Wie worden slachtoffers van de kosmos?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jan 05, 2006 08:48

hans andriessen wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Mijn respect voor de KNDB-voorzitter is in ieder geval opnieuw toegenomen. Haitze laat zich niet chanteren en Haitze doet niet aan vriendjespolitiek.
Pieter Hildering kan een voorbeeld nemen aan Haitze Meurs. Als het aan Haitze had gelegen had de onbekwame machtswellusteling Henk Fokkink al tijdens het WK een 'doodschop' gekregen.

Haitze heeft met Tjalling Goedemoed opnieuw gekozen voor een beleid met de juiste man op de juiste plaats en in dit geval heeft hij zelfs geriskeerd dat het ten koste zou gaan van zijn eigen vereniging.

Henk Stoop zou er goed aan doen niet alleen te kijken naar hoe Tjalling hem heeft getreiterd, maar ook herinneringen op te halen aan hoe Henk zelf regelmatig -met succes- heeft geprobeerd Tjalling te duperen.
Ik hoop dat Henk spoedig weer bij zijn positieven komt en gewoon doorgaat met waarmee hij bezig was.
Gezien de jarenlange controverse tussen Goedemoed en Stoop had m.i. het KNDB-bestuur allang eens moeten ingrijpen en hen aan tafel moeten zetten ten einde de vrede te tekenen.
Het gaat namelijk niet alleen tussen hen maar tussen twee kampen, die zich steeds maar uitbreiden. Ik zie tenminste steeds vaker dat mensen (moeten) kiezen tussen hen. Dat is niet goed voor het dammen in het algemeen. Het is ook erg lastig voor diegenen die niet willen kiezen en met beiden goed overweg kunnen.

Zo'n gesprek zou ook nu nog kunnen en wat mij betreft moeten plaatsvinden. Niet als beloning voor het feit dat Stoop met het dammen kapt. Dat laatste zie ik wel als teken dat het conflict zeer ernstig is.
Ik denk dat dit KNDB-bestuur voldoende krediet heeft bij beide kampen om dit klusje op te kunnen knappen.
Dat ben ik met je eens Hans, maar wat als (het meest waarschijnlijke scenario) een van beide partijen zo'n gesprek niet wil?
Ebbo de Jong heeft ook al eens tevergeefs geprobeerd deze twee jeugdleiders om de tafel te krijgen.

Dammertje

Post by Dammertje » Thu Jan 05, 2006 10:40

iedereen veel (zelf)kritiek gewenst voor het nieuwe jaar.

Dominique

Post by Dominique » Thu Jan 05, 2006 10:54

Het is toch mooi dat één persoon zoveel stof kan doen opwaaien iedere keer.

Ik had niet verwacht dat Tjalling dit baantje zou krijgen. Niet vanwege zijn capaciteiten - gezien zijn rubrieken waar de kunde en de liefde voor het spel van afdruipt is hij zeker geschikt - maar natuurlijk vanwege de randzaken.
Tjalling, heel veel succes toegewenst !
Moedige zet van de personen verantwoordelijk voor deze keuze.

Moet ook zeggen dat ik het jammer vind dat Henk ermee stopt. Iemand die jaren en jaren zijn energie in het dammen heeft gestoken. Niet zonder gebreken misschien, maar dat is niemand. Een verlies voor de damsport in Culemborg en ver daarbuiten.
Ik hoop dat Henk geen spijt krijgt van zijn besluit. En indien hij dat wel krijgt, dat hij dan gewoon weer gaat doen wat hij al die jaren heeft gedaan; Culemborgers veranderen in kampioenen.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Jan 05, 2006 10:59

