Jeugdtraining in Nederland

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Jul 21, 2005 11:55

Klaas Bruinsmeer wrote:

Benieuwd naar inhoudelijke reacties. Klopt dit allemaal?
Je doelt op de acht punten van Rich, die ik niet allemaal zal herhalen. Rich heeft geloof ik de kritiek op het functioneren van talentontwikkeling opgevat als kritiek op jeugdtraining an sich. Dat is echter niet aan de orde. Natuurlijk helpt training, is scouting belangrijk, natuurlijk mogen eisen aan trainers worden gesteld, natuurlijk dient een training te worden gestopt als de pupil er met de pet naar gooit.
Mijn kritiek betreft echter de tendens naar bureaucratie, centralisme en ontbreken van een bredere visie op de damsport. Ik heb een aantal keren de jaarlijkse trainersdag bezocht en vond er geen inspiratie. Ik zou best willen meedenken over een interessantere opzet. Bijvoorbeeld Tsjizjov laten demonstreren over zijn sleutelstanden. Gantwarg zijn zeer uitgesproken opvattingen over training laten uiteenzetten. Of een pittige discussie over het perspectief van de echte toptalenten die profdammer willen worden. Zoals het nu gaat is dat perspectief er niet, kunnen zij straks geen droog brood in hun sport verdienen en het lijkt Krajenbrink absoluut niet te interesseren.
Zo heb ik gaandeweg het vertrouwen in Krajenbrink en zijn groepje verloren. Ik mis de open geest, de belangstelling voor nieuwe ontwikkelingen. Het is een tamelijk gesloten cultuurtje waar mijns inziens het verdedigen van gevestigde posities en belangetjes de overhand heeft gekregen. Daarmee is natuurlijk helemaal niet gezegd dat jeugdtrainingen, waar dan ook gegeven, zelf slecht zouden zijn.
Kosmos wrote:Weet jij trouwens, Henk, wie onze nieuwe jeugdcoördinator is?
Jazeker, Jozef Linssen.
Kosmos wrote:EN wat vind jij van de procedure waarmee een nieuw KNDB-bestuurslid gekozen wordt?
Niet goed, dit had een open procedure moeten zijn.
Kosmos wrote:Ik herinner mij een briefje dat op de deurmat viel waarin zonder bewijs, aanklacht of uitleg (laat staan een proces!!!) werd gemeld dat de Gelderse Dambond mij had geroyeerd! Voorzitter van deze Dambond: de nieuwe jeugdcoördinator van de KNDB! (Nooit een excuus ontvangen voor deze heksenjacht.)
Jozef heeft daar inderdaad geen frisse rol in gespeeld. In de Bondsraadsvergadering van januari 2004 heeft hij hiervoor het boetekleed aangetrokken. Hij sprak zelfs de woorden 'Het is mijn schuld', dat siert hem. Maar ik heb nu een aantal ervaringen met Jozef en vraag me echt af of hij de geschikte persoon is op een verantwoordelijke post in het KNDB-bestuur. Zeer recent was Jozef er als de kippen bij om de uitglijder van Johan Haitink in een kranteninterview over de puntentelling weg te praten. Jozef gaf zonder enige kennis van zaken op voorhand de betrokken journalist de schuld. Vanuit de redenering dat 'alle journalisten sensatiebelust zijn'. Dat laatste is al een absurde opvatting. In het geval van de betrokken journalist (integer en damminded) al helemaal absurd.
De damsport staat er toch al niet zo goed op in de media, met dit soort opvattingen wordt het wel heel moeilijk concurreren met Wimbledon en de Tour de France.
Jozef is wel weer Gelderland en zal ongetwijfeld de goedkeuring hebben van Krajenbrink.
Kosmos wrote:Hoeveel promille kans denk je dat ik maak om opvolger te worden van Nikhila?
Meer of minder dan 1 promille?
Ik denk 0%.

joost

Post by joost » Thu Jul 21, 2005 12:41

Henk de Witt wrote:
Kosmos wrote:Hoeveel promille kans denk je dat ik maak om opvolger te worden van Nikhila?
Meer of minder dan 1 promille?
Ik denk 0%.
0% kan altijd nog ruim 4 promille zijn. Dat is een te groot risico.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Jul 21, 2005 12:50

