Schooldammen VO

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
BigBrother

Schooldammen VO

Post by BigBrother » Sun Jun 19, 2005 18:16

In een zonnig Ureterp werd op 18 juni het NK Schooldammen voor het voortgezet onderwijs gehouden. Een perfecte organisatie (op één puntje na) zorgde voor een leuk toernooi met opvallend grote deelname en een hoop positieve reclame voor het dammen. Vooral het noorden des lands was goed vertegenwoordigd. De wisselbekers gingen echter richting Zuid-Holland...

Bij de brugklassen was de Lage Waard, (naar mijn weten) bestaande uit spelers van Verhaar Montage/DVA, bijna oppermachtig. Alleen het verrassend sterke Bogerman College kon hen een puntje afsnoepen. De eersteklassers van het Groene Hart Lyceum legden beslag op een derde plek.

De overige klassen speelden in twee poules waarin plaatsen waren te verdienen voor de kruisfinales. Na een spannend tijdnoodgevecht won het Groene Hart Lyceum de eerste kruisfinale van de Dr Nassauschool uit Beilen, en de Pieter Zandt uit Kampen wist te winnen van het Ichtus College na een nog spannender sneldambarrage. In de finale herhaalde het GHL het huzarenstukje uit de voorronden en won zij opnieuw, en nam daarmee de wisselbeker over van het Delftse Stanislas College, dat haar titel helaas niet kwam of kon verdedigen.

Eindstand brugklassen (klas 1 en 2):
1. De Lage Waard Papendrecht 6-11 (37)
2. Bogerman College Sneek 6-9 (29)
3. Groene Hart Lyceum 2 Alphen aan den Rijn 6-8 (33)
4. Bornego College Heerenveen 6-6 (24)
5. Groene Hart Lyceum 1 Alphen aan den Rijn 6-5 (22)
6. De Witakker Rijs 6-2 (14)
7. Burg. Harsmaschool Gorredijk 6-1 (9)

Eindstand overige klassen (klas 1 t/m 6):
1. Groene Hart Lyceum Alphen aan den Rijn (Wesley Bos, Martijn van der Klis, Bastiaan Lekx, Jeroen Stolwijk)
2. Pieter Zandt Kampen (o.a. Gert Jan en Florian Hoeve)
3. Ichtus College Veenendaal (o.a. Arjen Timmer)
4. Dr Nassauschool Beilen (o.a. Pim Mostert)
5. Han Fortmann Heerhugowaard (o.a. Mike Koopmanschap en Dave Bleeker)
(over de plekken 6 t/m 10 kan ik niet met zekerheid spreken, dus dat doe ik dan ook maar niet)
[/b]

Jochem Zweerink

Re: Schooldammen VO

Post by Jochem Zweerink » Sun Jun 19, 2005 20:43

BigBrother wrote: Eindstand overige klassen (klas 1 t/m 6):
1. Groene Hart Lyceum Alphen aan den Rijn (Wesley Bos, Martijn van der Klis, Bastiaan Lekx, Jeroen Stolwijk)
[/b]
Van harte gefeliciteerd BigBrother! Keurig. Van tevoren dacht ik dat de titel een prooi zou zijn voor het Pieter Zandt.

mountain

Post by mountain » Sun Jun 19, 2005 20:59

een paar kleine aanvullingen : kampioen bij de brugklassen De lage waard bestond uit drie clubdammers waaronder Soraya van der Most en Kevin de Bruijn en 1 "echte" schooldammer die ook al jaren deelneemt aan het schooldammen overigens.
Bij Beilen deden o.a. Kim Ziengs en W. Sipma mee en bij Veenendaal Harm Jan Lammers. Al met al konden we zeggen dat met name de scholen van buiten Friesland in ieder geval een aantal clubdammers in hun teams hadden en dat in Friesland waar het schooldammen enorm populair is (ook in het voortgezet onderwijs) er dus met echte schooldamers gespeeld wordt....
Het grappige is ook dat de Friezen heuse voorrondes gespeeld hebben terwijl er vrije inschrijving voor dit NK bleek te zijn tot verrassing van sommige scholen....