Even een kijkje in de toekomst: Tjalling's aanstelling als trainer van de CJT zal niet zonder gevolgen blijven. Eindelijk zal onze jeugd de laatste stap kunnen maken en in het jeugd WK van 2007 zal Nederland meer medailles halen dan Rusland. Door dit grote succes en het gebrek aan trainers bij Meurs komt Tjalling als trainer terecht in Culemborg , waar hij al snel de twee-eiige tweeling Harry en Truusje Hoogmoed scout. Harry en Truusje worden beiden wereldkampioen op zeer jonge leeftijd en Tjalling is als trainer de gevierde man in Culemborg, zeker nadat hij tijdens zijn ochtendlijke wandeling ontdekt dat er een gat in de dijk bij Culemborg zit. Tjalling voorkomt eigenhandig een dijkdoorbraak, redt Culemborg en wordt daardoor ereburger van Culemborg.

Cruciale vraag is nu of Stoop in dit geval nog langer in Culemborg zou willen wonen.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Thu Jan 05, 2006 11:22

Hanco Elenbaas wrote:
hans andriessen wrote:Gezien de jarenlange controverse tussen Goedemoed en Stoop had m.i. het KNDB-bestuur allang eens moeten ingrijpen en hen aan tafel moeten zetten ten einde de vrede te tekenen.
..............
Dat ben ik met je eens Hans, maar wat als (het meest waarschijnlijke scenario) een van beide partijen zo'n gesprek niet wil?
Ebbo de Jong heeft ook al eens tevergeefs geprobeerd deze twee jeugdleiders om de tafel te krijgen.
Tja, het zal lastig zijn, maar het is wel van groot belang.
Dit conflict overstijgt het conflict tussen 2 personen; er bestaan 2 grote kampen en binnen die kampen zitten ook weer personen die zelf al persoonlijk afkeer hebben van Goedemoed dan wel Stoop.
Dat maakt de zaak ingewikkeld, maar speerpunten zijn Goedemoed en Stoop.

Het zou wel helpen als er in beide kampen mensen opstaan die het belang inzien van het beëindigen van de tweespalt. Zij dienen hun "voorman" ertoe te brengen het vredesgesprek aan te gaan.
Voorts zouden beide kampen er goed aan doen niet verder olie op het vuur te werpen. Er zijn her en der een paar zeer taalvaardige mensen die leuke verhaaltjes schrijven. Als polemiek leuk, maar het leidt tot verscherping.

Het KNDB-bestuur zou kunnen beginnen met iemand aan te stellen die zich in kan leven in het conflict om het bedoelde vredesgesprek voor te bereiden. Wat zijn nou eigenlijk de pijnpunten over en weer?
Iemand als Frank Teer zou hiervoor zeer geschikt zijn.

E. van Dusseldorp

Post by E. van Dusseldorp » Thu Jan 05, 2006 14:14

hans andriessen wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
hans andriessen wrote:Gezien de jarenlange controverse tussen Goedemoed en Stoop had m.i. het KNDB-bestuur allang eens moeten ingrijpen en hen aan tafel moeten zetten ten einde de vrede te tekenen.
..............
Tja, het zal lastig zijn, maar het is wel van groot belang.
Dit conflict overstijgt het conflict tussen 2 personen; er bestaan 2 grote kampen en binnen die kampen zitten ook weer personen die zelf al persoonlijk afkeer hebben van Goedemoed dan wel Stoop.
Dat maakt de zaak ingewikkeld, maar speerpunten zijn Goedemoed en Stoop.

Het zou wel helpen als er in beide kampen mensen opstaan die het belang inzien van het beëindigen van de tweespalt. Zij dienen hun "voorman" ertoe te brengen het vredesgesprek aan te gaan.
Voorts zouden beide kampen er goed aan doen niet verder olie op het vuur te werpen. Er zijn her en der een paar zeer taalvaardige mensen die leuke verhaaltjes schrijven. Als polemiek leuk, maar het leidt tot verscherping.

