Jaap van Galen wrote:Na de toernooien in Delft en in Zeeland is het interessant te kijken naar de uiteindelijke materiaalverhoudingen in de 80 gespeelde wedstrijden. Onderstaande tabel geeft de resultaten en een eerste schatting voor de te verwachten percentages bij wedstrijden tussen wereldtoppers.
Ik ben benieuwd hoe anderen de uiteindelijke verhoudingen inschatten.
![Image](http://fmjd.org/gallery3/var/albums/old/802677846f31467ee3104016fd971a2b.jpg)
Jaap, een paar opmerkingen. In Delft werden 15 i.p.v. 16 partijen gespeeld, het aantal 5-5 remises was niet 6 maar 5. Dit geeft een kleine verschuiving in de percentages.
Het percentage 'zuivere' remises lijkt mij met 25% door jou aan de hoge kant geschat. Je baseert dit op de resultaten in Zeeland. In Zeeland waren echter 'slechts' bonuspunten te verdienen. Naar mijn idee zal het aantal 'zuivere' remises verder afnemen als er echte punten te verdienen zijn. Dit kun je al een beetje zien als je Delft vergelijkt met Zeeland. Het aantal 5-5 uitslagen in Delft ligt al iets onder de vergelijkbare uitslagen van Zeeland, terwijl de gemiddelde bezetting in Delft sterker was en het deelnemersveld homogener. Bovendien is er een gerede kans dat ook het aantal 5-5 uitslagen in Delft al enigzins geflatteerd was omdat in Delft een symmetrische telling gold. Dat kan de verleiding om in bepaalde situaties veiligheidshalve remise overeen te komen vergroten. Het zou interessant zijn om te zien wat er gebeurt wanneer in Delft de remise minder gewaardeerd zou worden, bijvoorbeeld 4-4 i.p.v. 5-5 (idee van Gerard Rijgersberg), terwijl gelijkertijd naar het voorbeeld van Goes ook een voordeel van 1 schijf beloond zou worden.
In een dergelijke telling zou naar mijn schatting het aantal zuivere remises teruglopen naar 10% a 12% bij een bezetting van vrijwel gelijkwaardige topgrootmeesters. Bij een heterogener bezetting zou het nog verder beneden gaan, tot een minimum van ongeveer 5%.