BigBrother

Post by BigBrother » Sun Jun 19, 2005 23:27

De grote vraag is dus: hoe doen ze dat in Friesland? In Midden-Holland is er in al de jaren dat ik geschooldamd heb slechts eenmaal een regionale finale gehouden, toen ik nog in de eerste klas zat. Weliswaar speelden we daar als enige brugklasteam tussen teams uit overige klassen, maar goed, er was in ieder geval wat. Sindsdien altijd directe plaatsing voor de landelijke wedstrijden.

Volgens mij kunnen er nog veel kinderen (en ouders?!) in het VO 'gewonnen' worden voor en door het schooldammen. Friesland lijkt me geen uitzondering. Wat is het geheim?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jun 20, 2005 19:47

BigBrother wrote:De grote vraag is dus: hoe doen ze dat in Friesland? In Midden-Holland is er in al de jaren dat ik geschooldamd heb slechts eenmaal een regionale finale gehouden, toen ik nog in de eerste klas zat. Weliswaar speelden we daar als enige brugklasteam tussen teams uit overige klassen, maar goed, er was in ieder geval wat. Sindsdien altijd directe plaatsing voor de landelijke wedstrijden.

Volgens mij kunnen er nog veel kinderen (en ouders?!) in het VO 'gewonnen' worden voor en door het schooldammen. Friesland lijkt me geen uitzondering. Wat is het geheim?
Big Brother, de volledige uitslag van overige klassen (1 t/m 6):

Overige Klassen
1 Groene Hart Lyceum Alphen ad Rijn 11 p. 33 bp
2 Pieter Zandt Kampen 8 33
3 Han Fortmann Heerhugowaard 8 28
4 Carmel College Raalte 8 27
5 Ichtus College Veenendaal 7 27
6 Dr. Nassauschool Beilen 7 26
7 CSG Comenius Leeuwarden 4 21
8 Bornego College Heerenveen 2 20
9 Almere College Kampen 2 18
10 De Compagnie Heerenveen 0 4

Ik denk niet dat er echt een geheim is. Traditie en een beetje geluk dat het VO-dammen in Friesland aardig leeft.
Ik kan me zelfs herinneren (en dat is al een generatie geleden) dat ik op een blauwe maandag ook nog voor het Bogerman college heb gespeeld.
Het beetje geluk is dat er flink wat mensen uit het onderwijs ook affiniteit
met het dammen hebben (flink aantal leraren, zoals bij Jan Adema koppeling met Comenius, dammen ook).

Ook valt het basisschooldammen in Friesland niet te onderschatten. Sinds jaar en dag Rabobank schooldammen en ook nog een Omrop Fryslan schooldamtoernooi. Dat zijn toernooien met heel veel deelnemers.
Helaas is de Rabobank als grote sponsor afgevallen.
Teams, die op de basisschool al met elkaar speelden, gaan soms samen naar het voortgezet onderwijs. Dan is het vervolg ook snel gemaakt.

En niet te onderschatten; de niet aflatende inzet van een aantal vrijwilligers, o.m. Wim Meijer, die sinds jaar en dag zich heel sterk met het schooldammen bezig houdt en daar de Bondsraadsvergadering (m.i. terecht) voor laat schieten.

MenO

Post by MenO » Tue Jun 21, 2005 13:19

Het schooldammen in Friesland is enorm. Alleen al in de plaatselijke voorronde in Sneek, een stad(je) met 30.000 inwoners en een stuk of 10 tot 15 basisscholen (wilde gok), doen elk jaar tussen de 120 en 150 kinderen mee. En dat is dan één plaats...
Ik kan mij herinneren dat mijn oude basisschool, toen ik meedeed, met maar liefst 8 teams deelnam. Niet zo gek dat er met zó'n massale deelname in de hoogste klassen van de basisschool, er ook aardig wat kinderen meedoen met schooldammen op het VO.

Post Reply