Het KNDB-bestuur zou kunnen beginnen met iemand aan te stellen die zich in kan leven in het conflict om het bedoelde vredesgesprek voor te bereiden. Wat zijn nou eigenlijk de pijnpunten over en weer?
Iemand als Frank Teer zou hiervoor zeer geschikt zijn.
Of Hanco met een paar flessen sterke drank. De problemen zijn dan snel genoeg uit de wereld.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Jan 05, 2006 16:38

De CTO heeft besloten zich niet in de discussie te mengen over deze zaak.
Lijkt me wel verstandig ook.
Last edited by Kosmos on Fri Jan 06, 2006 20:12, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Thu Jan 05, 2006 17:36

Nou duidelijk is wel, dat Kosmos nooit de zoon van de voorzitter talentvol heeft genoemd, alles begrijpt van 3 om 1 en never nooit iemand van dreigementen en chantage beschuldigt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jan 05, 2006 19:54

Kosmos wrote:Ebbo de Jong heeft nooit geprobeerd ons om tafel te krijgen.

Het is Stoop die steeds dwarsligt als ik een functie krijg:
Op het laatste WK jeugd is Stoop aangewezen als begeleider. Heb ik soms dwarsgelegen? Nee.
Ik wordt aangesteld als trainer van de CJT. En wat doet Stoop weer? Hij voert zijn dreigement uit om te stoppen als Goedemoed trainer CJT wordt. Een verhaal dat begint en eindigt met dreigementen en chantage:

1) Boudewijn Derkx werd gedwongen mij te ontslaan als trainer, omdat Stoop mij haat
2) Ik moest na bewezen chantage van Stoop het veld ruimen als begeleider op WK jeugd Minsk en werd door de CTO vervangen door Mathijssen.
3) Nadine kreeg dreigmailtjes toen ik was aangesteld als begeleider WK Hijken en er dreigde opnieuw chantage.
4) Ik schreef een brief aan het KNDB-bestuur en een afschrift naar Stoop om ze te waarschuwen dat ik voor de derde maal gedupeerd dreigde te worden
5) Ik werd gedekt door het bestuur en mocht begeleider zijn (en kreeg na afloop zwart op wit een positieve beoordeling)
6) Nog tijdens het WK werd mij een brief overhandigd waarin ik voor de TC werd gedaagd omdat ik Stoop chanteur had genoemd
7) De TC zocht de zaak grondig uit, bovenstaande drie gevallen werden onderzocht en in alle 3 gevallen bleek ik gelijk te hebben (Derkx: "We vonden het heel erg wat Stoop heeft gedaan.") en werd Stoop betrapt op leugens in de aanklacht ("Niet Stoop, maar Goedemoed bood een uitweg uit deze moeilijke situiatie"). (Bewijs is de uitspraak van de TC)
8) Goedemoed wordt na een uitgebreide sollicitatieprocedure aangesteld als trainer CJT
9) De laatste stuiptrekkingen van Henk Stoop
10) Ik respecteer het besluit van Stoop om te stoppen.
Het bestuur heeft juist gehandeld om niet op Stoops dreigementen in te gaan.
Ik hoop dat de corruptie nu uit de damwereld verdwenen is.
OK, neem me niet kwalijk, het stond me bij dat Ebbo dat geprobeerd heeft.
Maar sta jij open voor een gesprek met Henk Stoop om te proberen een eind te maken aan jullie conflict?
Henk zal namelijk niet echt stoppen en als hij jouw stukje gelezen heeft met de sublieme slotregels
zal hij uiteraard ogenblikkelijk weer lid worden van de KNDB, wat betekent dat jullie elkaar nog regelmatig zullen tegenkomen en dan is het makkelijker als je elkaar niet uit de weg hoeft te gaan.

