Tubantia, 29 december 2005
Wachten op de man met de hamer
WESTERHAAR - In het clubhuis van damclub Witte van Moort werd afgelopen nacht elf uur onafgebroken gedamd. 57 moedigen namen het op tegen de tegenstanders en hun eigen slaap. ‘Ineens staan de schijven allemaal stil in je hoofd.’
Leopold Sekongo neemt om kwart voor negen nog een bekertje koffie. Het is druk in de kantine van het clublokaal van damclub Witte van Moort, zo kort voor het begin van de jaarlijkse damnacht. Er heerst een opgewonden sfeer, maar Sekongo - de zwarte muts diep over z’n oren - is onverstoorbaar.
De uit Ivoorkust afkomstige dammer weet wat het is om een nachttoernooi te spelen. In Westerhaar zal vanmorgen om acht uur de laatste partij eindigen, maar dat is voor Sekongo een makkie. ‘In mijn land spelen we toernooien die twee dagen duren. Nonstop en om geld’, zegt hij met een lach. Dan blijf je wel wakker. ‘Een kwestie van je geest er op instellen’, zegt hij.
Misschien is de hardheid die ze in hun eigen continent hebben opgedaan de verklaring van het succes van de Afrikanen, die nu al drie keer achtereen het nachttoernooi in Westerhaar hebben gewonnen. Organisator Freddy Pierik weet maar één ding: ‘Die Afrikanen kunnen gewoon beter tegen de slaap dan wij Nederlanders.’
Het neemt niet weg dat diverse Nederlandse topspelers zich woensdagavond in het clubgebouw aan de Asterstraat verzamelen om het gevecht met de tegenstander en de slaap aan te gaan. Hoofdklassespeler Danny Slotboom uit Enschede ziet het als een uitdaging: ‘Het is heel raar. Tot een uur of drie, vier gaat het goed en dan ineens komt de man met de hamer. Dan zie je niks meer en staan de schijven allemaal stil in je hoofd.’
Slotboom is nog maar negentien jaar, maar was alle drie voorgaande keren van de partij. Hij komt ook voor de clubsfeer, zegt hij. ‘Zo’n hele nacht met z’n allen dammen, dat is toch een leuke ervaring. En in Westerhaar is het altijd gezellig. Hier heerst een goede sfeer.’
De plaatselijke damclub, waarvan de besten meedraaien in de top van Nederland, weet dat veel dammers er zo over denken. Daarom is het ook nauwelijks een probleem deelnemers te vinden, zegt Pierik. Zevenenvijftig zijn het er deze keer en dat is toch een aanzienlijk aantal.
Heel veel hoeft de club er overigens niet voor te doen, want overnachten hoeven de spelers niet. Iedereen vertrekt ‘s morgens weer, sommigen reizen direct door na het volgende toernooi. Dat heeft plaats in Dedemsvaart en begint om tien uur vanmorgen. Pierik lacht: ‘Tja, sommigen zijn er helemaal gek van.’
Leopold Sekongo gaat niet door naar Dedemsvaart. Hij heeft vanmorgen nog een lange reis met het openbaar vervoer voor de boeg. De Afrikaan woont in Roozendaal en dat is bijna drie uur met de bus en de trein. ‘Ik doe het niet voor het geld hoor’, bezweert hij. ‘Ik vind dammen fun’.
Dat geldt zeker voor de vier tieners die bij elkaar zitten aan een tafeltje. Kevin de Bruyn uit Oud-Alblas is nog maar vijftien jaar. Hij is wel eens vaker laat naar bed gegaan, maar een hele nacht dammen, dat heeft hij nog nooit gedaan. Zijn evenoude vriend Vincent voorspelt dat Kevin het eerst in slaap valt. ‘Dat was laatst op een kamp ook zo.’
Topspeler Marino Barkel uit Vriezenveen zal zeker wakker blijven. Hij wil bij de eerste drie eindigen, dat is hij wel aan zijn stand verplicht. Barkel heeft zich goed voorbereid, hij heeft ‘s middags tot twee uur in bed gelegen. Maar of hij ook tot de laatste zet helder kan blijven? ‘Ik doe m’n best. De vorige keer kreeg ik de klap om zes uur, maar toen had ik daarvoor veel te kort geslapen. Dit keer wil ik het tot het eind volhouden.’
DAMNACHT AALDERINK TE WESTERHAAR 28-29 DECEMBER 2005
-
- Hanco Elenbaas
http://www.damclubwittevanmoort.nl/nieuws.htm#nws173
Damnacht weer door Afrikaan gewonnen
<center></center>
Afgelopen woensdag werd wederom de jaarlijkse damnacht gespeeld. Ook dit jaar was het weer zo dat de hoofdprijs door een Afrikaan in de wacht werd gesleept. Leopold Sekongo wist namelijk voor de tweede keer (hij won ook in 2002) de damnacht te winnen. Marino Barkel is het dit jaar dus niet gelukt om te winnen, maar wist dit jaar wel detweede prijs te winnen. Maikel Palmans werd derde in de hoofdklasse. In de 1e klasse wist Wong beslag te leggen op de eerste plaats, gevolgd door De Block en Z. Palmans. In de tweede klasse was Bos degene die als meest wakkere de prijs in de wacht sleepte gevolgd door Eektimmerman en Hessing.
Damnacht weer door Afrikaan gewonnen
<center></center>
Afgelopen woensdag werd wederom de jaarlijkse damnacht gespeeld. Ook dit jaar was het weer zo dat de hoofdprijs door een Afrikaan in de wacht werd gesleept. Leopold Sekongo wist namelijk voor de tweede keer (hij won ook in 2002) de damnacht te winnen. Marino Barkel is het dit jaar dus niet gelukt om te winnen, maar wist dit jaar wel detweede prijs te winnen. Maikel Palmans werd derde in de hoofdklasse. In de 1e klasse wist Wong beslag te leggen op de eerste plaats, gevolgd door De Block en Z. Palmans. In de tweede klasse was Bos degene die als meest wakkere de prijs in de wacht sleepte gevolgd door Eektimmerman en Hessing.