoop uit het dammen leidt tot een lastige opgave voor de club. En niet alleen voor Denk en Zet, want behalve voor de damvereniging was hij ook actief als jeugdleider van de Gelderse Dambond en was hij bondslid. Hij was tevens lid van de bondsraad en arbiter. Ook met die activiteiten stopt hij.
Uit de eerste reacties bij de club valt te beluisteren dat iedereen het vertrek betreurt. Denk en Zet moet zich op de activiteiten van Stoop heroriënteren. Veelzeggend was een opmerking dat de club zich misschien op een bescheidener niveau zal moeten presenteren, omdat de financiële injecties van Stoop wegvallen. Denk en Zet krijgt maximaal zes maanden om lopende zaken over te dragen. Voor de club betekent de onverwachte stap ook dat de damactiviteiten in huize Stoop zoals damlessen, trainingen en overnachtingen, per 1 juli 2006 worden stopgezet.