Als je een 8 en een ) achter elkaar typt krijg je een smilie met een zonnebril tenzij je smilies uitschakelt door 'disable smilies in this post' aan te vinken.

asmol

Post by asmol » Fri Jan 06, 2006 01:58

De pas benoemde CJT damtrainer heeft in het afgelopen jaar en ook daarvoor KNDB-bestuurders, de directeur van het bondsbureau en verschillende dammers binnen de KNDB regelmatig op een bijzonder onaangename wijze via Internet bejegend. Velen binnen de dambond zullen hem dat niet in dank hebben afgenomen. Kortgeleden solliciteerde hij naar de functie van damtrainer CJT. Met nog een aantal ervaren kandidaten stond de KNDB voor een niet eenvoudige sollicitatie-procedure.

Naar aanleiding van hetgeen bekend is geworden, rijzen er vele vragen rond de benoeming van een omstreden kandidaat.

Op welke wijze zijn de gevoeligheden rond de persoon van de nieuwe trainer in kaart gebracht, gewogen en beoordeeld.?

Is de sollicitatiecommissie voor deze moeilijke sollicitatieprocedure voldoende representatief samengesteld geweest?

Is het juist dat één lid, dat met de benoemde kandidaat een bevriende relatie had en nog regelmatig binnen de KNDB contact met hem onderhoudt, aan de sollicitatiegesprekken heeft deelgenomen?

Heeft het KNDB-bestuur haar leden voldoende gerespecteerd door niet toe te lichten waarom de benoemde kandidaat als trainer en als persoon binnen de KNDB, de opleidingsorganisatie met al haar interne en externe contacten, voor de toekomst de beste kandidaat voor de dambond is? Zouden vele werkgevers deze kandidaat niet hebben bericht dat de keuze niet op hem is gevallen, omdat hij ondanks zijn capaciteiten voor de functie minder goed in het team past?

Is de opmerking van de voorzitter van de KNDB in een dagblad dat het verleden iemand niet zijn leven lang moet worden nadragen, niet kwetsend voor al die leden die zich nog niet zo lang geleden onheus bejegend hebben gevoeld door of zich “groen en geel” hebben geërgerd aan het handelen van de benoemde kandidaat.
Is het chique van de voorzitter om deze voor het oor humanitair klinkende overweging te hanteren om een moeilijke trainersbenoeming draagvlak te geven?

Wat moet de damwereld straks doen als de nieuwe trainer op de oude voet blijft doorgaan?
Wordt zijn handelen straks gerechtvaardigd door het feit dat de wereldkampioenen alleen maar uit Nederland komen of dat de damwereld in nog meer kampen wordt verdeeld?

Zijn er door het bestuur van de KNDB gedragscodes afgesproken waaraan de nieuwe trainer straks kan worden gehouden?

Een toetsing van de selectieprocedure zou een belangrijk agendapunt kunnen zijn op de komende vergadering van de bondsraad.

Welk lid van de bondsraad durft het op zich te nemen om deze kwestie niet onbesproken voorbij te laten gaan?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jan 06, 2006 12:00

asmol wrote: Naar aanleiding van hetgeen bekend is geworden, rijzen er vele vragen rond de benoeming van een omstreden kandidaat.
Dit suggereert dat er iets nieuws bekend is geworden. Wat zou dat moeten zijn?
Henk Stoop die stopt met zijn damactiviteiten? Voor de rest is er toch niks nieuws onder de zon.
Moet dat feit aanleiding zijn om de hele selectieprocedure in detail te ontleden?
asmol wrote: Een toetsing van de selectieprocedure zou een belangrijk agendapunt kunnen zijn op de komende vergadering van de bondsraad.
Welk lid van de bondsraad durft het op zich te nemen om deze kwestie niet onbesproken voorbij te laten gaan?
Henk Stoop kan dit als bondsraadslid prima doen. Dan wordt er gebruik gemaakt van democratische principes. Dus Henk, nog een argument om op je besluit terug te komen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jan 06, 2006 12:44

steenslag wrote:http://www.teleac.nl/nationaleinburgeringtest/

Wat een kulvragen. De bekende Nederlanders zakten allemaal. Ik deed m'n best, gaf sociaal gewenste antwoorden en had een 6,4 of zo. Maar na deze test wil ik juist graag uitburgeren.