Henk de Witt wrote:Jozef is wel weer Gelderland en zal ongetwijfeld de goedkeuring hebben van Krajenbrink.
Henk, wat zegt jouw eigen Hancoleesclubje van jouw insinuerende, complottheorie-achtige uitspraken?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Jul 21, 2005 13:12

Het wordt hoog tijd dat we naast 'Flame' ook een rubriek 'Roddelen' gaan aanleggen.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Thu Jul 21, 2005 13:18

Rich wrote:Ik was van plan nooit op het forum te reageren. Maar de manier van berichten, irriteerde mij zo mateloos dat ik heb besloten toch iets bij te dragen in deze discussie.

...knip...

7. De berekening van 3% voor onze drie grootte aspiranten talenten kan ik niet helemaal plaatsen. Volgens mij zijn ze vorig jaar nog op trainingstage geweest naar UFA. Zover ik iets gehoord over geld, is deze reis alleen al 3% van de begroting van Talentontwikkeling. Dus op zijn minst hebben zijn 5% gehad van de begroting. Aangezien er 4 leeftijdsgroepen zijn in de jeugd en we met mannetjes en vrouwtjes te maken hebben. Is er voor deze groep(aspiranten/jongens) dus ongeveer 12,5 % beschikbaar. Als 3 talenten 5% van het totaal krijgen. Dan krijgen zij dus 40% van het geld wat er is voor deze groep. Dat is toch aanzienlijk lijkt mij.
Beste Rich, zo reageer ik liever niet op anonieme posts maar ik neem aan dat je Richard Kromhout bent. Ik wil nog even reageren op je punt 7.

Die drie aspiranten krijgen gezamenlijk echt maar 3% uit talentontwkkeling. De stage in Ufa is weliswaar georganiseerd door de KNDB maar betaald door het Van der Kar fonds en dus niet uit het talentontwkkelingsfonds, voor zover ik weet. Ik wil echter absoluut niet zeggen dat deze talenten te weinig krijgen, integendeel.

Wat mij echter verbaast is dat er dus volgens mijn berekening dus zo'n 100 jeugddammers training krijgen als deze drie, dus een flink deel van het totale jeugdledenbestand. Ik vraag me dan af of dat echt effectief is. Uitgaande van vier categorieen en jongens/meisjes zijn dat gemiddeld 12 talenten per categorie. Bij de jongens zal dat ongetwijfeld iets hoger liggen dan bij de meisjes.

Zeker bij de oudere jeugd zou je toch moeten kunnen zien wie er daadwerkelijk in staat zou kunnen zijn om te concurreren met de oost-Europeanen. Want de doelstelling zou m.i. moeten zijn nieuwe kampioenen op te leiden. En niet een grote groep die bijvoorbeeld op een NK junioren nauwelijks onderling krachtverschil laat zien.

Misschien heb je gelijk met je stelling dat er vanuit de club of provincie meer intiatief zou moeten zijn met aanvragen richting KNDB Talentontwikkeling om de echte toptalenten nog meer te begeleiden. Maar waarom zou ik met intiatieven komen als er vanuit TO alles eenzijdig besloten en opgelegd wordt? Dan zoek ik liever mijn eigen sponsors.

Piet Bouma

Re: Jeugdtraining in Nederland

Post by Piet Bouma » Thu Jul 21, 2005 13:30

Piet Bouma wrote: Ik heb wel 1 vraagje:

Hebben de aan- en afwezige trainers het volledige verslag van deze trainingsdag al ontvangen ......?
Jammer, dat op zo'n simpel vraagje nog geen antwoord gekomen is. Niet dat ik het verslag wil hebben (laat het alsjeblieft bij de trainers), maar wel wil ik een wezenlijke vaststelling maken.

Als het verslag nog niet verzonden is, dan is de aanstichter van deze - op zich nu interessant uitweidende - discussie iemand, die vrij dicht staat bij, of opgenomen is in de kringen van Bondsbureau, Bestuur of CTO.

