cafédammer vraagje

Discussies over damsport (in het Nederlands)
WAUWtie

Post by WAUWtie » Wed Nov 19, 2003 07:47

JA ,... nu zie ik het! Dankjewel 'Arjen' en 'Halve Gare' -> (je had hetzelfde neergezet, maar door de 4 zwarte en 4 witte dammen doorzag ik het niet zo snel )
Nu nog die van Eddie van de Acker doorkrijgen,... en die van Steenslag,... daar ben ik nog niet helemaal uit.
Toch lijkt het me lastig om de stelling tijdens het spelen zo 'neer te zetten' ,... maar dat ga ik nog wel eens live proberen

En Guest,... hartelijk bedankt voor je uitnodiging tot de damclub. Ben echter, net zoals m'n vriend de Cafedammer, meer recreatief aan het dammen. We missen nog de echte overgave.
Waar we vandaan komen? http://forum.burgerweeshuis.nl/topic.asp?TOPIC_ID=658

WAUWtie

Post by WAUWtie » Wed Nov 19, 2003 22:08

Sorry,... nog 1 x,.... Ehmmm,... 'tis 'off-topic' maar ik hoop dat ik deze vraag hier ook kwijt kan. (Het damspel wint aan populariteit in het Burgerweeshuis te Deventer)
Best wel een prangende kwestie,... Er schijnen verschillende ideeën te zijn over het fenomeen 'slaan' ! Ik dacht ook altijd -> damslag gaat voor, ... meer-slag gaat voor enkel-slag,.... vooruit slaan gaat voor achteruit slaan,... MAAR nu heb ik me laten vertellen door een dam-guru dat dat allemaal niet waar is!?!?!
Hij zegt; "Als je kunt slaan, moet je slaan! Vooruit,. achteruit, dam of niet,.... maakt niet uit! Als je maar slaat!"
Klopt dit?

En mocht m'n gebabbel alhier vervelend gevonden worden,... Please een linkje naar waar ik deze info kan vinden.

P.S. De hier naar voor gebrachte stellingen worden reeds op de meest uiteenlopende manieren getest en doorgenomen. 'Newbies' als de meeste van ons zijn,.... hebben werkelijk avonden plezier!!!

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Nov 19, 2003 22:31

WAUWtie wrote:Sorry,... nog 1 x,.... Ehmmm,... 'tis 'off-topic' maar ik hoop dat ik deze vraag hier ook kwijt kan. (Het damspel wint aan populariteit in het Burgerweeshuis te Deventer)
Best wel een prangende kwestie,... Er schijnen verschillende ideeën te zijn over het fenomeen 'slaan' ! Ik dacht ook altijd -> damslag gaat voor, ... meer-slag gaat voor enkel-slag,.... vooruit slaan gaat voor achteruit slaan,... MAAR nu heb ik me laten vertellen door een dam-guru dat dat allemaal niet waar is!?!?!
Hij zegt; "Als je kunt slaan, moet je slaan! Vooruit,. achteruit, dam of niet,.... maakt niet uit! Als je maar slaat!"
Klopt dit?

En mocht m'n gebabbel alhier vervelend gevonden worden,... Please een linkje naar waar ik deze info kan vinden.

P.S. De hier naar voor gebrachte stellingen worden reeds op de meest uiteenlopende manieren getest en doorgenomen. 'Newbies' als de meeste van ons zijn,.... hebben werkelijk avonden plezier!!!
Slaan is verplicht, dus als je kunt slaan moet je slaan.

Meerslag gaat voor, dat wil zeggen dat je de slag moet nemen waarmee je de meeste stukken wint. Als je uit verschillende manieren kan kiezen waarop je de meeste stukken slaat, mag je zelf weten welke je kiest. Het is niet van belang of het een dam of een schijf is die slaat, of je voor of achteruit slaat, et cetera.

Het officiële reglement van de kndb kan je vinden op http://www.kndb.nl/ onder clubspelers (bovenin) en dan spelregels (links). Een beperktere versie, en nog andere nuttige info, kan je onder het kopje beginners (bovenin) vinden.

avamersfoort

Post by avamersfoort » Thu Nov 20, 2003 00:32

goh WAUWtie, we zetten ze hier wel aan het werk. Morgen maar weer een potje in de kroeg dan, als het niet al te druk is ('k moet tappen)

Alex

Post by Alex » Thu Nov 20, 2003 13:02

Jan Pieter wrote:De standverklaring wordt wat lastig, maar het is een 9-om-1.
Op naar de 10?

Image
Hoe had je deze stand op het bord willen krijgen???

PeterHt

Post by PeterHt » Thu Nov 20, 2003 13:54

Hee, wat lees ik nou, schreef Jan Pieter al 'de standverklaring wordt wat lastig'?

Maar goed, de laatste zetten waren (26x48) en 46-37. Bijvoorbeeld. En toen zwart nog op 26 stond was het natuurlijk nog een schijf.

steenslag

Post by steenslag » Thu Nov 20, 2003 15:01

PeterHt wrote:Hee, wat lees ik nou, schreef Jan Pieter al 'de standverklaring wordt wat lastig'?

Maar goed, de laatste zetten waren (26x48) en 46-37. Bijvoorbeeld. En toen zwart nog op 26 stond was het natuurlijk nog een schijf.
Ja, nee, de bedoeling is dat wit niet kan winnen. Impliciet betekent dat: wit aan zet kan niet winnen. Na deze standverklaring is zwart aan zet.

Een standverklaring voor Jan Pieter's stelling met wit aan zet bestaat niet. Dat had Jan Pieter al lang gezien, vandaar zijn verbeterde versie.

Vier dammen is dus meestal voldoende om te winnen, maar om voortaan helemaal zeker van je zaak te zijn kun je maar beter 10 dammen halen.

Tenzij Jan Pieter nog een verbetering vindt...

PeterHt

Post by PeterHt » Thu Nov 20, 2003 15:23

Excuses, door het voorgaande bericht was ik het eigenlijke doel van de diagramstanden uit het oog verloren... [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]

Na heel lang nadenken [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] begrijp ik nu ook de opmerking van Jan Pieter dat de standverklaring wat lastig wordt.

steenslag

Post by steenslag » Thu Nov 20, 2003 20:22

De mooiste standverklaring is gevonden door Max Douwes, televisiepionier en problemist. Hij baarde nogal wat opzien met zijn wilde standen en ooit schijnt hij als jurylid een probleem-toernooi in de war geschopt te hebben door de standen te beoordelen op een zo homogeen mogelijke spreiding van de kleuren over het gehele bord.

Toen iemand hem vroeg hoe, in een bijzonder wilde stand, die ene zwarte schijf daar nu toch terecht gekomen was, zei hij: "Mijnheer, die heb ik daar persoonlijk neergezet."

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Nov 20, 2003 20:34

steenslag wrote:De mooiste standverklaring is gevonden door Max Douwes, televisiepionier en problemist. Hij baarde nogal wat opzien met zijn wilde standen en ooit schijnt hij als jurylid een probleem-toernooi in de war geschopt te hebben door de standen te beoordelen op een zo homogeen mogelijke spreiding van de kleuren over het gehele bord.

Toen iemand hem vroeg hoe, in een bijzonder wilde stand, die ene zwarte schijf daar nu toch terecht gekomen was, zei hij: "Mijnheer, die heb ik daar persoonlijk neergezet."
mooi verhaal!

Post Reply