Project van 4 studenten!: www.damsteentje.tk
Project van 4 studenten!: www.damsteentje.tk
Hallo,
Wellicht vind u dit wel leuk om een keer te zien,
Wij zijn 4 studenten van de Hogeschool Windesheim te zwolle en wij hebben het laatste half jaar een machine gemaakt die de damsteentjes kan oppakken en wegleggen, dit voor een project voor school.
Misschien vind u het interresant om de site eens te bekijken of eventueel door te linken vanaf uw site.
www.damsteentje.tk
Met vriendelijke groet,
Ruud Wessels,
Bas Ruiter,
Walter Vlietstra
en Roderik Akkerman
Wij zijn 4 studenten van de Hogeschool Windesheim te zwolle en wij hebben het laatste half jaar een machine gemaakt die de damsteentjes kan oppakken en wegleggen, dit voor een project voor school.
Misschien vind u het interresant om de site eens te bekijken of eventueel door te linken vanaf uw site.
www.damsteentje.tk
Met vriendelijke groet,
Ruud Wessels,
Bas Ruiter,
Walter Vlietstra
en Roderik Akkerman
-
Leuk apparaat en knap gedaan.
Wellicht dat het volgende project, voor nieuwe studenten, een elektronisch dambord kan zijn zoals dat reeds geruime tijd voor schaken bestaat. Ik bedoel een dambord dat de zetten, hetzij van mensenhanden, hetzij van een apparaat, registreert en aan een computer doorgeeft. De tweede, maar eenvoudige stap, is dan doorkoppeling van die zetten naar internet. De ontwikkelingskosten van een dergelijk dambord zijn voor de fabrikant, die van het schaakbord, te hoog om alleen te dragen.
Wellicht dat het volgende project, voor nieuwe studenten, een elektronisch dambord kan zijn zoals dat reeds geruime tijd voor schaken bestaat. Ik bedoel een dambord dat de zetten, hetzij van mensenhanden, hetzij van een apparaat, registreert en aan een computer doorgeeft. De tweede, maar eenvoudige stap, is dan doorkoppeling van die zetten naar internet. De ontwikkelingskosten van een dergelijk dambord zijn voor de fabrikant, die van het schaakbord, te hoog om alleen te dragen.
- Hanco Elenbaas
Alexander Kandaourov is daar ook mee bezig in Moskou. Aanvankelijk zou hij zijn bord komen demonstreren tijdens het laatste Bijlmertoernooi, maar daar kwam van alles tussen.Peter van Heun wrote:Leuk apparaat en knap gedaan.
Neemt niet weg dat het een prima idee is als die jongens in Zwolle eveneens een elektronisch dambord willen ontwerpen!
Paul Oudshoorn en Alexej Tsjizjov hadden het erover dat begin jaren '90 ook al eens een elektronisch dambord gebruikt werd, maar vanwege de hoge kosten is dat project op niets uitgelopen.
- Hanco Elenbaas
Re: Project van 4 studenten!: www.damsteentje.tk
Leuk gedaan!rwubbels wrote:Hallo,
www.damsteentje.tk
Met vriendelijke groet,
Ruud Wessels,
Bas Ruiter,
Walter Vlietstra
en Roderik Akkerman
Misschien iets voor de invalide dammers van Damclub Amstelland uit Amstelveen??
Waarom speciaal van die club [img]images/smilies/icon_question.gif[/img] [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] [img]images/smilies/icon_question.gif[/img] [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]Hanco Elenbaas wrote:Misschien iets voor de invalide dammers van Damclub Amstelland uit Amstelveen??
-
Waar kan ik ze bestellen? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
- Hanco Elenbaas
Omdat die twee de enige invalide damclubleden zijn die ik ken, die (grote)moeite hebben de schijven zelf te verplaatsen. Maar er zullen er vast meer zijn. Een nuttige uitvinding dus.Alex wrote:Waarom speciaal van die club [img]images/smilies/icon_question.gif[/img] [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] [img]images/smilies/icon_question.gif[/img] [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]Hanco Elenbaas wrote:Misschien iets voor de invalide dammers van Damclub Amstelland uit Amstelveen??
Misschien kan Stephen Hawking nu ook eindelijk weer eens dammen.
Re: Stephen Hawking
[img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]Hanco Elenbaas wrote: Misschien kan Stephen Hawking nu ook eindelijk weer eens dammen.
Een dammatch Hawking - Kosmos lijkt me wel wat. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Heaven is no location, but a state of mind
Wij hadden er eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht dat er misschien een toepassing voor zou zijn.Hanco Elenbaas wrote: Leuk gedaan!
Misschien iets voor de invalide dammers van Damclub Amstelland uit Amstelveen??
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu pas een iedee begin te krijgen hoe groot de damsport is in Nederland...
Maar voordat jullie allemaal ietsie te hard van stapel lopen, de machine is niet perfect.
Hij mist af en toe een steentje... pakt em wel eens niet op etc.
Dat had ook nooit makkelijk gekunt hij is namelijk bijna helemaal in elkaar gezet met onderdelen die we her en der hebben gevonden.
Wij hadden ook geen budget voor zo´n machine.
Daar komt nog eens bij dat wij studenten electrotechniek zijn [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Geen werktuigbouw studenten d.w.z. wij zijn niet supergoed in alles perfect recht te krijgen.
Maar wij wouden een project wat 3 dingen in zich had, werktuigbouw, electrotechniek en ict.
Nou is die laatste nogal weggevallen omdat het ons al vrij snel tegenviel hoe moeilijk zoiets is te realiseren en die eerste is nogal enorm naarvoren gekomen... niet erg is een leerzame ervaring [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Een echte damcomputer realiseren zou niet bepaald makkelijk zijn, om hem echt zelf te kunnen laten denken zou je toch een enorm uitgebreid programma moeten schrijven! Dit zijn projecten voor een Universiteit... niet voor een HBO opleiding, maar ik zou zeggen neem de moeite om een paar scholen aan te schrijven met je iedee.
Ons is zelfs al gevraagd of het bord te koop is [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] maar nee, ik zou zeggen pak je gereedschap en bouw er zelf 1... zo moeilijk is het niet :p
Oh en ook nog of we de machine misschien zouden willen demonstreren tijdens het Nederlands kampioenschap, maar dat weten de rest van de jonges nog niet [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Groet Ruud
-
Een Australisch project uit 1999!
Hanco Elenbaas wrote:<center>
Bradley Hawkes uit Newcastle (Australië) en zijn robotdammer
http://murray.newcastle.edu.au/users/st ... index.html
</center>