De vraag, die dan bij mij heel sterk rijst:
Wat voor belang heeft deze persoon nu gehad om via dit kanaal een volledig uit context getrokken stukje uit een verslag te plaatsen?
Maar ja, ik ben wel aan het speculeren (anderen zullen dit roddelen noemen?).

ktarinus

Post by ktarinus » Thu Jul 21, 2005 15:02

Kosmos raad eens wie in mijn plaats(als finalist zijnde) naar de Cjt ging?
Juist de betekenisloze Wilke van der Schee(inmiddels jaren later heeft hij de fenomenale rating van 1028 bereikt nooit zag ik hem op een nk)
En weet je van welke club hij lid is?
Juist Wsdv..
En wie is voorzitter daar..! [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!

Cantav

Post by Cantav » Thu Jul 21, 2005 16:54

Misselijke stemmingmakerij, altijd maar drammen en zeiken en altijd dezelfde personen. De beste trainer, wellicht, maar een voorbeeld voor de jeugd, absoluut niet

ktarinus

Post by ktarinus » Thu Jul 21, 2005 18:27

Cantav wrote:Misselijke stemmingmakerij, altijd maar drammen en zeiken en altijd dezelfde personen. De beste trainer, wellicht, maar een voorbeeld voor de jeugd, absoluut niet
Maak jezelf eerst even bekend gozer.. [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Anoniem uithalen kan iedereen wel. [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Jul 21, 2005 21:38

Eric Sanders wrote:
Henk de Witt wrote:Jozef is wel weer Gelderland en zal ongetwijfeld de goedkeuring hebben van Krajenbrink.
Henk, wat zegt jouw eigen Hancoleesclubje van jouw insinuerende, complottheorie-achtige uitspraken?
Kom op Eric, niet zo kinderachtig.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Jul 21, 2005 21:45

Henk de Witt wrote:
Eric Sanders wrote:
Ik vind dat niet kinderachtig.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Jul 22, 2005 09:14

Eric van Dusseldorp wrote:
Henk de Witt wrote:
Eric Sanders wrote: Henk, wat zegt jouw eigen Hancoleesclubje van jouw insinuerende, complottheorie-achtige uitspraken?
Dat pleit niet voor je.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Jul 22, 2005 10:17

Henk de Witt wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Henk de Witt wrote: Kom op Eric, niet zo kinderachtig.
Dat pleit niet voor je.
Dan moet jij eens de kinderachtigheid van mijn opmerking duiden.
In een aantal posts leg jij een verband tussen vermeende misstanden bij de talentontwikkeling en het uit dezelfde regio komen van de betrokkenen. Dan is het nog maar twee stappen naar een shapeshiftende reptielen wereldoverheersing geleid door prins Bernard en de jezuiten.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Urker

Post by Urker » Fri Jul 22, 2005 11:08

Jongens, laten we blij zijn dat er nog puur talent is. Goedemoed heeft bewezen een fantastische trainer te zijn toch? Krajenbrink heeft al helemaal een geweldige staat van dienst en kennelijk heeft Stoop ook enorme capaciteiten. Het gat om de juiste combi van technische/didaktische kennis maar ook om de voorbeeldfunktie die je uitstraalt. Ik geloof niet in vriendjespolitiek want ik wil graag puur naief in het leven staan. Goedemoed lijkt mij een beetje te omstreden en dus ongeschikt. Krajenbrink kan ik niet beoordelen

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Fri Jul 22, 2005 11:23

Urker wrote:Jongens, laten we blij zijn dat er nog puur talent is. Goedemoed heeft bewezen een fantastische trainer te zijn toch? Krajenbrink heeft al helemaal een geweldige staat van dienst en kennelijk heeft Stoop ook enorme capaciteiten. Het gat om de juiste combi van technische/didaktische kennis maar ook om de voorbeeldfunktie die je uitstraalt. Ik geloof niet in vriendjespolitiek want ik wil graag puur naief in het leven staan. Goedemoed lijkt mij een beetje te omstreden en dus ongeschikt. Krajenbrink kan ik niet beoordelen
Wat?? Jij gelooft niet in vriendjespolitiek, maar als iemand omstreden is, nee dan moeten we hem maar niets laten doen???

Wat dacht je van iemand trainer maken op basis van zijn trainerskwaliteiten. Als ie tijdens de training rare dingen zegt kun je hem alsnog wel ontslaan. Als je naief bent ga je er niet van tevoren van uit dat iemand slechte dingen doet omdat ie omstreden is, dunkt mij? (2 punten)

Post Reply