Die vragen kunnen veel beter.

1.U bent verantwoordelijk voor het verlenen van (groot)meestertitels in een denksport. U krijgt de vraag op basis waarvan u dat doet.
A. U beantwoord de vraag adequaat en op tijd.
B. U deelt de vragensteller mede dat hij daar te dom voor is en dat alleen u het begrijpt.
C. U merkt tot uw schrik dat deze informatie niet openbaar is en zet de procedure in meerdere talen zo snel mogelijk op internet.

2. U ziet in de supermarkt een man waarvan u weet dat hij bondsdirecteur is.
A. Een Directeur is een heel belangrijke man, die kun je beter niet lastigvallen.
B. U stelt u beleefd voor, want netwerken is goed.
C. U schuift de arme drommel onopvallend een tientje toe.

3. U bent al jaren zeer actief in uw sport, als speler, trainer en organisator. Nu hoort u dat een jongeman waar u een hekel aan heeft een baantje bij de bond krijgt.
A. U haalt uw schouders op en gaat door waar u mee bezig bent.
B. U bent niet kinderachtig en stuurt de jongeman een felicitatie.
C. U gooit de hele boel er bij neer.

MenO

Post by MenO » Fri Jan 06, 2006 18:27

Beetje gefrustreerd Asmol?
Vier keer hetzelfde bericht in verschillende draden plaatsen...
Wie ben je uberhaupt?

maffia

Post by maffia » Fri Jan 06, 2006 20:22

opvallend dat de Kosmos zijn ebricht wijzigde!
Wat stond er ook alweer?

jubile

Post by jubile » Fri Jan 06, 2006 21:17

maffia wrote:opvallend dat de Kosmos zijn ebricht wijzigde!
Wat stond er ook alweer?
Kosmos wrote:Ebbo de Jong heeft nooit geprobeerd ons om tafel te krijgen.

Het is Stoop die steeds dwarsligt als ik een functie krijg:
Op het laatste WK jeugd is Stoop aangewezen als begeleider. Heb ik soms dwarsgelegen? Nee.
Ik wordt aangesteld als trainer van de CJT. En wat doet Stoop weer? Hij voert zijn dreigement uit om te stoppen als Goedemoed trainer CJT wordt. Een verhaal dat begint en eindigt met dreigementen en chantage:

1) Boudewijn Derkx werd gedwongen mij te ontslaan als trainer, omdat Stoop mij haat
2) Ik moest na bewezen chantage van Stoop het veld ruimen als begeleider op WK jeugd Minsk en werd door de CTO vervangen door Mathijssen.
3) Nadine kreeg dreigmailtjes toen ik was aangesteld als begeleider WK Hijken en er dreigde opnieuw chantage.
4) Ik schreef een brief aan het KNDB-bestuur en een afschrift naar Stoop om ze te waarschuwen dat ik voor de derde maal gedupeerd dreigde te worden
5) Ik werd gedekt door het bestuur en mocht begeleider zijn (en kreeg na afloop zwart op wit een positieve beoordeling)
6) Nog tijdens het WK werd mij een brief overhandigd waarin ik voor de TC werd gedaagd omdat ik Stoop chanteur had genoemd
7) De TC zocht de zaak grondig uit, bovenstaande drie gevallen werden onderzocht en in alle 3 gevallen bleek ik gelijk te hebben (Derkx: "We vonden het heel erg wat Stoop heeft gedaan.") en werd Stoop betrapt op leugens in de aanklacht ("Niet Stoop, maar Goedemoed bood een uitweg uit deze moeilijke situiatie"). (Bewijs is de uitspraak van de TC)
[img]images/smilies/icon_cool.gif[/img] Goedemoed wordt na een uitgebreide sollicitatieprocedure aangesteld als trainer CJT

Post Reply